2020-11-15, 19:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om det finns en luftburen komponent så fanns den där från början, och är sannolikt identisk för alla coronavirus/förkylningar.

Att covid skulle mutera och bli luftburet är ungefär lika sannolikt som att du skulle få ett barn som kunde flyga. Det skulle kräva enormt stora förändringar i organismens arvsmassa, som omöjligen kan ske av en slump.

Om ett coronavirus kunde bli luftburet med några småförändringar i dess arvsmassa, så hade alla coronavirus varit luftburna sedan miljontals år. Det hade varit en enormt stark överlevnadsfördel för viruset, som dess evolution omöjligen kan ha missat.

Att mässling och vattkoppor har den här otroligt kraftfulla egenskapen, är sannolikt ett resultat av exceptionellt sällsynta förutsättningar, som kanske bara har inträffat en handfull gånger i livets historia, i kombination med miljontals år av evolutionär selektion.

Att en dansk skulle vandra in på en minkfarm, och vandra ur med ett luftburet coronavirus, är ungefär lika sannolikt som att hen skulle bli biten av en coronasmittad mink och förvandlas till Spiderman.
Nej, man kan inte göra sådana jämförelser.

CDC har slutligen slagit fast att COVID19 är en luftburen smitta. Har du problem med det?

Jämförelsen med t.ex. mässlingen haltar. COVID19 anses under vissa omständigheter vara en luftburen smitta. Ibland, inte alltid, så är hissen kontaminerad efter att någon smittad färdats i den. Och då är COVID19 minst lika smittsam som mässlingen antagligen.

Försök att förstå denna viktiga skillnad.
Citera
2020-11-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Många sjuksköterskor har sagt upp sig.
Känns som ett jävla gnäll på hur mycket man jobbar. Merparten är med all säkerhet kvinnor.

Kanske inte är så tokigt ändå att kvotera in fler män som sjuksyrror så att det finns folk som klarar av högre tempo när det krävs.

Det här visar ju varför kvinnor inte finns i stor utsträckning på höga positioner. Dom klarar inte av att jobba så hårt som det krävs.

Hur många fler ska dö nu när de som är kvar måste jobba ännu hårdare och ”inte orkar”.

Klart det är jobbigt. Men det är minst lika jobbigt i stort sett över hela Europa, med vissa undantag. Detta är en fullständigt exceptionell situation som kommer benämnas i historieböckerna i väldigt stora ordalag. Detta är en situation som nog ingen trodde dem skulle få uppleva under sin livstid. Att inte orka är inte ett alternativ. La sig soldater ner och grät på östfronten i kampen på Bolsjevismen? Kanske hände det, men en absolut majoritet tog sig igenom det. Mycket på grund av att krissituationer eller krig så bygger man upp en en stämning som gör gällande att ett misslyckade inte är ett alternativ. Sjukvårdspersonalen kommer klara av detta också ska du se. Det har ingenting med kön att göra. Efterspelet blir nog värre, när tid ges för reflektion.
Citera
2020-11-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De jobbar övertid varje dag och fick ingen sommarledighet och kanske ingen julledighet, det minsta befolkningen kan göra är att följa FHMs restriktioner som är de slappaste i hela världen.

Och det gjorde inte dom som jobbar kvar?

De som är kvar är förmodligen män och hårdhudade kvinnor.

Ingen sommarledighet är inget nytt inom sjukvården. Är ju problem varje sommar.
Citera
2020-11-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte ens vilket inlägg du svarade på, har för mig att det ursprungligen handlade om vilket test Elon Musk hade använt?

Du avfärdade NPI studien bland rekryter med att de hade använt "värdelösa snabbtester". Vilket uppenbart inte var sant. Sen visade du att du inte fattade vad ett snabbtest var och vilket test som använts i studien. Nu försöker du blanda bort korten totalt. Imorgon kommer du fortsätta fabulera ihop ursäkter när du konfronteras med fakta som inte passar din undergångsfantasi.
Citera
2020-11-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Om du fortfarande tror att den svenska smittspridningen härstammar från skidresenärerna som kom från Italien så har du stora kunskapsbrister.

Bland annat. Jag vet att det fanns flera riskgrupper.
Citera
2020-11-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Och det gjorde inte dom som jobbar kvar?

De som är kvar är förmodligen män och hårdhudade kvinnor.

Ingen sommarledighet är inget nytt inom sjukvården. Är ju problem varje sommar.

Är det för mycket begärt att du följer FHMs restriktioner?
Citera
2020-11-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
De jobbar övertid varje dag och fick ingen sommarledighet och kanske ingen julledighet, det minsta befolkningen kan göra är att följa FHMs restriktioner som är de slappaste i hela världen.

Jag är rätt säker på att ha läst att samtliga sjukvårdsanställda som ville det fick åtminstone 3 veckors semester i somras. Åtminstone i Stockholm.
Citera
2020-11-15, 19:57
Medlem
.Dostoj.s avatar
Det är sedan tidigare känt att diverse hjärnskador efter olyckor kan påverka smak- och luktsinnet.
Det vi ser nu hos många är just förlusten av dessa och vi vet att luktnerven är kopplad till hjärnan. Frågan är hur dessa följdskador är bestående och hur omfattande. Det jag också reagerar på är att det varar ofta flera veckor efter att övriga influensasymptom försvunnit. Borde inte hjärnan ha utsatts ganska kraftigt då?
Citera
2020-11-15, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

CDC har slutligen slagit fast att COVID19 är en luftburen smitta. Har du problem med det?

Jämförelsen med t.ex. mässlingen haltar. COVID19 anses under vissa omständigheter vara en luftburen smitta. Ibland, inte alltid, så är hissen kontaminerad efter att någon smittad färdats i den. Och då är COVID19 minst lika smittsam som mässlingen antagligen.

Jag jobbade i flera veckor i covidvården och kan garantera: detta är inte luftburen smitta. Var den det, hade vi alla blivit sjuka direkt. Jag såg ingen kollega i covidvården falla ifrån.
Citera
2020-11-15, 19:58
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Immunitet är definitivt en del av förklaringen. Återinfektioner förekommer, men är ovanliga, och dessutom tycks de flesta bli både lindrigare sjuka och mindre smittsamma andra gången.

Är det verkligen säkert att de flesta som smittas en andra gång blir lindrigare sjuka?

DN gjorde en stor artikel om detta idag och även om FHM mumlar nåt om att det är "sannolikt" att de som insjuknar en andra gång blir lindrigare sjuka så var inte det fallet i några av de exempel DN skrev om. Jag citerar ur papperstidningen:

47-årige läkaren Andreas:

Citat:
Jag är inte purung, men frisk och ganska vältränad, men jag blev ganska sjuk. Jag upplever inte att jag blev lindrigare sjuk andra gången.

Om 39-årig kvinna i Malmö:

Citat:
Kvinnan fick en märkbar klinisk infektion även andra gången hon smittades.

-Den här gången har hon blivit tydlig sjuk igen med feber, svårt att andas, myrkrypningar i kroppen och tappat luktsinnet säger Johan Tham.

Sen så är det väl ändå som så att vi inte har en aning om hur vanligt det är med återinfektioner än, men rimligtvis borde de öka eftersom mer än ett halvår passerat sen första vågen. 150 fall som utreds bör dessutom vara kraftigt i underkant eftersom så otroligt få testades i våras. Man kan ju bara utreda de fall där man vet att folk hade Covid vid första tillfället.
Citera
2020-11-15, 20:00
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Jag såg en jämförelse över hur länge covid överlevde under vissa temperaturer och luftfuktigheter. Vid torrt och kyligt väder klarade det sig rejält länge och det är väl sannolikt att det är under de förutsättningarna det blir luftburet.
Citera
2020-11-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag jobbade i flera veckor i covidvården och kan garantera: detta är inte luftburen smitta. Var den det, hade vi alla blivit sjuka direkt. Jag såg ingen kollega i covidvården falla ifrån.

Kanske inte då, men virus muterar också så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in