2020-11-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad exakt har jag handplockat menar du? Nu kommer jag inte ihåg de exakta citaten, men om Tegnell, likt du säger, spekulerade i antalet smittade med utgång i antalet inlagda i ett nationellt perspektiv, vad exakt har Skånes antal inlagda för relevans? Om smittan i ett nationellt perspektiv är 10x lägre än under våren, och Skåne ändå registrerar rekordmånga inlagda på grund av lågt antal inlagda på våren, innebär detta då att smittan faktiskt inte är 10x lägre än under våren nationellt? Genuint nyfiken kring hur du tänker.

Du kan ju börja med att räkna ut hur du själv kommer fram till att smittan är 10x lägre?

Eller förklara hur Skånes siffror inte ska ingå i de nationella siffrorna?
Citera
2020-11-15, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Och Sverige ligger väldigt bra till även om man jämför per capita.

Det kan man faktiskt räkna ut med röven enbart genom att titta på siffrorna.

Är du ett barn? Du jämför Sverige, som ligger precis i början av vågen, med länder där vågen inleddes för flera veckor sedan.
Citera
2020-11-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur beräknar du CFR i USA till 1.8%?

Här är en bra länk för de som vill följa utvecklingen i USA:

https://covidtracking.com/data

T ex kan man se att "Hospitalizations" nu är på ett all time high på 70 000
Jämför bara dagliga confirmed cases vs. confirmed deaths:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-21..latest&country=~USA&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&smoothing=7&pickerMetric=tot al_deaths&pickerSort=desc

Antal döda/antal fall har legat mycket stabilt mellan 1.5% och 2.0% sedan mitten av sommaren (med ungefär två veckor eftersläpning i dödsfall).

AVLIDNA:FALL fall förhåller sig alltså som 1:55 i USA.

De har haft en nästan konstant testfrekvens genom hela den här perioden, så det finns inget som talar för att man skulle hitta en större andel fall nu.

Jag kollar alltså på "running CFR". Att mäta CFR från början av pandemin, som Ourworldindata gör, är ett helt meningslöst mått i det här skedet av pandemin.
Citera
2020-11-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Märkligt, innan hade 80 % av dom som dött högt blodtryck. Och nu är det inte en riskfaktor.

Vågar man tro på detta
Högt blodtryck var en riskfaktor för att hamna på sjukhus, men inte för att dö. Sedan har ju var och varannan högt blodtryck.
Citera
2020-11-15, 15:13
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Om viruset var luftburet, skulle hela personalen på mitt jobb slagits ut i våras, omedelbart. Det var bedrövligt trånga lokaler, inga luftslussar (bara enkeldörrar), det satt oskyddad kontorspersonal precis utanför ingången (!).

Covidavdelningen jag jobbade på låg precis bredvid en administrativ enhet.
Adm-personalen insjuknade inte och inte heller någon annan.
Och hade smittan varit luftburen hade vi behövt bättre skydd, eldrivna masker tex.
Det var virus överallt. Tio patienter som hostar genom sina trackar, det är i princip tio viruskanoner.
Man öppnar, suger rent, irriterar patienten som hostar. Fvoom, det flyger ut droppar + virus.
Hur kan man sköta kontorsjobb vägg i vägg med detta virusträsk utan att bli sjuk?
Det är i första hand en droppsmitta.

Är nyfiken - kan du ge mer info utan att röja ?
T.ex:
Personalen - helsvensk eller blandad-åldersspann hos er.
Personskydd- masker/hazmat ?
Du skrev vår, under vilka månader, hade ni fönster öppna-hur var ventilation.
Hade salarna någon typ av komplement i innertaken typ UVC-rör / luftrenare etc ?
Hade ni någon stor laserprinter i korridoren som man brukar kunna känna lukten ifrån ?
Körde ni med mycket klorinsprutande under "högsäsongen".?

Vad jag har sett av alla utredningar så minskar smittorisken när patienter blivit svårt sjuka och viruset flyttat ner i lungorna etc. Nästa detalj är den okända "halveringstiden" på Covid-smittan från det att viruset lämnar en insjuknad person. Sen finns det otaliga detaljer till att utreda, du har nog haft en jäkla tur om vi ser till utvecklingen, men mycket intressant att se din redogörelse-att då jämföra med Akademiska....

Edit: Missade det absolut viktigaste, skiten muterade till en mycket mer smittsam mutation efter tidsperioden som Ermona jobbade på avdelningen:
https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(20)30820-5.pdf
Senast redigerad av vinland 2020-11-15 kl. 15:26.
Citera
2020-11-15, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Är du ett barn? Du jämför Sverige, som ligger precis i början av vågen, med länder där vågen inleddes för flera veckor sedan.

Fast det var ju du som tog upp Sveriges siffror som något hemskt, inte jag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hammaren och dansen är den bästa strategin och det innebär inte lockdown hela tiden.
Imperial College-studien som föreslog den strategin räknade ut att man måste ha lockdown två tredjedelar av tiden.

Sida 12:

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Så om man haft öppet fyra månader sedan i våras, ska man nu ha åtta månader lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du kan ju börja med att räkna ut hur du själv kommer fram till att smittan är 10x lägre?

Eller förklara hur Skånes siffror inte ska ingå i de nationella siffrorna?
Det var ett exempel. Men jo, Skåne ska naturligtvis ingå i helheten. Tegnell spekulerade kring antalet inlagda nationellt och baserade sitt utalande på det. Att Skåne har fler inlagda än tidigare gör inte att helheten är lägre än under våren.
Citera
2020-11-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det kam diskuteras hur stor andel av smittan står droppsmittan för och hur stor andel står luftburen smitta för.
Just nu det finns överväldigande bevis för att Coronavirus kan transporteras via luft. Det finns minst 70 välskrivna vetenskapliga artiklar som bevisar detta ena efter den andra.
Det är 100 tals vetenskapsmän som är involverad i artiklarna.
Den senaste är faktiskt från Uppsala/ Sverige.
För mig ör en stor gåta att det finns fortfarande individer som motsäger sig denna fakta !

Detection of SARS-CoV-2 in central ventilation systems, distant from patient areas, indicate that virus can be transported long distances and that droplet transmission alone cannot reasonably explain this, especially considering the relatively low air change rates in these wards. Airborne transmission of SARS-CoV-2 must be taken into consideration for preventive measures.

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2

Klart viruset kan transporteras i luft, men detta är primärt en droppsmitta.

Som jag skrev nyligen: hade detta varit en luftsmitta hade min arbetsplats i våras (covidvården ung 2 månader) kraschat direkt.

Vi hade bitit i gräset allihop, + kontorspersonal osv.

Det slarv jag såg (bla läkare gick in utan munskydd) berodde nog virusets natur, som vissa tidigt hade grepp om.

Primärt droppsmitta. 2-3 meters avstånd till patienterna bedömde vissa som tillräckligt, även utan skydd.

Som jag nämnt tidigare, var lokalerna mycket enkla, inkl ventilation, och pappersmask + visir hade absolut inte skyddat mot luftsmitta i flera veckor.

Jag talar nu utifrån personlig erfarenhet.

Detta var en arbetsmiljö marinerad i virus.

Kanske har viruset nu muterat och blivit regelrätt luftburet. Jag har ingen aning.
Citera
2020-11-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är ju vad många länder kör, vilket leder till många olika toppar. Det är också anledningen till att många länder med flera lockdowns har fler döda/capita än Sverige.

Ser inte så ut ifall du tittar på nordiska grannländerna eller östasiatiska länderna.
Citera
2020-11-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
För det första: jämför per capita! Och jämför med samma fas i andra vågen!
Är du ett barn?
Du jämför med länder som ligger längre fram i andravågen. Sveriges våg har precis påbörjats.

Sverige ligger topp 6 antal döda/capita enligt WHO:s senaste siffror. Men du hyllar svenska strategin? Idiot.

Visst ska man jämföra per capita, men ganska säker att alla länder i den listan har fler IVA-fall per capita än Sverige. De flesta flerfaldigt större, i några fall närmare tiofaldigt.
Enligt vilka siffror ligger Sverige topp 6 döda/capita? Tror vi ligger på plats 20 över hela pandemin, och syftar du på senaste veckan eller liknande, så är i verkligen inte i närheten av topp 6.
Citera
2020-11-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Imperial College-studien som föreslog den strategin räknade ut att man måste ha lockdown två tredjedelar av tiden.

Sida 12:

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Så om man haft öppet fyra månader sedan i våras, ska man nu ha åtta månader lockdown.

Egentligen är det inte mer komplicerat än att Sverige skulle kört liknande strategi som Norge eller Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in