Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Det kam diskuteras hur stor andel av smittan står droppsmittan för och hur stor andel står luftburen smitta för.
Just nu det finns överväldigande bevis för att Coronavirus kan transporteras via luft. Det finns minst 70 välskrivna vetenskapliga artiklar som bevisar detta ena efter den andra.
Det är 100 tals vetenskapsmän som är involverad i artiklarna.
Den senaste är faktiskt från Uppsala/ Sverige.
För mig ör en stor gåta att det finns fortfarande individer som motsäger sig denna fakta !
Detection of SARS-CoV-2 in central ventilation systems, distant from patient areas, indicate that virus can be transported long distances and that droplet transmission alone cannot reasonably explain this, especially considering the relatively low air change rates in these wards. Airborne transmission of SARS-CoV-2 must be taken into consideration for preventive measures.
https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2
Klart viruset kan transporteras i luft, men detta är primärt en droppsmitta.
Som jag skrev nyligen: hade detta varit en luftsmitta hade min arbetsplats i våras (covidvården ung 2 månader) kraschat direkt.
Vi hade bitit i gräset allihop, + kontorspersonal osv.
Det slarv jag såg (bla läkare gick in utan munskydd) berodde nog virusets natur, som vissa tidigt hade grepp om.
Primärt droppsmitta. 2-3 meters avstånd till patienterna bedömde vissa som tillräckligt, även utan skydd.
Som jag nämnt tidigare, var lokalerna mycket enkla, inkl ventilation, och pappersmask + visir hade absolut inte skyddat mot luftsmitta i flera veckor.
Jag talar nu utifrån personlig erfarenhet.
Detta var en arbetsmiljö marinerad i virus.
Kanske har viruset nu muterat och blivit regelrätt luftburet. Jag har ingen aning.