Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Har läst artikeln nu.
Det handlar om en studie som inkluderar alla patienter som lades in på IVA i Sverige mellan 6 mars och 6 maj, totalt 1563 patienter och dessa följdes upp 30 dagar efter inläggning. Majoriteten (ca 70 procent) hade andra sjukdomar där högt blodtryck, diabetes, fetma och kroniska hjärt- och lungsjukdomar var de vanligaste.
Dödligheten verkade drivas av tre faktorer ålder, sjukdomens svårighetsgrad och grad av organsvikt.
Sedan skriver AB:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten
Men säger Michelle Chew, en läkare som citeras i artikeln så kan det vara så att även om diagnoserna inte verkar öka risken att dö på IVA, så ökar de sannolikt risken att man hamnar där från första början.
Studien är varken granskad eller publicerad ännu så vi får väl avvakta och se om AB missat något väsentligt.
Tack för info!
Det verkar väl som att erfarenheterna från i våras är aktuella - hög ålder, fetma, diabetes, KOL och hjärtsjukdomar är i fokus.
Därmed är påfallande många svenskar i skottlinjen.
Mina empiriska erfarenheter av covidvården är redan föråldrade, men jag såg samma sjukdomar i mars och april.
Det var många matvrak som åkte in på PIVA Bla en pensionär som åt kaffebröd till frukost, enligt egen utsago.
Coronakrisen har fö en klassaspekt som är intressant. Fetma är ett klassiskt underklassproblem och jag skulle bedöma IVA-fallen som varande medelklass och underklass.