Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Intressant.
Men inte helt övertygande.
Som forskarna själva noterar så försvinner skillnaden helt om man tar hänsyn för deltidsarbete. Det är alltså bara föräldrar som arbetar deltid som har lägre risk för svår covid. Jämför man bara heltidsarbetande föräldrar/icke-föräldrar så finns det ingen skillnad (HR 1,04, alltså lite högre risk för föräldrar än för icke-föräldrar).
Hela forskningens upplägg ställer också frågor kring vilken roll exponering spelar i sammanhanget. Småbarnsföräldrar är givetvis exponerade för småbarn, men vad är icke-föräldrarna exponerade för? Det jag direkt tänker är att småbarnsföräldrar är hemma och passar sina barn. Icke-föräldrar i samma ålder är antagligen mindre hemma och mer ute och träffar vänner och andra vuxna. Eftersom barn inte alls blir lika sjuka som vuxna så borde det vara en stor fördel att umgås med barn istället för med vuxna. Tillräckligt stor för att förklara hela skillnaden i studien. Men detta är givetvis omöjligt att visa vetenskapligt.
Hursomhelst, intressant forskning, och bra användande av nationella databaser. Som småbarnsförälder själv hade jag gärna sett att jag hade en högre resistens mot covid än allmänheten. Tyvärr är jag inte övertygad efter att ha läst denna studie.
Det är såklart relevant, men skulle också kunna förklaras av att den den som arbetar deltid också är den som har mest frekvent fysisk kontakt med barnet. Tar hand om barnet, sover med barnet, är hemma med barnet vid sjukdom osv. Oftast mamman.
Särskilt under en pandemi, när vården har hög belastning, och den som arbetar heltid i vården kanske inte kan träffa sina barn i samma utsträckning som normalt.
Som de skriver,
Nonetheless, the association between the number of children and the risk of any case of COVID-19 – a much commoner outcome – did persist on stratifying for part-time/whole-time status. Consequently, unmeasured confounding by time spent in high-risk occupational settings seems unlikely.
Det finns mer samband än bara sjukhusinläggningar, och de återstår även när man gör korrigering för deltidsarbete. Om jag förstått det rätt.