2020-11-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte hört något om fältsjukhusen. Frågan är om de bygger upp dem igen, det var ju mest potemkinkulisser. Kanske enklare att konvertera befintliga avdelningar till covid-avdelningar?

I Göteborg har dom väl dessa kvar? Dock av total missnöje pga. dess undermålighet
Ej i Stockholm -
Uppsala brukar ha - men de gäller mest Valborg frågan är om de kommer ske vintertider med dessa.

Dom är helt undermålig för en pandemi - regnar igenom och håller ej värme samt är inte så praktiska att jobba i.

Ska bli hemskt men spännande å se vad dom hittar på. Tror etc inte region Stockholm kommer handla upp Stockholmsmässan i Älvsjö igen (svin dyrt och man har typ inte personal eller den utrustning som krävs egentligen). Varför de blev en flopp.
Man möbler etc hellre om alla avdelningar i/på Stockholms sjukhusen istället.
Citera
2020-11-15, 11:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Någon med aftonbladet plus som kan kopiera in denna information som handlar om att bara en riskfaktor ökar dödsrisken

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x331wn/studie-riskfaktorerna-okade-inte-dodligheten
Eftersom de nämner fetma så gissar jag att det är den största riskfaktorn. Även måttlig fetma har visat sig påverka. Dessutom drar man sig på de andra diagnoserna också då:

Studie: Även mild fetma riskfaktor vid covid-19

https://www.nyteknik.se/samhalle/studie-aven-mild-fetma-riskfaktor-vid-covid-19-6998516
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har för mig att det rörde sig om KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).
Kan det också vara.

Skit att Aftonbladet lägger sådant bakom betalvägg.
Citera
2020-11-15, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag såg häromdagen att forskare på Sahlgrenska (tror det var det sjukhuset i alla fall) konstaterade att den enda riskfaktor som signifikant påverkade dödligheten var lungsjukdom.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har för mig att det rörde sig om KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom).

Märkligt, innan hade 80 % av dom som dött högt blodtryck. Och nu är det inte en riskfaktor.

Vågar man tro på detta
Citera
2020-11-15, 11:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Underbart med alla människor som klagar på att andra är ute och trängs när dom själva är tvungna att göra ärenden på samma ställen!

Nu var jag ju inte ute i affärer, men reagerade bara över hur mycket folk som var i rörelse. Det var inget beklagande utan mer ett konstaterande och en undran om någon upplever samma sak.
Citera
2020-11-15, 11:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så himla oklart är det inte. FHM anser visst att mönstret för smittspridning inte är konsistent med att det skulle vara luftburet. Det finns alltså mycket som talar emot spekulationen att det skulle vara luftburet bara för att de detekterat RNA lite varstans. Tyvärr har många tidningar gjort stora rubriker om luftburen smitta, helt utan uppbackning av vetenskap. Allt för att förvirra.

”Detta [är] på inget sätt nya fynd, utan att man hittat virus på olika ytor i miljön m.m. har gjorts flera ggr tidigare”, skriver Anders Tegnell i ett mejl till SVT Nyheter.

I första hand kontaktsmitta
Han fortsätter: ”Detta har inte gjort att varken Folkhälsomyndigheten eller CDC, WHO och andra stora aktörer ändrat sin grundläggande bedömning att detta är en i första hand kontaktsmitta som smittar i nära kontakter. All epidemiologi pekar åt det hållet.”

Tegnell menar att det kan finnas undantag ”i speciella situationer”.

”Man kan säkert i speciella situationer orsaka en aerosol som kan spridas något längre, men det finns inga fall beskrivna då man har smittspridning via ventilationsanläggningar m.m. som vid de reellt luftburna infektionerna”, skriver han.

FHM ändrar sig inte
Han menar därför att den nya studien inte gör att Folkhälsomyndigheten ändrar sina ställningstaganden. Bland annat eftersom viruset som hittades i den inte var smittsamt.

”Sammantaget tillför studien inget som inte är tidigare känt. Noterbart är också att viruset man hittade inte var viabelt, alltså inte infektiöst. Ändrar därmed inga ställningstaganden som myndigheten gjort”, skriver Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/tegnell-om-uppsalastudien-andrar-ingenting

Oklart på så sätt att experter inte är överens. Det framstår som glasklart för herr Tegnell men bara för att andra forskare har en avvikande åsikt än FHM så betyder det inte att det saknas vetenskaplig grund.
Citera
2020-11-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbon
Giesecke: "Uppemot halva befolkningen måste vaccineras innan faran kan börja minska."

Samma man som i juni sa att så många som 40% redan hade antikroppar. Mannen är sjuk.
Skulle man kunna få en källa på citatet?
Citera
2020-11-15, 11:39
Medlem
Massiv spridning inom elitidrotten rapporterar nu GP om.

Tegnell som påstod att sådan spridning var nära på obefintlig.
Citera
2020-11-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
”Om folk följer rekommendationerna”
Vilket ju inte är fallet

Eh jo.
Rekommendationerna har däremot inte varit tillräckliga.
Det är ju inte så att det är någon som brutit mot de.
Att festa på klubb har varit tillåtet, men kanske inte så passande...
Sluta grina
Citera
2020-11-15, 11:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Märkligt, innan hade 80 % av dom som dött högt blodtryck. Och nu är det inte en riskfaktor.

Vågar man tro på detta
Får jag gissa igen så är ett väl skött blodtryck inte någon större fara.

Den här diskussionen tror jag kommer sig lite av att man i början misstänkte att viss blodtrycksmedicin skulle ha en negativ påverkan på förloppet.

Det har visat sig inte stämma utan tvärtom så rekommenderar man medicinerna numera.
Citera
2020-11-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Vad är er analys sommaren 2021? Är det vara att glömma att kunna resa till tex Italien?

Hur kommer turism se ut 2021?

Sommaren 2021 kommer vara samma som sommaren 2020 men delvis bättre. Flera länder kommer få tillgång till vaccin innan nästa sommar. Det finns nu två bra vacciner som är i slutfasen och princip redo att ges till allmänheten, ett från USA (från företaget Pfizer, vaccinnamn: BNT162b2) och ett från Ryssland (vaccinnamn: Sputnik V).

Sputnik V ges i två doser med 21 dagars mellanrum, och är ett mer traditionell vaccin som innehåller en del av covid-19 viruset insatt i vanliga förkylningsvirus. Detta för att ge en naturlig immunrespons från kroppen mot viruset.

BNT162b2 är ett nytt sort mRNA virus som säger åt kroppens cellar att skapa en immunrespons mot covid-19 viruset baserat på mRNA-molekylens sekvens i vaccinet. Det vaccinet kräver också två doser med tre veckors mellanrum.

källor:
https://www.aljazeera.com/news/2020/11/11/russia-says-sputnik-v-covid-19-vaccine-is-92-percent-effective
https://www.businessinsider.com/pfizer-coronavirus-vaccine-2-shots-2020-11?r=US&IR=T
https://sputnikvaccine.com/about-vaccine/
Senast redigerad av Jettz 2020-11-15 kl. 11:49.
Citera
2020-11-15, 11:50
Medlem
sannes avatar
Det är en väldig stor skillnad på Johan Giesecke med uppdrag för 3:e AP fonden - och - nu företrädare för WHO.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1601552?programid=438

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2932117-6
Citera
2020-11-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Intressant.

Men inte helt övertygande.

Som forskarna själva noterar så försvinner skillnaden helt om man tar hänsyn för deltidsarbete. Det är alltså bara föräldrar som arbetar deltid som har lägre risk för svår covid. Jämför man bara heltidsarbetande föräldrar/icke-föräldrar så finns det ingen skillnad (HR 1,04, alltså lite högre risk för föräldrar än för icke-föräldrar).

Hela forskningens upplägg ställer också frågor kring vilken roll exponering spelar i sammanhanget. Småbarnsföräldrar är givetvis exponerade för småbarn, men vad är icke-föräldrarna exponerade för? Det jag direkt tänker är att småbarnsföräldrar är hemma och passar sina barn. Icke-föräldrar i samma ålder är antagligen mindre hemma och mer ute och träffar vänner och andra vuxna. Eftersom barn inte alls blir lika sjuka som vuxna så borde det vara en stor fördel att umgås med barn istället för med vuxna. Tillräckligt stor för att förklara hela skillnaden i studien. Men detta är givetvis omöjligt att visa vetenskapligt.

Hursomhelst, intressant forskning, och bra användande av nationella databaser. Som småbarnsförälder själv hade jag gärna sett att jag hade en högre resistens mot covid än allmänheten. Tyvärr är jag inte övertygad efter att ha läst denna studie.
Det är såklart relevant, men skulle också kunna förklaras av att den den som arbetar deltid också är den som har mest frekvent fysisk kontakt med barnet. Tar hand om barnet, sover med barnet, är hemma med barnet vid sjukdom osv. Oftast mamman.

Särskilt under en pandemi, när vården har hög belastning, och den som arbetar heltid i vården kanske inte kan träffa sina barn i samma utsträckning som normalt.

Som de skriver,
Nonetheless, the association between the number of children and the risk of any case of COVID-19 – a much commoner outcome – did persist on stratifying for part-time/whole-time status. Consequently, unmeasured confounding by time spent in high-risk occupational settings seems unlikely.
Det finns mer samband än bara sjukhusinläggningar, och de återstår även när man gör korrigering för deltidsarbete. Om jag förstått det rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in