2020-10-05, 17:49
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Eller så kan man räkna på de fasta utgifterna respektive klubb har.
Så som eventuell hallhyra/underhåll etc.

.

Det kan man göra om man räknar av det kommunala stödet en del klubbar får. Får man flera miljoner i stöd ska stödet minskas med samma summa.
Citera
2020-10-05, 18:32
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det kan man göra om man räknar av det kommunala stödet en del klubbar får. Får man flera miljoner i stöd ska stödet minskas med samma summa.
Ja, det finns massor av vinklar och aspekter man kan ta in i beräkningen och bedömningen.
Själv vet jag inte vad den ultimata ekonomiska fördelningen skulle vara.

Jag är inte främmande för att ersättningen minskas om man får kommunalt stöd, som du säger.
Det känns logiskt.
Citera
2020-10-05, 20:16
Medlem
Det lär de får tänka några år på. Ska de sätta upp kriterier kommer som gäller för olika klubbar komner det bli intressant soppa...

De som få kommunala bidrag ska få avdrag, de som hyr arenan bör få avdrag för kommunen tillhanda håller arena åt klubben. Kommunal sponsring bör vara avdrag.

Hjälps åt, dela lika och få ut pengarna snabbt. Bättre att sätta upp kriterier för lite bonus till vissa för mycket pojk/flicklag, Damverksamhet som kostar osv.
Men blir det för komplicerade regler faller allting för det finns 14 klubbar i SHL som drivs olika och har olika förutsättningar.
Senast redigerad av MitchRapp 2020-10-05 kl. 20:33.
Citera
2020-10-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Hoppas nu att RF håller detta. bra om klubbar som Brynäs, Örebro och LHC "straffas" för att det inte kunde hålla sig.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/9OvOn9/hardsatsande-klubbar-forlorar-ersattning

Citat:
Ursprungligen postat av Enisen
Det hoppas jag verkligen. Nu har Lhc till o med bekräftat att man ska varsla och sänka löner men man hade tydligen råd att skriva 300 lappar i månaden på Ljungh, jävla pajaser.

Citat:
Helt otroligt faktiskt. Hoppas Ljungh vägrar gå ner i lön. De visste om situationen då han(med många flera) värvades.

Jag som supporter till just Linköping delar egentligen er frustration med satsandet som skett i en majoritet av SHL-lagen i läget som varit (och är). Linköping har dock inte ökat sin spelarkostnad från tidigare år, utan man har fått hjälp av externa aktörer. Då är ju frågan, skulle vi avstått de pengarna från externa aktörer och ställt ett sämre lag på banan bara för att? För de här externa aktörerna gick in och plockade hela spelarlöner. Vet inte namn men skulle väl kunna anta att Ljungh är en sådan. Skulle vi avstått värvning av honom då anser ni om pengarna var öronmärkta för honom?

OBS: I en perfekt värld hade de externa aktörerna istället valt att stötta LHC för att överleva, men det är ju inget föreningen kan påverka.
Citera
2020-10-05, 21:34
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phille205
Jag som supporter till just Linköping delar egentligen er frustration med satsandet som skett i en majoritet av SHL-lagen i läget som varit (och är). Linköping har dock inte ökat sin spelarkostnad från tidigare år, utan man har fått hjälp av externa aktörer. Då är ju frågan, skulle vi avstått de pengarna från externa aktörer och ställt ett sämre lag på banan bara för att? För de här externa aktörerna gick in och plockade hela spelarlöner. Vet inte namn men skulle väl kunna anta att Ljungh är en sådan. Skulle vi avstått värvning av honom då anser ni om pengarna var öronmärkta för honom?

OBS: I en perfekt värld hade de externa aktörerna istället valt att stötta LHC för att överleva, men det är ju inget föreningen kan påverka.

Känns som det här med externa aktörer först nämns i efterhand. Står inget om det när Ljungh blev klar till exempel? Känns som alla värvningar denna säsong kommer heta att det är externa aktörer som betalat, så kommer det fortgå som vanligt. Det lät så också för oss angående Nardella.

https://www.lhc.eu/artikel/7lo2ak9ph-30c01/pajen-om-ljungh-jattekul-att-vi-lyckades-losa-det

Men om det mest är massa externt kapital som betalar spelarlönerna så borde det inte vara så akut hos cluben som det är hos flera andra klubbar. Men är det så akut hos klubben skulle de kanske förklarat för de som investerat att pengarna gör sig bättre för att klara av likviditeten för att överleva än att betala drygt 5 mille/säsong för Ljungh.
Citera
2020-10-06, 13:16
Medlem
Citat:
Känns som det här med externa aktörer först nämns i efterhand. Står inget om det när Ljungh blev klar till exempel? Känns som alla värvningar denna säsong kommer heta att det är externa aktörer som betalat, så kommer det fortgå som vanligt. Det lät så också för oss angående Nardella.

https://www.lhc.eu/artikel/7lo2ak9ph-30c01/pajen-om-ljungh-jattekul-att-vi-lyckades-losa-det

Men om det mest är massa externt kapital som betalar spelarlönerna så borde det inte vara så akut hos cluben som det är hos flera andra klubbar. Men är det så akut hos klubben skulle de kanske förklarat för de som investerat att pengarna gör sig bättre för att klara av likviditeten för att överleva än att betala drygt 5 mille/säsong för Ljungh.

Har väldigt svårt att se att man hittar på det här med externa aktörer och att spelarkostnaden inte ökat för föreningen. Nu tycker jag inte värvningen av Ljungh är den som är mest problematisk eftersom den ändå gjordes klart (offentligt) i början av maj. Jag tycker t.ex värvningen av Ojamäki som vi gjorde i juli när vi redan hade 13 forwards ser väldigt mycket värre ut, trots att Ljungh med säkerhet kostar mer.

I en optimal värld håller jag ju helt med, precis som jag skrev i förra inlägget, att externa aktörer borde stötta föreningen på annat sätt istället. Men om nu denna/dessa externa aktörer bara var intresserade av att ställa ett starkare lag på banan så är det inte LHC som ska få skulden.

I en ännu mer optimal värld vet vi ju nu i efterhand att vi borde uteslutit nedflyttningar genom systemet och på så vis gjort att lag inte värvade lika mycket.
Citera
2020-10-06, 13:26
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phille205
Har väldigt svårt att se att man hittar på det här med externa aktörer och att spelarkostnaden inte ökat för föreningen. Nu tycker jag inte värvningen av Ljungh är den som är mest problematisk eftersom den ändå gjordes klart (offentligt) i början av maj. Jag tycker t.ex värvningen av Ojamäki som vi gjorde i juli när vi redan hade 13 forwards ser väldigt mycket värre ut, trots att Ljungh med säkerhet kostar mer.

I en optimal värld håller jag ju helt med, precis som jag skrev i förra inlägget, att externa aktörer borde stötta föreningen på annat sätt istället. Men om nu denna/dessa externa aktörer bara var intresserade av att ställa ett starkare lag på banan så är det inte LHC som ska få skulden.

I en ännu mer optimal värld vet vi ju nu i efterhand att vi borde uteslutit nedflyttningar genom systemet och på så vis gjort att lag inte värvade lika mycket.

Lär väl visa sig i årsredovisningen om det ökat eller ej. Men givetvis kan det vara de externa aktörerna som har satt krav. Men då är man inte på en farlig väg. Brukar sällan sluta bra när externa personer ska bestämma vilka spelare som ska värvas osv.

I maj visste man verkligen situationen, redan i mars visste man. Ser väl ingen större skillnad påLjungh eller Ojamäki mer än att Ljungh förmodligen kostar det dubbla.
Citera
2020-11-14, 20:37
Medlem
Kommundopning

Är så jävla less på kommundopningen som gör att bondlag kan toksatsa i spelartruppen trots en coronaavstängd säsong. Hur många dagis stänger man i Leksand? Hur många äldreboenden i Oskarshamn? Vad betalar Kaffebönderna i arenahyra?
Elitserien har blivit ett kommunmästerskap i ekonomisk doping understött av skatteujämningssystemet.
Senast redigerad av Haddoque2 2020-11-14 kl. 20:40. Anledning: Tilläg
Citera
2020-11-14, 20:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Är så jävla less på kommundopningen som gör att bondlag kan toksatsa i spelartruppen trots en coronaavstängd säsong. Hur många dagis stänger man i Leksand? Hur många äldreboenden i Oskarshamn? Vad betalar Kaffebönderna i arenahyra?
Elitserien har blivit ett kommunmästerskap i ekonomisk doping understött av skatteujämningssystemet.

Finns det kaffebönder i Sverige? Är det sponsorerna i Gävle och Karlstad du syftar på?
Citera
2020-11-14, 22:18
Medlem
Citat:
Egentligen började allt när Västerås kommun gick i borgen för lån för VIK hockey 1992 och sedan höll de under armarna så länge de spelade i elitserien. Efter att VIK gått i KK så ändrades reglerna så att kommuner inte fick hjälpa till på det sättet
Citera
2020-11-14, 23:21
Moderator
Gromguttens avatar
Infogat.

/mod
Citera
2020-11-16, 10:59
Medlem
JoshTees avatar
Citat:

Kaffebönderna bör väl vara Brynäs och Färjestad. De lär ite betala någon hyra då de äger sina arenor.

Sen är jag precis som du mot att kommuner ska betala för elitverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in