2020-11-14, 17:49
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
I dagens språkbruk blir alla förvirrade. När jag bodde i Malmö blev jag kallad "riktig svensk". Det finns svenskar och "svenskar".

Det är rimligt att man måste ha en djupare kännedom om landet, dess traditioner, värderingar, historia och språk för att vara svensk.

Man bör även känna sig som svensk och helst kunna försörja sig själv om man är frisk. Såvida man inte är en "mooch", men då får man tåla att kallas drönare eller parasit.

Då tycker jag etnisk svensk är ett hederligare begrepp, även om vi rent vetenskapligt kanske snarare är etniska skandinaver eller "nordvästeuropéer".

Däri behöver inte läggas någon värdering om bättre eller sämre.

Sedan vet jag att du låtsas att vi svenskar är som vilka som helst, men jag har tvärtom noterat att vi är väldigt udda jämfört med andra vad gäller såväl värderingar, beteende och sätt att klä oss.

Därför blir det kulturkrockar mellan oss och "de andra", oavsett nästan var de kommer ifrån.

Det finns också anledning att notera att alla andra i detta landet delar upp sig efter kulturella gränser. Att även svenskarna gör det är inte konstigt.

Ännu en typisk Brittisk reklamfilm som följer mönstret i Storbritannien.
https://www.thesun.co.uk/money/13191481/sainsburys-christmas-advert-2020/
Citera
2020-11-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Vi kan ju bara konstatera att vi aldrig kommer att komma överens i den här frågan.
Låt mig bara säga en sak.
Jag tror att det bara verkar vara så många abortförespråkare i Sverige på grund av att frågan sällan lyfts fram.
Om bara ett riksdagsparti tog upp den, så skulle nog fler än vad du tror kliva fram och vilja ha en förändring.
Du får väl rota fram någon källa på att svenskar skulle vilja ha abortförbud.
Citera
2020-11-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Jag tror väl också att ett regelrätt förbud skulle förlora en folkomröstning. Men det är en fråga som bara får diskuteras i svart-vita termer i åsiktskorridoren.

Jag tror kanske inte att en majoritet står bakom din brutala syn om "cellklumpar".
Citera
2020-11-14, 18:15
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Trots att du har rätt i mycket, så är det också sant att USA har fungerat bra som demokrati sedan inbördeskriget tog slut.
Det är dock också sant att det beror på det, som du själv var inne på.
Alla invandrare som var protestantiskt kristna européer integrerades fort in i den vita engelsktalande omgivningen.
Katoliker och judar höll ofta på sin särart och kunde därför ibland stöta på fördomar.
Men det var ändå så att de klarade sig bättre än icke-vita minoriteter som svarta, indianer och asiater.

Alla demokratier kräver någon form av homogen befolkning. Man kan inte ha en fungerande demokrati om inte majoriteten känner någon sorts samhörighet med minoriteten. Det vanliga sättet att skapa samhörighet är genom etnisk homogenitet, det är ju ingen slump att de flesta moderna demokratier är nationalstater. Men det är givetvis inte det enda sättet. USA är ju typexemplet på en fungerande demokrati som inte bygger sin samhörighet på etnicitet utan på en idé. Man skulle till och med kunna argumentera för att amerikanska inbördeskriget var ett krig om landets demokratiska själ, där sydstaterna stod för den klassiska samhörigheten byggd på det brittiska etniska arvet medan nordstaterna stod för en idébaserad samhörighet byggd på tanken om en gemensam kultur och utveckling. Nordstaterna vann som bekant och USA har varit känt för sin American spirit alltsedan dess.
Citera
2020-11-14, 18:31
Medlem
Citat:
Trots att du har rätt i mycket, så är det också sant att USA har fungerat bra som demokrati sedan inbördeskriget tog slut.
Det är dock också sant att det beror på det, som du själv var inne på.
Alla invandrare som var protestantiskt kristna européer integrerades fort in i den vita engelsktalande omgivningen.
Katoliker och judar höll ofta på sin särart och kunde därför ibland stöta på fördomar.
Men det var ändå så att de klarade sig bättre än icke-vita minoriteter som svarta, indianer och asiater.

Trots allt intressant att JFK var den första icke-protestantiske presidenten. Då hade katolikerna varit i USA i 100 år redan som minoritet. Men misstänksamheten var nog ganska stor till en början mot en kyrka som styrdes från Italien?

Nu har fördämningen lossnat. Tänker bland annat på Mitt Romney som är mormon. Han var inte så långt ifrån att bli kandidat, kommer inte ihåg vem han förlorade mot? Mormonerna var också en förföljd minoritet även efter inbördeskriget.

Men jämfört med Europa var USA ju mer demokratiskt och tolerant mot minoriteter såklart.
Citera
2020-11-14, 19:53
Medlem
Citat:
Jag tror väl också att ett regelrätt förbud skulle förlora en folkomröstning. Men det är en fråga som bara får diskuteras i svart-vita termer i åsiktskorridoren.

Jag tror kanske inte att en majoritet står bakom din brutala syn om "cellklumpar".
Vadå ”får”??
Du får väl diskutera vad du vill och ha vad du vill med i ditt partiprogram, frågan är vad allmänheten tycker om frågans aktualitet och vad du får för respons, i form av människor som protesterar ex.

Det är yttrandefrihet i Sverige inte: ”rätt” att alla ska gällande och inte replikera.
Tom SD har fattat att begränsa kvinnors aborträtt är en icke fråga i Sverige. Inget man vinner väljare på alltså.

Vad är ”brutalt” med att se verkligheten för vad den är?

Det enda som verkligen är värt att kalla för ”brutalt” är att tvinga människor att ta till farliga desperata åtgärder för att dör inte finns laglig hjälp, eller att via lag se till att det föds mängder med småbarn som mötet en ”brutal” verklighet av att vara icke önskvärd.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-14 kl. 19:55.
Citera
2020-11-14, 19:59
Medlem
Citat:
Vadå ”får”??
Du får väl diskutera vad du vill och ha vad du vill med i ditt partiprogram, frågan är vad allmänheten tycker om frågans aktualitet och vad du får för respons, i form av människor som protesterar ex.

Det är yttrandefrihet i Sverige inte: ”rätt” att alla ska gällande och inte replikera.
Tom SD har fattat att begränsa kvinnors aborträtt är en icke fråga i Sverige. Inget man vinner väljare på alltså.

Vad är ”brutalt” med att se verkligheten för vad den är?

Det enda som verkligen är värt att kalla för ”brutalt” är att tvinga människor att ta till farliga desperata åtgärder för att dör inte finns laglig hjälp, eller att via lag se till att det föds mängder med småbarn som mötet en ”brutal” verklighet av att vara icke önskvärd.

Bortsett från flashback förekommer ju inte mycket problematisering kring abort i vanlig media eller riksdagsdebatter. De som avviker det minsta, som SDs förslag om 12:e veckan, brukar ju kläs i rent mörker.

Cellklumpar minsann...
Citera
2020-11-14, 20:10
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Några svenskar vill ha det.
Det finns dock ingen källa på hur många, då ingen har gjort en sådan undersökning.
Citera
2020-11-14, 20:30
Medlem
Citat:
Några svenskar vill ha det.
Det finns dock ingen källa på hur många, då ingen har gjort en sådan undersökning.
Åjo, det finns säkert, bara googla.
Citera
2020-11-14, 20:33
Medlem
dubbel
Senast redigerad av Merapi 2020-11-14 kl. 20:38.
Citera
2020-11-14, 20:35
Medlem
Citat:
Bortsett från flashback förekommer ju inte mycket problematisering kring abort i vanlig media eller riksdagsdebatter. De som avviker det minsta, som SDs förslag om 12:e veckan, brukar ju kläs i rent mörker.

Cellklumpar minsann...
Och vad är det som ska ”problematiseras” med kvinnors avorträtt menar du av svensk icke religiös media?

Vill du läsa detta får du som sagt gå till div. religiös baserad media.

Tror aldrig jag ens använt ordet”cellklump” det tillhör helt min motståndares känslobaserade utbrott över att jag inser skillnaden mellan en zygot och ett barn.
Citera
2020-11-14, 20:42
Medlem
Citat:
Och vad är det som ska ”problematiseras” med kvinnors avorträtt menar du av svensk icke religiös media?

Vill du läsa detta får du som sagt gå till div. religiös baserad media.

Tror aldrig jag ens använt ordet”cellklump” det tillhör helt min motståndares känslobaserade utbrott över att jag inser skillnaden mellan en zygot och ett barn.

Problematiseringen är ju just a) att aborterna i Sverige är så många jämfört med jämförbara länder och kulturer, b) att det ses som en cellklump, när det är en samling stamceller som om de får utvecklas kan bli en unik människa c) att vår abortgräns ligger ruskigt nära att de kan överleva utan sin moders "kärleksfulla" omsorg d) att ni som är abortanhängare ibland snarast propagerar: "Vi gillar abort".

Du har skrivit många gånger att det bara är en samling celler som vilka andra celler som helst. Om du använt just beteckningen "klump", vet jag inte... men det är ju din poäng: utan hjärna, inget av värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in