Citat:
Ursprungligen postat av
HesterMofet
Nu är jag klar med läsningen. Jag kanske är naiv, men jag får intrycket att V.K. i stora delar håller sig till sanningen. Hans berättelse är betydligt mer sammanhängande, detaljrik och logisk än C.Ö:s. Han verkar också vara noga med att inte säga mer än vad han faktiskt vet eller kommer ihåg.
Betyder det att han är utan skuld? Nja. Han har varit delaktig i planeringen av brottet (dvs det inledande rånet) och visste vad som skulle hända när han valde att följa med. Tveksamt om hoten kan anses ha varit så allvarliga att det inte har funnits några alternativa sätt för honom att handla på. Han har ju också erkänt att han misstänkte att vissa av de uppdiktade personerna inte fanns på riktigt.
Vilka skuldkänslor han måste brottas med om det har gått till som han säger och morden inte gick att förutse. Jag tänker till exempel på när han var ensam med L och S i sovrummet. Kunde han ha släppt ut dem genom fönstret? Ringt polisen? Skickat meddelande till någon? Men jag tror på att han inte kunde föreställa sig att det skulle sluta som det gjorde. Att han bara väntade på att de skulle bli klara och gå därifrån utan att skada någon.
Jag kan köpa ditt resonemang, men har många invändningar.
I de första förhören så babblar VK på nåt enormt, med en 14-16-årings vokabulär. Sen i senare förhör när det börjar hetta till och frågorna blir svårare så börjar han med "Ingen kommentar". Är det bara jag som märkt det?
Han är också med på de rent otroliga chattarna efter mordet. När de sitter och gör sig roliga över det fruktansvärda mord de båda gjort sig skyldiga till.
CÖ ska ha livstid. Men risken är att han får psyket efter en P7:a. Morsan ligger väl på.
VK ska ha 18 bast. Minst.