2020-11-13, 23:22
Medlem
Nu är jag klar med läsningen. Jag kanske är naiv, men jag får intrycket att V.K. i stora delar håller sig till sanningen. Hans berättelse är betydligt mer sammanhängande, detaljrik och logisk än C.Ö:s. Han verkar också vara noga med att inte säga mer än vad han faktiskt vet eller kommer ihåg.

Betyder det att han är utan skuld? Nja. Han har varit delaktig i planeringen av brottet (dvs det inledande rånet) och visste vad som skulle hända när han valde att följa med. Tveksamt om hoten kan anses ha varit så allvarliga att det inte har funnits några alternativa sätt för honom att handla på. Han har ju också erkänt att han misstänkte att vissa av de uppdiktade personerna inte fanns på riktigt.

Vilka skuldkänslor han måste brottas med om det har gått till som han säger och morden inte gick att förutse. Jag tänker till exempel på när han var ensam med L och S i sovrummet. Kunde han ha släppt ut dem genom fönstret? Ringt polisen? Skickat meddelande till någon? Men jag tror på att han inte kunde föreställa sig att det skulle sluta som det gjorde. Att han bara väntade på att de skulle bli klara och gå därifrån utan att skada någon.
Citera
2020-11-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HesterMofet
Nu är jag klar med läsningen. Jag kanske är naiv, men jag får intrycket att V.K. i stora delar håller sig till sanningen. Hans berättelse är betydligt mer sammanhängande, detaljrik och logisk än C.Ö:s. Han verkar också vara noga med att inte säga mer än vad han faktiskt vet eller kommer ihåg.

Betyder det att han är utan skuld? Nja. Han har varit delaktig i planeringen av brottet (dvs det inledande rånet) och visste vad som skulle hända när han valde att följa med. Tveksamt om hoten kan anses ha varit så allvarliga att det inte har funnits några alternativa sätt för honom att handla på. Han har ju också erkänt att han misstänkte att vissa av de uppdiktade personerna inte fanns på riktigt.

Vilka skuldkänslor han måste brottas med om det har gått till som han säger och morden inte gick att förutse. Jag tänker till exempel på när han var ensam med L och S i sovrummet. Kunde han ha släppt ut dem genom fönstret? Ringt polisen? Skickat meddelande till någon? Men jag tror på att han inte kunde föreställa sig att det skulle sluta som det gjorde. Att han bara väntade på att de skulle bli klara och gå därifrån utan att skada någon.

Jag kan köpa ditt resonemang, men har många invändningar.

I de första förhören så babblar VK på nåt enormt, med en 14-16-årings vokabulär. Sen i senare förhör när det börjar hetta till och frågorna blir svårare så börjar han med "Ingen kommentar". Är det bara jag som märkt det?

Han är också med på de rent otroliga chattarna efter mordet. När de sitter och gör sig roliga över det fruktansvärda mord de båda gjort sig skyldiga till.

CÖ ska ha livstid. Men risken är att han får psyket efter en P7:a. Morsan ligger väl på.

VK ska ha 18 bast. Minst.
Citera
2020-11-14, 00:34
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy

I de första förhören så babblar VK på nåt enormt, med en 14-16-årings vokabulär. Sen i senare förhör när det börjar hetta till och frågorna blir svårare så börjar han med "Ingen kommentar". Är det bara jag som märkt det?

Han är också med på de rent otroliga chattarna efter mordet. När de sitter och gör sig roliga över det fruktansvärda mord de båda gjort sig skyldiga till.

CÖ ska ha livstid. Men risken är att han får psyket efter en P7:a. Morsan ligger väl på.

VK berättar ju allt/massa detaljer i de 3 sista förhören, då slutar han med inga kommentar.

Är P7 inte gjord redan på C? Det behövs göras i alla fall.
Citera
2020-11-14, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
VK berättar ju allt/massa detaljer i de 3 sista förhören, då slutar han med inga kommentar.

Har inte hunnit så långt. Mycket att läsa.

Ja, CÖ riskar väl att bli ett psykfall. Obestämd tid i Säter med "aldrig utsläppt".

Förhoppningsvis.
Citera
2020-11-14, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

V slutar väl med ”ingen kommentar” lite efter att förhörsledarna avslöjar att C.Ö skyller morden på honom och då öppnar han upp sig och upplevs mera normal i mina ögon.
Citera
2020-11-14, 06:08
Medlem
Citat:

Viktor skulle inte ens ha åkt dit. Utan skuld är han verkligen inte. Är väl trött på jobbet och vill bli ekonomiskt oberoende eller starta egen firma och bara vara chef. Skulle våga göra det då med miljoner på fickan.
Citera
2020-11-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy

Han börjar med inga kommentarer när han får klart för sig hur mycket bevisning de har och att han inte kan snacka sig ur det. Det är när han bestämmer sig för att berätta "sanningen" som jag uppfattar honom som trovärdig.

Jag kan nog köpa hans förklaring till chattarna också. Mitt största frågetecken när det gäller V.K. är hur han kunde fungera såpass normalt efteråt. Nu vet man ju aldrig hur man skulle reagera själv, men jag tänker mig att det skulle vara svårt att behålla förståndet och resonera logiskt på det sättet som han säger att han har gjort (övervägt riskerna för familjen om han skulle avslöja brottet eller inte spela med i chattar m.m.). Jag hade nog varit en blöt pöl av ångest och avslöjat allt på det sättet.
Citera
2020-11-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Viktor skulle inte ens ha åkt dit. Utan skuld är han verkligen inte. Är väl trött på jobbet och vill bli ekonomiskt oberoende eller starta egen firma och bara vara chef. Skulle våga göra det då med miljoner på fickan.

Tror du? Har du läst alla förhör med honom? Jag tror på att det inte fanns något ekonomiskt motiv för honom. Han visste ju att C.Ö. ändå tog alla hans pengar och det verkar det finnas belägg för i utredningen. Jag tror mer på det han säger, att han hoppades på att bli av med C.Ö. när han flyttade till Spanien. Han tjänar säkert hyfsat som rörmokare och hade väl klarat sig bra om han fick behålla pengarna själv.
Citera
2020-11-14, 10:47
Medlem
Citat:
Tror du? Har du läst alla förhör med honom? Jag tror på att det inte fanns något ekonomiskt motiv för honom. Han visste ju att C.Ö. ändå tog alla hans pengar och det verkar det finnas belägg för i utredningen. Jag tror mer på det han säger, att han hoppades på att bli av med C.Ö. när han flyttade till Spanien. Han tjänar säkert hyfsat som rörmokare och hade väl klarat sig bra om han fick behålla pengarna själv.
Kanske det
Citera
2020-11-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
De pratar om både kniv och plastfolie innan samt är beväpnade med pistoler.

Citera gärna avsnittet om pistoler.
Citera
2020-11-14, 17:20
Medlem
tedbundys avatar
Dom skulle ha med sig 2 pistoler, den ena skall vara laddad och den andra oladdad skriver dom i mess. Planen var att dom skall bara användas till hot, det är mer respekt med 2 pistoler än att vifta med kniv som långens kompis sa.

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Citera gärna avsnittet om pistoler.
Senast redigerad av tedbundy 2020-11-14 kl. 17:26.
Citera
2020-11-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Dom skulle ha med sig 2 pistoler, den ena skall vara laddad och den andra oladdad skriver dom i mess. Planen var att dom skall bara användas till hot, det är mer respekt med 2 pistoler än att vifta med kniv som långens kompis sa.

Citat från fup tänkte jag väl mest på, inte vad folk trott, tänkt eller känt i tråden. Har du läst fup överhuvudtaget? Ge mig substans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in