2020-11-13, 22:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det handlar inte om att masker kan hjälpa. All forskning, inklusive den jag nyss länkade, säger att masker hjälper. Det är liksom ingen vits med att försöka blanda bort de korten längre.

Det är en smula ironiskt att som svensk myndighetsapologist hävda att munskydd kan vara farligt för att det kan få folk att slarva med andra skyddsåtgärder. Jag har aldrig sett något som tyder på att så skulle vara fallet.

Däremot har jag faktiskt sett ganska många exempel på folk som beter sig oförsiktigt med ursäkten att de följer de svenska rekommendationerna. Ett extremt exempel träffade jag i förra veckan. Jag var på en sorts affärsmöte och träffade en överviktig man 70+ i hans lilla kontor. Under vårt samtal sa jag närmast av artighetsskäl att han skulle ta det försiktigt med tanke på covid-pandemin och att han tycktes leva ett farligt liv (han jobbade med att träffa folk som mig hela dagarna på ett litet kontor). "Vadå? Jag sitter alltid en meter ifrån alla. Jag kan inte bli smittad av något." Detta sa han på fullt allvar och hans källa var den svenska folkhälsomyndigheten. Risken att han är död om ett halvår är ganska stor. I sådana fall blir han ännu ett offer för den svenska pandemipropagandan.

Jag skulle säga minst 1,5 meter, helst 2. Dessutom, är man 70+ år och överviktig så bör man definitivt inte träffa nya människor varje jag. Nä, han bröt emot Folkhälsomyndighetens anvisningar.

I USA håller bara 13 procent avstånd, många bär masker, men många verkar också slarva med det. Jag läste en intressant artikel i Washington Post där BL.a en kvinna beskrev hur hon gått på en släktmiddag. Ingen bar mask förutom farmor/mormor, tyvärr blev även hon smittad under middagen.
Citera
2020-11-13, 22:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det är en myt att andra länder inte fick in smittan på samma sätt som Sverige. Det är något Tegnell hävdar, som svenskarna tycks tro på?

Norge fick in smittan ungefär samtidigt, det var ett par dagars mellanrum, og smittan kom främst från turister i Österrike, Italien etc.

Antalet smittade personer som kom från dessa platser till båda Norge och Sverige var jämförbara, justerat för antalet invånare.

Kurvorna för smittspridning i Norge och Sverige var nästan exakt dem samma i början, men Norge införde strikta åtgärder, stängde ner etc. och kurvan gick rakt ner, medan i Sverige, som inte gjorde någonting, gick kurvan rakt upp istället.

Jag utesluter inte att du kan ha rätt. Men avgörande är var klustersmittan börjar och till vilka grupper den sedan sprids.
Citera
2020-11-13, 22:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Live om vaccin, https://ustv247.tv/foxnewslive/
Citera
2020-11-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban

I land som Italia, Frankrike og Belgia veit jeg ærlig talt ikke om dette er mulig. De lever mye tettere, de følger ikke råd like mye som her i nord, de klemmer og kysser mer, de er generelt mer "kaotiske".

Skulle säga att det i första hand är ländernas geografiska uppdelning som är fördelaktig. Även i bilismens tidsålder blir avstånden mellan befolkningscentrum stora. Räknar man på en radie motsvarande en timmes bilfärd, så bor det i princip överallt kring Engelska kanalen många miljoner människor, ofta 10+. I Sverige är Stockholm värst, där kommer man upp i nästan 3 miljoner, en stor svaghet. Men, då är det en fördel att området ligger drygt 40 mil från Västkusten/Göteborg - Till skillnad från Engelska kanalen där hela området är tätbefolkat.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-13 kl. 22:54.
Citera
2020-11-13, 22:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
I praksis så hadde jo Tegnell og disse landene samme strategi før det gikk til helvete. Light touch, reaktivt.

Når det først gikk riktig ille, skilte Sverige seg fra disse landene, men årsaken til at det gikk så ille er jo den samme for alle disse landene. Man gjorde alt for lite i begynnelsen, fikk aldri kontroll på det.

Det vore fint om du kunde Visa en tidslinje som också inkluderar de smittskyddsåtgärder som vidtogs i de länderna. Jag vet att i Sverige inleddes åtgärderna i början av mars och att de flesta var på plats i mitten av den månaden. Men tyvärr så hade vi, mycket troligt en okänd samhällsspridning redan i februari, som inte hade sitt ursprung ifrån Italien, Iran och Österrike, utan ifrån Frankrike, USA och Storbritannien.
Citera
2020-11-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du vet att droppsmitta normalt inte ska kunna förflyttas via ventilationssystem? Det var det experterna varnade för. Naturligtvis har det krävts speciella omständigheter, men det skulle ändå ha stor påverkan på vården.
Det är ju inte visat att SARS-CoV-2 smittar via ventilationen.
Citera
2020-11-13, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag utesluter inte att du kan ha rätt. Men avgörande är var klustersmittan börjar och till vilka grupper den sedan sprids.

Vi har inte längre nån ”etnisk” smitta som vi hade kring veckorna efter påsk i Järva.

Nu har vi fullständig smitta med minst 20-40k per dygn.

Jesus Kristus. Det här kommer vi nog ej att grejja.
Citera
2020-11-13, 22:52
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Live om vaccin, https://ustv247.tv/foxnewslive/

Så det finns just nu ett vaccin som är 90% men det vet vi redan, däremot så ska det testas och de pratar om testpiloter, men enlig Trump kan man vaccinera redan men lyssna vidare och där du hör du att det är inte så enkelt, men de vill vaccinera så fort som möjligt när FDA och EOA har godkänt vaccinet, det var vad jag hörde nyss, jag kan ha fel och lyssna själva.
Men när vaccineringen ska påbörjas så har New Yorks guvernör avtackat sig en vaccinering just nu.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-11-13 kl. 22:55.
Citera
2020-11-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Vi har inte längre nån ”etnisk” smitta som vi hade kring veckorna efter påsk i Järva.

Nu har vi fullständig smitta med minst 20k per dygn.

Jesus Kristus. Det här kommer vi nog ej att grejja.

Jodå det är bara att be Tyskland om hjälp, de har vårdplatser så det räcker
Citera
2020-11-13, 22:56
Medlem
SodaFointains avatar
Detta är dåligt. Det är en sjukdom som handlar om liv och död och då tar aftonbladet betalt för att man ska läsa om symptomen. Nån som är medlem på plus som kan klippa ut texten och klistra in i ett inlägg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GaapLm/har-ar-symtomen-du-ska-se-upp-med
Citera
2020-11-13, 22:57
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja det är en poäng. Hade viruset varit så mkt som 50 % luftburen smitta som ngn skrev hade smittan bränt igenom snabbare. Då snackar vi nivå mässlingen nästan och så snabbt sprids det inte vad vi vet.

Fast alla är inte särskilt smittsamma och alla är inte särskilt mottagliga. Det finns otroligt många okända variabler. Det finns inga coronavirus som är i närheten av att vara så smittsamma som mässlingen.

Att aerosolsmitta står för smittspridning vet vi dock från mängder av exempel som andra nämnt. Hur stor andel är svårare att veta. Dock intressant detta med att smittspridningen nu ökar med kylan och den torrare luften. Dvs just de faktorer som påverkar aerosolsmitta.
Citera
2020-11-13, 22:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju inte visat att SARS-CoV-2 smittar via ventilationen.

Du menar bevisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in