2020-11-13, 22:04
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Du tvivlar alltså på ditt eget länkade material? Det står nämligen så i det du länkade, dvs låg risk att det sprids.
Från dina källor:

1700 smittade människor är dessutom inte många i en stad som har en befolkning som är större än hela Sverige och antalet människor i kritiskt tillstånd går att räkna på en hand. Betydligt fler blir smittade av influensa och övriga virus varje år. Det är inget i nuläget som indikerar att man ska oroa sig just för det här viruset. Framförallt med tanke på det faktum att enbart gamla har blivit kritiskt sjuka än så länge.

Ditt inlägg går till historien
Citera
2020-11-13, 22:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tog mig för att läsa inledningen till artikeln och hittade följande:
Detection of SARS-CoV-2 in central ventilation systems, distant from patient areas, indicate that virus can be transported long distances and that droplet transmission alone cannot reasonably explain this,

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2

Nu tycker ju jag att det finns en helt rimlig alternativ förklaring som jag utrett i ett tidigare inlägg, nämligen att droppsmitta som hamnar på golv, sängkläder, kläder, hud etc. kan brytas ner till virusfragment som sen sprids som/med damm. Artikeln visar i så fall bara att damm är luftburet och fastnar i ventilationsanläggningar, vilket är en icke-nyhet. Jag anser detta vara en helt rimlig förklaring och att författarna stirrat sig blinda på fel saker. De skulle ha behövt en ingenjör som medförfattare, nu verkar det bara vara ensidigt tänkande medicinare.

Ja det är en poäng. Hade viruset varit så mkt som 50 % luftburen smitta som ngn skrev hade smittan bränt igenom snabbare. Då snackar vi nivå mässlingen nästan och så snabbt sprids det inte vad vi vet.
Citera
2020-11-13, 22:08
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tog mig för att läsa inledningen till artikeln och hittade följande:
Detection of SARS-CoV-2 in central ventilation systems, distant from patient areas, indicate that virus can be transported long distances and that droplet transmission alone cannot reasonably explain this,

https://www.nature.com/articles/s41598-020-76442-2

Nu tycker ju jag att det finns en helt rimlig alternativ förklaring som jag utrett i ett tidigare inlägg, nämligen att droppsmitta som hamnar på golv, sängkläder, kläder, hud etc. kan brytas ner till virusfragment som sen sprids som/med damm. Artikeln visar i så fall bara att damm är luftburet och fastnar i ventilationsanläggningar, vilket är en icke-nyhet. Jag anser detta vara en helt rimlig förklaring och att författarna stirrat sig blinda på fel saker. De skulle ha behövt en ingenjör som medförfattare, nu verkar det bara vara ensidigt tänkande medicinare.

2003. sars 1. Det kända hyreshuset i hong kong där så många dog.
Redan då kom de fram till att det är:
1. Luftburet
2. Lever i och sprids via avloppssystemet, naturliga avdunstningen av fukt drog med viruset upp i luften.
Citera
2020-11-13, 22:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Mängder av OT raderat.

Det finns inga frikort bara för att det råkar vara fredagkväll.

SKÄRPNING!

/Moderator
Citera
2020-11-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Precis som jag hävdat sen mars.

Eller åtminstone sedan Corona Princess’ olycksaliga kryssning i februari. Det är omöjligt att förstå smittan ombord ett fartyg med folk instängda i sina hytter utan aerosolsmitta. Och jag skrev själv om saken tidigt i tråden. Hongkong och Toronto drabbades av SARS 2002-2003 och redan då kom forskarna fram till att viruset sprids via luften i en sjukhusmiljö varför all sjukvårdspersonal måste ha ansiktsmask modell ffp2 minimum. Utbrottet i Tyskland på Webasto och den brittiske superspridaren som tog viruset från Singapore till en alpstuga i Frankrike talar också starkt för aerosolsmitta.
Citera
2020-11-13, 22:16
Bannlyst
Kring 45 ish döda just nu. Det var på 1400 smittade i slutet av Oktober.

Nu har vi 6k smittade per dygn.

Då borde vi ha kring 130-150 döda om tolv dagar.
Citera
2020-11-13, 22:19
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand

Och då är vi bara i slutet på november.
Vi har en december, januari, februari, mars och april utan ett rent helvete på ofantligt högre nivåer än vad vi ser nu.

Winter is coming.
Citera
2020-11-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Eller åtminstone sedan Corona Princess’ olycksaliga kryssning i februari. Det är omöjligt att förstå smittan ombord ett fartyg med folk instängda i sina hytter utan aerosolsmitta. Och jag skrev själv om saken tidigt i tråden. Hongkong och Toronto drabbades av SARS 2002-2003 och redan då kom forskarna fram till att viruset sprids via luften i en sjukhusmiljö varför all sjukvårdspersonal måste ha ansiktsmask modell ffp2 minimum. Utbrottet i Tyskland på Webasto och den brittiske superspridaren som tog viruset från Singapore till en alpstuga i Frankrike talar också starkt för aerosolsmitta.

De var ju inte instängda i hytterna på båten....de fick röra sig fritt på vissa ytor utan uppdelning av smittade och ej smittade. En smittskyddsexpert gick ombord och fick dåndimpen när han såg hur det såg ut med karantänen...

Festprissen i Alpstugan är väl ett typexempel på nära kontakt. Festa loss med ett antal andra i en vecka i en alpstuga. Är väl typexempel på fest/hemmiljö.
Citera
2020-11-13, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Och då är vi bara i slutet på november.
Vi har en december, januari, februari, mars och april utan ett rent helvete på ofantligt högre nivåer än vad vi ser nu.

Winter is coming.

December kommer bli det värsta vi någonsin sett.. Inklusive WW2.

Hoppas skiten lugnar ner sig i början av nästa år. Samt att Pfizer vaccinet börjar rulla.
Citera
2020-11-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand

Stämmer bra.
Jag misstänker oxå att dödstalet kommer att nå vårans nivå om ett par veckor.
Då kan man säga smittspridningen är lika illa nu som i våras. Om inte värre eftersom nu har beredskapen och behandlingen förbättras.
Grannländerna ligger på låga nivåer jämförelsevis. Detta tack vare deras initiala åtgärder som dämpade smittspridningen rejält.
Citera
2020-11-13, 22:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Om immuniteten är kortvarig och vaccinet är bra samt utan risker är det rätt beslut. De börjar i januari vaccinera riskgrupper om allt går som planerat.

Med tanke på hur ytterst få som råkat ut för en återinfektion, så vet vi, redan nu att en naturligt förvärvad immunitet räcker minst ett halvår, och förmodligen betydligt längre än så, vilket är bra, då det kommer att ta ca två år innan hela befolkningen är vaccinerad.
Citera
2020-11-13, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Stämmer bra.
Jag misstänker oxå att dödstalet kommer att nå vårans nivå om ett par veckor.
Då kan man säga smittspridningen är lika illa nu som i våras. Om inte värre eftersom nu har beredskapen och behandlingen förbättras.
Grannländerna ligger på låga nivåer jämförelsevis. Detta tack vare deras initiala åtgärder som dämpade smittspridningen rejält.

Sen kan det nog bli ännu värre. Vi har 6k smittade nu per dygn officiellt.

Men siffran är nog egentligen 4 ggr högre.

Då har vi nog 400-500 döda per dygn om 12 dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in