2020-11-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag kan ha fel, men tror IVA-inlagda är inräknat i totalen.
Det är dom inte.
Citera
2020-11-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart illavarslande. Antingen är ursprungsviruset luftburet, eller så dyker ny variant upp.

Droppsmitta åker inte iväg 50 m. Detta är nog luftburet virus.

Utanför värdarna dör viruset troligen efter några dagar.

Vissa snackar om två veckor.

Efter 8 månaders harvande borde det finnas offentlig info om detta iaf.

Jag vet inte själv. Vet du?
En ventilationskanal är ju en mekanisk förflyttning av viruset. En yttre kraft flyttar viruset från punkt A till punkt B.

Det är som att kräkas i en nedförsbacke, och kräket rinner femtio meter. Det betyder inte att vinterkräksjukan smittar på femtio meters avstånd.
Citera
2020-11-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har inte testat sig mer än en gång, men han avser att stanna hemma tills det att allmäntillståndet förbättrats.

Nej han har inte varit jättesjuk och att det skulle slå om till nåt värre efter fyra veckor känns väl inte troligt.

Det finns något som kallas Post Viral Fatigue, något som jag själv varit med om vid två tillfällen, särskilt vid misstänkt covid-19 i somras. Då kan man vara "frisk" men kroppen har tagit mycket stryk av infektionen och behöver lång återhämtningstid. Inte alls ovanligt.

Är det inte bättre ni tar den här diskussionen i denna tråd istället:

"Vi som tror vi har Corona + vi som har det."
(FB) Vi som tror vi har Corona + vi som har det.
Citera
2020-11-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag kan ha fel, men tror IVA-inlagda är inräknat i totalen.

Dessvärre inte.
I Skåne presenteras dessa separat. Finns om man klickar sig fram en sida till ”fördjupad lägesbild”
Totalt 147
Citera
2020-11-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En ventilationskanal är ju en mekanisk förflyttning av viruset.

Det är som att kräkas i en nedförsbacke, och kräket rinner femtio meter. Det betyder inte att vinterkräksjukan smittar på femtio meters avstånd.

Det är sant! Mekanik är det såklart men ändå ett påfallande långt avstånd.
Citera
2020-11-13, 13:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte.

Man svabbar alla ventilationsutblås på en covid-19 avdelning på ett sjukhus. Kanske den mest extrema miljö man kan tänka sig.

Inget av utblåsen har levande virus. 7 av 19 har dött virus.

Vad ska man dra för slutsats av det?

Jag vet inte. Även experterna drar ju olika slutsatser, men det är oavsett vilket illavarslande att nåt som påstås vara
en droppsmitta kan förflytta sig så långt. Poängen är förflyttningen. Inte huruvida viruset lever eller är dött. Det borde även nån som utger sig för att vara statsepidemiolog fatta.
Citera
2020-11-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om det skulle vara stor andel med "luftburen" smitta, skulle hela jordens befolkning varit smittad vid det här laget.

Så är det ju men samtidigt är det ett skört virus, dålig kvalité. Ja jag vet inte. Tiden får utvisa. Håller mig undan så länge.
Citera
2020-11-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Det är dom inte.
Titta på 9:e och 10:e.

Staplarna sträcker sig över hundra markeringen.

Siffran för vårdavdelning är 94 och 90.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport

Edit: Samt gå till Dagens lägesbild (text) - idag
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 15
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 132
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-pressen-pa-skanska-sjukhus-okar/

Jämför med stapeln.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-13 kl. 13:48.
Citera
2020-11-13, 13:44
Medlem
NeoVains avatar
Elon Musk har gått ut idag med något uppseendeväckande kring testet...

Citat:
Something extremely bogus is going on. Was tested for covid four times today. Two tests came back negative, two came back positive. Same machine, same test, same nurse. Rapid antigen test from BD.

https://twitter.com/elonmusk/status/1327125840040169472
Citera
2020-11-13, 13:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
En ventilationskanal är ju en mekanisk förflyttning av viruset. En yttre kraft flyttar viruset från punkt A till punkt B.

Du vet att droppsmitta normalt inte ska kunna förflyttas via ventilationssystem? Det var det experterna varnade för. Naturligtvis har det krävts speciella omständigheter, men det skulle ändå ha stor påverkan på vården.
Senast redigerad av fernebo 2020-11-13 kl. 14:02.
Citera
2020-11-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Titta på 9:e och 10:e.

Staplarna sträcker sig över hundra markeringen.

Siffran för vårdavdelning är 94 och 90.
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Dagsrapport
Ja precis. 94+17 blir mer än 100.
Senast redigerad av Sir89 2020-11-13 kl. 13:56.
Citera
2020-11-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den människan är verkligen en fullständig idiot och skulle inte kunna sitta kvar nån annanstans i världen än i Sverige. Åldersgruppen 20-29 är den som drivit smittan hela hösten. Varifrån har dom smittats? Enligt Tegnell så smittas man ju varken på krogen eller i skolorna? Så varifrån kommer spridningen då?

Obegripligt att ett sån svagbegåvad människa kan få ha så mycket makt.

Smittspårningen kanske går bra på privata fester. Konstigt att krogen inte ger samma mönster. Barservering är ju helt klart ett problem men såvitt jag vet inte tillåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in