2020-11-13, 16:17
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
40 år aldrig ägt och kommer aldrig köpa en då detta inte faller mig i smaken

Vafan är det för snack? Är du nån sorts djurvänsvänster? Du känns som en sån som bär virkad slips på Miljöpartiets årsmöte.
Citera
2020-11-13, 16:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Begripligt. Endast akademiker klär skinnjackor. Det är liksom en klubb.
Citera
2020-11-13, 16:52
Medlem
FedupFlorences avatar
Skinn- och man är en kombination som återkommer då och då i livet, oftare IRL än i litteraturen känns det som. Kombinationen borde vara oförenlig men återkommer som på beställning, som ett naturfenomen med slagsida. Som om i princip samtliga av männen i väst vuxit upp med en tonårsromans för Sitting Bull, ett pirr som aldrig gick över. Jag har många gånger undrat vad det är med en man och hans skinnjacka.
Citera
2020-11-13, 18:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Midjekort o axelvaddar ts så kommer du in på alla krogar.
Citera
2020-11-13, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Skinnjacka är dyrt, tungt och olämpligt för varje tänkbart väder. Men så tufft!

Ja, hur ligger det till med det där egentligen? Är dom så lämpade för vårt nordiska klimat?

Det känns som om dom skulle vara svinkalla när det är kallt och riktigt svettiga när det är lite varmare och direkt olämpliga när det regnar.

Samtidigt har jag en svag minnesbild från gamla 70-tals filmer att polisen hade skinnjackor som vinterjacka!? Kanske någon kan bekräfta?

Och dom jobbar ju i ur och skur..
Citera
2020-11-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Skinn- och man är en kombination som återkommer då och då i livet, oftare IRL än i litteraturen känns det som. Kombinationen borde vara oförenlig men återkommer som på beställning, som ett naturfenomen med slagsida. Som om i princip samtliga av männen i väst vuxit upp med en tonårsromans för Sitting Bull, ett pirr som aldrig gick över. Jag har många gånger undrat vad det är med en man och hans skinnjacka.

Det var lite åt det här hållet mina tankar gick. Bör kanske en man, i alla fall under en period i livet, ha ägt minst en riktigt gedigen skinnjacka!? Eller är det förlegade tankar, från en svunnen tid, långt innan goretex och lättviktsdunjackornas intåg?
Citera
2020-11-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Du borde köpa en taxiskinnjacka. Leta på Tradera eller liknande efter en begagnad från Taxi Stockholm. De är både snygga och av god kvalité, gjorda för arbete.

Spontant känns det som lite för mycket "Lasse Kongo" för min smak...!?

Det skulle vara kul att höra vad Kenneth har att säga om saken, om det kanske finns någon Pajala-paj med spännande skärning.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-11-13 kl. 20:01.
Citera
2020-11-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag har två och tycker att båda har en speciell känsla av tyngd och följsamhet som en tygdito inte riktigt förmår att komma upp till. Praktiska då de inte behöver tvättas. Vad du missar? Tja, egentligen ingenting.

Lite som ett "cura täcke" alltså en skön och behaglig tyngd?
Citera
2020-11-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja, hur ligger det till med det där egentligen? Är dom så lämpade för vårt nordiska klimat?

Det känns som om dom skulle vara svinkalla när det är kallt och riktigt svettiga när det är lite varmare och direkt olämpliga när det regnar.

Samtidigt har jag en svag minnesbild från gamla 70-tals filmer att polisen hade skinnjackor som vinterjacka!? Kanske någon kan bekräfta?

Och dom jobbar ju i ur och skur..
Polisen bar skinnjackor långt in på 80-talet. Knappast optimalt, men gjorde jobbet och stod emot det mesta i väder och yttre påverkan. Är dom rätt fodrade så isolerar dom värmen riktigt bra. Därför dom förekom inom militären tidigare innan nya material hade tagits fram.

Skulle själv inte bära en, då det aldrig blir riktigt kallt längre i mellan Sverige.
Citera
2020-11-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-Killen
Nu går du och köper en på momangen! Du vet inte vad du går miste om!

Jag börjar fan bli sugen. Är det någon som har koll får ni gärna kasta upp lite länkar. Stilen ska vara lite klassisk, svart ev mörkrbun. Inte för hårdhudad men ändå rejäl och inte helt gay.

Eller ska man köpa begagnat? Hur svettigt och äckligt är det? Går det att kemtvätta eller funkar tvål och en svamp?

Citat:
Ursprungligen postat av DefoureWing
Polisen bar skinnjackor långt in på 80-talet. Knappast optimalt, men gjorde jobbet och stod emot det mesta i väder och yttre påverkan. Är dom rätt fodrade så isolerar dom värmen riktigt bra. Därför dom förekom inom militären tidigare innan nya material hade tagits fram.

Skulle själv inte bära en, då det aldrig blir riktigt kallt längre i mellan Sverige.

Aha intressant. När man tänker efter ganska praktiskt när det gäller att stå emot glassplitter, kanyler och bromsa upp knivar etc men känns ohyggligt bökigt att brottas i.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-11-13 kl. 19:53.
Citera
2020-11-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Ja skinnjackor är tunga men det är inget problem för arbetarna som bär dom, möjligen om du har en akademikerkropp med späda axlar som är ovan vid kroppsarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Begripligt. Endast akademiker klär skinnjackor. Det är liksom en klubb.

Lite motsägelser här.

Det verkar inte finnas något större sug för övrigt i tråden att placera in skinnjackan hos en viss socioekonomisk grupp.

Kan det vara så att skinnjackan är ett av få plagg som går hem i alla samhällsklasser? Jag tycker mig se allt från KTH studenter och Stureplansfolk till Zigenare och parkbänksalkisar bära den på det mest naturliga vis.
Citera
2020-11-13, 19:58
Medlem
Fick min första skinnjacka när jag va 14 (snäll mamma) nu är jag snart 70,tror jag använder jackan 15 gånger per år,de första åren nästan året runt!Tyngden,lukten ,knarrandet ger en speciell pondus,det är en så kallad Marlon Brando jacka,en MC-jacka ingen tunn fjoll jacka.
Om ekonomin spelar roll ,jag är på min 3 jacka sedan 14 års ålder.Jag har aldrig slitit ut en jacka, de blir för små efter ett tag!
Senast redigerad av moparhemi 2020-11-13 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in