2020-11-13, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett några personer som säger det ska komma mera information om Skandiamannen.

Jag undrar vem som sitter på den informationen just nu och varför hålller man inne med den informationen om den skulle stärka misstankarna mot Skandiamannen?

Info om mordvapen?
Kopplingar till Stay behind eller liknande?
Okända vittnesmål?
Jag har fått viss info kring detta.
Det är så att man jobbar med den för fullt,
Jag har lovat min källa att inte avslöja detaljer än men jag tror t.ex att en del kring vapensamlaren kan framkomma.Kanske också vad SEs familj egentligen trodde om hans roll i mordet:

Kanske kan det också framkomma om något samtal ringts från stugan i Idre där SE och ME bodde veckan efter mordet.Uppgifterna bör ju vara så verifierade som möjligt innan de blir allmäm kännedom det är vad man nu håller på med.

Någon gång under vintern lär tiden vara inne vi får vara tålmodiga.
Vi kan inte förvänta oss några konkreta bevis tror jag.
OM de saker jag fått info om stämmer så är det oerhört intressant iaf ett par av uppgifterna det måste jag säga men vi får ha lite tålamod och analysera det vi redan vet så ¨länge
Citera
2020-11-13, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har lovat min källa att inte avslöja detaljer än men jag tror t.ex att en del kring vapensamlaren kan framkomma.Kanske också vad SEs familj egentligen trodde om hans roll i mordet:

Kanske kan det också framkomma om något samtal ringts från stugan i Idre där SE och ME bodde veckan efter mordet.Uppgifterna bör ju vara så verifierade som möjligt innan de blir allmäm kännedom det är vad man nu håller på med.

OM de saker jag fått info om stämmer så är det oerhört intressant iaf ett par av uppgifterna det måste jag säga men vi får ha lite tålamod och analysera det vi redan vet så ¨länge

Är det tidningen Filter och TP som jobbar för fullt för PU är ju nedlagd?
Senast redigerad av Sumer 2020-11-13 kl. 08:27.
Citera
2020-11-13, 09:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Det är min bestämda uppfattning att TP kommer med en uppföljare. Allt annat vore märkligt.
Nu när vi får ut ytterligare delar av utredningen, där det sannolikt också kan finnas saker att gräva vidare kring.
Citera
2020-11-13, 09:51
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

Jag hoppas på matnyttigt material, om det kan skaffas fram. Ty jag skulle säga att det visst kan vara möjligt att gräva djupare i SE:s marker.

Men vad som än kommer fram (såvida det inte handlar om "teknisk" bevisning) så kommer motsägarna att fortsätta på sin inslagna väg, anförda ff a av Wall. Det kommer inte räcka med erkännanden och sådana trivialiteter.

Detta sagt så är vi många som med spänning väntar på allt av ny och väsentlig information.
Citera
2020-11-13, 09:56
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag har sett några personer som säger det ska komma mera information om Skandiamannen.

Jag undrar vem som sitter på den informationen just nu och varför hålller man inne med den informationen om den skulle stärka misstankarna mot Skandiamannen?

Info om mordvapen?
Okända vittnesmål?
Godnatt med mordvapnet. Tror inte heller att det går att gräva fram så värst mycket vad gäller SB, den tunnelgången är stängd emedan de möjliga inblandade därifrån sedan länge är döda. Däremot från SE:s ex-hustru samt sådana som har något på vapensamlaren.
Citera
2020-11-13, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
/.../

Riktigt att jag inte har någon exakt bild av förloppet under den första minuten. Vittnen säger helt enkelt emot varandra, och det är i den kontexten SE bör bedömas.
Inte utifrån Anna Hages version,
För den förändras ideligen. Hennes insats går inte att kritisera, men hon är ingen bra mall att för sanningen.
Varför stämmer Stefan Glantz och hans kompis Erssons berättelse bättre överens med Engströms berättelse?
Det är svårt att få ihop bilden, men det är ju inte mitt fel. Ett viktigt steg på vägen är att erkänna för sig själv att det är mycket svårt.
Det du vill få ihop är alltså Stefan Glantz uppgift om framstupa sidoläge med Stig Engströms uppgift om framstupa sidoläge. Själv menar jag alltså att det inte alls behöver antas något läggande i framstupa sidoläge eftersom ett sådant antagande mest verkar krångla till det, men vi kan ju göra ett försök:

När Anna Hage kom dit sprang hon fram till Palme. Hon såg samtidigt en man som befann sig ett tiotal meter från Palme, och som springande lämnade platsen. När Anna kom fram till Palme såg hon att han blödde ur munnen och näsan. Lisbeth stod bredvid och Glantz satt redan här nedhukad vid Palmes huvud.

Det man skulle kunna tänka sig här, om nu Glantz uppgift om att Palme lades i framstupa sidoläge stämmer, är att det här var någonting som gjordes av t.ex. Glantz själv och/eller Lisbeth. Kanske alltså att man mycket tidigt, redan innan Anna kom dit, justerade kroppens läge från t.ex. liggande rakt på mage till framstupa sidoläge.

Förhöret med Anna 0:15 på mordnatten:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anna-Hage.pdf

Sedan kan vi kombinera det här med Lisbeths uppgift om att den flyende gärningsmannen efter en stund vänder sig om: "Han stannade en bit in och vände sig om varefter han fortsatte" (förhör 860301). Även ett annat vittne (Hasse J) sade att gärningsmannen senare hade vänt sig om och tittat bakåt.

Ett möjligt händelseförlopp här är alltså att gärningsmannen, medan han ännu inte är alltför långt från mordplatsen, vänder sig om och ser att Palme blöder ur munnen. Han hinner också se att Palme i ett mycket tidigt moment läggs (eller har lagts) i framstupa sidoläge. Jag minns inte nu exakt vad Engström skall ha lämnat för uppgifter till väktarna när han kommer tillbaka till Skandiahuset 23:40, men det var kanske just det här om blod i munnen och framstupa sidoläge. I så fall blir alltså Stig Engströms egna uppgifter något som binder honom till mordplatsen vid en tidpunkt i direkt anslutning till mordet (dvs. som gärningsman), snarare än till någon annan och senare tidpunkt (som vittne).
Senast redigerad av Draifos 2020-11-13 kl. 10:04.
Citera
2020-11-13, 10:06
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Nej inte SE, men du menar kanske SG?
Ja de uppgifterna är helt säkra?
Jag menar de bägge. SE påstod väl att han kom dit och hjälpte till med livräddarhjälp åt OP. Vad finns det för belägg för detta? Det är frågan.
Citera
2020-11-13, 10:12
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Info om mordvapen?
Okända vittnesmål?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är min bestämda uppfattning att TP kommer med en uppföljare. Allt annat vore märkligt.
Nu när vi får ut ytterligare delar av utredningen, där det sannolikt också kan finnas saker att gräva vidare kring.

I jämförelse med vad Kling och Klang(hån?) lyckades prestera på presskonferensen så skulle jag säga att att det finns övertygande uppgifter som visar att Skandiamannen är oskyldig. Om man ska kalla uppgifterna för indicier, övertygande indicier, bevis eller hårda bevis är en smaksak. Jag anser att varje normalt funtad mordutredare och åklagare skulle tillsammans med det vi redan har bedöma uppgifterna som fullt tillräckliga för att fria Skandiamannen från anklagelser en gång för alla.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-13 kl. 10:19.
Citera
2020-11-13, 10:15
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Tänk så här:
Om SE sprang på David Bagares gata - vilket är en förutsättning eftersom ni förstås inte vill tappa eran stödjepunkt YN.
Klockan bör ha varit närmare 23.24 då han befann sig vid Regeringsgatan.
Ambulansen vinkades in ca 23.25, och jag kan knappast tänka mig att Stefan Glantz höll på längre längre än så.
Att SE stått vid mordplatsen och fått veta detta av något vittne är väl egentligen lika orimligt. Jag kan ju använda samma argument som KP: ”ingen på mordplatsen har ju berättat om det”.
Så. SE:s ord om mun mot mun metoden bör ha etsat sig fast i väktarens minne för tid och evighet, eftersom detta måste ha varit hans mest minnesvärda ögonblick.
Till skillnad från SE:s eventuella bensträckare kl 20.
Finns det något säkert vittnesmål om att SE varit där samtidigt som SG och sysslat med återupplivningförsök?

Ej heller vore det helt orimligt att SE skulle ha fått uppgifter om detta från någon åskådare vid mordplatsen. Varför skulle det vara orimligt? Det är väl en sak som någon som sett vad som skedde skulle ha sagt till någon som frågade denne om vad som hänt.

SE gör alltså en massa saker på mordplatsen. Han försöker väcka liv i en döende OP, han talar med LP, han talar även med polisen och sträcker ut hela handen "i militärisk stil" och pekar ut flyktvägen, sedan springer han (förgäves) efter polisen. Ett så aktivt och engagerat vittne borde ha fått ögonen med sig och andra vittnen borde väl ha omtalat detta.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-13 kl. 10:17.
Citera
2020-11-13, 10:34
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag har stor tilltro till våra medier även om man alltid ska ha en lite skeptisk hållning och inte köpa allt med hull och hår.

Det finns ju inget som motsäger att han sagt att han var först på platsen snarare skulle det ligga i linje med andra uttalanden han gjort om han hade sagt så.
Sedan minns jag inte om jag läste det i Häggströms PM eller inte står det där så känns det ju rätt trovärdigt.

Att SE ska ha haft god tid på sig att förfölja Palme hinna småprata med väktare och ändå utföra mordet kan ju vem som helst räkna ut är felaktigt det är väl få som tror att det gick till så?
Rent teoretiskt kan han ha varit utanför Grand ångrat sig gått till Skandia(han kan ju ha hat nyckel till den dörr du nämnde att vi inte vet att han hade är inte detsamma som att han inte hade det det innebär bara att vi inte vet hur det var med den saken)stämplat ur småpratat gått ut på gatan och plötsligt var Palme där igen.Onekligen väldigt slumpartat men ändock i teorin möjligt även om jag som sagt hela tiden varit tveksam till att SE ska ha varit utanför Grand.

Ingen kan väl säga att SE är Grandmannen ?
Däremot kan man säga att han absolut har likheter med någon av de män som sågs utanför Grand strax före mordet.Så det är felaktigt att påstå att SE inte har likheter med Grandmannen.

B.l.a Mårten Palme beskrev i ett förhör den 1a mars en man vars signalement hade likheter med SE.
Jag har läst många förhör och tänkt och lagt ihop saker och analyserat mitt antagande att SE är trolig GM beror inte på någon bok eller media.
Sedan som LL säger klart att man påverkats av sånt man läst om i media det kanske är ofrånkomligt.

Det finns dock absolut inget som utesluter SE som GM i materialet .Däremot finns det en hel del märkliga omständigheter som snarare stärker misstankarna mot honom.

Jag är övertygas om att ytterligare såna saker kommer att framkomma inom en inte alltför lång framtid,
Vad trodde egentlige hans familj om hans roll i mordet?
Det kan vara en fråga som vi kommer att få läsa om.
Sedan är ju båda modern och brodern döda idag Margareta vet vi vad hon sagt i förhör å andra sidan kan hon säkert ha skäl att säga vissa saker det behöver inte betyda att det är precis så det var då.
Tvivlar på SE uppe vid Grand, MP:s vittnesbörd till trots. Min kommentar till detta med Grandhändelserna är: SE hade väl t ex telefon på sitt rum? Eller åtminstonde någon telefon tillgänglig i den korridor där hans rum låg. Det fanns väl många vägar för SE, om han hade medhjälpare, att kunna ha god översikt över LOP:s rörelser den kvällen. Har SE:s telefon på hans jobb någonsin kollats? Kollade polis någonsin igenom SB:s lokaler i Skandiahuset, då det begav sig?
Citera
2020-11-13, 11:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tvivlar på SE uppe vid Grand, MP:s vittnesbörd till trots. Min kommentar till detta med Grandhändelserna är: SE hade väl t ex telefon på sitt rum? Eller åtminstonde någon telefon tillgänglig i den korridor där hans rum låg. Det fanns väl många vägar för SE, om han hade medhjälpare, att kunna ha god översikt över LOP:s rörelser den kvällen. Har SE:s telefon på hans jobb någonsin kollats? Kollade polis någonsin igenom SB:s lokaler i Skandiahuset, då det begav sig?
Det finns ett starkt drag av realism i din teori. Här slipper man ju undan både en massa walkie-talkies och den så förhatliga slumpen. Vet du om det fanns någon telefon t.ex. i foajén på Grand? Hade den här tanken slagit även Per Häggström så hade han nog kollat upp samtalen till SE:s telefon, men jag har inte sett något om att så skall ha skett.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-13 kl. 11:12.
Citera
2020-11-13, 11:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
I jämförelse med vad Kling och Klang(hån?) lyckades prestera på presskonferensen så skulle jag säga att att det finns övertygande uppgifter som visar att Skandiamannen är oskyldig. Om man ska kalla uppgifterna för indicier, övertygande indicier, bevis eller hårda bevis är en smaksak. Jag anser att varje normalt funtad mordutredare och åklagare skulle tillsammans med det vi redan har bedöma uppgifterna som fullt tillräckliga för att fria Skandiamannen från anklagelser en gång för alla.

Det återstår förvisso att se, men jag instämmer i.a.f. i det vi har nu inte räcker på långa vägar utan endast på det sätt det berättats i bok lyckats övertyga några .... och någon åklagare.

Och jag tror inte heller det kommer några skarpare "bevis" som ändrar på den saken, tyvärr... mer än att de redan övertygade ser sig än mer övertygade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in