2020-11-12, 11:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det förklarar väl de flesta ändå.

Ja, detta med hur pass lång tid det tog innan han kom tillbaka är en högintressant fråga. Nu tror jag inte, till skillnad från KP, att SE agerade helt ensam. Är man flera om det så underlättas det rejält på alla områden.

Men även om han hade varit helt ensam så kan man om man vet hur man skall gå ta sig tillbaka till mordplatsen till fots rätt så snabbt, även om man är nere vid Engelbrektsplan. Apelbergsgatan till exempel är vid den tidpunkten på dygnet en bra sidogata med vanligtvis få människor omkring.
Jag tolkar nog snarare KP som att han, liksom TP, inte tar ställning alls i den frågan. Det är ganska tydligt att de inte gärna vill spekulera om sådant som de inte har något belägg för.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-12 kl. 11:20.
Citera
2020-11-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det fanns flera vägar som SE kunde få reda på dessa uppgifter, inte alls orimligt att det faktiskt kan ha skett då han återkom till mordplatsen bland den stora skara åskådare som stod där. Finns det någon säker uppgift om att SE skulle ha gett mun-mot-mun metoden hjälp åt OP?
Nej inte SE, men du menar kanske SG?
Ja de uppgifterna är helt säkra?
Citera
2020-11-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är lite det här jag menar. Det är ni som säger att utstämplingstiden är väldigt viktig för Engström. Och börjar sedan spekulera i suspekta anledningar till det. Men om den helt enkelt inte är särskilt viktig för honom? Det är väl inte anmärkningsvärt i sig att han intresserar sig för tiden. Andra vittnen kan knappast ge några exakta minutangivelser för vad de gör alldeles innan mordet. Engström tycker sig kunna det. Han kan faktiskt visa upp ett dokumenterat klockslag. Om det här anses märkligt idag, varför var det inte det då?

Thomas Pettersson & co har ett ärende här. Föra fram en bra story och stärka ett case. Ett verktyg i det är att göra sensation av det triviala. Vi måste höja blicken och se igenom de delarna.

Det finns gott om andra exempel på rent subjektiva uppfattningar och fantasifulla tolkningar som under resans gång blir nån sorts fakta vi måste förhålla oss till. Som det här med att Engström "återskapar mördarens beteende". Det är en vildvuxen hypotes, inte något konstaterbart faktum. Det börjar som nån sorts påhittig tankelek som när det nötts in och upprepats tillräckligt många gånger upphöjts till indicium.

Du har fått det hela om bakfoten. Det här är ett forum för spekulation och efterforskning. Sannolikheter och möjligheter. Inte en rättegångssal. Om vi endast ska diskutera teknisk bevisning så kan vi packa ihop och gå hem allihopa, för det var vi klara med 1986.

Om du inte har något eget att komma med så kan du väl gå och glappa i någon annan tråd?
Citera
2020-11-12, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Om du inte har något eget att komma med så kan du väl gå och glappa i någon annan tråd?

Det egna du har att komma med är väl mest inlägg av det här slaget...

Det finns admins. Skriver jag nåt som inte är relevant för tråden fimpas det väl den vägen. Kan inte heller se att jag avviker från några intentioner i trådstarten. Kanske är det du som borde skapa en egen tråd? "Halleluja-tråden om Skandiamannen där vi knäpper varandras händer och tungomålstalar passager ur Filter".

DETTA var OT däremot. Jag har inga problem med att det rensas bort.
Citera
2020-11-12, 13:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tolkar nog snarare KP som att han, liksom TP, inte tar ställning alls i den frågan. Det är ganska tydligt att de inte gärna vill spekulera om sådant som de inte har något belägg för.
Exakt så.

Vi var ju inne på det tidigare, det förklarade han på ett mycket bra sätt här:

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Citat:
Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

– Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

– Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt.
Citera
2020-11-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Exakt så.

Vi var ju inne på det tidigare, det förklarade han på ett mycket bra sätt här:

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Lisbet Palme var på brottsplatsen och hon blev själv beskjuten, henne nämner KP ingenting om ej heller Anders Björkmans vittnesmål tas upp.
Så man kan ha synpunkter på hur KP gick in på brottsplatsen.
Citera
2020-11-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har iofs inte läst vare sig Nationens fiende eller Den ofrivilliga mördaren-
Sedan har jag såklart följt med i medierna och tagit del av en del av innehållet i dessa böcker där.

Hur mycket jag än läser så kan jag inte hitta något som utesluter SE som GM jag blir snarare med och mer trygg i honom som GM.Så många svårförklarliga saker blir plötsligt mer logiska då,
Sedan har jag fått viss info som om den visar sig stämma klart kommer att förstärka de misstankarna men det får vi se när dessa saker blir offentliga men ja stämmer det så inte bli SE MINDE misstänkt.

Jag är inte låst vid SE även om jag är rätt säker på hans skuld.
Liksom dig vill jag bara veta sanninen.
Jag har skrivit i tråden flera gånger att OM någon lyckas bevisa SEs oskuld är jag den första att lyfta på hatten och konstatera att jag hade fel och inte har en aning om vem som mördade Palme,
Jag hade en period då jag vacklade lite och var lite inne på CA.
Hur man än vrider och vänder på saker så finns det ingen annan som ens är i närheten av att ha samma helhet mot sig som SE har.

Det går inte att bortse från utifrån logik .,sannolikhet och sunt förnuft landar jag i honom.
Jag har svårt att tro att jag kommer ändra ståndpunkt i den frågan MEN osvuret är bäst och jag har inte låst fast mig vid SE till varje pris.Det finns ingen prestige i detta p något vis för mi till skillnad mot för vissa s.k. SE-förnekare.

Det låter bra!
Den information du får via media är lika opålitlig som den information du får i de böcker som du inte läst.
Det handlar om att gå till källorna och kritiskt granska alla uppgifter. I de allra flesta fall visar det sig att de är fel, och i bästa fall bygger de på missförstånd. Bakdörren som inte fanns, och LJ som bara var synlig för mördaren eftersom han stod i mördarens flyktväg är bara ett par exempel.
Ytterligare några är att
”SE påstår att han var först av alla på platsen”

”SE hade god tid på sig att förfölja Palme från Grand och dessutom stämpla ut, och prata lite med väktarna”.

”SE stämmer utseendemässigt med Grandmannen”

Det går inte heller att värdera hans uppgifter mot andra osäkra vittnesuppgifter, exempelvis Anna Hage. Hon är inte någon bra mall för hur det hela förlöpte.

Vid närmare granskning faller hela uppslaget ihop som ett korthus.
Citera
2020-11-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra skrivet och viktiga saker du tar upp.

Tack.
I stort sett består hela grejen av myter.
Det är viktigt att inte framstå som någon sträng magister.
Vill tro att våra motståndare är hyggliga typer som på något sätt kommit lite skevt in i ämnet.
Mycket beror på TP och hans uppbackning i media.
Troligen hör även TP till kategorin ”hyggliga typer”, men fel har de likafullt.
En TP-grej är ju också att både mördaren och SE hade keps med uppknutna öronlappar.
Inte ett enda rätt där heller.
Det är trist att sådana föreställningar bärs fram av media och får fäste bland allmänheten.
Citera
2020-11-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du trollar och tror att du vet bättre än alla andra. KP och Melander och de andra i fd Palmeutredningen har sannolikt mer rätt än dig. Du vet inte mer än någon annan och sitter bara och spekulerar, önsketänker m.m. som alla andra gör i flashbacktrådarna. Narcissism kanske din diagnos är?
Sanningen är inte alltid välkommen.
Sanningen om Palmemordet sitter jag inte på, men lögnerna som sprids om den avlidne Engström kommer jag alltid att peka på.
Att det inte gillas i alla läger är jag väl medveten om.
Citera
2020-11-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
Om du provar att sätta dig in i fallet lite, gå tillbaka till mordplatsen och läs de vittnesförhör och fakta som finns tillgängliga så kommer även du att inse att du har fel. Alla köper inte Holmérs och andras konspirationsteorier, och du kommer förstå varför.
Jag är väl insatt, och ser vittnesförhören för vad de är.
Förklara gärna varför Stefan Glantz och hans kompis säger att Palme låg på rygg och vändes i framstupa sidoläge.
Förklara varför hans version överensstämmer med Engströms version, men är helt avvikande från Anna Hages version?
Citera
2020-11-12, 19:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag är väl insatt, och ser vittnesförhören för vad de är.
Förklara gärna varför Stefan Glantz och hans kompis säger att Palme låg på rygg och vändes i framstupa sidoläge.
Förklara varför hans version överensstämmer med Engströms version, men är helt avvikande från Anna Hages version?
Jag har uppfattat det som helt utrett att Palme föll ihop framåt och hamnade på mage, och att man sedan vände honom på rygg för att kunna göra HLR. Om Glantz uppgift stämmer så blir det svårt att få ihop det här. I vilket moment skulle Palme i så fall ha lagts i framstupa sidoläge, före eller efter HLR?
Citera
2020-11-12, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har uppfattat det som helt utrett att Palme föll ihop framåt och hamnade på mage, och att man sedan vände honom på rygg för att kunna göra HLR. Om Glantz uppgift stämmer så blir det svårt att få ihop det här. I vilket moment skulle Palme i så fall ha lagts i framstupa sidoläge, före eller efter HLR?

Du lyfter en intressant fråga.
Föll han kanske framåt men av någon anledning ändå inte hamnade platt på mage?
Jag tror att han föll framåt, men kan ha hamnat på sidan. Kan någon ha vänt på kroppen eller vridit huvudet innan SE och SG kom fram?
Lisbeth?
Frågan är värd att fundera över.
Det vi har att gå på är vittnesmålen, och både Stefan och Stig envisas med att Palme låg på rygg och vändes till framstupa sidoläge.
Stefan har inte heller sett någon springande man.
Kanske dröjde det en halv minut innan han begav sig ur bilen och kom fram till mordplatsen? Kanske Engström kom fram ungefär samtidigt?
Man kan också fundera över varför SE skulle påstå att Palme låg på rygg om han vore gärningsman.
Som gärningsman borde han ju veta att Palme låg framstupa, och kan således inte ha legat på rygg sex sekunder efter mordet.
Avståndet medger inte att han kan ha varit framme så fort, då han dessutom tittat på klockan mellan skotten och ankomsten.
Något är alltså fel i den officiella bilden.
Något har helt enkelt hänt innan SE kom till platsen, och ett ungt par var redan där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in