2020-11-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Det är brottsligt att ljuga i en affidavit. Det är att man begår mened och är lika illa som att ljuga i en rättegång. Straffet är upp till 15 års fängelse beroende på delstat. Så varför skulle så många personer vara villiga att riskera det straffet?
Jag vet inte om du läste vad jag skrev.

domaren exkluderade affidaviterna i Arizona. Domaren ansåg alltså dem lika värda som pappersåtervinning.
2020-11-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
För att det räcker med att bevisa valfusk i de swing states som avgjorde.

Om det råder omfattande valfusk av demokrater i alla delstater, vilket jag tror det gör, så är det onödigt och tidskrävande att utreda allt.

Om demokraterna fuskat sig till vinsten ska inte Biden vara president. Då håller det med att utreda det som krävs.
Problemet är att många av domarna som ska bedöma bevisen i dessa delstatet är tillsatta av Demokrater (under Obama-eran till stora delar). De fäller knappast utfall som går emot sin tidigare Vice-president.
2020-11-12, 18:37
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Hur en domare i en delstat bedömer vilken bevisning som denne kommer att tillåta enligt Amerikanska bevisregler är svårt för svenskar att sätta sig in i eller förstå.

Att ljuga i ett intyg avlagt under ed är väl sannolikt straffbart i USA.

För en som har lite dålig koll och det är lite OT! men har vi inte edsvurna vittnesförhör i Sverige också?
2020-11-12, 18:39
Medlem
Karpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Stämningen om valobservatörerna har kastats ut ur domstolen i brist på bevis. Det återstår några timmar för Trumpkampanjen att överklaga. Hittills har vi inte hört något som tyder på att de kommer överklaga. Undrar varför de väljer att inte överklaga? Har du någon förklaring om du är så övertygad?

Fler och fler counties håller på att certifiera sina valresultat i PA.

Guvernören i Ohio Mark DeWine (R) har utropat Biden till segrare. Dessutom har de tongivande senatorerna Lankford (R) i Oklahoma och Grassley (R) i Missouri, de två stater med störst Trumpstöd meddelat att de kommer börja briefa Biden i säkerhetsfrågor från och med imorgon.

Det var väl ingen som trodde annat än att stämningen skulle åka i papperskorgen på första rundan? Har svårt att tro att en lokal domare på delstatsnivå (eller var det countynivå?) känner sig kvalificerad att avgöra valets utgång.

Dismiss och appeal var vad jag förväntade mig skulle ske i första ronden.
2020-11-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Hur en domare i en delstat bedömer vilken bevisning som denne kommer att tillåta enligt Amerikanska bevisregler är svårt för svenskar att sätta sig in i eller förstå.

Att ljuga i ett intyg avlagt under ed är väl sannolikt straffbart i USA.
Och i detta fall tillät domaren inte bevisningen. För att Trump kampanjen är så inkompetenta att de inte kunde samla in bevis på ett pålitligt sätt.
2020-11-12, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Systematiskt valfusk är när det är organiserat och planerat till en sådan nivå att en organisation eller ett parti ligger bakom det.

Det rör med andra ord om hundratusentals eller miljoner röster, detta är något som måste bevisas och än så länge så har absolut ingen gjort det.
Är detta en global defination eller är det din defination? Är det till och med lagbokens defination, låter inte som det men det är väl den vi söker? Menar du att det är detta NYT menar också?

Låt oss säga att ett av partierna såg att man behövde 10 000 röster till i en swing state och såg till att ordna det dvs dom låg bakom det och i en annan swing state behövdes 30 000 röster och det ordnades också då räknas det alltså inte för det ska röra sig om hundratusentals, är det korrekt? Har denna defination stöd i lagboken iom att vi talar om bevis?
2020-11-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karpus
Det var väl ingen som trodde annat än att stämningen skulle åka i papperskorgen på första rundan? Har svårt att tro att en lokal domare på delstatsnivå (eller var det countynivå?) känner sig kvalificerad att avgöra valets utgång.

Dismiss och appeal var vad jag förväntade mig skulle ske i första ronden.
Det handlar inte om kvalificering. Det handlar om att Trump kampanjens bevis är så svaga att domarna inte tar dem på allvar och avfärdar deras mål.
2020-11-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Någon som har en uppdate på Arizona?

AZ: Maricopa County är färdigräknat och i och med det står det klart att Biden kommer vinna +15000 röster ca. Samtliga nyhetsbyråer, inkl. CNN som väntat in i det sista har därmed callat AZ för Biden. Fox News callade AZ redan på valnatten.

I AZ kan det inte bli aktuellt med omräkning eftersom marginalen är större än det delstatens lagar anger som gräns för att tillåta omräkning.

Trumpkampanjen har just lämnat in en stämningsansökan med anklagelser om fel i räkningen i Maricopa County. Lyckas de, kan de ogilitgiförklara rösterna där. Men det ses av republikanska bedömare som ett s.k. Hail Mary Pass. dvs en extrem långpassning i amerikansk fotboll som aldrig går hem.

Ni får själva bedöma trovärdigheten i stämningen därifrån. Jag tror det är helt utsiktslöst.
Senast redigerad av Up-in-the-air 2020-11-12 kl. 18:48.
2020-11-12, 18:45
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose

domaren exkluderade affidaviterna i Arizona. Domaren ansåg alltså dem lika värda som pappersåtervinning.
Undersökte saken vidare, och vad du inte nämner i ditt inlägg är att domaren gick vidare med fallet, utan de affidavit som de inte var 100% säkra på
https://twitter.com/KlasfeldReports/status/1326935631868678145
"Judge Kiley grants the motion in limine excluding the dodgy exhibits."
2020-11-12, 18:45
Medlem
Citat:

Men det här avgörs inte på federal nivå, det kommer gå ända upp i högsta instans innan det blir klart. Att det skulle avvisas på denna nivå var redan förutsett. Ingen domare på den nivån vågar gå vidare med detta.
2020-11-12, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
För en som har lite dålig koll och det är lite OT! men har vi inte edsvurna vittnesförhör i Sverige också?

Det är sant men vi tillåter normalt inte skriftliga vittnesintyg i Sverige. Vilket de gör i USA:
2020-11-12, 18:46
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Och i detta fall tillät domaren inte bevisningen. För att Trump kampanjen är så inkompetenta att de inte kunde samla in bevis på ett pålitligt sätt.
Domaren tillät inte all bevisning som lades fram, men domaren tillät en del bevisning och fallet har gått vidare i domstolen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in