2020-10-26, 23:58
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Tack för tipsen! Är det någon delkurs i FEK I eller FEK II som är lite mer krävande? Hur ser det ut med obligatorier? Risk för krock med JP?

Nu var det ett tag sen men jag har för mig att ORG I, II resp. marknadsföring I, II var lite mer tidskrävande (obligatorier i form av grupparbeten och fordrar mer läsning). I övrigt vill jag minnas att obligatorierna var frivilliga men gav rejält med bonuspoäng på tentamen. Med det sagt la jag nog aldrig ner mer än 10h/vecka på FEK1-2, förbehållet att jag redan kunde redovisning, hade jobbat med marknadsföring och har investerat i värdepapper under en längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Kraven kan vara lågt satta men sedan är det ju frågan vilka kvalifikationer den hade som fick jobbet. Sedan har man väl lyckats skaffa arbetslivserfarenhet så är man ju inne i systemet. Det svåraste är ju att fixa första riktiga juristjobbet.
Ja så är det givetvis, förmodligen är kraven lågt ställda för att ingen vill flytta till de orterna dock (vi pratar alltså "mitt-i-urskogen" i princip). Jag vet faktiskt själv inte om det skulle vara ett reellt alternativ bara för att få ett kvalificerat arbete, snart dags för mig att söka med; det visar sig väl då antar jag .
Citera
2020-11-02, 16:54
Medlem
juridikfragors avatar
hej något extra man bör tänka på inför tentan i europarätt (su) ?

vilket område ska man plugga mest? har hört att det är extra viktigt med rättsfall i den kursen, stämmer det?

mvh
Citera
2020-11-02, 17:09
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juridikfragor

vilket område ska man plugga mest? har hört att det är extra viktigt med rättsfall i den kursen, stämmer det?

mvh
Håll bra på koll på rättsfallen och gör många överstrykningar i läroböckerna. Har tyvärr inget särskilt område att rekommendera men det är fördelaktigt att kika på gamla tentor och ha bra kunskap om EKMR.
Citera
2020-11-02, 18:04
Medlem
juridikfragors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Håll bra på koll på rättsfallen och gör många överstrykningar i läroböckerna. Har tyvärr inget särskilt område att rekommendera men det är fördelaktigt att kika på gamla tentor och ha bra kunskap om EKMR.

tack snälla
Citera
2020-11-03, 13:16
Medlem
Citat:

mvh
Som redan nämnts så är rättsfall extremt viktiga. Ta ut det viktiga från alla rättsfall och ha i ett dokument du kan söka i, tex: Costa mot ENEL - unionsrätt står framför nationell rätt. Sparade mig mycket tid. Sen se till så att du inte kuggar på att blanda ihop FEU och FEUF eller EU och Europadomstolen. Skissa upp lösningsscheman till konkurrensrätt.
Citera
2020-11-03, 14:47
Medlem
juridikfragors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik4fun
Som redan nämnts så är rättsfall extremt viktiga. Ta ut det viktiga från alla rättsfall och ha i ett dokument du kan söka i, tex: Costa mot ENEL - unionsrätt står framför nationell rätt. Sparade mig mycket tid. Sen se till så att du inte kuggar på att blanda ihop FEU och FEUF eller EU och Europadomstolen. Skissa upp lösningsscheman till konkurrensrätt.
tack smart att ha ett dokument!
Citera
2020-11-03, 14:48
Medlem
juridikfragors avatar
vilka betyg krävs på juristprogrammet för att bli brottsmålsadvokat?
Senast redigerad av juridikfragor 2020-11-03 kl. 15:24.
Citera
2020-11-04, 12:34
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
vilka betyg krävs på juristprogrammet för att bli brottsmålsadvokat?
Fråga Ismo Salmi och likasinnade byråer vad deras bitisar har för betyg Mycket goda, eller i vart fall goda, kunskaper i somaliska och arabiska och det är skitsamma vad du går ut med för betyg. Jobb på någon halvsketen humanjuridisk byrå får du garanterat om du söker. Vill du sedan jobba på en sådan byrå? Tveksamt. Inte för att det är så himla mycket bättre på mer välrenommerade human.byråer men sannolikheten att du får jobba med jurister som suttit ting och som du kan diskutera processrättsliga spörsmål ökar markan. På en Ismo Salmi byrå kommer du på sin höjd kunna diskutera hur många timmar rättshjälp man kan få ut samt hur mycket du kan debitera avseende olika kostnadsposter på din kostnadsräkning. Dessa individer återfinns alltid på advokatkurserna ute på Fågelbro, kännetecknas inte sällan av dåligt knutna slipsar alt. ingen slips och en skjortknapp för mycket uppknäppt.
Senast redigerad av makaveli143 2020-11-04 kl. 12:37.
Citera
2020-11-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lundensarn
Avklarade terminer vid sommarnotarieansökan: 6st

Betyg vid sommarnotarieansökan: 3 st AB, 2 st BA och 1 st B.

Extrameriter vid sommarnotarieansökan: 15 hp FEK med VG i betyg + idrott på halvhög nivå under programmet.

Resultat sommarnotarieansökan till byråer i Sthlm: 1 st intervju med efterföljande erbjudande om anställning och ca 7 st nej.

Sökte bara de typiskt stora och halvstora byråerna. Erbjudandet avsåg en halvstor byrå.

........

Fler kan väl bidra med egna erfarenheter. Det ska nämnas att det typiskt sett sägs vara svårare att få sommarnotarieplats än att bli anställd som biträdande jurist på samma byrå. Om det verkligen är sant låter jag vara osagt. Klart är iaf att en sommarnotarietjänst lätt leder till ett jobb efter examen.

.......

Mitt egna läge nu är väl bättre än inför ansökningarna som sommarnotarie. 4 st AB, 3 st BA, 1 st B är väl rätt bra. Det kryddat med sommarnotarie och dubbelexamen borde göra mig anställningsbar efter examen.
Eftersom jag gått genom min första ansökningsperiod till sommarnotarieplatserna kan jag nu bidra med mina erfarenheter.

Avklarade terminer vid sommarnotarieansökan: 4

Betyg vid sommarnotarieansökan: 100 % AB

Extrameriter: för att inte outa mig, kan jag säga att jag tidigare har haft ett juridiskt sommarjobb som ger poäng vid tingansökan, alltså inte reception e dyl. Jag har också haft en del ideella engagemang – främst juridiska och studiepolitiska.

Resultat sommarnotarieansökan: sökte 9 st byråer, typ de största. Fick intervju på 8 st. Jag gick på två intervjuer och fick erbjudande av båda innan jag hann gå på min tredje intervju. Tackade ja till ett av dessa erbjudanden.

Konklusion: alla byråer verkar söka samma personer. Mångfald etc är nog mest hittepå. Har några vänner med samma studieresultat och snarlika meriter och de hade liknande utfall.
Senast redigerad av jaffarbin 2020-11-04 kl. 20:43.
Citera
2020-11-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Eftersom jag gått genom min första ansökningsperiod till sommarnotarieplatserna kan jag nu bidra med mina erfarenheter.

Extrameriter: för att inte outa mig, kan jag säga att jag tidigare har haft ett juridiskt sommarjobb som ger poäng vid tingansökan, alltså inte reception e dyl. Jag har också haft en del ideella engagemang – främst juridiska och studiepolitiska.

Resultat sommarnotarieansökan: sökte 9 st byråer, typ de största. Fick intervju på 8 st. Jag gick på två intervjuer och fick erbjudande av båda innan jag hann gå på min tredje intervju. Tackade ja till ett av dessa erbjudanden.

Konklusion: alla byråer verkar söka samma personer. Mångfald etc är nog mest hittepå. Har några vänner med samma studieresultat och snarlika meriter och de hade liknande utfall.
Vad tror du var det mest meriterande i din profil, genomgående AB eller extrameriter? Tror du att du fortfarande hade fått plats om du saknade extrameriter och 'bara' hade genomgående AB?
Citera
2020-11-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Vad tror du var det mest meriterande i din profil, genomgående AB eller extrameriter? Tror du att du fortfarande hade fått plats om du saknade extrameriter och 'bara' hade genomgående AB?
Min uppfattning är att betygen värdesätts högst eftersom det visar på ett intresse för juridiken. En vän till mig har ungefär de meriter du beskrev och även han är populär hos byråerna, så för att svara på din fråga, är jag ganska säker på det.
Citera
2020-11-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin

Betygen är det man tittar på vid byråerna. 100% AB är ju också otroligt bra. Så förstår de vill ha dig.

Extrameriter är dock bra när du har halvkassa betyg. Detta för du har så ofantligt många andra med halvkassa betyg att konkurrera med. Då kan det vara bra med något att visa upp utöver betygen. Men det är för lägre jobb som handläggare och liknande.

Juridik är rätt likt elitidrott på det sättet. De som har höga betyg spelar i en helt annan liga än de som har mediokra betyg. De förstnämnda kan lätt göra karriär, medan de andra får slita ont för att få ett drägligt jobb som exempelvis handläggare.
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-11-04 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in