Citat:
Ursprungligen postat av
Lundensarn
Avklarade terminer vid sommarnotarieansökan: 6st
Betyg vid sommarnotarieansökan: 3 st AB, 2 st BA och 1 st B.
Extrameriter vid sommarnotarieansökan: 15 hp FEK med VG i betyg + idrott på halvhög nivå under programmet.
Resultat sommarnotarieansökan till byråer i Sthlm: 1 st intervju med efterföljande erbjudande om anställning och ca 7 st nej.
Sökte bara de typiskt stora och halvstora byråerna. Erbjudandet avsåg en halvstor byrå.
........
Fler kan väl bidra med egna erfarenheter. Det ska nämnas att det typiskt sett sägs vara svårare att få sommarnotarieplats än att bli anställd som biträdande jurist på samma byrå. Om det verkligen är sant låter jag vara osagt. Klart är iaf att en sommarnotarietjänst lätt leder till ett jobb efter examen.
.......
Mitt egna läge nu är väl bättre än inför ansökningarna som sommarnotarie. 4 st AB, 3 st BA, 1 st B är väl rätt bra. Det kryddat med sommarnotarie och dubbelexamen borde göra mig anställningsbar efter examen.
Eftersom jag gått genom min första ansökningsperiod till sommarnotarieplatserna kan jag nu bidra med mina erfarenheter.
Avklarade terminer vid sommarnotarieansökan: 4
Betyg vid sommarnotarieansökan: 100 % AB
Extrameriter: för att inte outa mig, kan jag säga att jag tidigare har haft ett juridiskt sommarjobb som ger poäng vid tingansökan, alltså inte reception e dyl. Jag har också haft en del ideella engagemang – främst juridiska och studiepolitiska.
Resultat sommarnotarieansökan: sökte 9 st byråer, typ de största. Fick intervju på 8 st. Jag gick på två intervjuer och fick erbjudande av båda innan jag hann gå på min tredje intervju. Tackade ja till ett av dessa erbjudanden.
Konklusion: alla byråer verkar söka samma personer. Mångfald etc är nog mest hittepå. Har några vänner med samma studieresultat och snarlika meriter och de hade liknande utfall.