Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-03, 20:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terf
tack för att du hann svara snabbt igår. tror det gick bra idag, mycket tack vare gamla tentor.
Grattis!

Hur blev det med mönsterrätten?
Citera
2021-06-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Grattis!
tack snälla
Citat:
Hur blev det med mönsterrätten?
den sista frågan var ställd på ett "öppet" sätt så man kunde välja att nämna flera områden.
lyfte mönsterrätten kort, men la fokus på VML och URL.
i övriga frågor behandlades patenträtt (hade bra koll) och marknadsföringsrätt (helt ok koll).
Senast redigerad av terf 2021-06-03 kl. 23:38.
Citera
2021-06-04, 10:48
Medlem
Fråga angående "okommenterad författningstext" som tillåtet hjälpmedel vid salstenta.

Jag kommer vad det verkar behöva skriva en omtenta i augusti, och för mig som endast har läst på programmet under Corona-nedstängningarna blir det min första salstenta (distansundervisningen på UU upphörde 1 juni). Min fråga är om jag måste införskaffa en lagbok (jag har hittills alltid använt JUNO) eller om jag kan skriva ut alla lagar jag vill använda och ta med dem som ett häfte? Eller finns det någon annan smart lösning som jag inte tänkt på?
Citera
2021-06-04, 11:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymUtavBaraFan
Fråga angående "okommenterad författningstext" som tillåtet hjälpmedel vid salstenta.

Jag kommer vad det verkar behöva skriva en omtenta i augusti, och för mig som endast har läst på programmet under Corona-nedstängningarna blir det min första salstenta (distansundervisningen på UU upphörde 1 juni). Min fråga är om jag måste införskaffa en lagbok (jag har hittills alltid använt JUNO) eller om jag kan skriva ut alla lagar jag vill använda och ta med dem som ett häfte? Eller finns det någon annan smart lösning som jag inte tänkt på?
Om du har ett eget alternativ, som t.ex. utskrivna författningar, så brukar de förvänta sig att du tar med dem in till institutionen i förhand för att få dem undersökta och godkända (ofta med en stämpel så vakterna kan se).

Bästa alternativet är ofta en författningssamling som är gjord för just den kursen, och innehåller alla relevanta författningar. Kolla litteraturlistan för kursen så borde den stå med.
Citera
2021-06-04, 11:47
Medlem
Citat:
Om du har ett eget alternativ, som t.ex. utskrivna författningar, så brukar de förvänta sig att du tar med dem in till institutionen i förhand för att få dem undersökta och godkända (ofta med en stämpel så vakterna kan se).

Bästa alternativet är ofta en författningssamling som är gjord för just den kursen, och innehåller alla relevanta författningar. Kolla litteraturlistan för kursen så borde den stå med.
Jag är rätt säker på att det inte finns en för kursen framtagen författningssamling, åtminstone inte på UU. Jag får ta kontakt med institutionen då med andra ord, alternativt skaffa en lagbok
Citera
2021-06-04, 11:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att det inte finns en för kursen framtagen författningssamling, åtminstone inte på UU. Jag får ta kontakt med institutionen då med andra ord, alternativt skaffa en lagbok
Ah, förlåt mig: jag går på SU och utan att tänka mig för svarade jag helt baserat på hur det ligger till här.
Citera
2021-06-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ah, förlåt mig: jag går på SU och utan att tänka mig för svarade jag helt baserat på hur det ligger till här.
Nu för några minuter sedan gick universitetet ut med att det trots allt blir en hemtenta, så då löste det sig i alla fall
Citera
2021-06-04, 15:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nu för några minuter sedan gick universitetet ut med att det trots allt blir en hemtenta, så då löste det sig i alla fall
Nice, lycka till!
Citera
2021-06-06, 01:02
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Eftersom du eventuellt stöter på problemet igen efter höstterminens kurs: Inga konstigheter att göra på ditt sätt, jag har själv bara köpt lagbok när jag började på programmet (2017) och sen använt den fram tills nu. Vissa kurser har författningssamlingar som folk brukar sälja och annars har jag bara skrivit ut lagar som har uppdaterats efter 2017 men är relevanta för kursen.

Jag skulle dock egentligen rekommendera att köpa en lagbok när salstentorna väl börjar (behöver inte vara den nyaste), vid vissa tentafrågor kan du komma på någon obskyr lag som passar på frågeställningen men du kanske glömt skriva ut.
Citera
2021-06-21, 11:26
Medlem
Ni som extrajobbar under studierna, mellan vilka terminer gör/gjorde ni det samt i vilket omfång? Tänker både jobb som har relevans till studierna och det som inte har relevans. Ni får gärna nämna lärosäte och vart ni ligger betygsmässigt i studierna (dvs hur betygen har påverkats)
Citera
2021-06-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymiiie
Ni som extrajobbar under studierna, mellan vilka terminer gör/gjorde ni det samt i vilket omfång? Tänker både jobb som har relevans till studierna och det som inte har relevans. Ni får gärna nämna lärosäte och vart ni ligger betygsmässigt i studierna (dvs hur betygen har påverkats)
Precis blivit klar med T2 på SU och extrajobbar på byrå. Sökte jobbet T1 och började T2. Jobbar 1 heldag i veckan och tycker inte det har någon egentligen påverkan på studierna. Lite störigt att jobba samma vecka som tenta ibland men inget man dör av.
Citera
2021-06-21, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymiiie
Har jobbat cirka 25 % under t1-t6 och mina betyg är mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in