2020-11-10, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var bara några få av alla saker som pekar på honom,
Deras främsta argument är oftast det var inte han.
Briljant argumentation.

Jag tror att de tänker att alla mördare måste ha starka motiv inte minst när det gäller ett statsministermord.

På något sätt så får mordet nån sorts mening och större betydelse då.
Det gör att de inte tänker logiskt alla gånger,

Bortser från logik och sunt förnuft.
Vissa hänger upp sig på hans ålder också.

MEN INGEN förutom ev LP såg mördarens ansikte.¨Då är det svårt att uppskatta ålder.
Ser man till hur SE rörde sig i Rapport inslaget så rörde han sig ungefär som en 4oåring.

Nu ska jag inte göra mig till talesman för SEförnekarna för jag tror ju själv på SE som GM.
Jag är rätt säker på den saken faktiskt.

Ja jag menade att för argumentera emot så måste dom nästan ta in en liknande person som SE o placera honom lika nära som SE....

Men ofta tar dom inte in en ny person utan bara säger att det inte är SE...

Sen fattar vi ju att enbart detta håller inte i en rättegång men såklart så skulle vi gärna se utredare o stenhårda förhör med SE o sett vad det givet...
Citera
2020-11-10, 01:42
Medlem
Citat:
Det var bara några få av alla saker som pekar på honom,
Deras främsta argument är oftast det var inte han.
Briljant argumentation.

Jag tror att de tänker att alla mördare måste ha starka motiv inte minst när det gäller ett statsministermord.

På något sätt så får mordet nån sorts mening och större betydelse då.
Det gör att de inte tänker logiskt alla gånger,

Bortser från logik och sunt förnuft.
Vissa hänger upp sig på hans ålder också.

MEN INGEN förutom ev LP såg mördarens ansikte.¨Då är det svårt att uppskatta ålder.
Ser man till hur SE rörde sig i Rapport inslaget så rörde han sig ungefär som en 4oåring.

Nu ska jag inte göra mig till talesman för SEförnekarna för jag tror ju själv på SE som GM.
Jag är rätt säker på den saken faktiskt.

Det är nästan så att dom som inte tror på SE inte ens skulle utreda honom ordentligt o pressat honom i förhör eller letar efter mer bevis ang SE......Utan är så säkra på att det inte är SE att dom letat efter någon "annan"...Lite som Hans Holmer faktiskt

Nu börjar jag faktiskt förstå att han klarade sig ....uppenbarligen så tycker en del att SE inte kan vara mördaren o sen är det liksom bra med det....
Senast redigerad av Problem2020 2020-11-10 kl. 01:45.
Citera
2020-11-10, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja jag menade att för argumentera emot så måste dom nästan ta in en liknande person som SE o placera honom lika nära som SE....

Men ofta tar dom inte in en ny person utan bara säger att det inte är SE...

Sen fattar vi ju att enbart detta håller inte i en rättegång men såklart så skulle vi gärna se utredare o stenhårda förhör med SE o sett vad det givet...
Nej vissa av dom har bara som mål att bevisa SEs oskuld.
Jag har några gånger skrivit att de istället borde försöka lansera sin "kandidat" istället för att desperat försöka bevisa SEs oskuld.
Jag har också skrivit att de borde skriva att de inte tror på SE av de eller de skälen MEN att inget utesluter honom.
Det vore trovärdiga än att säga att det var inte han eller han är oskyldig för det vet de ju inte att han är.Det kan de omöjligt veta det finns inget i materiaet som utesluter honom.

Nej tyvärr saknas konkreta bevis men vem vet hur det hade gått om de anhållit honom och förhört honom utrett honom ordentligt?
Hade han rent av erkänt?Det får vi tyvärr aldrig veta.
Citera
2020-11-10, 06:52
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag instämmer i ditt inlägg.
Dock har jag trott att han agerade ensam på just impuls.
Jag är dock mer osäker på detta idag men att SE är GM är jag rätt säker på ännu,

Han gjorde iofs uttalanden som man måste undra om han inte ville göra sig misstänkt för mordet genom men ja han är svår att förstå sig på.
Förmodligen kunde han inte låta bli för nån del av honom ville ju ropa till världen titta vad JAG åstadkom!`?
JAG låg bakom denna historiska världshändelse.MEN han kunde ju inte säga så han hade för mycket att förlora konsekvenserna var för stora så det blev dessa antydningar istället.
Jag menar att det är helt omöjligt att han skulle ha agerat helt ensam, annat än möjligen vid just själva mordplatsen. SB och vapensamlaren ser jag som åtminstonde mer eller mindre givna i denna fålla.

Men jag instämmer helt med den psykologiska bild av SE och det förtäckta språk han talar som du redogör för. Redan då jag såg det där Rapport-inslaget för första gången 1986 så infann sig den känslan att frågan är om vi inte här har GM. Jag har ALLTID sedan sakens början undrat hur den där rocken förvandlades till en täckjacka.

Sedan alla dessa "tillfälligheter": SB med högkvartér i samma hus med egen ingång från Luntmakargatan (gick polisen öht någonsin igenom deras lokaler?), vapensamlaren och dennes vistelse och rörelse under mordnatten, vapensamlarens dotter på exakt samma bio som LOP, SE:s egna utsagor och "vittnesmål", YN:s och LJ:s vittnesmål etc är alltför många för att inte inringa SE.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-10 kl. 07:30.
Citera
2020-11-10, 07:04
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det fetade baseras på antagandet att SE var ensamagerande, dock går det inte att utesluta en konspiration.

En anledning till att exponera sig i media kan vara för att bränna sitt utseende.

Konspiratörerna kan ha utgjorts av en mix inom statsapparaten, polis, rättsväsende samt andra intressenter med makt att kunna påverka utfallet i mordutredningen.
Just det. Det är ungefär så jag också tror.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
SE viftades bort som en elefant i en porslinsbutik av polis, kallades inte till en rekonstruktion, och vem/om LP påverkades att inte deltaga i en rekonstruktion kan vi bara spekulera i, dock inte osannolikt att så har skett.

Mycket raljerande om SE, dock är det ett faktum att SE och AH vittnesmål från A till Ö skiljer sig till den grad att de omöjligen kan ha befunnit sig vid mordplatsen samtidigt, än mindre mordplatsen i omedelbar närhet till OP och LP.
"Elefanten i porslinsbutiken" avser den oförsiktighet och det enormt riskabla agerande som SE sysslade med inför media.

SE skulle officiellt avfärdas som en uppmärksamhetssökande kuf så att hans namn försvann snabbast möjligt från utredningen. De övriga stickspåren var HH:s idéer för att sopa undan de verkliga spåren.

Sveriges största statshemlighet i modern tid.
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-10 kl. 07:06.
Citera
2020-11-10, 12:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE lyckades jävligt bra med den där bilden, den satt fast hos mig ända till början av juni 2020. Det fanns dock någon eller några som var tidigt ute med misstankar att allt inte stod rätt till.

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/03/02/2018-en-vandpunkt-for-mordutredningen/

Som du skrev här så avskräckte Olle Minell förmodligen många på grund av att han blandade in konspirationsteorier.

(FB) Skandiamannen
Tack, jag missade Per Häggström helt där i min sammanställning över vilka som har lagt det här pusslet genom åren. Per Häggström skrev sitt PM till polisen redan 1986-06-05, och måste alltså betraktas som den som löste det här allra först. Häggström sammanfattar sina observationer längst ner på sid 9 i sitt sakliga och läsvärda PM:
Polisen (Irwell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett Engström på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på gärningsmannen som överensstämmer med Engström.

Om detta är sant har Engström mördat O. Palme. Detta skulle då innebära att Engström kom ut ur S44 då Palme passerade, gick i kapp paret Palme vid Tunnelgatan, sköt två skott och flydde Tunnelgatan österut.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf
Om det någon gång skulle bli aktuellt att dela ut belöningen på 50 miljoner så borde Per Häggström få sin välförtjänta andel. Jag har inte sett någon intervju med Häggström i modern tid, vet någon om han ännu är i livet?
Citera
2020-11-10, 13:00
Medlem
Så här skriver Olle Minell om Per Häggström och Skandiamannen

"– Det är jättebra att detta kommer upp på tapeten, säger Olle Minell när han gör ett besök på sin gamla arbetsplats på Proletärens redaktion. Men om Palmegruppen ska komma någonstans så kan de inte närma sig Skandiamannen utifrån en ny teori om en ensam mördare, utan de måste göra det utifrån att han ingår i en komplott.

Olle Minell träffade och intervjuade Stig Engström för Proletären 1989. Minnena från det mötet gör att Olle Minell tvivlar på att han skulle vara mördaren.

– Jag träffade Stig i en och en halv timme och jag säger ungefär som Leif GW Persson, det är fel gubbe. Men han kan absolut vara en del i en komplott, och är på mordplatsen för att förvilla och sprida ett felaktigt signalement på skytten eller för att ta med sig vapnet därifrån.

Skandiamannen Stig Engström har funnits med i Palmeutredningen från dag ett, men aldrig utretts ordentligt. Trots att han bevisligen befann sig på mordplatsen och har ändrat sin historia flera gånger.

Hans lögner och att han aktivt placerade sig vid mordplatsen, genom att kontakta både polisen och media, gjorde istället att han avfärdades som mytoman. Palmeutredaren Hans Holmér kallade Skandiamannen för en ”elefant i en porslinsbutik”, och han fick inte närvara vid polisens rekonstruktion av mordet.

Idag är Skandiamannen död sedan 18 år, men vid tiden för mordet var Stig Engström en Palmehatande moderat som arbetade som grafiker på Skandia. Hans chef var i många år Alvar Lindencrona. Lindencrona ledde från Skandiahuset den hemliga antikommunistiska Stay behind-rörelsen, som skulle aktiveras om Sverige blev ockuperat av Sovjetunionen."

http://proletaren.se/artikel/finns-helt-klart-fortfarande-saker-att-utreda
Citera
2020-11-10, 13:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack, jag missade Per Häggström helt där i min sammanställning över vilka som har lagt det här pusslet genom åren. Per Häggström skrev sitt PM till polisen redan 1986-06-05, och måste alltså betraktas som den som löste det här allra först. Häggström sammanfattar sina observationer längst ner på sid 9 i sitt sakliga och läsvärda PM:
Polisen (Irwell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett Engström på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på gärningsmannen som överensstämmer med Engström.

Om detta är sant har Engström mördat O. Palme. Detta skulle då innebära att Engström kom ut ur S44 då Palme passerade, gick i kapp paret Palme vid Tunnelgatan, sköt två skott och flydde Tunnelgatan österut.
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf
Om det någon gång skulle bli aktuellt att dela ut belöningen på 50 miljoner så borde Per Häggström få sin välförtjänta andel. Jag har inte sett någon intervju med Häggström i modern tid, vet någon om han ännu är i livet?

Ja absolut får han betraktas som den som först löste fallet. Verkar som han gått bort 2017 eller senare.
https://www.expressen.se/nyheter/skandiautredaren-darfor-misstanktes-engstrom/

"I ett polisförhör 2017 uppger den nu framlidne Häggström att det var Stig Engströms upprepade och föränderliga berättelser om mordnatten som ledde till den interna utredningen."
Citera
2020-11-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja absolut får han betraktas som den som först löste fallet. Verkar som han gått bort 2017 eller senare.
https://www.expressen.se/nyheter/skandiautredaren-darfor-misstanktes-engstrom/

"I ett polisförhör 2017 uppger den nu framlidne Häggström att det var Stig Engströms upprepade och föränderliga berättelser om mordnatten som ledde till den interna utredningen."

Helt otroligt att Palmegruppen viftat bort detta. All heder till Häggström genom logik och sunt förnuft förstod på några månader vad som för övriga tog decennier. Holmér är den störste clownen i mannaminne.
Citera
2020-11-10, 13:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Så här skriver Olle Minell om Per Häggström och Skandiamannen

"– Det är jättebra att detta kommer upp på tapeten, säger Olle Minell när han gör ett besök på sin gamla arbetsplats på Proletärens redaktion. Men om Palmegruppen ska komma någonstans så kan de inte närma sig Skandiamannen utifrån en ny teori om en ensam mördare, utan de måste göra det utifrån att han ingår i en komplott.

/.../
Just här hade nog Olle Minell fel. Det var väl snarare just eftersom man höll sig till kända fakta kring själva brottet, och samtidigt undvek att spekulera om en sådan komplott där Engström skulle ha ingått, som Palmegruppen nu lyckades övertyga många om att Engström är gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-10 kl. 13:43.
Citera
2020-11-10, 13:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just här hade nog Olle Minell fel. Det var väl snarare just eftersom man höll sig till kända fakta kring själva brottet, och samtidigt undvek att spekulera om en sådan komplott där Engström skulle ha ingått, som Palmegruppen nu lyckades övertyga många om att Engström är gärningsmannen.
Just det, det där uttryckte KP bra här:

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/

Citat:
Bygger den nya uppfattningen om vem som mördade Olof Palme på helt ny information eller har det funnit i materialet hela tiden?

– Bra fråga. Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de.

– Min uppfattning har varit att det är viktigt för oss att återvända till brottsplatsen och se vad vi kan med förnyade ögon och titta på och se vad personer kring brottsplatsen verkligen sagt och på så sätt försöka komma fram till vad som har hänt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-10 kl. 13:53.
Citera
2020-11-10, 14:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En fråga till alla som är emot att det kan vara SE ...

Har ni ett bättre namn eller är det bara motbevis mot att det inte är SE..?

SE Hade ett visst motiv med palmehat

SE var på mordplatsen..

SE kunde få tag i vapen o hade skjutvana

SE svarade motstridigt o ljög om en del saker plus att utstämplingarna inte riktigt stämde o vände tillbaka till sitt jobb som är märkligt efter mordet..

Plus att några vittne pekat ut signalement även om dom inte alltid var exakta..

Jag är inte själv 100% på SE såklart men han står överst på min lista..

Vem står överst på er lista ?

Förstår ju självklart att man inte kan döma SE utan rättegång eller mer exakta bevis....

Men vem är det annars enligt dom som inte tror på SE ?

Det är rätt märkligt att utifrån den information vi har vid handen att kunna namnge en GM....
SE inkluderat.

Mitt inlägg i denna debatt handlar om att visa på osäkerhet i de uppgifterna som TP, LL m.fl. lyckats sälja in hos läsarna, samt det som framkommer från vittnesför och tidningsartiklar m.m.

Vidare även den slentrianmässiga beskyllning av lögner som blivit "allmän sanning"

Är SE GM så ljuger och gissar han hur mycket som helst... men frågan är vilka lögner vi med säkerhet kan beslå honom för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in