2020-11-09, 22:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Nej. CP var inte rocktypen och det tycks heller inte ha varit något bekymmer för Nieminen. Men för Thomas Pettersson är rocken en livlina.

Det anmärkningsvärda i samband med att Nieminen får se en bild på Engström är naturligtvis att hon inte känner igen honom.

Det här vill Pettersson inte låtsas om så han fintar upp sin fårskock på läktaren och försöker få det till att hon prickar in Engström sånär som på rocken, som är utbytt. Trots att det inte finns nånting annat för henne att känna igen! Hon har ju inte sett vare sig keps eller ansikte. Det lilla hon säger om mannens fysik leder bort från Engström. Mannen hon såg var bredaxlad och rörde sig klumpigt.

Men hade hon bara fått se den rätta rocken hade hon känt igen den in på minsta söm!

SE-ktens paradvittne är värdelöst för att knyta honom till mordet.
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Citat:
Ännu ett påstående gripet ur luften. När Nieminen kommenterar fotot på Engström överensstämmer det nästan helt med hennes minnesbild av den flyende man hon sett på David Bagares gata, bortsett från två relevanta punkter: rocken, som hon – helt korrekt – hävdar är för tjock (vilket torde förklaras av polisens felaktiga bildval), samt Engströms längd. Hon hade uppskattat mannen hon observerat som cirka 185, och tyckte nu att mannen på bilden såg något kortare ut: 180. Oavsett vilket visste polisen att Engström var 182. En saklig sammanfattning av fotokonfrontationen blir därmed: med all sannolikhet var det Stig Engström som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata.
Så var det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-09 kl. 22:43.
Citera
2020-11-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja till kollegor det finns väl med i Per Häggströms rapport det PM han skickade till polisen om jag minns rätt.

Det är en tredjehandsuppgift från icke namngiven källa.
H berättar att X berättat att E sagt si eller så...

I alla andra officiella sammanhang inklusive förhör har han uppgivit att han INTE var först på platsen utan bland de första.
Ditt påstående om att ”SE som han själv sa var först på plats” är helt substanslöst.
Citera
2020-11-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Så var det.

Du bemöter alltså mitt inlägg med ett urklipp som ytterligare hamrar in min poäng? Det här var ju om möjligt ett ännu mer sanslöst exempel på Petterssons slutledningsförmåga.

"En saklig sammanfattning av fotokonfrontationen blir därmed: med all sannolikhet var det Stig Engström som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata."

Tillåt mig korrigera Pettersson.

En saklig sammanfattning av fotokonfrontationen blir att med all sannolikhet var det en tunnare rock som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata.
Citera
2020-11-09, 22:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du bemöter alltså mitt inlägg med ett urklipp som ytterligare hamrar in min poäng? Det här var ju om möjligt ett ännu mer sanslöst exempel på Petterssons slutledningsförmåga.

"En saklig sammanfattning av fotokonfrontationen blir därmed: med all sannolikhet var det Stig Engström som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata."

Tillåt mig korrigera Pettersson.

En saklig sammanfattning av fotokonfrontationen blir att med all sannolikhet var det en tunnare rock som Yvonne Nieminen mötte på David Bagares gata.
Är det inte det TP menar, det vill säga att mannen som YN mötte hade en tunnare rock än den på bilden. Annars tyckte hon alltså att det stämde, bortsett från att rocken var för tjock på bilden.

Vet inte varför man visade henne en bild där SE hade fel rock (tjockrocken) på sig.
Citera
2020-11-09, 23:01
Medlem
Citat:
Tackar.

Finns det en bild av CP i lång rock, det hade jag ingen aaaning om, finns den också tillgänglig nånstans?

Jag läste hela "utpekandet" i förhören
http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

Inte kristallklar precis, med lite god vilja kan man kanske få det till ett utpekande men finns andra åsikter om det.

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Jag länkade in artikeln i fråga och där hävdar ingen reporter att Nieminen pekar ut CP. Och sen klistrar du in en text där TP påstår det. Har jag missförstått nåt? Du vill i själva verket vara med och dra ned brallorna på Filter?
Citera
2020-11-09, 23:03
Medlem
Citat:
Är det inte det TP menar, det vill säga att mannen som YN mötte hade en tunnare rock än den på bilden. Annars tyckte hon alltså att det stämde, bortsett från att rocken var för tjock på bilden.

Vet inte varför man visade henne en bild där SE hade fel rock (tjockrocken) på sig.

Men berätta då. Vad var det hon tyckte stämde? Pettersson är inte till någon hjälp här så nu får du klara dig utan utdrag ur den heliga skrift.
Citera
2020-11-09, 23:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men berätta då. Vad var det hon tyckte stämde? Pettersson är inte till någon hjälp här så nu får du klara dig utan utdrag ur den heliga skrift.
Vad är det du menar inte stämmer? Det "stora" stämmer, fladdrande rocken, bögväskan, längd, satt kropp , 52 år. Nej inte det sista, där sprack det, åtminstone om man ägnar sig åt hårklyverier.

Slutsats: Visst var det SE=GM hon såg.

Gonatt
Citera
2020-11-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är en tredjehandsuppgift från icke namngiven källa.
H berättar att X berättat att E sagt si eller så...

I alla andra officiella sammanhang inklusive förhör har han uppgivit att han INTE var först på platsen utan bland de första.
Ditt påstående om att ”SE som han själv sa var först på plats” är helt substanslöst.
Givetvis sa han inte i förhör att han var först på plats för först på plats var ju mördaren.
Citera
2020-11-09, 23:21
Medlem
Citat:
Nej. CP var inte rocktypen och det tycks heller inte ha varit något bekymmer för Nieminen. Men för Thomas Pettersson är rocken en livlina.

Det anmärkningsvärda i samband med att Nieminen får se en bild på Engström är naturligtvis att hon inte känner igen honom.

Det här vill Pettersson inte låtsas om så han fintar upp sin fårskock på läktaren och försöker få det till att hon prickar in Engström sånär som på rocken, som är utbytt. Trots att det inte finns nånting annat för henne att känna igen! Hon har ju inte sett vare sig keps eller ansikte. Det lilla hon säger om mannens fysik leder bort från Engström. Mannen hon såg var bredaxlad och rörde sig klumpigt.

Men hade hon bara fått se den rätta rocken hade hon känt igen den in på minsta söm!

SE-ktens paradvittne är värdelöst för att knyta honom till mordet.
Titta i Rapportinslaget från april-86 Ser du SE bakifrån?Vilka breda axlar han verkar ha.
Say no more!
Citera
2020-11-09, 23:22
Medlem
Citat:
Vad är det du menar inte stämmer? Det "stora" stämmer, fladdrande rocken, bögväskan, längd, satt kropp , 52 år. Nej inte det sista, där sprack det, åtminstone om man ägnar sig åt hårklyverier.

Slutsats: Visst var det SE=GM hon såg.

Gonatt

Nej. Slutsatsen blir att om hon hade fått se en bild på vem som helst på ca 1.80 med bögväska så hade det varit mannen hon såg på David Bagares.
Citera
2020-11-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Titta i Rapportinslaget från april-86 Ser du SE bakifrån?Vilka breda axlar han verkar ha.
Say no more!

Ja, Pettersson skulle nog säga att de breda axlarna hör till de grejer hon prickade in när hon fick se bilden på Engström...

http://www.itdemokrati.nu/StigE1.jpg
Citera
2020-11-10, 00:44
Medlem
En fråga till alla som är emot att det kan vara SE ...

Har ni ett bättre namn eller är det bara motbevis mot att det inte är SE..?

SE Hade ett visst motiv med palmehat

SE var på mordplatsen..

SE kunde få tag i vapen o hade skjutvana

SE svarade motstridigt o ljög om en del saker plus att utstämplingarna inte riktigt stämde o vände tillbaka till sitt jobb som är märkligt efter mordet..

Plus att några vittne pekat ut signalement även om dom inte alltid var exakta..

Jag är inte själv 100% på SE såklart men han står överst på min lista..

Vem står överst på er lista ?

Förstår ju självklart att man inte kan döma SE utan rättegång eller mer exakta bevis....

Men vem är det annars enligt dom som inte tror på SE ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in