2020-11-09, 18:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niqq
I princip allt i signalementet stämmer utom tjockleken på rocken.
Självklart stämmer det, det är hårklyverier SE-förnekarna håller på med.
Citera
2020-11-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
SE-förnekarna går just nu bärsärk här på det mesta som har med SE att göra.

Jag är minst lika säker som Chefsåklagare Petersson vad gäller SE. Men jag tror definitivit inte att SE var ensam om saken eller att det var en impulsartad handling.

Om man lägger pusslet så är det alltför många indicier som pekar åt samma riktning för att det bara skulle vara "slumpmässiga sammanträffanden". Mer tycks dimpa ned med tiden.

Så sent som i April 2018 kom vapensamlarens dotter på att hon på mordnatten varit på samma bio och sett samma film samtidigt som makarna Palme. Hon hade också med sin vännina gått framför dem på Sveavägen där hon "hört skott" som hon inte kunde pejla in vad det var.

Den bilburne vapensamlaren hade ju suttit på Bacchi Vapen i Gamla Stan samma kväll, med sina affärskontakter och kanske även en och annan militär av rang.

Skulle SE medvetet velat ha blivit misstänkt så fanns det väl andra vägar att uppnå detta än att prata om utsträckta händer "i militärisk stil" och att påstå sig rusa efter poliser som försvunnit. Poliser som ju vid tidpunkten fanns borta vid hissen, väl synliga från Luntmakargatan.

Det luktar ju som ett tydligt försök till att skaffa sig ett alibi, utifall någon skulle ha sett tillräckligt mycket. Samt för att förklara eventuella fotavtryck.
Jag instämmer i ditt inlägg.
Dock har jag trott att han agerade ensam på just impuls.
Jag är dock mer osäker på detta idag men att SE är GM är jag rätt säker på ännu,

Han gjorde iofs uttalanden som man måste undra om han inte ville göra sig misstänkt för mordet genom men ja han är svår att förstå sig på.
Förmodligen kunde han inte låta bli för nån del av honom ville ju ropa till världen titta vad JAG åstadkom!`?
JAG låg bakom denna historiska världshändelse.MEN han kunde ju inte säga så han hade för mycket att förlora konsekvenserna var för stora så det blev dessa antydningar istället.
Citera
2020-11-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Sa han det? Källa?
Ja till kollegor det finns väl med i Per Häggströms rapport det PM han skickade till polisen om jag minns rätt.
Citera
2020-11-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Är det från KP eller TP du får dina säkra "hittepå" ifrån. "Det var två unga flickor var först framme" står det i ett av han tidiga förhör.

Sen beror det ju på hur exakt man tar på frågan, är man typ framme 15-20 sekunder efter skotten så tillhör man de första på plats.
Jag vet vilka som var först på plats likaväl som du vet.
SE ville antingen göra sig märkvärdig och viktig genom att säga detta ELLER så antydde han att han var först på plats(d.v.s som mördare).
SE sade ju detta till kollegor på jobbet.
Om jag inte minns fel står det i Häggströms PM till polisen.
Citera
2020-11-09, 19:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, det hade ju vart nåt. Som GM var det med andra ord Engströms smala lycka att han inte blev kallad till rekonstruktionen. Men det kunde han ju inte veta innan. Och han revanscherar sig sen i tv för att kunna försäkra sig om att vittnena ska kunna lägga hans beryktade pussel och peka ut honom...

Det fetade baseras på antagandet att SE var ensamagerande, dock går det inte att utesluta en konspiration.

En anledning till att exponera sig i media kan vara för att bränna sitt utseende.

Konspiratörerna kan ha utgjorts av en mix inom statsapparaten, polis, rättsväsende samt andra intressenter med makt att kunna påverka utfallet i mordutredningen.

SE viftades bort som en elefant i en porslinsbutik av polis, kallades inte till en rekonstruktion, och vem/om LP påverkades att inte deltaga i en rekonstruktion kan vi bara spekulera i, dock inte osannolikt att så har skett.

Mycket raljerande om SE, dock är det ett faktum att SE och AH vittnesmål från A till Ö skiljer sig till den grad att de omöjligen kan ha befunnit sig vid mordplatsen samtidigt, än mindre mordplatsen i omedelbar närhet till OP och LP.
Citera
2020-11-09, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Självklart stämmer det, det är hårklyverier SE-förnekarna håller på med.

Men har ni helt tappat det? Det finns ju inget signalament utöver en rock och en väska. Vad är det ni menar är så på pricken? Att det är en man av medellängd? För 30 år sen tyckte hon CP passade in. Varför gäller inte det längre? Och det här är en av stöttepelarna i Engström-spåret.
Citera
2020-11-09, 20:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men har ni helt tappat det? Det finns ju inget signalament utöver en rock och en väska. Vad är det ni menar är så på pricken? Att det är en man av medellängd? För 30 år sen tyckte hon CP passade in. Varför gäller inte det längre? Och det här är en av stöttepelarna i Engström-spåret.
Hur menade hon att CP "passade in"? Kan du länka så läser jag själv.

CP i fladdrande halvlång rock och handledsväska, ler vid blotta tanken

Jag vet att man försökte pressa LJ till att peka ut CP, var det samma med YN kanske? Men som sagt, länka gärna så kollar jag.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-09 kl. 20:54.
Citera
2020-11-09, 21:35
Medlem
Citat:
Hur menade hon att CP "passade in"? Kan du länka så läser jag själv.

CP i fladdrande halvlång rock och handledsväska, ler vid blotta tanken

Jag vet att man försökte pressa LJ till att peka ut CP, var det samma med YN kanske? Men som sagt, länka gärna så kollar jag.

Håll till godo!

http://www.itdemokrati.nu/36an/mpv557.png

"Anna (YN) pekar ut den anhållne 41-åringen utan att tveka.
- Men jag säger bara att det kan vara han. Jag lade inte märke till mördarens ansikte. Jag tänkte mer på hans kropp och vilka kläder han hade."

Man får väl anta att Kvällsposten förevisade en av de där bilderna ni vet där CP:s långa rock fladdrar lite extra mycket och hans kropp uppvisar påfallande stor likhet med Engströms.
Citera
2020-11-09, 22:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Håll till godo!

- Men jag säger bara att det kan vara han. Jag lade inte märke till mördarens ansikte. Jag tänkte mer på hans kropp och vilka kläder han hade."

Man får väl anta att Kvällsposten förevisade en av de där bilderna ni vet där CP:s långa rock fladdrar lite extra mycket och hans kropp uppvisar påfallande stor likhet med Engströms.
Tackar.

Finns det en bild av CP i lång rock, det hade jag ingen aaaning om, finns den också tillgänglig nånstans?

Jag läste hela "utpekandet" i förhören
http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

Inte kristallklar precis, med lite god vilja kan man kanske få det till ett utpekande men finns andra åsikter om det.

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Citat:
6. Vittnesförhör: Yvonne Nieminen och Ahmed Zahir.
Nieminen och Zahir var de sista som med hyfsad säkerhet såg gärningsmannen. För Nieminen fick händelsen ett olustigt efterspel när Christer Pettersson hade anhållits och en reporter på Kvällsposten hävdade att hon pekat ut Pettersson som den man hon och Zahir mött på David Bagares gata. Det var inte sant.
Citera
2020-11-09, 22:18
Medlem
Citat:
Håll till godo!

Det har diskuterats genom årens lopp. Här finns en diskussion om detta från år 2011. CP brukade ha täckjacka eller skinnjacka på sig- inte en lång mörk rock som gick nedanför knäna. Dessutom hade CP ingen handledsväska med sig som SE hade.

(FB) Tråden om mordet på Olof Palme (Sammanfogad)
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-11-09 kl. 22:56.
Citera
2020-11-09, 22:31
Medlem
Såg Anders B fel på en Jack Nicholson mössa och en keps?
Citera
2020-11-09, 22:39
Medlem
Citat:
Tackar.

Finns det en bild av CP i lång rock, det hade jag ingen aaaning om, finns den också tillgänglig nånstans?

Jag läste hela "utpekandet" i förhören
http://www.itdemokrati.nu/page36an.html

Inte kristallklar precis, med lite god vilja kan man kanske få det till ett utpekande men finns andra åsikter om det.

https://magasinetfilter.se/granskning/den-osannolika-mordaren-kallmaterial-och-noter/

Nej. CP var inte rocktypen och det tycks heller inte ha varit något bekymmer för Nieminen. Men för Thomas Pettersson är rocken en livlina.

Det anmärkningsvärda i samband med att Nieminen får se en bild på Engström är naturligtvis att hon inte känner igen honom.

Det här vill Pettersson inte låtsas om så han fintar upp sin fårskock på läktaren och försöker få det till att hon prickar in Engström sånär som på rocken, som är utbytt. Trots att det inte finns nånting annat för henne att känna igen! Hon har ju inte sett vare sig keps eller ansikte. Det lilla hon säger om mannens fysik leder bort från Engström. Mannen hon såg var bredaxlad och rörde sig klumpigt.

Men hade hon bara fått se den rätta rocken hade hon känt igen den in på minsta söm!

SE-ktens paradvittne är värdelöst för att knyta honom till mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in