2020-11-09, 15:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan någon specificera vad som menas med och ingår i ”medicinskt- och hälsorelaterat och vetenskapligt” när det gäller coronan?
Det finns så mycket olika aspekter att det är svårt att exemplifiera på ett extremt tydligt sätt. Dessutom är det såklart slutligen en bedömningsfråga.

Dock kan jag ge tips på en bra tumregel:
När du skrivit ditt inlägg, innan du trycker på knappen "Skicka inlägg", läs igenom det och ställ dig själv frågan "skulle det här inlägget utan tvekan vara on-topic i valfri tråd i Coronapandemin?". Om svaret är Ja så bör du läsa inlägget ytterligare en gång och försöka göra bedömningen om det framför allt lutar åt politisk eller myndighetshantering eller medicinsk vetenskap. Om svaret är att det lutar åt det förstnämnda så är det bättre att du postar inlägget i någon av de många trådarna i Coronapandemin.
2020-11-09, 16:02
Medlem
Jag förstår inte varför folk ska sätta sig på tvären.

Diskussionen i Inrikespolitik > Coronapandemin är identisk med den i megatråden.

Eventuell rädsla för att en flytt av diskussionen ska leda till att man varnas för att man nämner ett främmande land, en idrott, ekonomi eller vetenskap är obefogad.

Som bevis kan vi lyfta exempel på existerande trådar i Inrikespolitik > Coronapandemin, som alltså godkänts av moderatorerna där:

(FB) Tegnell busted, flockimmunitet går ej uppnå.
(FB) Gissa dödstalet i andra vågen
(FB) I Danmark avlivar man minkarna p.g.a. mutationsrisk, men inte i Sverige enligt FHM
(FB) Lösningen är enkel - Det är munskydd.
(FB) Vad fan är meningen med dessa jävla restriktioner?
(FB) Sverige har bara drygt 500 respiratorer, Polen har över 10.000
(FB) Tror ni gymnasieskolorna kommer gå över till distansundervisning igen?
(FB) Sparka Tegnell och sätt in Björn Olsen istället
(FB) Varning till övriga världen: Den svenska "strategin" skapar död och lidande
(FB) Snart släpps vaccinet, blir det tvångsvaccinering?
(FB) Italien ber om hjälp med skyddsmasker - Sverige nekar
(FB) Corona flock-immunitet uppnådd?
(FB) Svensk pilotstudie om antikroppar av Åke Lundkvist och Björn Olsen åtalsanmäls
(FB) Melbourne, Australien, utlyser katastrofläge och stänger staden helt
(FB) Danmark passerar Sverige i antalet nya smittade (som andel av befolkningen)
(FB) Anders Tegnells/Folkhälsomyndighetens inställning till munskydd
(FB) Anders Tegnell frågar hur flockimmunitet fungerar i internt mejl
(FB) Corona i Iran: Varför har dom så ovanligt svårt att få kontroll på situationen?
(FB) Nyheterna i Sverige vs Finland
(FB) Näringslivet bör öppna upp ekonomin igen
(FB) Corona i Europa idag
(FB) Astra Zeneca
(FB) Ännu en studie visar att corona-immunitet försvinner efter ett par månader
(FB) 7 ggr fler smittade unga än 70+. Vad händer nu?
(FB) Corona-effekten: Betydligt fler konkurser i Sverige än i grannländerna
(FB) Coronakrisen är ett sammanbrott för den svenska modellen och "Sverigebilden"
(FB) Mamman Deeqo Ibrahim Shavar rädd för viruset och höll sina barn hemma från förskolan.
(FB) Varför stängdes inte Sverige lika kraftigt som andra länder under Corona-pandemin?
(FB) Corona-viruset vs säsongsinfluensan
2020-11-09, 16:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nu frågar jag för tredje gången:

Varför behövs det "en stor samlingstråd" som "löpande diskuterar allt möjligt som har med epidemin att göra" ?

VARFÖR är det ett självändamål att kunna skriva om "allt möjligt" (som har med pandemin att göra) i en (1) spretig samlingstråd ??
Citat:
"Behovet", att kunna skriva om "allt möjligt" (som har med pandemin att göra) i en (1) spretig samlingstråd är kanske självklart för dig m.fl. Men för oss andra är det svårbegripligt.

Jag ska försöka ge ett bättre svar på frågan. Det handlar om att kunna diskutera saker som inte riktigt passar in någon annanstans, men inte heller duger som underlag till en trådstart. Jag kan ta som exempel det inlägg som ledde fram till att jag fick en varning. Jag ska försöka undvika att diskutea varningen i sig, för att undvika ytterligare varningar. Ibland är det väldigt svårt att följa Flashbacks regelverk korrekt. Jag tar bakgrunden till varningen som exempel.

Jag läste det här inlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Idag ska vi alla tacka @Folkhalsomynd igheten, Anders Tegnell och hans team, alla lokala smittskyddsmyndigheter och all vård- och laboratoriepersonal, som slitit andan ur sig för att hindra att corona-smittan tog sig in i Sverige. Tack!
8:50 em · 6 mars 2020

https://twitter.com/AgnesWold/status/1236016285370236934?s=20
Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Nej, det vet vi inte. Men vi vet att om inte Folkhälsan, Smittskyddet och en massa folk i vården slitit som djur, så hade vi haft epidemisk spridning av coronan NU. Försök att fatta det
10:58 em · 6 mars 2020

(källa)

Jag tänkte först att det där är ironi, men hon verkar faktiskt mena allvar.

Det som slår mig är att det är många sk "experter" som inte har den blekaste aning om vad de pratar om. Det är inte bara Anders Tegnell utan även sådana som Agnes Wold mm har ju sagt/skrivit saker som varit komplett fel.

Här en person i Agnes Wolds twitter som var mer rätt ute:

Citat:
"I min värld begränsar man & stoppar spridningsrisken. Anders & hans team vaknade 1 vecka efter Corona var här. Nu spelar man Corona-roulette med människor. Mänskligheten bör påminna sig pandemier genom historien. Att sitta ner & bjuda in viruset är självbevarelsedrift minus 100."

Agnes svarar (hånfullt) på detta:

Citat:
"Nej, de jobbade med detta långt innan du ens visste att det fanns något som hette coronavirus."

(källa)

Jag ville svara på det inlägget. Inlägget, och mitt svar, handlar till stor del om epidemin, men skulle passa bättre i en tråd som har politisk inriktning. Men vilken tråd är lämplig? Det skulle vara ett jättearbete att leta fram en tråd där Agnes Wolds twitter passar in i ämnet. Ska jag starta en ny tråd? Ett inlägg som svarar på Agnes Wolds tweet skulle vara en mycket klen trådstart. Ifall det hade funnits en tråd som behandlade som politiska aspekterna av epidemin i allmänhet, så hade jag kunnat lägga mitt svar i den tråden. Men någon sådan tråd existerar inte. Därför lade jag mitt svar i samma tråd som inlägget som jag svarade på, vilket ledde till en varning.

Där har du ett litet exempel på varför det behövs en tråd som diskuterar alla möjliga aspekter av epidemin. Ifall du tittar igenom stora Corona-tråden, så kan du förmodligen hitta massor av inlägg som skulle passa bättre i en bred politisk tråd om Corona-epidemin.

Har du fått svar på din fråga varför en sådan tråd behövs?

Citat:
Handlar det om att slå något slags rekord? Att tråden ska bli så stor som möjligt?

Nej. Men, såsom "aw" har observerat, så innebär storleken att tråden har dragningskraft. Den dragningskraften har sugit åt sig uppmärksamhet, bort från den politiska Corona-sektionen, som har hamnat i skuggan av den stora tråden. Därför behöver vi skapa en tråd som har tillräckligt mycket dragningskraft för att konkurrera med den stora tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Vad som ibland görs är att installera tillfälliga chatt-trådar utan inläggsräkning där OT är mindre hårt efterlevt. Nått sånt skulle möjligen kunna funka här, men jag är rätt skeptiskt till att det genomförs ändå. Men då blir det i ett delforum utan inläggsräkning eller om det går att koppla bort den för den enskilda tråden. Tror t.ex. det är så för matchprat-trådarna i vissa sport-delforum.

Någonting sådant skulle kanske vara lämpligt. Då kan tråden suga åt sig dom inlägg som inte passar i andra trådar. Och vetenskaps-debattörerna skulle få ha sin avdelning i fred.
2020-11-09, 16:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ok, tredje eller fjärde gången; inlägg som har medicinsk bäring är givetvis ok. Inte andra faktorer som är intressant eller relevant för Corona-situationen. Dessa diskuteras i andra trådar.

Obegripligt nog verkar du fortfarande tro att om något är "högt relevant för pandemin" så innebär det att det är ok tråden i Medicin & hälsa. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna nå fram till dig. Ett sista försök;

Tråden handlar om Corona ur medicinska aspekter eller ur hälsorelaterade aspekter. Detta är alltså oavsett vad du tycker är viktigt vad gäller Corona. Du får gärna anse det vara en "huvudtråd", eller vad du nu kallar det, det påverkar inte ämnet för tråden som är begränsat till medicin/hälsorelaterad diskussion kring Corona. Det spelar alltså ingen roll om du tycker att något är jätteintressant och viktigt för pandemin, är det inte medicin/hälso-relaterat ska det inte postas i tråden i Medicin & hälsa, utan i någon av de andra trådarna.

Ännu en gång; vad som är tillåtet i den specifika tråden beror alltså inte på hur viktigt eller relevant du tycker något är ur Corona-perspektiv. Det beror enbart på om det har en medicinsk eller hälsorelaterad aspekt av Corona.

Förstår du?
Nej, jag är en av dem som inte förstår. Jag är inte inne i COVID19-tråden för att diskutera politik. Däremot har jag blivit varnad två gånger för politiska inlägg som inte varit det. Iaf har det inte varit mitt uppsåt. Båda har varit klargörande i ett pågående medicinskt utbyte.

Vad ni moderatorer har gjort är att gå vissa postares önskemål till mötes in absurdum. Det går inte att diskutera corona-situationen i Sverige i allmänna medicinska ordalag utan att komma in på politiska detaljer. Många av de medicinska frågorna är intimt kopplade till detta och går inte att undvika helt enkelt. Det blir en mycket märklig situation.

Jag kan förstå att COVID19-tråden ligger i medicinforumet och att topic bör handla om det men nu är tråden den allmänna COVID19-tråden på Flashback och att då gå några högljudda användares önskemål till mötes begränsar en allmän diskussion kring COVID19 på ett olyckligt sätt. Då är det faktiskt bättre att ni stänger tråden helt och hållet. Annars kommer flera som inte har någon annan avsikt än att diskutera temat seröst att dra sig på onödiga varningar.

Och vad är det för regel att man ansvarar för andras OT-inlägg. Det måste väl ligga på dem som skriver dem och ingen annan. Hur f-n ska jag veta om någon annan drar iväg i OT eller trams?

Edit:

Och nu när jag har funderat en stund tycker jag att ni ska stänga tråden. Det vore det mest logiska faktiskt och det mest schyssta mot alla.
Senast redigerad av arbetet 2020-11-09 kl. 16:16.
2020-11-09, 16:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Goddag yxskaft!

Du och Mr.Woods svarar på någonting annat än det jag har skrivit.

Jag har föreslagit att politiska diskussioner bör flyttas från medicin-sektionen, till politik-sektionen. Jag och aw har presenterat ett förslag på hur flytten kan gå till. Som svar får jag "varför vi du diskutera samhällsfrågor i medicin och hälsa?". Det är ju motsatsen till det jag skrev. Goddag yxskaft!

Någonting liknande hände vid ett tidigare tillfälle, då jag diskuterade Flashbacks regelverk. Moderatorerna fantiserade ihop en egen version av vad jag hade frågat, och baserade sina svar på den illusionen. Naturligtvis blev konversationen väldigt märklig.

Jag postade en allmän åsikt om det fetade i den text som jag citerade samt om tråden i stort, varken du eller aw var måltavlan. Det är.inte bara ni två som skriver och läser i den aktuella tråden, och inte här heller, jag borde kanske ha varit lite tydligare med det.

Jag vill också vara tydlig med att jag inte kokar ihop någonting med någon annan, min åsikt är personlig, i det här fallet råkar den till del sammanfalla med vad Mr.Woods tycker.

Hur, vad och om, något bör flyttas(befintliga inlägg) har jag ingen bestämd åsikt om, däremot tycker jag att politik och kritik mot myndigheter och personer framöver inte hör hemma i tråden om det inte dryftas i en vetenskaplig eller medicinsk kontext.

Jag råkar tycka likartat andra skribenter, till exempel att det är märkligt att det ens är en fråga att pandemin och Covid-19 bör diskuteras i olika delforum och trådar beroende på aspekt, det är ju så forumet är organiserat, vad är nytt bara för att världen nu upplever något de flesta aldrig har varit med om?

Ett exempel, citat;

Citat:
:
Ursprungligen postat av Merwinna
MEN - DET GÅR JU INTE ATT SEPARERA. Om man vill uttrycka att munskydd borde vara obligatoriskt i kollektivtrafiken, köpcentrum och andra inomhusmiljöer, som i andra länder, så måste man ju få länka till vetenskapliga undersökningar som visar att munskydd har gjort skillnad. Och då måste dom, som har - eller anser sig ha - de vetenskapliga kunskaperna, även mer i detalj få diskutera hur studierna är gjorda, hur statistiken använts o.s.v.. Och vice versa - vad är det för mening med att komma fram till att munskydd är effektiva för att hindra smittan, om man ändå inte får säga att vi svenskar borde använda dem?

Här ser Merwinna ett problem, som enligt min uppfattning inte är ett problem eller hinder.

Länka till en vetenskaplig studie i den aktuella tråden, i samband med ett resonemang, fråga eller påstående, blir man ifrågasatt eller vill fördjupa sig i studien länkar man till relevant tråd på Flashback eller startar en sådan tråd och för den fördjupade diskussionen där.

Jo Merwinna, det går utmärkt att idka självdisciplin, det blir då enklare för moderatorerna, och det gynnar alla seriösa skribenter och läsare.
Senast redigerad av OY 2020-11-09 kl. 16:25.
2020-11-09, 16:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag råkar tycka likartat andra skribenter, till exempel att det är märkligt att det ens är en fråga att pandemin och Covid-19 bör diskuteras i olika delforum och trådar beroende på aspekt, det är ju så forumet är organiserat, vad är nytt bara för att världen nu upplever något de flesta aldrig har varit med om?
Men Flashback har många samlingstrådar. Så att ha en bred och fri samlingstråd om covid-19 skulle ju på inget sett vara konstigt. Man gör ju så hela tiden Det finns ju till och med en samlingstråd om sexdaiting och svininfluensan. Varför skulle det då inte kunna få finnas en om Covid-19. Speciellt då det är så tydligt att det är önskat. Frågan är väl snarare varför ni så tydligt vägrar låta oss ha det. Och kommer med argument som detta. För det finns lika mycket tradition med samlingstrådar.

Varför ska det inte finnas en samlingstråd om covid-19, när det får finnas samlingstråd om kukstorlekar?
Vad är viktigast att få diskutera egentligen?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-09 kl. 16:42.
2020-11-09, 17:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast vi har inte fantiserat ihop något.

Åh jo, det har du.

Citat:
Ni skriver ju att ni helst vill ha en tråd där man får skriva lite vad som helst samt ge uttryck för vad man känner ang. corona, ...

Så långt har du rätt. Jag har uttryckt ett önskemål om en tråd där man uttrycka allt möjligt om epidemin. Däremot har jag inte uttryckt ett önskemål att en sådan tråd ska ligga i vetenskaps-avdelningen; tvärtom.

Svaret som du gav mig, byggde på den falska premissen att jag hade önskat en sådan tråd i medicin-sektionen. Du skrev "Varför vill man nödvändigtvis diskutera politiska och samhällsfrågor i en tråd i Medicin och hälsa?"

Jag har tjatat om en lämplig plats i politiksektionen, för att kunna flytta diskussionerna dit. Jag har inte tjatat om mer svängrum i medicinsektionen för samhällsfrågor.

Citat:
... och Meiji har givit ett tydligt och korrekt svar, nämligen att en sådan trådstart endast är möjlig i Laidback.

Jag hoppas det går att resonera sig fram till någon sorts lösning.

Citat:
Jag postade en allmän åsikt om det fetade i den text som jag citerade samt om tråden i stort, varken du eller aw var måltavlan.

Du instämde i ett svar som Mr.Woods gav till mig. Därför uppfattade jag det som att ditt inlägg var riktat till mig. Jag hade missuppfattat dig, och jag tackar för ditt förtydligande.

Citat:
Det är.inte bara ni två som skriver och läser i den aktuella tråden, och inte här heller, jag borde kanske ha varit lite tydligare med det.

Jag vill också vara tydlig med att jag inte kokar ihop någonting med någon annan, min åsikt är personlig, i det här fallet råkar den till del sammanfalla med vad Mr.Woods tycker.

Dom åsikter som Mr.Woods uttrycke, byggde på att han hade tillskrivit mig en uppfattning som jag inte har. Det var därför jag reagerade.

Citat:
Hur, vad och om, något bör flyttas(befintliga inlägg) har jag ingen bestämd åsikt om, däremot tycker jag att politik och kritik mot myndigheter och personer framöver inte hör hemma i tråden om det inte dryftas i en vetenskaplig eller medicinsk kontext.

Bra. Jag instämmer. Det var just därför jag och aw kom med ett förslag hur man åstadkommer detta.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-11-09 kl. 17:04. Anledning: Ett litet tillägg
2020-11-09, 17:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Svininfluensan - den stora tråden. En samlingstråd där man kan diskutera fritt utan extra regler och inskränkningar. Placerad i medicin och hälsa.

Kan vi följa Flashbacks egna sätt att göra saker och skapa covid-19- den stora tråden placera den i medicin och hälsa och låta den få finnas utan andra regler en de som finns för hela Flashback?
Om inte varför? Här snacka vi inte om ”varför en spretig tråd” eller det går inte att dikutera politik och sjukdomar i medicin och hälsa.

Det är tydligtvis bara när det kommer till Covid-19 som det fungerar som ni säger.
Varför?
(FB) Svininfluensan - den stora tråden

Citat:
Och moderatorerna i Politik: inrikes är alltså inte intresserade av att husera tråden i dess nuvarande form.

Fast vi har inte fantiserat ihop något. Ni skriver ju att ni helst vill ha en tråd där man får skriva lite vad som helst samt ge uttryck för vad man känner ang. corona, och Meiji har givit ett tydligt och korrekt svar, nämligen att en sådan trådstart endast är möjlig i Laidback.

Varför inte i medicin och hälsa, likt svininfluensan?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-09 kl. 17:17.
2020-11-09, 17:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Svininfluensan - den stora tråden. En samlingstråd där man kan diskutera fritt utan extra regler och inskränkningar. Placerad i medicin och hälsa.

Kan vi följa Flashbacks egna sätt att göra saker och skapa covid-19- den stora tråden placera den i medicin och hälsa och låta den få finnas utan andra regler en de som finns för hela Flashback?
Om inte varför? Här snacka vi inte om ”varför en spretig tråd” eller det går inte att dikutera politik och sjukdomar i medicin och hälsa.

Det är tydligtvis bara när det kommer till Covid-19 som det fungerar som ni säger.
Varför?
(FB) Svininfluensan - den stora tråden

Varför inte i medicin och hälsa, likt svininfluensan?
Varför inte i Laidback, där det redan är slappare moderering?
2020-11-09, 17:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Varför inte i Laidback, där det redan är slappare moderering?
Samlingstråden för covid-19 passar väl bättre i medicin och hälsa lik som man har placerat samlingstråden för svininfluensan. För någon skillnad kan det ju knappast vara. Jag gillar att man får diskutera svininfluensan ur en politisk synvinkel om man vill. Så samlingstråden för covid-19 måste ju passa perfekt där också?
Eller?
Vad gör skillnaden, kan du tänka dig svara på det?
2020-11-09, 17:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Samlingstråden för covid-19 passar väl bättre i medicin och hälsa lik som man har placerat samlingstråden för svininfluensan. För någon skillnad kan det ju knappast vara. Jag gillar att man får diskutera svininfluensan ur en politisk synvinkel om man vill. Så samlingstråden för covid-19 måste ju passa perfekt där också?
Eller?
Vad gör skillnaden, kan du tänka dig svara på det?
Det tycker jag nog att jag åtminstone försökt göra hela tiden i den här tråden.

Det handlar om att trots att vi tidigare haft en väldigt tillåtande attidyd så har över en tiondel av den här enorma tråden blivit raderad.

Detta pga att den fullständigt översvämats med inlägg av typen:

Citat:
Tengele bryr sig inte om att 4000 svenskar har dött av covid19 så varför ska jag bry mig om att han blir mordhotade?

Tengele har "bakomliggande faktorer" för att bli mordhotad samt är en äldre vit man. I Tengeles Sverige bryr vi oss inte om att sådana dör.

Han är bara gnällig då många fler dör av Influensa än av mord. Dvs mord är helt ofarligt enl Tengele.
Citat:
Och vem frågade?
Citat:
Du försöker resonera med en egocentrisk livrädd alarmist, det går helt enkelt inte. De anser sig vara moraliskt överlägsna eftersom de värnar om Agdas 104e jordsnurr. De skiter bevisligen fullständigt i vår kommande generation, de vill med våld förstöra deras framtid genom att förstöra deras utbildning, isolera dem från sociala kontakter och därigenom förstöra deras psykiska hälsa och som lök på laxen vill de skuldsätta dem grundligt genom att ruinera statskassan. Trådens alarmister är samhällets fiender nummer 1 och borde omyndighetsförklaras och helst landförvisas.
2020-11-09, 17:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det tycker jag nog att jag åtminstone försökt göra hela tiden i den här tråden.

Det handlar om att trots att vi tidigare haft en väldigt tillåtande attidyd så har över en tiondel av den här enorma tråden blivit raderad.

Detta pga att den fullständigt översvämats med inlägg av typen:
Nej du har flera gånger beskrivit att politiska diskussioner har inte att göra i medicin och hälsa. Men det är ok när det handlar om Svininfluensan men inte covid-19. Vi kan rapportera lite mer trams inlägg om du vill, det skulle få bort inlägg du visar. Men intressanta politiska inlägg, vad med dem? Varför får man inte skriva sådana i den stora tråden om covid-19 medans du får göra det i svininfluensans samlingstråd. Det är det jag undrar. Kan du svara på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in