2020-11-09, 08:13
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu vet jag inte vad som åsyftas med de där sportinläggen, men om det var när vi diskuterade ishockey så var det i högsta grad relevant. Vi försökte komma underfund med varför just så många proffsishockeyspelare - unga män med god fysik - hade blivit sjuka i covid. Då diskuterade vi både förhållandena i omklädningsrummet och i rinken, som luftfuktigheten och temperaturen. T.ex. nära isen om man använt kolsyreis - vad det blir för temp och fuktighet då. Sådana saker. I högsta grad relevant. Sedan är det nog ingen som tycker att tråden ska handla om vilket hockeylag som är bäst, men sådana inlägg har jag inte sett heller i coronatråden. Jag tror att OT-problemet överdrivs.

Som jag skrivit om och om igen, så är inlägg som har medicinsk bäring givetvis ok. Det är det tråden handlar om.

Klart du inte ser dessa inlägg eftersom de har raderats. Du får så klart också gärna tycka eller tro att ot-problemet överdrivs. Dock har en bra bit över vart 10:de inlägg raderats i tråden, ca 55 000 modsåtgärder är gjorda, i princip alla är ot-raderingar.
2020-11-09, 08:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad som åsyftas med de där sportinläggen, men om det var när vi diskuterade ishockey så var det i högsta grad relevant. Vi försökte komma underfund med varför just så många proffsishockeyspelare - unga män med god fysik - hade blivit sjuka i covid. Då diskuterade vi både förhållandena i omklädningsrummet och i rinken, som luftfuktigheten och temperaturen. T.ex. nära isen om man använt kolsyreis - vad det blir för temp och fuktighet då. Sådana saker. I högsta grad relevant. Sedan är det nog ingen som tycker att tråden ska handla om vilket hockeylag som är bäst, men sådana inlägg har jag inte sett heller i coronatråden. Jag tror att OT-problemet överdrivs.

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Liksom ditt inlägg (hoppas jag i alla fall) så var mitt givetvis under förutsättning att det var Corona-relaterat. Men återigen, nej, det är inte tillåtet att diskutera hur Corona påverkar sport (eller någon av de andra sakerna jag räknade upp), såvida det inte finns en medicins aspekt givetvis. Hur kan det vara så svårt att förstå att tråden ligger i den vetenskapliga avdelningen, i delforumet Medicin & hälsa? Eftersom du verkar tro att om man i instruktionerna särskilt nämner ett vanligt förekommande ot-ämne (politik), så innebär det att andra OT-ämnen skulle vara ok, så insåg jag att det var tvunget att rada upp en drös andra saker som inte heller är tillåtna. Jag har för övrigt helt slutat försöka gissa mig till vad du kan förväntas tro, du lyckas alltid överraska.
Diskussioner om sport har naturligtvis varit relevans för tråden och har haft en anknytning till covid-19. Jag trodde det var uppenbart och inte något jag behövde förklara. Sporten är väldigt påverkad av covid-19 liksom som du påpekade så påverkar sportutövande covid-19 ur smittosynpunkt. Vad för bränningsmaskiner har för koppling vet jag inte. Men det är mycket som inte kan klassas som vetenskapligt men som är högt relevant för pandemin som jag inte förstår om man får diskutera eller inte. Det står ju inte med i reglerna. Därför tog jag upp sport, då det har varit ett vickigt samtalsämne för vissa, kanske mycket för att det är så mycket inskränkningar där och många är intresserade av sport samtidigt som ytters få blir allvarligt sjuka och avlider även om det också hänt. Det var ju någon Svensk skidnågot (mitt ointresse för sport är ju enorm) som slutade efter sin covid-19 infektion. Då diskuterades det ett tag. Jag kan inte förstå hur det kan vara fel att diskutera det i en samlingstråd, eller sport ur den synpunkten du förklarade. Ska man få varningar om det, när det inte ens står med i reglerna bara för var tråden är placerad? Speciellt när det var tillåtet tidigare. Jag skulle bar gärna vilja veta hur man tänkt här.

Sport är ju relevant ur hälsosynpunkt det är ju därför barn födda före 2005 fortfarande uppmanas att bedriva sport utövande av FoHM. Hur kan detta vara tabu att diskutera?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-09 kl. 08:37.
2020-11-09, 08:34
Medlem
Citat:
Men, du förstår ju inte att de båda aspekterna "politik" och "vetenskap" - och även fler aspekter än så, t.ex. de egna erfarenheterna av sjukdomen, iakttagandet av regelefterföljelse i ens egen stad, känslor, oro o.s.v. - i allra högsta grad GÅR IN I VARANDRA i den här frågan. (Vi befinner oss i ett undantagstillstånd för Bövelen!) De går inte att separera från varandra.

Därför behövs det en stor, allmän tråd där alltsammans får nämnas och diskuteras. Personligen bryr jag mig inte om i vilket forum den tråden ligger, men skulle den ligga i politikforumet skulle de vetenskapliga aspekterna plötsligt bli OT i stället, och det är lika illa det.

Kan ni inte bara starta en egen tråd i vetenskapsforumet, där det från början är OT att nämna något som inte är vetenskap? Och sedan bara låta "vår" tråd vara i fred? Så får alla välja var de vill vara, sedan.
Jag förstår vad du menar, men din oro är obefogad.

För det första så är det ingen som kommer varna dig i Inrikespolitik för att du länkar en artikel om att "barn smittar", eftersom du typiskt gör det inom ramarna av vad som är on-topic. Det är kritik mot den svenska politiska hanteringen av coronapandemin, och ni brukar så gott som alltid väva in detta. Risken att diskussionen blir "för opolitisk" ser jag som obefintlig.

För det andra så är du varmt välkommen att diskutera frågan seriöst med oss i vetenskapsforumet. Vilket inte heller är OT, så länge man håller sig ifrån politiska provokationer som drar diskussionen åt fel håll. Ett sånt exempel är att envist och upprepat gripa halmstrån för att ge stöd för sin politiska uppfattning. Det är kanske inget regelbrott i sig, men det sår fröet till den politiska diskussion som är OT, som man riskerar varning för.

Om ni bara låter diskussionen flyttas till IP så kommer det lösa sig. Ämnet för forumet är inrikespolitik och coronapandemin.
2020-11-09, 08:36
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan inte påstå att jag inte förstår er. Men hela tråden är numera 90 procent skitsnack och 10 procent personangrepp.

Det normala på FB är 90 procent personangrepp. Är det återgång till normalen du söker?
2020-11-09, 08:40
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Diskussioner om sport har naturligtvis varit relevans för tråden och har haft en anknytning till covid-19. Jag trodde det var uppenbart och inte något jag behövde förklara. Sporten är väldigt påverkad av covid-19 liksom som du påpekade så är så påverkar sportutövande covid-19 ur smittosynpunkt. Vad för bränningsmaskiner har för koppling vet jag inte. Men det är mycket som inte kan klassas som vetenskapligt men som är högt relevant för pandemin som jag inte förstår om man får diskutera eller inte. Det står ju inte med i reglerna. Därför tog jag upp sport, då det har varit ett vickigt samtalsämne för vissa, kanske mycket för att det är så mycket inskränkningar där och många är intresserade av sport samtidigt som ytters få blir allvarligt sjuka och avlider även om det också hänt. Det var ju någon Svensk skidnågot (mitt ointresse sport är ju enorm) som slutade efter sin covid-19 infektion. Då diskuterades det ett tag. Jag kan inte förstå hur det kan vara fel att diskutera det i en samlingstråd, eller sport ur den synpunkten du förklarade. Ska man få varningar om det, när det inte ens står med i reglerna bara för var tråden är placerad? Speciellt när det var tillåtet tidigare. Jag skulle bar gärna vilja veta hur man tänkt här.

Ok, tredje eller fjärde gången; inlägg som har medicinsk bäring är givetvis ok. Inte andra faktorer som är intressant eller relevant för Corona-situationen. Dessa diskuteras i andra trådar.

Obegripligt nog verkar du fortfarande tro att om något är "högt relevant för pandemin" så innebär det att det är ok tråden i Medicin & hälsa. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna nå fram till dig. Ett sista försök;

Tråden handlar om Corona ur medicinska aspekter eller ur hälsorelaterade aspekter. Detta är alltså oavsett vad du tycker är viktigt vad gäller Corona. Du får gärna anse det vara en "huvudtråd", eller vad du nu kallar det, det påverkar inte ämnet för tråden som är begränsat till medicin/hälsorelaterad diskussion kring Corona. Det spelar alltså ingen roll om du tycker att något är jätteintressant och viktigt för pandemin, är det inte medicin/hälso-relaterat ska det inte postas i tråden i Medicin & hälsa, utan i någon av de andra trådarna.

Ännu en gång; vad som är tillåtet i den specifika tråden beror alltså inte på hur viktigt eller relevant du tycker något är ur Corona-perspektiv. Det beror enbart på om det har en medicinsk eller hälsorelaterad aspekt av Corona.

Förstår du?
2020-11-09, 08:51
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
[/i]

Innan du fortsätter med dina frågor kanske jag kan förekomma några av dom; nej, det är inte heller tillåtet att tråden (oavsett tidsperiod) handlar om förbränningsmotorer, klassisk musik, fördelar med olika operativsystem, Rysk litteratur, den geografiska utbredningen av rödräv i Sverige, privatekonomi, sous vide-matlagning, jakt, kriminalhistoria, Englands tronföljd eller feminismens historia.

Jag börjar allvarligt misstänka att alla de senaste inläggen som skrivs i denna meta-tråd nu är någon form av försök till omvänd psykologi för att verkligen hamra in budskapet från trådstarten av denna meta-tråd, dvs moderera hårdare och radera alla ot-inlägg som inte har medicinsk förankring i relation till Corona.

Citat:
Jag har för övrigt helt slutat försöka gissa mig till vad du kan förväntas tro, du lyckas alltid överraska.

Citat:
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna nå fram till dig. Ett sista försök;

Ännu en gång; vad som är tillåtet i den specifika tråden beror alltså inte på hur viktigt eller relevant du tycker något är ur Corona-perspektiv.
Förstår du?
Tror jag lättare hade förstått om du var lite rakare och skippade skitsnacket. Jag söker ju svar, om du nu ger dem så drunknar ju de i allt detta andra som du skriver och som inte tillför något.
Jag tror jag ger upp nu. Allt du värkar vilja är att vara tyken.
2020-11-09, 09:00
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tror jag lättare hade förstått om du var lite rakare och skippade skitsnacket. Jag söker ju svar, om du nu ger dem så drunknar ju de i allt detta andra som du skriver och som inte tillför något.
Jag tror jag ger upp nu. Allt du värkar vilja är att vara tyken.

Om man efter att ha diskuterat problemen med tråden i tiotals inlägg och fått förklarat för sig om och om igen att det kritiska är kopplingen till medicin & hälsa eftersom tråden ligger i delforumet Medicin & hälsa, ändå kan posta följande:

"I bland har det hänt saker som berör sport och covid-19 och då har tråden fyllts med inlägg som berör detta. Är det ok nu? Är det ok att tråden under några timmar nästan uteslutande handlar om sport samtidigt som man inte får skriva ett politiskt inlägg p.g.a. trådens placering?"

, så innebär det ju att man inte läst de svar man fått överhuvudtaget, alternativt nu bara tramsar och försöker trolla. Så ja, det är nog lika bra du ger upp, jag har definitivt gjort det.
2020-11-09, 09:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ok, tredje eller fjärde gången; inlägg som har medicinsk bäring är givetvis ok. Inte andra faktorer som är intressant eller relevant för Corona-situationen. Dessa diskuteras i andra trådar.

Obegripligt nog verkar du fortfarande tro att om något är "högt relevant för pandemin" så innebär det att det är ok tråden i Medicin & hälsa. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska kunna nå fram till dig. Ett sista försök;

Tråden handlar om Corona ur medicinska aspekter eller ur hälsorelaterade aspekter. Detta är alltså oavsett vad du tycker är viktigt vad gäller Corona. Du får gärna anse det vara en "huvudtråd", eller vad du nu kallar det, det påverkar inte ämnet för tråden som är begränsat till medicin/hälsorelaterad diskussion kring Corona. Det spelar alltså ingen roll om du tycker att något är jätteintressant och viktigt för pandemin, är det inte medicin/hälso-relaterat ska det inte postas i tråden i Medicin & hälsa, utan i någon av de andra trådarna.

Ännu en gång; vad som är tillåtet i den specifika tråden beror alltså inte på hur viktigt eller relevant du tycker något är ur Corona-perspektiv. Det beror enbart på om det har en medicinsk eller hälsorelaterad aspekt av Corona.

Förstår du?
Om det inte är tillåtet att diskutera något ur corona synpunkt som inte berör medicinsk eller hälsorelaterad aspekt av Corona borde det inte då i stället stått i reglerna? Regler är ju till fördel om de utformas tydligt. Det borde kunas beskrivas bättre en: "§ 6
Partipolitiska diskussioner ger VARNING.
Partipolitik rörande hanteringen av pandemin avhandlas i:*(FB) Coronapandemin."
Hur kan det vara förvånade att någon undrar och vill försöka förstå?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-09 kl. 09:16.
2020-11-09, 10:00
Medlem
Citat:
MEN - DET GÅR JU INTE ATT SEPARERA. Om man vill uttrycka att munskydd borde vara obligatoriskt i kollektivtrafiken, köpcentrum och andra inomhusmiljöer, som i andra länder, så måste man ju få länka till vetenskapliga undersökningar som visar att munskydd har gjort skillnad. Och då måste dom, som har - eller anser sig ha - de vetenskapliga kunskaperna, även mer i detalj få diskutera hur studierna är gjorda, hur statistiken använts o.s.v.. Och vice versa - vad är det för mening med att komma fram till att munskydd är effektiva för att hindra smittan, om man ändå inte får säga att vi svenskar borde använda dem?
Att länka en studie om munskydd i Inrikespolitik>Coronapandemin är inom ämnet.

Det är inte konstigare än att länka en vetenskaplig studie om invandring i I&I. Vilket är fullt legalt.

Däremot ska man inte tjafsa in absurdum om svensk invandringspolitik i "Vetenskap > Socialantropologi, etnologi och sociologi".

Ser du skillnaden?
2020-11-09, 14:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det finns ju mängder av politiska coronatrådar för den som vill diskutera politik och det är helt och hållet tillåtet att starta nya om det är någon infallsvinkel som saknas. Varför vill man nödvändigtvis diskutera politiska och samhällsfrågor i en tråd i Medicin och hälsa?

Goddag yxskaft!

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan inte förstå varför det finns ett behov av att hata Tengil, FHM och Regeringen i samma tråd som det diskuteras virusets smittvägar och egenskaper?

Du och Mr.Woods svarar på någonting annat än det jag har skrivit.

Jag har föreslagit att politiska diskussioner bör flyttas från medicin-sektionen, till politik-sektionen. Jag och aw har presenterat ett förslag på hur flytten kan gå till. Som svar får jag "varför vi du diskutera samhällsfrågor i medicin och hälsa?". Det är ju motsatsen till det jag skrev. Goddag yxskaft!

Någonting liknande hände vid ett tidigare tillfälle, då jag diskuterade Flashbacks regelverk. Moderatorerna fantiserade ihop en egen version av vad jag hade frågat, och baserade sina svar på den illusionen. Naturligtvis blev konversationen väldigt märklig.
2020-11-09, 15:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Goddag yxskaft!

Du och Mr.Woods svarar på någonting annat än det jag har skrivit.

Jag har föreslagit att politiska diskussioner bör flyttas från medicin-sektionen, till politik-sektionen. Jag och aw har presenterat ett förslag på hur flytten kan gå till. Som svar får jag "varför vi du diskutera samhällsfrågor i medicin och hälsa?". Det är ju motsatsen till det jag skrev. Goddag yxskaft!
Och moderatorerna i Politik: inrikes är alltså inte intresserade av att husera tråden i dess nuvarande form.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Någonting liknande hände vid ett tidigare tillfälle, då jag diskuterade Flashbacks regelverk. Moderatorerna fantiserade ihop en egen version av vad jag hade frågat, och baserade sina svar på den illusionen. Naturligtvis blev konversationen väldigt märklig.
Fast vi har inte fantiserat ihop något. Ni skriver ju att ni helst vill ha en tråd där man får skriva lite vad som helst samt ge uttryck för vad man känner ang. corona, och Meiji har givit ett tydligt och korrekt svar, nämligen att en sådan trådstart endast är möjlig i Laidback.
2020-11-09, 15:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Kan någon specificera vad som menas med och ingår i ”medicinskt- och hälsorelaterat och vetenskapligt” när det gäller coronan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in