2020-11-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi ska tydligen inte ge oss på olika aktörer i den här soppan enl. nya regler men jag måste nog säga att Anders Tegnell tilldrar mitt intresse rent beteendemässigt och kognitivt, Han är en mycket speciell människa helt enkelt.

Har man inte testat och smittspårat så har man naturligtvis inga belägg för superspridarevent mer än gissningar. Och ja, jag tror att Melodifestivalen var ett superspridarevent. Men säker kan man inte vara.

Vi är fler som anat det. Våra nordiska grannar ställde in event två veckor innan och slapp den explosion som drabbade Stockholm. Andra chansen var rena sjukstugan. FHM gav klartecken för båda event och att få Tegnell erkänna att han har fel är svårt med tanke på hans personlighet.
Citera
2020-11-08, 13:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu inför Norge också karantän för inresande från Danmark, precis som Tyskland och Storbritannien redan gjort. Men vi ska förstås inte ha det..? "Stängda gränser har aldrig skyddat mot en smittsam sjukdom någonsin", citat GISSA VEM???

PETTER LARSSON14 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=429293
Helsedirektoratet, norska motsvarigheten till Socialstyrelsen, rekommenderar att alla som kommer till Norge från Danmark eller har varit i Danmark de senaste två veckorna bör

Testa sig för covid-19
Meddela kommunen man befinner sig i om var man varit och att man sitter i karantän
Sitta i karantän i tio dagar efter inresa i Norge, oavsett testresultat
Det uppger VG.

Rekommendationerna kommer efter att Storbritannien under lördagen infört ett inreseförbud från Danmark på grund av coronautbrottet hos minkar där som skapat en virusmutation. Folkhelseinstituttet (FHI), Norges motsvarighet till Folkhälsomyndigheten, har också utvärderat situationen och kommer på söndagen med nya rekommendationer. Myndigheten rekommenderar alla Norges laboratorier att skicka in virusen som hittats hos inresande från Danmark så att de kan prioritera analys av dessa.

FHI föreslår att även att det:

Ges specifik information till alla inresande från Danmark och
Ges erbjudande om testning till alla inresande från Danmark.

Tegnll uttalade sig om att det inte finns några bevis för att stängda gränser hindrar/miskar spridning av en sjukdom, han till och med slog till med att historiskt sett har det aldrig fungerat.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-11-08 kl. 13:57.
Citera
2020-11-08, 13:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
And, we shall never forget...:

Agnes Wold
@AgnesWold
Idag ska vi alla tacka @Folkhalsomynd igheten, Anders Tegnell och hans team, alla lokala smittskyddsmyndigheter och all vård- och laboratoriepersonal, som slitit andan ur sig för att hindra att corona-smittan tog sig in i Sverige. Tack!
8:50 em · 6 mars 2020

https://twitter.com/AgnesWold/status/1236016285370236934?s=20
Citat:
Agnes Wold
@AgnesWold
Nej, det vet vi inte. Men vi vet att om inte Folkhälsan, Smittskyddet och en massa folk i vården slitit som djur, så hade vi haft epidemisk spridning av coronan NU. Försök att fatta det
10:58 em · 6 mars 2020

Jag tänkte först att det där är ironi, men hon verkar faktiskt mena allvar.

Det som slår mig är att det är många sk "experter" som inte har den blekaste aning om vad de pratar om. Det är inte bara Anders Tegnell utan även sådana som Agnes Wold mm har ju sagt/skrivit saker som varit komplett fel.

Här en person i Agnes Wolds twitter som var mer rätt ute:

Citat:
"I min värld begränsar man & stoppar spridningsrisken. Anders & hans team vaknade 1 vecka efter Corona var här. Nu spelar man Corona-roulette med människor. Mänskligheten bör påminna sig pandemier genom historien. Att sitta ner & bjuda in viruset är självbevarelsedrift minus 100."

Agnes svarar (hånfullt) på detta:

Citat:
"Nej, de jobbade med detta långt innan du ens visste att det fanns något som hette coronavirus."

(källa)
Citera
2020-11-08, 13:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför är det så mycket mer män som vårdas på IVA och dör i Covid än kvinnor?
Det har de inte lyckats utreda ännu. Den stora skillnaden är att fler män blir svårt sjuka om de smittas.
Citera
2020-11-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det är som jag sagt sedan april flera år av fri smittspridning som krävs för flockimmunitet.
Eller som WHO och Tedros säger. Unachievable.

Kanske inte flera år, men ett par år och 3-4 säsonger/vågor om man kör Sveriges strategi. Norrmännen får vänta längre. Men ett fungerande vaccin kan ju eventuellt ändra på den saken.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-08 kl. 13:56.
Citera
2020-11-08, 13:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skulle i så fall innebära en dödlighet på 1,5% när New York var hårt drabbat i våras. Att dödligheten inte är i närheten av det idag är enkelt att slå fast om man ser på siffror i både europa och USA. Är detta korrekt är viruset väsentligt lindrigare nu än i våras.
Fel! Och här har du lite siffror att grotta dig med. Skribenten redovisar ganska trovärdigt och grundligt varför det är fel att antaga något sådant:

There Is No ‘Casedemic’
Why the rise in COVID-19 cases is very worrying

/.../
Bottom Line
The central thesis of the ‘casedemic’ myth is very obviously false. We know that we must have had many more cases earlier in the year than were recorded — this is not at all a contentious point — and indeed it looks like we are heading for a second March in many places in the world right now.
https://gidmk.medium.com/there-is-no-casedemic-c6b0ba8b9fec

Jag är ingen siffernisse men jag tycker nog att han gör en robust analys kring detta här.
Citera
2020-11-08, 14:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Precis vad jag också skrev i ett inlägg till användaren eremona. Jag tycker att de borde skicka ut en förfrågan till alla dem som var på melodifestivalen och be dem återkomma med svar på om de inom ca två veckor insjuknade i ”förkylning”.
Om melodifestivalen var ett smittspridare ent borde det ha avspeglas även i andra virus, som influensa, eller hur? Men tittar man på kurvan över influensa så verkar det ha avtagit efter melodifestivalen som hölls alldeles i slutet av vecka 10.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Hur menar du att coronaviruset skulle ha kunnat spridas utan att influensaviruset spreds? Allt tal om melodifestivalen som ett superspridarevent verkar vara ren alarmistiska bullshit! Kolla vad som kollas kan, dvs influensan. Den avtog efter melodifestivalen. Sjönk som en sten.

Men jag antar att jag talar för döva öron. Vill du jaga upp dig över Mellon så kommer du att jaga upp dig över Mellon. Så är det bara.
Citera
2020-11-08, 14:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja? Men det stämmer ej för hade en enda person varit smittad på en buss så hade ALLA blivit smittade varje gång. Och då hade vi inte haft 4000 nya fall om dagen utan 50.000:- nya fall om det varit så smittsamt
Jag kommer med en utförligare beskrivning då jag förstår att du är orolig. Det behöver du inte vara.

Det första man får fråga sig i ditt exempel är om kvinnan är så smittsam så att hon sprider virusbärande aerosoler eller droppar. Det kan man nog säga att den risken är liten för det första.

Om hon nu är smittsam då? Ja, tänk dig att hon har cigarettrök i munnen som hon blåser ut. Har hon ingen barriär i form av t.ex. munskydd så är risken stor att du andas in rök om du står nära bakom henne. Har hon däremot munskydd så visserligen lär rök sippra ut men risken att du som står bakom att du drar in den lilla röken som slipper förbi är betydligt mindre än utan munskydd givetvis.

Så du ger faktiskt exempel på en situation där munskydd antagligen fungerar kan man säga och allt sammantaget är nog risken är mycket liten eller ingen alls till att du har blivit smittad.

Blir du smittad är det nog vid andra tillfällen under helt andra omständigheter.
Citera
2020-11-08, 14:04
Medlem
Artikel i New York Law Journal - alla ska vaccineras

"The New York State Bar Association on Saturday passed a resolution urging the state to consider making it mandatory for all New Yorkers to undergo COVID-19 vaccination when a vaccine becomes available, even if people object to it for “religious, philosophical or personal reasons.”

"The report had recommended that it should be mandatory for all Americans to undergo COVID-19 vaccination, despite people’s objections, with the one exception being doctor-ordered medical reasons."

https://www.law.com/newyorklawjournal/2020/11/07/state-bar-passes-mandatory-covid-19-vaccination-recommendation/?slreturn=20201008074845

Nu rullas Bill Gates vision om att vaccinera alla sen vaccinpass sen chip?
När blir det mandatory här i Sverige? Tar ni det i så fall?
Citera
2020-11-08, 14:05
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja såklart, men i detta fall vet vi ju ingenting, om eventuell kontaksmitta, virusets mekanik, mutationbenägenhet i nya värddjur osv.

Ny mutation i ruttnande djur, det är något för en expert att bita tag i.. Vi andra får rulla tummarna och vänta på svar.

Vad exakt händer när tex en råtta käkar på ett smittat kadaver? Hur ser virusets väg ut?

Om tiotusen råttor mumsar i sig smittad vävnad, vad händer då med mutationerna?

Kan virus hoppa till djur från människor och tillbaka, känns ju asätarkollektivet som en tickande bomb.

Vi kommer ju knappast att leta upp och destruera tusentals däggdjur som dött av virus i naturen.

J-igt spännande detta.

Hade varit väldigt spännande att se på Netflix som en serie.
Att vara mitt i allt detta är som en rysare med ett oändligt antal avsnitt.

Risken med att råttor börjar äta på de döda minkarna är verkligen skrämmande eftersom råttor förökar sig väldigt fort och finns överallt där människor finns. Så hoppas att minkarna ramlade av lasten någonstans på landsbygden. Vill inte ens googla för det känns som allt blir bara mer bisarrt för varje dag som går.
Citera
2020-11-08, 14:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om melodifestivalen var ett smittspridare ent borde det ha avspeglas även i andra virus, som influensa, eller hur? Men tittar man på kurvan över influensa så verkar det ha avtagit efter melodifestivalen som hölls alldeles i slutet av vecka 10.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/

Hur menar du att coronaviruset skulle ha kunnat spridas utan att influensaviruset spreds? Allt tal om melodifestivalen som ett superspridarevent verkar vara ren alarmistiska bullshit! Kolla vad som kollas kan, dvs influensan. Den avtog efter melodifestivalen. Sjönk som en sten.

Det finns en enkel förklaring till detta. Folkhälsomyndigheten förklarar här:

Citat:
Ovanligt kort säsong för influensa och vinterkräksjuka

Åtgärderna för att minska smittspridningen av covid-19 ledde till att den gångna säsongen för influensa, vinterkräksjuka och RS-virus avstannade ovanligt tidigt.

I samband med spridningen av covid-19 i början av mars sattes flera åtgärder in för att minska smittspridningen i Sverige. Bland annat gick Folkhälsomyndigheten ut med rekommendationer om god handhygien, att stanna hemma vid minsta tecken på infektion, hålla distans och undvika trängsel. Regeringen slopade karensavdraget för sjukpenning, sammankomster med fler än 500 personer och senare 50 personer förbjöds, och besöksförbud infördes på äldreboenden.

Åtgärderna följdes av en snabb nedgång i spridningen av influensa, RS-virus och calicivirus som orsakar vinterkräksjuka.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juli/ovanligt-kort-sasong-for-influensa-och-vinterkraksjuka/
Citat:
(vecka 10 = början på mars)

De åtgärder (som ändå sattes in) var otillräckliga för att bekämpa corona. Men en följdeffekt blev dock att influensa och vinterkräksjuka nästan försvann helt.
Senast redigerad av -Info- 2020-11-08 kl. 14:12.
Citera
2020-11-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Finns den här sortens smittspridare ens med i den svenska planeringen?

Asymptotisk smitta har diskuterats i ett halvår men det kommer inga raka svar.

Svenska Apotek (som ska ansvara för egentester) verkar fö helt förvirrade.

"Ombud utan symptom" får hämta mitt test, men inte jag själv, trots att jag är symptomfri.

Och om ombudet smittar utan symptom då?
Om det är en superspridare, hur blir det då?

Det är ingen liten uppgift apoteken tagit på sig, utan att tänka klart överhuvudtaget.

De saboterar ju, mitt i krisen.

De är så dumma att man tror de skojar.
Varför beställer du test om du är symptomfri? Därför det är brist på tider att hämta ut test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in