Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Ja man kan tycka att det är lite orättvist att alla betalar lika mycket jag kan hålla med, dock skulle det bli svårt att administrera olika kostnad beroende på inkomst, ålder, yrke m.m. så man har valt en summa runt ~150kr/månad som skall vara självfinansierande för alla över tid.
Ja har du varit med i a-kassan och jobbat 12 månader och uppfyller arbetsvillkoret så är du berättigad till a-kassa om du blir friställd (dock brukar det först vara några karensdagar ~6 lite beroende på vilken a-kassa du är ansluten till)
Läs på lite vilka ersättningar, regler och krav som gäller för just den a-kassan du är medlem i.
Nu känns det som att jag har missat något fundamentalt här...du skriver att antalet karensdagar kan vara olika för olika a-kassor...antalet karensdagar regleras ju i lagen om arbetslöshetsförsäkring, som är densamma för samtliga a-kassor...vad är det som jag missar?
Även det som du skriver i sista stycket om olika ersättningar, regler och krav för olika a-kassor...olika medlemsvillkor, visst, så är det, men reglerna ser ju i övrigt likadana ut, med undantag för vissa regler för aktiva fiskare, om jag minns rätt. Dock länge sen jag behövde hantera a-kassors regelverk i mitt arbete, så är inte påläst...så berätta gärna vilka regler som skiljer sig åt mellan de olika a-kassorna, som jag inte känner till