Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Har fenomenet man cave tagits upp i tråden? Om inte så gör jag det nu. Jag har egentligen inget emot företeelsen i sig. Alla behöver väl ett hobbyrum där man kan få utlopp för sina intressen, inte bara män. Men just att kalla det för man cave och inreda i stereotyp manlig stil med ölkyl, vitrinskåp med whiskeyflaskor och fotbolls- och hockeygrejer (alternativt tv-spel men helst riktiga arkadspel från 80-talet), är inte det lite TM? Eller är jag inne på nån annan subkultur nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
RonnyRask
Känns mer som att TM går ett steg längre och gör om hela källaren till något slags hobbyrum med biljardbord, darttavlor och barskåp. Ölkyl känns alldeles för arbetarklass. Tror snarare på en dyr (och säkert ganska äcklig) vinsamling.
Njae, fokus på sprit och ha arbetarklassiga grejer som ölkyl, fotbolls- och hockeygrejer m.m känns inte aktuellt för TM. Biljardbord, darttavlor och barskåp känns inte heller direkt TM.
TM omvandlar nog hellre källaren till en
vinkällare med ett litet provdrickningsbord byggt av en vintunna, eller liknande som kan ge sken av att paret är belevat och kulturella (även om TM-paret i hemlighet kanske tycker att Tre Apors röda boxvin är det godaste vinet). Ett biljardbord ger ingen fernissa av kulturellt kapital, men TM-paret växer en decimeter när de får ta med bekanta ner i sin
cave à vin och bjuda på ett glas kring provbordet.