2020-11-01, 20:35
Avslutad
Den förhållandevis nya psykologiska termen "normopati" upplever jag vara nära besläktad som begrepp med medelklass som fenomen; för det är, enligt min uppfattning, inte sällan samma typ av folk som går att klassa inom de olika ramarna. Normopaten är, per definition, oförmögen tillika högst obenägen till att utveckla en egen individualitet/identitet på ett så graverande sätt att det når upp till patologiska höjder. Den tyske psykologen Maaz skriver att "en normopat alltid är normal och anpassad, med ett överdrivet korrekt och konformistiskt beteende. Den tvångsmässighet med vilken normopaten motsvarar förväntningarna avslöjar emellertid att han lever ett oäkta liv." Hur som, är normopaten bara enkel medelklass eller är han TM? Hur lyder folkets dom?

https://utforskasinnet.se/normopati-att-vilja-vara-som-alla-andra/
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Normopati
Senast redigerad av anwe8 2020-11-01 kl. 21:25.
Citera
2020-11-02, 05:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Den förhållandevis nya psykologiska termen "normopati" upplever jag vara nära besläktad som begrepp med medelklass som fenomen; för det är, enligt min uppfattning, inte sällan samma typ av folk som går att klassa inom de olika ramarna. Normopaten är, per definition, oförmögen tillika högst obenägen till att utveckla en egen individualitet/identitet på ett så graverande sätt att det når upp till patologiska höjder. Den tyske psykologen Maaz skriver att "en normopat alltid är normal och anpassad, med ett överdrivet korrekt och konformistiskt beteende. Den tvångsmässighet med vilken normopaten motsvarar förväntningarna avslöjar emellertid att han lever ett oäkta liv." Hur som, är normopaten bara enkel medelklass eller är han TM? Hur lyder folkets dom?

Inlägget i sig skriker TM som tror han identifierat vad som gör en TM. Stark, lucid utläggning om varför han kommit på någonting, med en snabb presentation av författaren och en filosofisk utläggning, avslutandes med en wikipedia-länk. Ja, normopati är nog TM.
Citera
2020-11-02, 09:28
Medlem
JBernards avatar
För ganska många år sedan var det hysteriskt med Hästens sängar.
Citera
2020-11-05, 21:26
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vi måste prata jakt.
När medelklassmän och i ökande takt kvinnor når medelålder i sin villa eller bostadsrätt får de plötsligt en drift att omfamna sitt lantliga ursprung, detta gäller särskilt de som flyttad till en storstad från landet och dragits med åratal av mindervärdighetskomplex gentemot sina storstadsfödda kollegor, ni kan typen somövat bort sin dialekt och lagt åtskilliga kvällar på att lära sig varje gränd i Stockholm genom idoga studier av taxikartor.
Plötsligt ska det jagas, inte ska förresten utan måste jagas.
De som tidigare gjort allt för att verka urbana och blasé kommer hipp som happ på att de har ett övertag mot sina urbana vänner, jakt och jaktmark.
De återupptar kontakten med morbror Gösta som de inte pratat med sen julen 2003 då de senast firade jul i knäckebrödhult och tjatar till sig en plats i jaktlaget. Sen är det bara att ta examen på en kurs anordnad av en lokal vapenhandlare.
De är i regel duktiga och noggranna och vid god kassa så det tar inte lång tid innan de köpt en komplett jaktutrustning för sexsiffriga belopp.
"man måste ju lita på att skottet tar" som de motiverar varje bössa de köper för 37000.
Sen följer en kaskad av instabilder på gevär, tweed, döda djur, styckade djur, tillagade djur, höstskog och dimmiga gärden.
De börjar bete sig som om de vore pälsjägare från 1800talet som om endast deras jakt kan hålla svälten dörren.
Gamla gubbar från deras hembygd framställs inte längre som obildade pissluktande alkisar utan som mytiska väsen i samklang med djur och natur med nästan indianska förmågor att spåra vilt.

Det där var klockrent.

Har aldrig riktigt varit inne i den världen men har det senaste året fått möjlighet att på håll få uppleva detta.
Jävlar vad grejerna måste kosta och jävlar va hemligt det är, det där som det snackas om i det lokala Jaktlaget.
Citera
2020-11-05, 21:27
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard

Är det Vikttäcken som gäller nu, eller är det mera för Fibromyalgikärringar?
Citera
2020-11-07, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Är det Vikttäcken som gäller nu, eller är det mera för Fibromyalgikärringar?
Vikttäcken är bara medelklass, inte tacky medelklass. Vikttäcken är vad spikmattan var julen 2009.
Citera
2020-11-07, 16:23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8

TM är definitivt normopati.
Citera
2020-11-08, 11:52
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vikttäcken är bara medelklass, inte tacky medelklass. Vikttäcken är vad spikmattan var julen 2009.

Ah, tack för rättningen.

Vad kan bli årets TM julklapp? Nån som vågar spekulera?
Citera
2020-11-09, 13:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Har fenomenet man cave tagits upp i tråden? Om inte så gör jag det nu. Jag har egentligen inget emot företeelsen i sig. Alla behöver väl ett hobbyrum där man kan få utlopp för sina intressen, inte bara män. Men just att kalla det för man cave och inreda i stereotyp manlig stil med ölkyl, vitrinskåp med whiskeyflaskor och fotbolls- och hockeygrejer (alternativt tv-spel men helst riktiga arkadspel från 80-talet), är inte det lite TM? Eller är jag inne på nån annan subkultur nu?
Citera
2020-11-09, 13:31
Medlem
DonnerBlitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard

Nu gäller kontinentalsäng, i grått, med matelasserad sänggavel.
Citera
2020-11-09, 14:34
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Har fenomenet man cave tagits upp i tråden? Om inte så gör jag det nu. Jag har egentligen inget emot företeelsen i sig. Alla behöver väl ett hobbyrum där man kan få utlopp för sina intressen, inte bara män. Men just att kalla det för man cave och inreda i stereotyp manlig stil med ölkyl, vitrinskåp med whiskeyflaskor och fotbolls- och hockeygrejer (alternativt tv-spel men helst riktiga arkadspel från 80-talet), är inte det lite TM? Eller är jag inne på nån annan subkultur nu?
Nog kan det vara medelklass, kanske till och med övre medelklass beroende på intresse, för att de ska ha råd med det. Men jag tror inte att det är TM, direkt. Om det nu är så att det är väldigt viktigt för TM att upprätthålla en fasad av någonting, så skulle ju en mancave kunna rubba denna fasad något fruktansvärt. Tänk dig en advokat med en jäkla arkadmaskin nere i källaren? Vad skulle grannarna säga?
Mer troligt då, skulle jag nog vilja säga, att TM köper dyra TV-spelskonsoller "för barnens skull" men smygspelar på dem så mycket som möjligt.

Whisky och kanske alkohol överlag, som intresse och samlande, kan dock vara ett undantag. Det handlar nog en del om prislappen.
Citera
2020-11-09, 16:03
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Känns mer som att TM går ett steg längre och gör om hela källaren till något slags hobbyrum med biljardbord, darttavlor och barskåp. Ölkyl känns alldeles för arbetarklass. Tror snarare på en dyr (och säkert ganska äcklig) vinsamling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in