2020-11-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Telebolag m.fl är de stora vinnarna på corona. Corona ger ett skifte av lönsamhet från vissa branscher till andra, och t.ex amazon och google kan mycket väl tjäna på corona. Men i det stora hela måste jordens samlade företag förlora biljoner på corona. Eftersom folk inte jobbar och inte tjänar pengar så shoppar de också färre produkter. Att några 100 miljoner lever på bidrag just nu innebär också att skatter måste öka rejält i framtiden, ytterligare mindre pengar att handla för och höjda företagsskatter ger mindre utdelningar osv. Om vinnarna på corona är 10% av bolagen så tror jag 50% är förlorare och 10% extrema förlorare.
Jo så är det, ändå är telekombolag några av de stora förlorarna än så länge (om man ser till kurserna). Även om folk är arbetslösa, går på bidrag, betalar mer skatt lär dom fortfarande köpa senaste iphone med 24 månaders abonnemang, eller tv/bredband osv. Rapporterna visar ju än så länge ytterst marginell påverkan av corona, av den anledningen är jag ganska tungt investerad i tex Telia och Tele2, än så länge är det inte en jättebra affär men jag ser begränsad nedsida och ändå en bra potential, rätt så bra utdelningar med. Kan ju tycka att dom åtminstone borde återhämta sig till pre-corona nivåer nån gång närmsta halvåret, oavsett hur restriktioner, dödsfall eller annat utvecklas (men egentligen anser jag att dom borde handlas upp högre med tanke på fundamenta samt de stabila utdelningarna i dessa tider).

Jag ser inte riktigt så många bolag i omx30 som borde lida så fruktansvärt av corona? Men du satsar ändå tungt på att det ska hända?
Citera
2020-11-07, 14:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jo så är det, ändå är telekombolag några av de stora förlorarna än så länge (om man ser till kurserna). Även om folk är arbetslösa, går på bidrag, betalar mer skatt lär dom fortfarande köpa senaste iphone med 24 månaders abonnemang, eller tv/bredband osv. Rapporterna visar ju än så länge ytterst marginell påverkan av corona, av den anledningen är jag ganska tungt investerad i tex Telia och Tele2, än så länge är det inte en jättebra affär men jag ser begränsad nedsida och ändå en bra potential, rätt så bra utdelningar med. Kan ju tycka att dom åtminstone borde återhämta sig till pre-corona nivåer nån gång närmsta halvåret, oavsett hur restriktioner, dödsfall eller annat utvecklas (men egentligen anser jag att dom borde handlas upp högre med tanke på fundamenta samt de stabila utdelningarna i dessa tider).

Jag ser inte riktigt så många bolag i omx30 som borde lida så fruktansvärt av corona? Men du satsar ändå tungt på att det ska hända?
Börskurserna allmänt ignorerar helt coronas risker det kommande halvåret. Jag tror inte det är hållbart.

Telia har ju andra problem, finns en analys längre ner i tråden. Jag har haft Telia som en gammal favorit att återkomma till, extremt vinstrika och högutdelande. Men nu har jag sålt mina sista Telia och framtiden ser blek ut. Det är inte ett råd, jag berättar bara vad jag gjort.
Citera
2020-11-07, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Det bygger ju dock på resonemanget att kurserna pre-corona var "rättvisande". Vi hade ju en kraftig börsuppgång från årsskiftet 2018/2019 fram till Corona. En uppgång som uteslutande bestod av multipelexpansion och inte vinsttillväxt.
Citera
2020-11-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det bygger ju dock på resonemanget att kurserna pre-corona var "rättvisande". Vi hade ju en kraftig börsuppgång från årsskiftet 2018/2019 fram till Corona. En uppgång som uteslutande bestod av multipelexpansion och inte vinsttillväxt.
Fast Telia är ju klart mindre värderat idag än på länge, trots uppköp av cmore/tv4.

Tele2 gjorde en fusion med comhem som blev klar detta året, annonserades 2018..

Så både operatörerna har växt en del senare år..

Även om dom går upp 20% imorgon är de fortfarande långt kvar till pre-corona nivåer.
Citera
2020-11-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingongurka
Jag är nybörjare på börsen och klev den 27 mars in med 450.000:- fördelat på fonderna Swedbank Robur Ny teknik och Swedbank Robur Småbolagsfond.
Idag har den summan växt till 730.000:- och jag har omfördelat fondportföljen t.

Gött! Fullt med björnar här på forumet så bra att det finns lite vett kvar.

Jag tror det är bra läge på börsen nu. Demokratisk president men det blir låsningar med republikanerna. Diverse stolpskott till experter i media tycker förståss detta är ett "mardrömsscenario", har man en IQ-nivå över en inlagd gurka förstår man dock att detta är ett perfekt utgångsläge för börsuppgång.

Demokraterna kan ej få igenom skattehöjningar, samtidigt som ekonomin kommer tvinga dem att komma överens om mer stödpaket för corona-stimulanser. Sen leder det till ännu mer social oro & större gap mellan rika och fattiga, but that's a completely fucking different story. Köp köp köp! Själv tror jag 100% på greentech.

Sen fattar jag inte varför du plötsligt ska gå över till aktier när du haft framgång med fonder. 730k är inte långt från första millen, sen räcker det med 10% om året så har du 100k extra liksom. Köp bra fonder så är du ekonomiskt oberoende om 10 år. Aktier är för folk som har extremt intresse och gillar bolagsrapporter.
Citera
2020-11-08, 11:44
Medlem
Citat:
Sen fattar jag inte varför du plötsligt ska gå över till aktier när du haft framgång med fonder. 730k är inte långt från första millen, sen räcker det med 10% om året så har du 100k extra liksom. Köp bra fonder så är du ekonomiskt oberoende om 10 år. Aktier är för folk som har extremt intresse och gillar bolagsrapporter.

Nej, som jag skrev så har jag inte nerverna för enskilda aktier så jag lär följa din rekommendation.

Har i regel 10.000:- över varje månad som jag ämnar fortsätta peta in i de olika fonderna. Ska bli intressant att se hur portföljen ser ut både innehållsmässigt och storleksmässigt om 15 år när barnen är utflugna. Har bestämt mig för att ligga lång och rida ut alla kommande makroekonomiska stormar. Jag har definitivt inte förmågan att läsa av nära stora ras är på G utan förlitar mig på att börsen (framförallt de fonder jag har) återhämtar sig efter några år som det historiskt sett tenderar att göra.
Citera
2020-11-08, 19:10
Medlem
sinewaves avatar
Värt att notera är att S&P avslutade fredagen med en sk 'indecision candle'. Sådana är vanliga att se vid toppar och bottnar när en trendvändning är i antågande. Det kan också vara ett tecken på en fortsättning av en trend. Det beror helt på var nästkommande candle landar.

Skärmdump, S&P (SPX) @ dagliga med en drös exempel på vad man kan titta på:
https://i.imgur.com/tuJroTz.png

Indecision candle:
https://www.theforexguy.com/the-indecision-candle/

-

Det råder visst läge att gå kort iom den föregående paraboliska uppgången, men RSI ger något klent stöd för någon större dipp (60 på dagliga). Vid fall kommer det inte finnas så mycket att ta av nedåt; som det ser ut nu kan man mer tänka sig en pullback ned till 50% av uppgången (50% fib. retrace). Detta skulle också fylla den gap som skapades vid uppgången varpå detta blir ett ganska enkelt mål som förmodligen många har koll på.

Att korta marknaden när SMA200 positivt är också något riskfyllt om man tänkt sitta en längre stund i något.

Vad som sker hänger mycket på vad som händer nästkommande candle. Veckan avslutas också med stängning på ny ATH-nivå (sett till stängningarna). Veckocandeln invaliderar dessutom de tre tidigare veckans candles. Det är en positiv signal, men om det betyder att det fortsätter (continuation) är något annat.

Skärmdump, S&P (SPX) @ 1 vecka:
https://i.imgur.com/gQMc2B1.png

Notera även hur den gröna streckade linjen stöter på föregående ATH-nivå.
Citera
2020-11-09, 06:18
Medlem
Tittar man historiskt vid val i USA så kan man anta hur det kommer se ut på börsen fram till nyår
Oavsett vem som sitter och tillträder
Det ser ut att bli nåt liknande denna gången oxå
Kan bli 5-10% upp fram tills dess

Vissa skänker bort pengarna till marknaden med Telia och björnpositioner .......
Vi andra låter trenden vara vår vän
Citera
2020-11-09, 10:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Tittar man historiskt vid val i USA så kan man anta hur det kommer se ut på börsen fram till nyår

Vissa skänker bort pengarna till marknaden med Telia och björnpositioner .......

Du tror inte det har någon som helst påverkan att månaderna november och december historiskt är väldigt starka månader, den sk 'Halloween Effect' ... ?

År 1950-2019,

September: 32 up years; 38 down years; ave. return = -0.57%
November: 47 up years; 23 down years; ave. return = 1.42%
December: 52 up years; 18 down years; ave. return = 1.37%
Januari: 42 up years; 28 down years; ave. return = 0.98%

Källa: http://www.moneychimp.com/features/monthly_returns.htm

Dvs man kan säga att det finns en viss slagsida mot att vara mer tjur än björn under november och december. Det måste givetvis inte vara så, "viss slagsida" är inte synonymt med "garanti". :)
Senast redigerad av sinewave 2020-11-09 kl. 11:20.
Citera
2020-11-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70

Jag undrar vilka som köper aktier på dom här nivåerna, många aktier är nästan ATH.
Hade tänkt köpa några investor men dom är ju svindyra
Citera
2020-11-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Jag undrar vilka som köper aktier på dom här nivåerna, många aktier är nästan ATH.

Köp annat då? Varken Fagerhult, Pandox, Rottneros, eller Cloetta ligger på All-Time-High just nu. Det är där jag riktar mina köp just nu.
Citera
2020-11-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Bubblan skall väl upp och spricka först?

Men det finns aktier som är nedtryckta fortfarande som Bernie påpekar.

Investor har väl fortfarande en bra substansrabatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in