Citat:
Jo så är det, ändå är telekombolag några av de stora förlorarna än så länge (om man ser till kurserna). Även om folk är arbetslösa, går på bidrag, betalar mer skatt lär dom fortfarande köpa senaste iphone med 24 månaders abonnemang, eller tv/bredband osv. Rapporterna visar ju än så länge ytterst marginell påverkan av corona, av den anledningen är jag ganska tungt investerad i tex Telia och Tele2, än så länge är det inte en jättebra affär men jag ser begränsad nedsida och ändå en bra potential, rätt så bra utdelningar med. Kan ju tycka att dom åtminstone borde återhämta sig till pre-corona nivåer nån gång närmsta halvåret, oavsett hur restriktioner, dödsfall eller annat utvecklas (men egentligen anser jag att dom borde handlas upp högre med tanke på fundamenta samt de stabila utdelningarna i dessa tider).Telebolag m.fl är de stora vinnarna på corona. Corona ger ett skifte av lönsamhet från vissa branscher till andra, och t.ex amazon och google kan mycket väl tjäna på corona. Men i det stora hela måste jordens samlade företag förlora biljoner på corona. Eftersom folk inte jobbar och inte tjänar pengar så shoppar de också färre produkter. Att några 100 miljoner lever på bidrag just nu innebär också att skatter måste öka rejält i framtiden, ytterligare mindre pengar att handla för och höjda företagsskatter ger mindre utdelningar osv. Om vinnarna på corona är 10% av bolagen så tror jag 50% är förlorare och 10% extrema förlorare.
Jag ser inte riktigt så många bolag i omx30 som borde lida så fruktansvärt av corona? Men du satsar ändå tungt på att det ska hända?