2020-11-06, 21:41
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Krångla inte till det så innihelvete. Köp Microsoft, Amazon, Nike, Lundin Gold, First Majestic Silver, Kindred, SWMA, Boliden och Bitcoin. + 30%/ år..
Får väl göra det. Nästa år då?
Citera
2020-11-06, 21:51
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Får väl göra det. Nästa år då?
Genast. Jag bluffar inte.. Har för vana att plocka en mille från börsen per år. Jag är tursam..
Citera
2020-11-06, 21:59
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Genast. Jag bluffar inte.. Har för vana att plocka en mille från börsen per år. Jag är tursam..
Vad baserar du dina råd på då? Jag har gått hyfsat i år själv, även om jag komplicerar det, men ja det är väl inte alls tack vare aktier så du kanske är bättre på det än mig.
Citera
2020-11-06, 22:09
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Vad baserar du dina råd på då? Jag har gått hyfsat i år själv, även om jag komplicerar det, men ja det är väl inte alls tack vare aktier så du kanske är bättre på det än mig.
Bolag med stark köprek från proffs. Äras den som äras bör..
Citera
2020-11-06, 22:27
Medlem
Citat:
Bolag med stark köprek från proffs. Äras den som äras bör..

Varför köper du inte Millicom då? Finns väl inget bolag med fler köprekar och riktkurser som ligger sjukt över nuvarande. Har dock inte hjälpt kursutvecklingen (hittills).
Citera
2020-11-06, 22:36
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Varför köper du inte Millicom då? Finns väl inget bolag med fler köprekar och riktkurser som ligger sjukt över nuvarande. Har dock inte hjälpt kursutvecklingen (hittills).

För att telecom är iskallt. Kan dock tänka mig att göra en tung re-entry i tele2 vid 86:-
Tills dess håller jag mig till bolag som andra tror på. Vad jag tror är oväsentligt i sammanhanget.
Citera
2020-11-06, 23:10
Medlem
Odagans avatar
..Sen lever jag inte riktigt som jag lär eftersom jag agerar efter att LUG kostar 108 spänn och Swedish Match 810:- inom ett halvår. Ni får väl påminna mig om hur fel jag hade framåt maj...
Citera
2020-11-07, 04:57
Medlem
Jag ska vara ärlig. Det vi ser nu i Corona tider och fyndlägen efter corona är som ett smörgåsbord som väntar på att bli uppätet. En mängd largecap bolag har visat på fina siffror och fått rejält höjda riktkurser av analyshusen. Så varför lyfter det då inte? Jag tror att folk är rädda för pandemin även om det kommer fina sifror från bolagen. Så jag ser det som en stor fet badboll som väntar på läge att explodera. Var ska pengar gå? Till sunkiga sparkonton med en löjlig ränta eller ingen alls? Redan nu ser jag det. Kurser stiger går tillbaks men håller linjen och uppåt sakta men säkert. I andra fall stampar det upp lite och ned igen men inget överdrivet. Snart lär det nog bli ett stort race vad gäller largecap. Boomm!!! Kan ju så klart ha fel och kul att höra era synpunkter.
Citera
2020-11-07, 10:56
Medlem
Jag är nybörjare på börsen och klev den 27 mars in med 450.000:- fördelat på fonderna Swedbank Robur Ny teknik och Swedbank Robur Småbolagsfond.

Idag har den summan växt till 730.000:- och jag har omfördelat fondportföljen så att jag nu ligger med lite mer än 50 % i Ny teknik och resten fördelat på Spiltan Småbolag, Handelsbanken hållbar energi och Länsförsäkringar fastighet.

Jag tror inte att jag själv har nerverna för att ligga allt för tung i enskilda aktieposter men har några bolag som jag ändå leker med tanken på att gå in i (fler av dessa ingår i Ny teknik). Tipsen och analyserna är i enlighet med den amatörmässiga nivå man kan förvänta sig av en snubbe som bara hängt med sista halvåret så ta det för vad det är...

Fiverr - företag som fungerar som marknadsplats för digitala frilansare. Känns som något som ligger i "corona-tiden"

CD project - Släpper inom kort spelet Cyberpunk som förväntas ta spelvärden med storm. Flera förseningar har sänkt aktiekursen sista tiden så här finns möjlighet att köpa till reapris.

Pinterest - digital fotodelningstjänst som jag har dålig koll på men min fru och kvinnorna på jobbet använder det visst regelbundet. Förväntansbolag.
Citera
2020-11-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag ska vara ärlig. Det vi ser nu i Corona tider och fyndlägen efter corona är som ett smörgåsbord som väntar på att bli uppätet. En mängd largecap bolag har visat på fina siffror och fått rejält höjda riktkurser av analyshusen. Så varför lyfter det då inte? Jag tror att folk är rädda för pandemin även om det kommer fina sifror från bolagen. Så jag ser det som en stor fet badboll som väntar på läge att explodera. Var ska pengar gå? Till sunkiga sparkonton med en löjlig ränta eller ingen alls? Redan nu ser jag det. Kurser stiger går tillbaks men håller linjen och uppåt sakta men säkert. I andra fall stampar det upp lite och ned igen men inget överdrivet. Snart lär det nog bli ett stort race vad gäller largecap. Boomm!!! Kan ju så klart ha fel och kul att höra era synpunkter.

Kan nu nämna vilka bolag du anser förtjänar ett lyft? Själv anser jag att den kraftiga börsuppgången 2019 till stora delar var obefogad (multipelexpansion bara). Och nu är ju de ekonomiska utsikterna ännu osäkrare än i inledningen av 2019. Så de bolag vars börskurs är på minus i år men fortfarande på bra plus sen 1/1 2019 anser inte jag vara några fynd. Undantaget är ju bolag som har gynnats av corona (tech, internethandel etc.).
Citera
2020-11-07, 14:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför ska tex telekombolag förlora stora delar av sitt börsvärde? Eller läkemedelsföretag? Finns en anledning till att tex byggvaruföretag gått väldigt bra i år. Tror du corona med restriktioner ska fortsätta länge till känns de vettigare att köpa t ex aktier i byggvaruföretag än korta index.. Omx är ju inte direkt tung med bolag som påverkas särskilt hårt av restriktioner och covid dödsfall..
Telebolag m.fl är de stora vinnarna på corona. Corona ger ett skifte av lönsamhet från vissa branscher till andra, och t.ex amazon och google kan mycket väl tjäna på corona. Men i det stora hela måste jordens samlade företag förlora biljoner på corona. Eftersom folk inte jobbar och inte tjänar pengar så shoppar de också färre produkter. Att några 100 miljoner lever på bidrag just nu innebär också att skatter måste öka rejält i framtiden, ytterligare mindre pengar att handla för och höjda företagsskatter ger mindre utdelningar osv. Om vinnarna på corona är 10% av bolagen så tror jag 50% är förlorare och 10% extrema förlorare.
Citera
2020-11-07, 14:39
Medlem
sinewaves avatar
Istället för att ösa på med text sida ut och sida in är här ett exempel på en entry man kan göra med förklaringar om ett av alla sätt att tänka på:
https://i.imgur.com/BIb1kM4.png

I princip att man tittar på och väger in RSI, MACD, EMA-värden mm. Ovan är för indexterminen SPX500USD (S&P500) på 5 min.

Ovan berättar dock inte om den bredare kontext som finns (tjurtrend), något man bör hålla reda på också givetvis.

Tog man entry enligt följande skulle man efter ca 2 timmar stå på -0.17%.
Surt, men vägs upp något med att man skulle avsluta dagen på +1.21%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in