Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Du har sedan inlägget haft helt rätt om Telia och jag ligger just nu bara 5-6% +.
Börjar tröttna på den gamma fossilen av anledningen att jag vill in i andra bolag.
Sen kan jag (vem är då jag) tycka att Telia borde rekylera uppåt mot 40kr men, hur veta.
Tycker att telekom tagit oförtjänt med stryk med tanke på att 5G sjösätts f.n vilket det pratas förvånansvärt lite om med tanke på vilken teknisk utveckling det är.
Red; Har du tittat något på norska aktier som Tomra, Yara m. Fl ? Tänkte vikta om innehavet i Telia till en split mellan ovanstående.
Jag var trött på Telia i flera år redan innan köpet trots att jag aldrig någonsin ägt Telia.
Köpet hade dock inget att göra med mina subjektiva åsikter kring bolaget utan bestod mer i att det var ett bolag som stod relativt lågt samtidigt som där fanns ett trendbrott, en högre lägsta ... osv.
Som Warren Buffet har jag dock också fuskat och köpt Telia med hävstång. Warren Buffets grej är inte genialiska köp utan stabila bolag och sedan hävstång ovanpå det. Rentav är det så att de bästa köpet i regel är helt befriade från att på något vis vara genialiska.
Bara +5-6% ... ?
Du kunde ha legat -50-60%.
Ur det sådant perspektivet är 'bara +5-6%' en ytterst gemytlig position att ha. Detta särskilt på blott 7 dagar. Du kan också se det som ev. fallhöjd inför kommande eventuella fall.
Oavsett är det aldrig någonsin dåligt att ligga på plus då det finns så oerhört många scenarion där så inte blir utfallet.
-
Nej, inte tittat på norska aktier förutom något oljebolag för någon månad sedan.
Tomra Systems ASA (NOK) har både en RSI och MFI som är något högre än lägre. Trenderna är positiva men aktien handlas samtidigt på ATH-nivåer. Utöver det avslutades veckan med en sk 'indecision candle'; marknaden och folket som säljer och köper ligger på jämvikt mao.
Du kan köpa ändå och helt 'enkelt' bara gå ur om priset stänger under möjlig support på runt 382 eller liknande.
Jag skulle personligen inte se det här och spontant tänka 'köpläge' dock:
https://i.imgur.com/8Re6psE.png
Yara (NOK) har en flerårig trendlinje (sedan 2008, se veckodatan) som det är runt 10.5% upp till från dess nuvarande kurs. Man kan tänka sig att det där stöts på visst motstånd men att en tydlig stängning över samtidigt kan vara väldigt positivt. Det tolkas mest från mitt håll som något begränsad uppsida (men givetvis kan det gå +10 000% på måndag ändå, vem vet ... ). Samtidigt kan man se att där ligger ett guldkors på dagliga:
https://i.imgur.com/W1zSoH7.png
Lite 50/50, beror väl dock på mål. Du får väga in dina egna saker.