2020-08-14, 23:12
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
USA landet med de fetaste personerna på jorden, inte konstigt att covid-19 dräper liv där.

Jo, sant. Läsk är billigare än vatten.

OnTopic:
Någon som besitter den enkla kunskapen att dra någon jmf med detta i diagram? ;
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?time=2020-03-01..&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita= true&smoothing=7&country=SWE~NOR~DNK~FIN~EST&picke rMetric=location&pickerSort=asc

Och nordiska börserna eller åtminstone OMXS30?

Bara nyfiken men det påstås också här på flashback att vi kommer få se en kraftig andra våg som toppar vid nyår. Min åsikt är att Corona kommer öka under hösten - då Corona är en familj av virus som ger övre luftvägssymptom, feber och hosta... Kommer alltid under senhösten och om sedan samtliga fall dokumenteras som C-19 får vi se, men hittills har väl testningen egentligen inte kunnat påvisa att det är C-19 det är och inte ett vanligt Corona-virus, tänker då på den enklare testningen som skett..
Citera
2020-08-15, 00:38
Medlem
Betyder detta att vi har en lågkonjuktur på ingång eller placerar Buffet i andra bolag? Guld kanske?

https://www.cnbc.com/2020/08/14/warren-buffett-made-a-bunch-of-stock-moves-last-quarter-here-are-the-highlights.html
Citera
2020-08-15, 08:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag köpte in mig i telekom då RSI för sektorn stod väldigt lågt för ett par månader sedan, det var rentav en av de sektorer som såg allra mest översåld ut på den svenska marknaden. Det fanns mer uppsida än nedsida. Just Telia och Millicom var de bolag som mötte kriteriet att inte i övrigt ha värdelös utveckling innan Corona samtidigt som båda stod lågt så det var bara att vänta på någon typ av positiva signaler (vändning av trend osv) och gå in.

Min TA för bolagen säger lite då målsättningen för alla riktigt långa innehav är ett 'returns to mean', I princip 50% av nedgången för det mesta. Många av aktieinnehaven har dock sk 'gaps' i graferna så de där så är fallet är sådant också ett mål. Jag tittar inte på dessa innehav särskilt ofta eller gör några aktiva bedömningar där. Jag förväntar mig också ganska lite på kort sikt utan det är mer något som får ligga ett par månader.

Men just Telia ser ut att trenda nedåt just nu, men med en MFI på 14 är sannolikheten för att en botten är närmre än längre bort hög så det vore inte särskilt förvånande med en vändning. Hur bra en sådan blir hänger dock mycket på vad som sker på resten av marknaden, ett större fall (tänk -5-10% på ett par dagar) i S&P500 och OMX lär grusa utsikterna för en prisuppgång på kort sikt. Samma sak med alla andra enskilda aktier.

Det enda mer aktiva aktieinnehavet var i Byggmax, där var tanken att ligga ett par dagar (pga hög hävstång på 5x) men då trenderna fortsatte upp la jag istället ett enkelt stopp vid vändning av trend, det dröjde dock ett tag men med 5x hävstång är det inte så farligt att sitta ett par veckor om kursen hela tiden flyter uppåt. Säljandet av den positionen finns loggat här i tråden, kortfattat gick det väldigt bra.

Du har sedan inlägget haft helt rätt om Telia och jag ligger just nu bara 5-6% +.
Börjar tröttna på den gamma fossilen av anledningen att jag vill in i andra bolag.
Sen kan jag (vem är då jag) tycka att Telia borde rekylera uppåt mot 40kr men, hur veta.
Tycker att telekom tagit oförtjänt med stryk med tanke på att 5G sjösätts f.n vilket det pratas förvånansvärt lite om med tanke på vilken teknisk utveckling det är.

Red; Har du tittat något på norska aktier som Tomra, Yara m. Fl ? Tänkte vikta om innehavet i Telia till en split mellan ovanstående.
Citera
2020-08-15, 12:43
Medlem
AoE3#1s avatar
Hur tror ni veckan börjar? Tog en position L Omx runt halv 8 på kvällen igår, känns som att detta var sista pullbacken innan nästa våg uppåt på indexen
Citera
2020-08-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Hur tror ni veckan börjar? Tog en position L Omx runt halv 8 på kvällen igår, känns som att detta var sista pullbacken innan nästa våg uppåt på indexen

Avvecklade 80% av min korta position från runt 1800. Tror dock att det kommer en sjuhelvetes björnslaktarspik rakt upp innan det vänder ner.
Citera
2020-08-15, 19:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du har sedan inlägget haft helt rätt om Telia och jag ligger just nu bara 5-6% +.
Börjar tröttna på den gamma fossilen av anledningen att jag vill in i andra bolag.
Sen kan jag (vem är då jag) tycka att Telia borde rekylera uppåt mot 40kr men, hur veta.
Tycker att telekom tagit oförtjänt med stryk med tanke på att 5G sjösätts f.n vilket det pratas förvånansvärt lite om med tanke på vilken teknisk utveckling det är.

Red; Har du tittat något på norska aktier som Tomra, Yara m. Fl ? Tänkte vikta om innehavet i Telia till en split mellan ovanstående.

Jag var trött på Telia i flera år redan innan köpet trots att jag aldrig någonsin ägt Telia.
Köpet hade dock inget att göra med mina subjektiva åsikter kring bolaget utan bestod mer i att det var ett bolag som stod relativt lågt samtidigt som där fanns ett trendbrott, en högre lägsta ... osv.

Som Warren Buffet har jag dock också fuskat och köpt Telia med hävstång. Warren Buffets grej är inte genialiska köp utan stabila bolag och sedan hävstång ovanpå det. Rentav är det så att de bästa köpet i regel är helt befriade från att på något vis vara genialiska.

Bara +5-6% ... ?
Du kunde ha legat -50-60%.

Ur det sådant perspektivet är 'bara +5-6%' en ytterst gemytlig position att ha. Detta särskilt på blott 7 dagar. Du kan också se det som ev. fallhöjd inför kommande eventuella fall.
Oavsett är det aldrig någonsin dåligt att ligga på plus då det finns så oerhört många scenarion där så inte blir utfallet.

-

Nej, inte tittat på norska aktier förutom något oljebolag för någon månad sedan.

Tomra Systems ASA (NOK) har både en RSI och MFI som är något högre än lägre. Trenderna är positiva men aktien handlas samtidigt på ATH-nivåer. Utöver det avslutades veckan med en sk 'indecision candle'; marknaden och folket som säljer och köper ligger på jämvikt mao.

Du kan köpa ändå och helt 'enkelt' bara gå ur om priset stänger under möjlig support på runt 382 eller liknande.

Jag skulle personligen inte se det här och spontant tänka 'köpläge' dock:
https://i.imgur.com/8Re6psE.png

Yara (NOK) har en flerårig trendlinje (sedan 2008, se veckodatan) som det är runt 10.5% upp till från dess nuvarande kurs. Man kan tänka sig att det där stöts på visst motstånd men att en tydlig stängning över samtidigt kan vara väldigt positivt. Det tolkas mest från mitt håll som något begränsad uppsida (men givetvis kan det gå +10 000% på måndag ändå, vem vet ... ). Samtidigt kan man se att där ligger ett guldkors på dagliga:
https://i.imgur.com/W1zSoH7.png

Lite 50/50, beror väl dock på mål. Du får väga in dina egna saker.
Citera
2020-08-15, 20:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1

För OMXS30 ligger priset på dagliga ovanför alla relevanta medelvärden utom det kortaste, EMA10. Trenderna är därför fortsatt positiva på dagliga så om man vill ha minst fel kan man för tillfället bara säga att det går upp då sannolikheterna helt enkelt lutar mer åt det hållet än ej.

Det betyder dock inte att det kan gå ned, allt kan hända trots allt.

Pullbacks under -1% efter Corona-dippen när OMXS30 haft EMA21, SMA50 och SMA200 som pekat uppåt eller priset handlats över samt där kursen handlats över SMA50 (dvs att trenderna varit överlag positiva):

29 maj: -1.68%
30 maj: +1.20%
-
9 juni: -1.22%
10 juni: -0.26%
11 juni: -4.96%
12 juni: +0.00%
-
24 juni: -2.40%
25 juni: +1.10%
-
30 juli: -2.29%
31 juli: -0.75%
3 augusti: +2.28%
-
13 augusti: -0.12%
14 augusti: -1.82%
15 augusti: ?

-

Det mesta som sker för OMXS30 kommer dock att ha hög korrelation med de amerikanska börserna och de större europeiska indexen som DAX och CAC.

Tyska DAX har på dagliga också stött på support via både EMA21 och supportnivå:
https://i.imgur.com/LRGnghm.png

Ovan är bättre än sämre, men ... man får se helt enkelt. Att sitta och försöka sig på och förutspå hela veckan verkar något menlöst. Trenderna är mer upp än ned blir det korta och tråkiga svaret.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-15 kl. 20:24.
Citera
2020-08-15, 20:38
Medlem
ChickenShacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChickenShack
Gick aldrig ur men tankade duktigt i andra halvan av mars, just de posterna i majoritet i läkemedel och spel. Med facit i hand en extremt god investering redan med en utveckling som heter duga, även om min horisont är betydligt längre än ett halvår.

Swingtradar inte.

Måste få repetera,, jag är så jäkla nöjd, tack vare dippen i mars och utvecklingen fram till idag.
Jag har i princip säkrat en tidig pension och räknar med att kliva av inom två år dvs sju år före statens önskemål vilket känns lätt euforiskt.

Man ska inte glädjas åt katastrofer som Corona men någonstans svarar vi alla för våra egna livs uppgångar och fall och är man född i superlandet Sverige på 60 talet så kan man inte vara annat än oändligt tacksam. Full respekt för de icke lyckosamma, jag har två hyfsat nära kollegor som nu är begravda pga Corona så inget kan tas för givet,,, så jag tackar livet allra ödmjukast.
Citera
2020-08-15, 21:25
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Måste få repetera,, jag är så jäkla nöjd, tack vare dippen i mars och utvecklingen fram till idag.
Jag har i princip säkrat en tidig pension och räknar med att kliva av inom två år dvs sju år före statens önskemål vilket känns lätt euforiskt.

Man ska inte glädjas åt katastrofer som Corona men någonstans svarar vi alla för våra egna livs uppgångar och fall och är man född i superlandet Sverige på 60 talet så kan man inte vara annat än oändligt tacksam. Full respekt för de icke lyckosamma, jag har två hyfsat nära kollegor som nu är begravda pga Corona så inget kan tas för givet,,, så jag tackar livet allra ödmjukast.

Snyggt jobbat.
Jag påtalade för ett flertal bekanta som har noll koll på börsen när det var dags att kliva in.
Det var ju inget för dem. Fast i Juni blev det helt plötsligt jävligt aktuellt..

Haja att det finns en hel del dumb money att plocka..
Citera
2020-08-16, 12:29
Medlem
Citat:

Nice! Och ja, man ska köpa när blodet flyter på gatan. Är ju bara att bläddra i denna tråden, all intensiv pessiminsm (som nu övergått till tystnad) överskuggande de få åsikter som var positiva.

Det svåra är inte att köpa, utan att veta när man ska sälja för att kunna utnyttja hävstången uppåt.
Citera
2020-08-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Snyggt jobbat.
Jag påtalade för ett flertal bekanta som har noll koll på börsen när det var dags att kliva in.
Det var ju inget för dem. Fast i Juni blev det helt plötsligt jävligt aktuellt..

Haja att det finns en hel del dumb money att plocka..

Samtidigt är ca -30% från typ ATH en rätt liten nedgång i jämförelse med den Armageddon-stämning som var i samhället. Det kunde alltså utan problem gått ned säkert 30% till utan att "experterna" skulle tyckt det var konstigt. Så prickade man botten denna gång bör en hel del tur vara inblandat också.
Citera
2020-08-16, 18:00
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
IT bubbla? Verkar onekligen så 🤔

Om inte i en bubbla åtminstone väldigt nära. Kan säkert fortsätta en bit uppåt under hösten och vintern, men sedan kommer en rejäl korrigering som ett brev på posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in