Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-08, 16:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Krister Petersson gör sig skyldig till samma misstag som många andra i PU och många i denna tråden. Man påstår sig veta mer, sett mer och hört mer än de personer som bevisligen befann sig nära och på mordplatsen. Där de själva inte ens var i närheten geografiskt eller upplevelsemässigt. Och idag inte ens är i närheten av dagens kunskapsbas. Lika fascinerande varje gång. Trovärdigt? Nej! Dessa personer vet inte ett skit bokstavligt talat. Det handlar om SE-ktbeteende som avlöste de CP-skadade.

Så när Anna Hage nämner en vaktmästare från skandia som ryckt i benen så är detta ett minne helt opåverkat av att SE florerat i media och är vittne i domstolen?
Citera
2020-11-08, 17:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Strax efter kl tio på lördagsmorgonen ringer den pensionerade kommissarien från Göteborgs narkotikarotel , Lennart Lindman, in till KK1 och får tala med Kaj Hahne. LL vill upplysa om att hans bästa tjallare någonsin nu bor i Stockholm och ”känner till allt som rör sig”. Han syftar här på Eive Tungstedt som fanns med som vapenanskaffare i Kröcherfallet ett decennium innan MOP. ET ska senare skriva en bok om MOP under signaturen ”Ruth Freeman”.

Intressant introduktion av denna tjallare som ju inte är vem som helst. Ett sätt att skaffa sig insyn i utredningen/möjlighet att desinformera.
Citera
2020-11-08, 20:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
En uppgift jag anser fått för lite genomslag är hur Hans Hongelin vid Snickarbacken beskriver Föllinges signalement mer eller mindre exakt. Mannen tar av sig en rock, har en annan jacka under och hoppar in på passagerarsidan. 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Är dessutom kompatibelt med Nieminens signalement minuterna tidigare.

När Föllinge/Persson, på ett väldigt detaljerat sätt, medger att han cirkulerat i området med sin blåa Passat är jag benägen att tro att det faktiskt är han som dyker upp här. Men i så fall är det fler inblandade, och den man Hongelin beskriver är ju inte föraren. Vad kan ha hänt om den analysen är korrekt?

Det skulle kunna vara tre personer i fordonet. Föraren, Föllinge och GM. Föllinge måste ju göra sig själv till chauffören i senare förhör eftersom det är hans bil. Föllinge och GM släpps av i närheten av mordplatsen, föraren försvinner mot Stureplan för att hämta dem. Snickarbacken är definitivt en logisk plats att komma överens om.

GM skjuter men missas/sammanblandas av vittnen och försvinner Luntmakargatan eller Malmskillnadsgatan. Föllinge försvinner minuten senare ner för David Bagares Gata där han ses av Nieminen. Nieminen och Hongelin ser, och beskriver, samma uppknäppta rock, som är en improviserad klädsel för att kunna byta signalement on the fly. Om fordonet skulle bli stoppat på grund av rikslarmet vill man ju inte sitta där med en svart rock.

En teori. Tankar?

Ove P:s rundresa i mordkvarteret med mörkblå VW Passat efter 23 mordkvällen bör noteras som ett intressant uppslag. Som du säger borde PU även ha funderat kring hans signalement. Ove P bör utifrån uppgifterna i hans egen berättelse ha passerat korsningen Tunnelgatan/Sveavägen någon minut före eller i samband med mordet.

Som väl alla i tråden redan tänkt på flera gånger så finns ju även en eventuell koppling till de bilar som stannar på motorvägsuppfarten E4/E18 Bergshamra någon gång 23.30-23.40 och den mörkblå bil som Hans Hongelin ser.

En mörkblå mellanstor bil (precis som på Snickarbacken) kommer från Roslagsvägen till en ljus bil som precis stannat där. En man ur den blå bilen skyndar över till den ljusa bilen som sedan drar E4 norrut. Som av en oerhörd slump är det en lång ljus man vid den ljusa bilen som säger något i stil med "eile". På tyska heter det egentligen "beeil dich" när man uppmanar någon att skynda sig.

Men det tycks i alla fall ha varit bråttom. Vittnet kanske hörde en aning fel.

Efter "överlämnandet" drar den mörkblå bilen snabbt västerut på E18 i riktning Enköping.

Hata slumpen. Eller utred i alla fall saken närmare. Den här kopplingen har varit känd i 34 år. Har inte sett i något protokoll att PU intresserat sig närmare för detta samband.
Citera
2020-11-08, 21:46
Medlem
[quote=Basfakta|73545304
Som väl alla i tråden redan tänkt på flera gånger så finns ju även en eventuell koppling till de bilar som stannar på motorvägsuppfarten E4/E18 Bergshamra någon gång 23.30-23.40 och den mörkblå bil som Hans Hongelin ser.
En mörkblå mellanstor bil (precis som på Snickarbacken) kommer från Roslagsvägen till en ljus bil som precis stannat där. En man ur den blå bilen skyndar över till den ljusa bilen som sedan drar E4 norrut. Som av en oerhörd slump är det en lång ljus man vid den ljusa bilen som säger något i stil med "eile".
På tyska heter det egentligen "beeil dich" när man uppmanar någon att skynda sig.

Efter "överlämnandet" drar den mörkblå bilen snabbt västerut på E18 i riktning Enköping
[/QUOTE]

Utefter Enköpingsvägen ligger Barkarby flygplats som 1986 bara användes för militära ändamål.
Citera
2020-11-08, 23:13
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
En mörkblå mellanstor bil (precis som på Snickarbacken) kommer från Roslagsvägen till en ljus bil som precis stannat där. En man ur den blå bilen skyndar över till den ljusa bilen som sedan drar E4 norrut. Som av en oerhörd slump är det en lång ljus man vid den ljusa bilen som säger något i stil med "eile".
På tyska heter det egentligen "beeil dich" när man uppmanar någon att skynda sig.

Efter "överlämnandet" drar den mörkblå bilen snabbt västerut på E18 i riktning Enköping

Har alltid tyckt att det där med "eile" känns oerhört långsökt. "Allez" är ju spontant väldigt mycket troligare. Om man inte vill rikta misstankarna mot tyska terrorister, förstås.

Vad vet vi egentligen om det där vittnet? Har inte pressklippen till hands, men hon (med det fingerade namnet "Bettan") skickade in ett anonymt tips till Aftonbladet som skickade vidare det till Säpo, men också skrev en artikel om det den 12 mars. Sen kan jag inte minnas att det har skrivits särskilt mycket mer om, men det kan jag ha missat eller glömt.

Nån som vet om hon t.ex. blev identifierad och hörd av Säpo eller PU?
Citera
2020-11-08, 23:33
Medlem
Inser att dokument DH15858-11 inte är komplett.

I dokumentet där GF är full så får PU för första gången kontakt med honom i detta tillstånd via telefon. GF slänger då ur sig ett antal "intressanta" uppgifter. Som att han tex var och tittade på "Bröderna Mozart" på mordkvällen, samt att han är en duktig skytt... Sen så saknas resterande sidor.
Citera
2020-11-09, 00:18
Medlem
Kall-Kyl
"Intressant är förstås även att Alf själv tror att hans egna skrifter kan ha lett till att någon av hans anhängare tog saken i egna händer."
Någon källa till detta finns det?
Senast redigerad av ossmond 2020-11-09 kl. 01:17.
Citera
2020-11-09, 00:45
Medlem
Basfakta:
"Den här kopplingen har varit känd i 34 år. Har inte sett i något protokoll att PU intresserat sig närmare för detta samband"
Ja det är ytterst märkligt. Förlåt mig nu, men har alltid haft en känsla av denna historia är av vikt för MOP. Självklart kan jag ha fel. Men varför är det inte utrett?
Senast redigerad av ossmond 2020-11-09 kl. 01:15.
Citera
2020-11-09, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En mycket intressant skrift om Richard Parsons där han är översvallande positiv till Sverige . Berömmer till och med högskattepolitiken med att svenskarna fick mycket för sina skattepengar. Utmärkt hälsovård och åldringsvård, märks att intervjun är gjord för ett antal år sedan. Hur han RP såg på neutraliteten visar sig bra i nedanstående citat.

The point there was that Sweden was a neutral country. But they are only neutral as a result of history and geography. In fact they were a robustly capitalist country with big industries, trading all over the world. They are not the descendants of Vikings for nothing. And of course Norway was in NATO, Denmark was in NATO. NATO would have been the natural place for them. There were only not in NATO because they had been neutral in the war and also because they were the neighbours of Finland and they had to think of Finland's position having a very uneasy position on the Russian frontier. Really cold war.”

Till NATO-chefen Lord Carrington påtalade RP det faktum att sverige var lojalare mot organisationen än en del av dess medlemmar, han tänkte på Grekland. Inga negativa omdömen om Olof Palme men en känga till Lennart Bodström för naivt omfamnande av kommunisterna i Hanoi.
Bra fångat av dåtiden och av Sverige i största allmänhet, tror att det ger en bra bild av hur US och England såg på Sverige på den tiden. Men kom i håg att det var värsta kalla kriget då. Jag personligen tror att västmakterna var mycket oroliga över Sveriges position.
Personligen igen, jag hoppas att vi svenskar aldrig sviker Finland. Det får inte hända i mitt liv.
Senast redigerad av ossmond 2020-11-09 kl. 01:26.
Citera
2020-11-09, 01:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Om övervakning av Palme, bilagor till SÄPO-PM. A-11544-01 till -12.

https://drive.google.com/file/d/1UttwypRCNu1N7mbJ3xVNRKtvMrR8fRTE/view?usp=sharing
Citera
2020-11-09, 01:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Har alltid tyckt att det där med "eile" känns oerhört långsökt. "Allez" är ju spontant väldigt mycket troligare. Om man inte vill rikta misstankarna mot tyska terrorister, förstås.

Vad vet vi egentligen om det där vittnet? Har inte pressklippen till hands, men hon (med det fingerade namnet "Bettan") skickade in ett anonymt tips till Aftonbladet som skickade vidare det till Säpo, men också skrev en artikel om det den 12 mars. Sen kan jag inte minnas att det har skrivits särskilt mycket mer om, men det kan jag ha missat eller glömt.

Nån som vet om hon t.ex. blev identifierad och hörd av Säpo eller PU?

Vet ej. Så vitt jag minns var hon där med en man som inte var hennes make. Har en vag bild av att hon trots det gav sig tillkänna när polisen efterlyste henne.

Ja "eile" är skumt. Har också varit inne på "Allez ".
Citera
2020-11-09, 01:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Basfakta:
"Den här kopplingen har varit känd i 34 år. Har inte sett i något protokoll att PU intresserat sig närmare för detta samband"
Ja det är ytterst märkligt. Förlåt mig nu, men har alltid haft en känsla av denna historia är av vikt för MOP. Självklart kan jag ha fel. Men varför är det inte utrett?

Ja jag har väldigt svårt att tro att vittnet ljög. Hon hade en affär med en annan man och de var tillsammans när hon såg händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in