Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-08, 10:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Då kan vi stryka honom.
Undrar vilka polismän Zeime syftade på eller om det helt enkelt är en skröna.
Lingärde som skrev artikeln är ju i mitt tycke svårbedömd, känns som han visste en del samtidigt som han spekulerade en hel del, kanske ville han verka mera spännande än vad han var

Det finns ju en lite märklig sak i följande länk , där säger han att det fanns en grupp på 12-14 personer som brukade samlas i Stockholm.
Gruppen hade hög sekretessmedvetenhet
Målet för gruppen skulle vara att likvidera personer som Palme.

https://drive.google.com/file/d/10ifkdLKNN3GFLHYYcmdr6cVloGTqQ6jb/view
19881116
Problemen är Lingärde, Moelv och Harrison. Många påståenden utan redovisning av källor. I sin artikel på Walls hemsida nyligen vägrade Moelv presentera underlaget för sina påståenden. Han förväntar sig enbart att alla andra ska lita på honom. Precis som jag upplever de andra. Stor varning.
Citera
2020-11-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemen är Lingärde, Moelv och Harrison. Många påståenden utan redovisning av källor. I sin artikel på Walls hemsida nyligen vägrade Moelv presentera underlaget för sina påståenden. Han förväntar sig enbart att alla andra ska lita på honom. Precis som jag upplever de andra. Stor varning.

Det är mycket möjligt att du har rätt.
Då undrar man vad man har för syfte med det , vill man skapa villospår och i så fall varför?
Citera
2020-11-08, 10:53
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Från mordplatsen berättar de vid 2340 anlända livvakterna Göran Sund/Dan Andersson om kommissarierna Gösta Söderström och Christian Dahlsgaards ointresse om att ta emot den hjälp som de båda livvakterna erbjuder. Det sista de gör på mordplatsen är att få iväg Anders Delsborn, Anna Hage och Karin Johansson till förhör på polishuset, detta sker före midnatt.

Däremot är det inte speciellt troligt att livvaktsduon är dom två skrämmande män som Hans Gyllenhammar ser i korsningen David Bagares gata/Regeringsgatan strax innan MOP. Livvakterna hade varit ute i Åkersberga och eskorterat den brittiske ambassadören Richard Parsons vilket DA berättar om för juristkommissionen.

Senare under natten är GS livvakt när statsråden anländer till Sabbatsberg och sina samtal med Lisbeth Palme. På filmen från Sabb visar GS och andra livvakter upp ett proffsigt beteende och jag kan inte undgå tanken att Olof Palme med ex GS som livvakt på Sveavägen kunde varit i livet.

På sidan 61 i denna omfattande intervju säger Parsons att det var en immigrant som sköt statsministern, utan att närmare precisera sig.

Om det var egna tankar från något kurdspår rent generellt eller en rapport från Her Majesty’s services framgår inte.

Jag ska se om jag kan hitta intervjuer med Parsons dagarna efter mordet för att kunna verifiera GS/DA historia.
Citera
2020-11-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det är mycket möjligt att du har rätt.
Då undrar man vad man har för syfte med det , vill man skapa villospår och i så fall varför?
Jag vet lika lite om det som alla andra. De enda som kan svara på frågan är de uppräknade. Frågan är väl snarare vad/vem/vilka som kan tänkas sammankoppla dessa tre personer och deras uppgifter. På något underligt sätt verkar de samverka i en gemensam diffus sfär.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-08 kl. 11:03.
Citera
2020-11-08, 11:07
Medlem
Lingärde säger att han varit datakonult åt SSI, så han bör ju ha varit tekniskt kunnig.
Frågan om han kunde få någon sorts insyn i SSI:s verksamhet eller inte.

Det går ju en del rykten om någon sorts kuppövning i Stockholm i slutet av feb 1986, men det verkar ju inte finnas någon som kan eller vill bekräfta det ( Moelvscenariot)
Citera
2020-11-08, 11:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
På sidan 61 i denna omfattande intervju säger Parsons att det var en immigrant som sköt statsministern, utan att närmare precisera sig.

Om det var egna tankar från något kurdspår rent generellt eller en rapport från Her Majesty’s services framgår inte.

Jag ska se om jag kan hitta intervjuer med Parsons dagarna efter mordet för att kunna verifiera GS/DA historia.

En mycket intressant skrift om Richard Parsons där han är översvallande positiv till Sverige . Berömmer till och med högskattepolitiken med att svenskarna fick mycket för sina skattepengar. Utmärkt hälsovård och åldringsvård, märks att intervjun är gjord för ett antal år sedan. Hur han RP såg på neutraliteten visar sig bra i nedanstående citat.

The point there was that Sweden was a neutral country. But they are only neutral as a result of history and geography. In fact they were a robustly capitalist country with big industries, trading all over the world. They are not the descendants of Vikings for nothing. And of course Norway was in NATO, Denmark was in NATO. NATO would have been the natural place for them. There were only not in NATO because they had been neutral in the war and also because they were the neighbours of Finland and they had to think of Finland's position having a very uneasy position on the Russian frontier. Really cold war.”

Till NATO-chefen Lord Carrington påtalade RP det faktum att sverige var lojalare mot organisationen än en del av dess medlemmar, han tänkte på Grekland. Inga negativa omdömen om Olof Palme men en känga till Lennart Bodström för naivt omfamnande av kommunisterna i Hanoi.
Citera
2020-11-08, 11:41
Medlem
Citat:
Jan Andersson är ett av mycket få, kanske det enda MOP-vittnet, som har en viss överblick över mordplatsen och de människor som rör sig där. Han berättar själv om hur han fokuserar på Anders Björkman medan kamraten Leif Ljungqwist inriktar sig på brottsoffren. Med tanke på detta förtjänar JAs uppgifter om personen i 50-60års åldern tilltro.

Sedan finns också Anna Hage som talar om en ”vaktmästare från Skandia” som vill vända den skjutne Olof Palme. Det kan knappast röra sig om någon annan än Stig Engström. Krister Petersson visade sig bara vara en i raden av PU-ledare som inte vill följa upp spår i MOP förutsättningslöst. Exempelvis har jag aldrig sett någon röstidentifikation från LAC-bandet. Med dagens teknik bör det inte svar omöjligt att fastställa vilka det är som talar med JA/LL när de fortfarande sitt i LLs Van vid mordplatsen. I synnerhet som t ex SEs röst finns sparad från ett flertal tillfällen.
Krister Petersson gör sig skyldig till samma misstag som många andra i PU och många i denna tråden. Man påstår sig veta mer, sett mer och hört mer än de personer som bevisligen befann sig nära och på mordplatsen. Där de själva inte ens var i närheten geografiskt eller upplevelsemässigt. Och idag inte ens är i närheten av dagens kunskapsbas. Lika fascinerande varje gång. Trovärdigt? Nej! Dessa personer vet inte ett skit bokstavligt talat. Det handlar om SE-ktbeteende som avlöste de CP-skadade.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-08 kl. 12:25.
Citera
2020-11-08, 13:22
Medlem
Citat:
Exempelvis har jag aldrig sett någon röstidentifikation från LAC-bandet. Med dagens teknik bör det inte svar omöjligt att fastställa vilka det är som talar med JA/LL när de fortfarande sitt i LLs Van vid mordplatsen. I synnerhet som t ex SEs röst finns sparad från ett flertal tillfällen.

Min teori är att det är AB som talar på bandet. Detta baserat på:

1) JA säger i förhör (i tingsrätten tror jag) att han frågade AB om "han sett något för att han stod nära" vilket är vad som hörs på bandet.

2) AB säger i samband med förhören under hypnos vid ett tillfälle när han går ur hypnosen att "det vart ljust". Det är ju samma språkliga konstruktion som i "han vart skjuten" på bandet. (Dvs användningen av "vart" istället för "blev".)
Citera
2020-11-08, 13:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Min teori är att det är AB som talar på bandet. Detta baserat på:

1) JA säger i förhör (i tingsrätten tror jag) att han frågade AB om "han sett något för att han stod nära" vilket är vad som hörs på bandet.

2) AB säger i samband med förhören under hypnos vid ett tillfälle när han går ur hypnosen att "det vart ljust". Det är ju samma språkliga konstruktion som i "han vart skjuten" på bandet. (Dvs användningen av "vart" istället för "blev".)

Anders Björkman stämmer inte riktigt tidsmässigt med vittnesmålen . Han står och kurar i porten minuterna efter MOP. Jan-Åke Svensson är en annan som nämnts . Med en röstanalys av LAC-bandet skulle mer klarhet runt händelserna kunna uppnås och det vore utmärkt. Fortfarande är persongalleriet på mordplatsen minuterna efter höljt i dimmor.
Citera
2020-11-08, 13:58
Medlem
mvagrippas avatar
Strax efter kl tio på lördagsmorgonen ringer den pensionerade kommissarien från Göteborgs narkotikarotel , Lennart Lindman, in till KK1 och får tala med Kaj Hahne. LL vill upplysa om att hans bästa tjallare någonsin nu bor i Stockholm och ”känner till allt som rör sig”. Han syftar här på Eive Tungstedt som fanns med som vapenanskaffare i Kröcherfallet ett decennium innan MOP. ET ska senare skriva en bok om MOP under signaturen ”Ruth Freeman”.
Citera
2020-11-08, 15:16
Medlem
H24s avatar
En uppgift jag anser fått för lite genomslag är hur Hans Hongelin vid Snickarbacken beskriver Föllinges signalement mer eller mindre exakt. Mannen tar av sig en rock, har en annan jacka under och hoppar in på passagerarsidan. 40-årsåldern, 175 cm lång, svart vågigt halvlångt hår. Kraftig med kort nacke. Är dessutom kompatibelt med Nieminens signalement minuterna tidigare.

När Föllinge/Persson, på ett väldigt detaljerat sätt, medger att han cirkulerat i området med sin blåa Passat är jag benägen att tro att det faktiskt är han som dyker upp här. Men i så fall är det fler inblandade, och den man Hongelin beskriver är ju inte föraren. Vad kan ha hänt om den analysen är korrekt?

Det skulle kunna vara tre personer i fordonet. Föraren, Föllinge och GM. Föllinge måste ju göra sig själv till chauffören i senare förhör eftersom det är hans bil. Föllinge och GM släpps av i närheten av mordplatsen, föraren försvinner mot Stureplan för att hämta dem. Snickarbacken är definitivt en logisk plats att komma överens om.

GM skjuter men missas/sammanblandas av vittnen och försvinner Luntmakargatan eller Malmskillnadsgatan. Föllinge försvinner minuten senare ner för David Bagares Gata där han ses av Nieminen. Nieminen och Hongelin ser, och beskriver, samma uppknäppta rock, som är en improviserad klädsel för att kunna byta signalement on the fly. Om fordonet skulle bli stoppat på grund av rikslarmet vill man ju inte sitta där med en svart rock.

En teori. Tankar?
Citera
2020-11-08, 15:28
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Snickarbacken är definitivt en logisk plats att komma överens om.

Man kanske ser från fordonet hur LOP korsar gatan framför dem. Då kan man rätt snabbt skissa Tunnelgatan som mordplats med flyktväg österut, och Stureplan blir nästa anhalt för föraren. Stämmer bra tidsmässigt i alla ändar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in