Japp, det har du alldeles rätt i. Skrev ur minnet och minnet är ju som det är. Så då är det två exponeringar av WT och inget mer.
Apropå de nästan 200 WT-observationer som GRK hittade i materialet. För mig orealistiskt att alla dessa skulle ha med Palmemordet att göra.
Jag tror som Andersson att det var många olika polisgrupper och andra grupper ute den kvällen där WT användes. Vi känner ju redan till några av dem.
De WT-män som för mig är centrala när det gäller Palmemordet är:
1) WT-mannen i gränden nära Palmes bostad ca 19-19.30.
2) De båda WT-männen på GS tunnelbanestation ca 20.35.
3) WT-mannen på Kammakargatan ca 21.20-21.30.
4) Tunnelbanemannen vid Grand 20.55, Kammakargatan 22.05 och på Tunnelgatan västra 22.48, 23.10 och 23.20.
Observationen av Tunnelbanemannen utreddes i detalj av PU utan att man kunde identifiera mannen. Man märkte att Dag A var besvärad av uppgiften. När sedan John W avger ett i stort sett likadant signalement på mannen så blev det ännu besvärligare för PU. Men nonchalerat både av Ölvebro och KP.
Därutöver är då de många observationerna av den långe blonde i GS tiden före mordet mycket intressanta. Han befann sig nära Grand vid 22-tiden på mordkvällen. Jag misstänker också att det var han som gick bakom paret Palme förbi gatuköket. För att ungefär vid AF kyrkogata avbryta sitt uppdrag och överlämna resten till GM.
Eftersom den långe blonde varit känd sedan länge - även om vi nu fått fler vittnesobservationer rörande honom - så tycker jag "upptäckten" av Tunnelbanemannen är avgörande. Att han dessutom sågs utanför Grand 20.55 och med Den långe blonde på Kammakargatan vid 22-tiden mordkvällen säger mig att vi här har två män inblandade i Palmemordet. Jag kan inte komma till någon annan slutsats.
Tunnelbanemannen kunde man inte hitta tidigare eftersom de viktiga förhören låg under sekretess. Men nu känner vi till hans existens och då tycker jag vårt case är starkt. Han stod faktiskt mittemot mordplatsen med en WT 1,5 minut före mordet. Omöjligt att negligera.
Jag misstänker också att det var han som sprang till den mörkblå Volvo 142 som stod på AF kyrkogata ca 23.23. Vilken annan "turk" skulle just då springa som besatt på Olofsgatan? Hata slumpen.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-11 kl. 23:17.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-11 kl. 23:17.