Citat:
Hos psykopaten är frånvaron av logik lika tydlig som bristen på adekvat reaktion i givna situationer. Dess tankemönster är inte bara annorlunda, det är ofta totalt bakvänt.
Den tror att alla andra tänker precis som den själv. I realiteten är det försvinnande få människor som fungerar på det sättet (titta bara i denna tråd) och det är tur för annars skulle mänskligheten ha mördat ut sig själv för länge sedan.
En inblick i en kontrollerande psykopathjärna utifrån dess egna ord:
A 168/3526
"10:18 L Du ställer orimliga krav. Jag försöker. Du kräver dump. Finns ingen. Eftersom du säger jag ska räkna med att du har tillgång till mina konton. Och plötsligt "tar kärleken slut" och vi ska höras "VARTEFTER". Ackompanjerat av okvädningsord om att jag utnyttjar och aldrig menat nåt. Och fortfarande är jag kvar
10:20 S: Om mina krav är orimliga så har vi ingen chans. Kommer aldrig acceptera något annat än 100%.
Inte ens säkert 100% räcker.
11:17 S: Som sagt så berättar man ALLT i den relation jag ville ha med dig. UTAN att vara tillfrågad. VET att den andre vill veta. DELAR livet och allting.
14:38 L: Påminner: Det var DU som inte ville höra om SL, frågade om N istället
När det fanns nåt påtagligt att säga gjorde jag det
Idag med
14:38 S: Ja. Du måste överprestera har jag sagt. Du måste berätta varje steg du tar i princip. Vad du äter till frukost, vad du tänker när du cyklar osv.
14:41 S: Du får inte misstro mig en enda sekund. Jag misstror dig till 100%
14:42 S: Du lär förneka att du gör det. Ser fram emot att höra hur du tänker att du gör med SL. För antingen ljuger du för mig som vanligt, eller så är du så in i helvete korkad att du bör städas bort ur mänskligheten, eller så är du elak med samma påföljd
17:13 S: Jag kräver 100%
20:10 S: Fortsätt gärna berätta om ALLT om du vill fä mig tro.
22:07 S: Förväntar mig 100% tillit och delning från dig."
Den tror att alla andra tänker precis som den själv. I realiteten är det försvinnande få människor som fungerar på det sättet (titta bara i denna tråd) och det är tur för annars skulle mänskligheten ha mördat ut sig själv för länge sedan.
En inblick i en kontrollerande psykopathjärna utifrån dess egna ord:
A 168/3526
"10:18 L Du ställer orimliga krav. Jag försöker. Du kräver dump. Finns ingen. Eftersom du säger jag ska räkna med att du har tillgång till mina konton. Och plötsligt "tar kärleken slut" och vi ska höras "VARTEFTER". Ackompanjerat av okvädningsord om att jag utnyttjar och aldrig menat nåt. Och fortfarande är jag kvar
10:20 S: Om mina krav är orimliga så har vi ingen chans. Kommer aldrig acceptera något annat än 100%.
Inte ens säkert 100% räcker.
11:17 S: Som sagt så berättar man ALLT i den relation jag ville ha med dig. UTAN att vara tillfrågad. VET att den andre vill veta. DELAR livet och allting.
14:38 L: Påminner: Det var DU som inte ville höra om SL, frågade om N istället
När det fanns nåt påtagligt att säga gjorde jag det
Idag med
14:38 S: Ja. Du måste överprestera har jag sagt. Du måste berätta varje steg du tar i princip. Vad du äter till frukost, vad du tänker när du cyklar osv.
14:41 S: Du får inte misstro mig en enda sekund. Jag misstror dig till 100%
14:42 S: Du lär förneka att du gör det. Ser fram emot att höra hur du tänker att du gör med SL. För antingen ljuger du för mig som vanligt, eller så är du så in i helvete korkad att du bör städas bort ur mänskligheten, eller så är du elak med samma påföljd
17:13 S: Jag kräver 100%
20:10 S: Fortsätt gärna berätta om ALLT om du vill fä mig tro.
22:07 S: Förväntar mig 100% tillit och delning från dig."
Precis, rätt uppenbart att S är personlighetsstörd när man läser den här loggen. Minns dock inte från vilket år den är däremot, för att förstå kontexten och vad som är aktuellt och relevant för stunden i deras relation. De verkar ju från och till under åren, förhandla och omförhandla villkoren för sin relation. I takt med att S ångrar sig, vill backa ur och stanna kvar med Hanna, så vill han ändå ha 100% lydnas av L, utan att själv behöva försaka, eller investera något i deras relation. Orealistiskt upplägg, dessa krav har han på L. Vid tiden för detta, är han samtidigt själv otrogen, ljuger och bedrar sin hustru till 100%, så han är en särdeles hycklare, lögnare brukar vara det.
Den vanligaste anledningen till att människor ljuger är att de vill bevara sitt rykte. Men Stefans problem är att samtidigt som han vill undvika att hans egen skitiga buk outas anser han att han har fullt av rättigheter i förhållande till sina kvinnor. Han har ju under åren övat upp, och vant sig vid att han har 100% övertag. Han äter kakan och behåller kakan samtidigt. Det passar honom utmärkt, alla fördelar och privilegier tillfaller honom, och endast honom.
Det är klart att den självbilden och hybrisen är svår att motarbeta. Det är omöjligt att förhandla med en sådan självisk part. Såhär i efterhand hade det nog varit lättare att säga sanningen till H, skilja sig och börja om än att gå igenom rättegångar, flashback och vara uthängd för evigt genom Fup. Det han gjort, hänger alltid med, så fort någon googlar hans namn.
De människor i hans närhet som kände honom och Lena behöver ju bara läsa Fup för att inse det uppenbara, det förändras knappast av att han kommer frias slutgiltigt i hovrätten. De som vill förstå, kommer förstå.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-11-07 kl. 10:06.
Senast redigerad av Mimmirider 2020-11-07 kl. 10:06.