2020-11-05, 23:37
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Stämmer det du säger.

Antal samhällsviktiga föräldrar varierar dessutom små/stora städer.

Om antalet i en klass går ner till 5-10 st jämfört med klasser på 25-30 barn.

Borde det göra stor skillnad i smittspridningen.

Med viss koordination föräldrar emellan borde det gå att styra upp barns hemmavarande.

Åldrar 13-17 kan klara av att vara hemma själva med viss uppsyn.

Samordna riktlinjer för att begränsa barngrupper 0-12 år till högst 8-10 barn.

Mer avancerade/skärpta riktlinjer (mer avstånd/mer koll) går att implementera med barngrupper på 8-10 barn, svårare med barngrupper på 20-30 barn.

Smittspridningen på #skola visar sig gå -snabbt när det väl händer.

Många drabbas under kort tid, många assymtomatiska smittspridare.

Om skolor ska vara öppna under ökad smittspridning samt ökade inlagda inom sjukvård/IVA.

Måste helt enkelt mer avancerade smittskyddsåtgärder -införas på skolor för att stävja utbrotten.

Riktlinjerna/rekommendationerna :

#Avstånd.

#Tvätta händer.

Ser inte ut att förhindra smittspridningen vi ser på skolor runt i hela Sverige.

Se :

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Diskuterande kan resultera i en låsning inte helt olik den i våras.

FHM kunde FÖREBEREDA folket på en gräns, innan.

Tex.

Ha barnen 0-17, hemma när IVA närmar sig fullt.

Speciellt om det som fyller IVA/sjukhus är medelålders samt ungdomar smittade inom yrkeskategorin skola/elev(arbetstagare).

1 det är meningslöst att jämföra med andra länder. Sedan kan jag berätta att utöver de yrken som nyss nämndes så är det jäkligt många som arbetar hemifrån nu. Tex banker, arbetsförmedlingen, försäkringskassan, försäkringsbolag, kommunernas socialförvaltningar etc. Dessa måste fungera för miljontals individer. Då är det nämligen så att du kan inte sitta hemma och jobba i dessa tjänster om du har små barn kring dig.
Citera
2020-11-05, 23:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag förstår att det finns olika syn på om det skall införas lockdown nu eller inte.
Men kärringjäveln i aktuellt försökte bara släta över precis allt han sa. Det kändes faktiskt riktigt oseriöst, och jag såg inte vitsen med det. Låt snubben berätta vad han tycker och håll käft..
Så kände jag också, hon försökte förringa det han sa på något sätt. Väldigt oproffsigt.
Citera
Bannlyst
Forskare/Vaccin bolagen är nog på Danmark och testar deras vaccin/forskar på mink smittade.

Är du mink-smittad kan du antagligen ta 1 miljon för vaccin du provar.

Mink mutation-approved.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-05 kl. 23:48.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det är nog lika vi spränger bort den i tid för någon "rätt tid" för Tagetes förekommer inte, den finns inte över huvudtaget.

Det får någon annan ombesörja, så mycket krut har jag inte. Eller när jag tänker efter så får nog vara stora mängder C4 för att fälla den besten, det har jag inte heller. Man kan undra hur Tegnell är funtad, allting sker efter att katastrofen är ett faktum. Var det därför han slutade som läkare, patienten hann dö innan han kunde bestämma sig? Har han blivit så skadad av forskandet att allt måste vara peer reviewed med en double blind om det ska passa honom? Varenda presentation har ju varit gårdagens siffror, hallå det är en pandemi!!?? Lite som att ambulansen har en fördröjning på 24h på larm.
Citera
2020-11-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
12 som jobbar på minkfarmar och sen ytterligare 400 om jag uppfattade det rätt på RAIs nyheter.
Man nämnde också nåt om ”spike” (”piggarna” på viruset?) och att det var typ en ny variant där.
Det har varit mutationer på spike-proteinet och man är orolig för att dessa mutationer gör att vaccinerna som tas fram nu inte kommer att fungera, detta då de flesta v dessa har riktat in sig på just detta proteinet. Av denna anledning så tar man till storsläggan. Man vill inte vara det nya Wuhan, dvs de som adresserade problemet först när det var för sent.

Det finns inga bevis för att vaccinerna inte fungerar på denna varianten, men bara risken gör att man väljer att ta i. Ett mycket bra beslut av Danmark! Om än i senaste laget. Tänk om mutationen redan är lös?
Citera
2020-11-05, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
1 det är meningslöst att jämföra med andra länder. Sedan kan jag berätta att utöver de yrken som nyss nämndes så är det jäkligt många som arbetar hemifrån nu. Tex banker, arbetsförmedlingen, försäkringskassan, försäkringsbolag, kommunernas socialförvaltningar etc. Dessa måste fungera för miljontals individer. Då är det nämligen så att du kan inte sitta hemma och jobba i dessa tjänster om du har små barn kring dig.

Lockdown > Nyår.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-05 kl. 23:53.
Citera
2020-11-05, 23:45
Medlem
Hmm. Intressant att Fredrik Sund vill ha en större nerstängning av samhället. En lockdown hade nog kunnat fungera i det avseendet att svenskar inte är trötta på corona-restriktionerna sedan våren på samma sätt som i te.x U.K,Frankrike eller Spanien. Vi har haft det väldigt bra här uppe i Sverige. Den stora frågan är dock om lockdowns ens hjälper nämnvärt. Det är ju virus-säsong ett bra tag framöver.
Citera
2020-11-05, 23:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Undrar hur många som är hemma för covid-19 och sjukskrivna för utbrändhet efter i våras?

Hittade dock denna idag i läkartidningen.

” Över 200 läkare har anmält covid-19 som arbetsskada
Hittills har 217 läkare anmält att de smittats av covid-19 på jobbet. Marina Tuutma, ordförande i Läkarförbundets arbetslivsgrupp, tror dock att det finns ett mörkertal. Hon anser också att reglerna kring arbetsskador behöver bli bättre anpassade för covid-19.”
Citera
2020-11-05, 23:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vore det lämpligt med en av Tegnells "åtgärder i rätt tid", stäng Öresundsbron så inte danskarna kommer hit! Det är ett gratis tips Anders!

Det verkar som att en annan viktig förbindelse med Danmark har stängts, på danskt initiativ. Se svaret jag fick av skribenten "Tveskaeg":

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Frederikshavn är ju en viktig hamnstad. Hur går det med varutransporter till och från Sverige? Läggs dessa om till Grenå? Vad händer med transporter till och från Norge?
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er mange færger det drejer sig om. Både fra Hirtshals og Frederikshavn.
Jeg ved ikke om Aalborg eller Grenå er klar til at håndtere ekstra lastbiler og færger, men ellers bliver det vel en længere køretur over Øresundsbroen.

Anders Tegnell är knappast intresserad av att skydda Sverige från smitta från Danmark. Lyckligtvis är danskarna desto mer angelägna att skydda omvärlden från virus.
Citera
2020-11-05, 23:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag får inte riktigt ihop logiken med minkarna. Vet danskarna något som inte vi vet? Det är astronomiska summor det handlar om.

Därför ska samtliga 14 miljoner minkar som finns hos de danska uppfödarna avlivas till en beräknad kostnad på 5,2 miljarder danska kronor.

https://www.newsoresund.se/alla-danska-minkar-ska-avlivas-efter-upptackt-av-ny-mutation-av-coronavirus/

I Danmark är människoliv viktigare än pengar, i Sverige är pengar viktigare än människoliv.
Citera
2020-11-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
I Danmark är människoliv viktigare än pengar, i Sverige är pengar viktigare än människoliv.
Som sagt var, Danmark vill inte vara de som släppte ut en ny mutation som inte vaccinerna rår på.

Man vet alltså inte om denna mutation kommer att vara ett problem för vaccinerna, men bara risken gör att Danmark väljer att ta smällen! Bra jobbat Danmark.
Citera
2020-11-05, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det verkar som att en annan viktig förbindelse med Danmark har stängts, på danskt initiativ. Se svaret jag fick av skribenten "Tveskaeg":

Anders Tegnell är knappast intresserad av att skydda Sverige från smitta från Danmark. Lyckligtvis är danskarna desto mer angelägna att skydda omvärlden från virus.

Ja danskarna räddade oss skåningar i våras från tengeles mördarvirus, det verkar som de gör det igen. Tur man är skåning, fast då är man ju halvdansk och blir värnad om av sitt hyggefolk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in