2020-11-05, 22:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Ett nytt och sällsynt sansat inlägg i debatten presenterad av professorn i statsvetenskap, Bo Rothstein, i expressen:

https://www.expressen.se/debatt/lockdown-landerna-har-hogre-andel-doda-an-sverige/

Någon kanske redan har lyft fram inlägget, men det förtjänar i så fall att upprepas. I sak handlar det om vikten av att kunna redovisa skälen för att ett visst angreppssätt väljs vid studie av ett problem; här, valet av de nordiska grannländerna, och inte andra europeiska länder, som jämförelseobjekt vid kritik och utvärdering av hur Sveriges coronastrategi har fallit ut.

Rothstein menar bl.a. att det inte är god vetenskaplig metod att bara lyfta fram fakta som styrker den egna tesen. Och visst är det väl så att även den bästa forskaren vill visa på styrkan hos sina fynd i första hand, men att göra det på bekostnad av en allsidig analys hör främst till politiken.

Hur är det man brukar säga, lyssna på vetenskapen? Detta är i så fall ett mycket bra exempel på grundläggande vetenskapsfilosofi.

Först tar han upp att de 26 använder fulmetodik och plockar russinen ur kakan. Sen gör han det själv och selekterar ut 2 veckor nu på hösten. Han måste vara en komplett idiot om han tror att folk ska gå på det eller så skrattar han hela vägen till banken med FHM:s artikelbeställningspengar.
Citera
2020-11-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du kan inte jämföra hur t ex lärare drabbats av detta då det i våras var en klustersmitta osv.

Jag vet skolor som hade 1/3 av personalen sjuk under vecka 11-13. Ingen av dessa fick testa sig och inte eleverna heller.

Och jag vet skolor som inte hade det. Så vad säger det? Jo vi måste ha statistik för alla skolor och lärare och jämföra med något annat.
Citera
2020-11-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Varför stänger man inte skolorna? Det är ju större risk ha dom öppna och smitta hela landet. Så måste man ändå stänga - Så dåligt att köra igång skolorna nu i höstas.

För att det är idiotiskt att stänga skolor och det finns otaliga studier som bevisar det.

Sinnessjuka alarmister som vill stänga skolor. Tur att ni saknar inflytande.
Citera
2020-11-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var 12 danskar, om jag minns rätt.
Viruset har inom Danmark gått från människa till mink och tillbaka till människa igen, som jag fattat det. Detta är ju ett synnerligen avancerat problem, på en helt ny nivå och utvecklas det lika snabbt som det första virusproblemet, kan jag inte tänka mig var vi hamnar.
Fullständigt öppen situation, om du frågar mig.
Jag hoppas att jag missuppfattat alltihop.

Skulle det vara enligt worst case scenario, att det har en annan sträng både när det gäller immunitet och vaccin, och ungefär lika smittsamt och dödligt som de vanligaste varianterna, och den får spridning, så skulle jag säga att vi hamnar någonstans på den första halvan av 1900-talet när det gäller levnadsstandard innan detta är över, och vägen dit skulle bli direkt vidrig.

Men har inte detta som huvudscearie, utan som worst case, och det tror jag inte danskarna har heller, men de försöker det säkra före det osäkra. Och larmrapporter likt denna, sanna eller falska, kommer vi få se hyfsat ofta de närmaste 20-30 åren, då alla verkligen vill undvika en ny pandemi till varje pris.
Citera
2020-11-05, 22:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Temmelig omfattende nedlukning:

Nye restriktioner i Nordjylland

Borgere opfordres til at blive inden for egen kommunegrænse.

Oj!

Jag läser hos Danmarks Radio att största delen av området norr om Limfjorden stängs ner.

Från Danmarks Radio:
- Hele Danmark kommer til at trække store veksler på jeres indsats, jeres tålmodighed og ja, samfundssind.
Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen (S), da hun her til aften præsenterede en række nye og skrappe restriktioner, som gælder for syv nordjyske kommuner.
Det drejer sig om kommunerne Hjørring, Frederikshavn, Vesthimmerland, Brønderslev, Jammerbugt, Thisted og Læsø.
...
Fra mandag vil det som udgangspunkt ikke længere være muligt for udlændinge at rejse ind i de pågældende områder heller ikke for at tage arbejde.
...
Kollektiv transport indstilles, herunder bus, tog og færge ind og ud af de berørte kommuner med undtagelse af skolebusser.
Frederikshavn är ju en viktig hamnstad. Hur går det med varutransporter till och från Sverige? Läggs dessa om till Grenå? Vad händer med transporter till och från Norge?

Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Desuden en massetest:

"I Region Nordjylland er vi godt i gang med at gøre klar til at masseteste op mod 280.000 borgere i den kommende tid. Der er tale om et vigtigt skridt i forhold til at få kortlagt den muterede smitte, så vi sammen kan sikre, at kommende vacciner mod covid-19 vil virke efter hensigten, siger hun."

Danskarna tar verkligen strid mot viruset. All heder åt Danmark!
Citera
2020-11-05, 22:42
Medlem
fernebos avatar
En kort sammanfattning av de hårda ord som kom från Uppsalas infeftionsläkare Fredrik Sund i Aktuellt ikväll:

Citat:
Uppsalas infektionsläkare Fredrik Sund vill att Sverige inför hårdare restriktioner, till och med utegångsförbud om situationen så kräver det. Det säger han i SVT Aktuellt.

Region Uppsala var först ut med att införa strängare rekommendationer lokalt, men smittspridningen är fortfarande oroande, säger Fredrik Sund:

– Restriktionerna efterlevs inte, säger han i programmet.

– Vi och resten av Sverige befinner oss nästan i fritt fall nu. Då tycker jag att vi måste gå in med kraftfullare restriktioner och jag tycker det är dags att verkligen överväga en nedstängning i samhället, säger Fredrik Sund.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du borde nog ägna dig åt ABF-studier i första hand.

Vetenskaplig metod verkar inte vara din starkaste sida.

Någon trevlig kurs i silversmide skulle jag rekommendera på ålderns höst.

Ta lite ledigt, åk tlll Aruba, där är det vackert och smittfritt..bara 5-10 fall om dagen ungefär.

Men sladdra för guds skull inte om den svenska strategin.

Fokusera på paraplydrinkarna.

Det är inte vetenskapligt bevisat att de fungerar, men det kan jag intyga.

Ha, klassisk reaktion i denna tråd. Personpåhopp och det eviga trevandet att undslippa sakfrågan när argumenten tryter.
Citera
2020-11-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Rörande lärare:

https://www.fhi.no/nyheter/2020/mer-covid-19-i-noen-yrkesgrupper/

Citat:
Ungefär samma resultat där från den tidigare studien i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kom igen när du har en randomiserad dubbelblind studie.

Här agerar vi bara på vetenskaplig evidens.

Citat:
Du gör inte en randomiserad dubbelblind studie när du tar fram fall per yrkesgrupp. Det är statistik. Samma resultat, i princip, i Norge som Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Minst sagt intressana listor, båda består ju yrken som träffar mycket folk. Över listan över lägst risk hade jag tippat något i stil med lantbrukare eller liknande. Även kontorsyrken hade jag placerat längt ner.

Citat:
Varför skulle de bara det?

Norge tog fram statistik för två tidpunkter. Förskollärare och andra lärare ligger på eller under genomsnittet för att smittas både för personer feb-juli och juli-nov.. Liknande resultat för lärare i Sverige i tidigare studie.

Taxichaufförer, restaurang/serviceyrken ligger i topp.

Kom med belägg som visar motsatsen.

Citat:
De viktigaste resultaten
Perioden februari - juli
Resultaten är preliminära och visar att det under perioden från februari till mitten av juli 2020 var:

2.3 covid-19 fall per 1000 personer i arbetsför ålder (20–70 år) i Norge.
Bland hälso- och sjukvårdspersonal som sjukgymnaster, tandläkare, sjuksköterskor och läkare fanns det 3,5 till 6,5 fall per 1 000. Detta är 1,5 till 3 gånger fler än i resten av befolkningen i arbetsför ålder.
Bland taxichaufförer, bussförare och spårvagnsförare var det ungefär samma ökning: från 3,4 till 5,5 fall per 1000.

Förstår ni om detta är vissa yrkesgrupper som har haft dessa fall ( räknat per tusen ivånare)?
Senast redigerad av Urbizzo 2020-11-05 kl. 22:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
En kort sammanfattning av de hårda ord som kom från Uppsalas smittskyddsläkare i Aktuellt ikväll:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Infektionsläkare, inte smittskyddsläkare.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej för helvete det handlar inte om liv och död för 20-åringar. Dessa har större chans att dö av ett blixtnedslag än av "covid".

Och hur kan du ens jämföra med dig själv när du var ung? Var det en pandemi då som förbjöd dig att träffa vänner, festa, leva? Snart har dagens unga blivit berövade på ett helt år av sin ungdom.

Maken till egoism.

Naaaw, du är så söt när du är arg. Får man lov att fråga hur gammal apan är?

Edit:
Jag undrar om det är din ungdom som blir förstörd under pandemin alltså.
Citera
2020-11-05, 22:45
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Du missförstår + #bajskastning.

Misskrediterar inte vården någonstans. Tvärtom ser jag hellre att Sverige hjälper vården genom att hålla barn hemma tills efter nyår.

Detta då 100+ skolor uppvisar smittspridning (barn/pedagoger) över hela landet.

Tala med någon annan.

” 39 procent. Så stor andel av hälso- och sjukvårdspersonalen antogs stanna hemma om skolorna slutade fungera.”

Sedan har du resten av samhällsapparaten så tänk ett steg till !
Citera
2020-11-05, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det enda man kan göra fel med lockdown är att tillämpa den för sent - vilket nästan alla länder som tagit till lockdown tyvärr har gjort.

En lockdown skall vara proaktiv - inte reaktiv. Dock hjälper den alltid ändå, även om man tillsätter den sent, men den hjälper då först efter en viss tid. Precis som vi såg smittkurvorna i våras vända neråt efter några få veckor med lockdown i Italien m.fl. länder.

Italien varnade andra länder för att inte reagera för sent. Även den varningen ignorerade Sverige.

Att Sverige i våg 2, precis som i våg 1, har en senare utveckling, innebär inte att vi kommer på något sätt lyckas bättre i denna våg. Vi kommer fortfarande vara i topp bland världens skamfläckar. Precis som i våras.

Att jämföra oss med extremt tätbefolkade länder rakt av, är också missvisande. Vi borde ligga långt långt under dem i antal döda/capita - inte alls i närheten av samma klass som dem.

Den här artikeln tyder ju på att Tegnell alltså medvetet valde en strategi som innebär många döda - istället för att försöka förhindra det. Och sen körde ända in i kaklet. Det kan man inte säga om många andra länder. De flesta vaknar ju till - om än något sent.

Både avsikt räknas - och slutligt resultat.

Vad säger det om ett land vards statsepidemiolog medvetet väljer en strategi som leder till fler döda... Och ingen gör något åt det. Medan resten av världen gör allt de kan för att krossa smittan. Vad har man för avsikt då? Att spara in pengar? Troligen. Knappast att rädda liv, i varje fall. Föga vackra avsikter. Om man nu har en grundsyn som innebär humana värderingar, alltså.

Resultat då?
Du behöver bara vänta ett litet tag till så kommer du att se att vi kommer vara bland bottenskrapet av världens länder. Igen. Med topp fem eller topp tio av antal döda/capita totalt sett. Precis som i våras. Det är en mardröm.

Hoppas mer sånt här kommer fram, som i denna artikel. Folk behöver höra hur otroligt smutsigt det är, bakom kulisserna. Jag hoppas att journalister begär ut alla handlingar från FHM sedan pandemins början.

Dagens GP-debatt som nån länkade var bra också - svidande kritik mot FHM. Sånt behövs nu när vi går in i våg 2, med en alltmer skenande situation.

Jag gillar hur otroligt kass din argumentation är.

Fakta: Många länder körde lockdown och all skit det innebär och har fler dödsfall än Sverige.

Fakta: Många av dessa länder är mer glesbefolkade än Sverige.

Fakta: Många hade "proaktiv" lockdown, dvs. den absolut sämsta lockdownen. Bara negativa konsekvenser och nästan inget vunnet.

Fakta: När Trump sa att viruset skulle vara borta till påsk och Tjeckerna festade adjö till Corona på Karlsbron så stod Tegnell och talade om att detta var ett maratonlopp och vi skulle inte förvänta oss att det tog slut på länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in