2020-11-05, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Det han för fram är vikten av en allsidig analys, något som är nästan helt frånvarande i den offentliga debatten. Det är något som oroar mig. Att du tycker en allsidig debatt är idioti är talande.

Jag tycker han kastar sten i glashus med sin egen lilla fulmetodik. Tycker inte jag ser speciellt mycket offentlig debatt för den delen heller. Men nu är väl Pandoras ask öppen, Tegnells fulspel ligger fullt synligt och det är regeringen som har ansvaret. De borde hiva ut Tegnell och sätta in någon som kan styra upp det här clusterfucket!
Citera
2020-11-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är egentligen helt emot lockdown. Tyvärr verkar det som om befolkningen VILL ha det.
Som det är nu, så följer ju inte folk ens de enklaste råd för att bromsa detta.
Precis som sagts, så är vi på väg mot ett läge där det inte finns någon annan utväg.
Detta kan lätt undvikas genom att folk tar ansvar, men snart är det faktiskt för sent..

Läste nånstans att Sverige inte får ha lockdown? Har något med mänskliga rättigheter att göra? Men det är väl ett undantag om det är en pandemi som härjar
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det många som har struntat i rådet att stanna hemma vid sjukdom?

Jag tror att det hade kunnat fungera, men inte i ditt fiktiva exempel där man har smittats av någon på andra sidan gatan en vecka tidigare.

Vem är det som lever i en fantasivärld? Du tror uppenbarligen fortfarande att sjukdomen huvudsakligen sprids av individer med symtom.

Du påstår rakt ut, att epidemin hade dött ut, bara folk hade stannat hemma när dom fick symtom på sjukdom. Din bild av sjukdomen bygger på fantasier.

Det kom någon enkät nyligen som visade att runt 36 % om jag minns rätt gick på jobbet med symtom trots de tydliga restriktioner kring det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror seriöst att du underskattar förmågan att lära sig via hemundervisning och onlineundervisning. Samtidigt tror jag du överskattar skolans förmåga att lära ut och ge stöd till de elever som behöver det. Säg att en normal skoldag innehåller maximalt 4-5 timmars aktiv undervisningstid per dag, samt att det går 30 elever i varje klass. Då har vi mellan 240-300 minuters undervisningstid per dag. Hur mycket individuell hjälp får då varje elever? Om all denna tid åtgick till individuell hjälp handlar det om 8-10 minuters tid per skoldag utfördelat på 30 elever. Men så mycket blir det i praktiken aldrig, då mycket av denna tid ägnas åt storföreläsningar. Något som mycket väl skulle gå att skötas online. Faktum är att jag tror att de allra flesta elever skulle få betydligt bättre hjälp om de fick handledning av sina föräldrar.

Många föräldrar som höll sina barn hemma under våren har vittnat om att barnen lärt sig mer på att vara hemma, än vad de lärt sig i skolan. Snittbetygen var också signifikant högre i gymnasieskolan än tidigare år.

Går säkert i vissa fall, men räcker att det blir kaos för 20%, vilket jag definitivt tror att det skulle bli, lågt räknat så har vi en situation som får corona-pandemin att framstå som paradiset.
Citera
2020-11-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu vore det lämpligt med en av Tegnells "åtgärder i rätt tid", stäng Öresundsbron så inte danskarna kommer hit! Det är ett gratis tips Anders!
Det är nog lika vi spränger bort den i tid för någon "rätt tid" för Tagetes förekommer inte, den finns inte över huvudtaget.
Citera
2020-11-05, 23:27
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Du svarade inte på min fråga. Vad är din utbildning och vad är ditt yrke? Jag är ekonom och har ytterligare en utbildning som ger mig en nisch. Jag jobbar bland annat med analys av pandemins konsekvenser. Får jag ett svar nu?

Nyheter är inte en bra grund för analys i något sammanhang överhuvudtaget. Proffs läser forskning, diskuterar med sakkunniga kollegor och intervjuar/konsulterar sakexperter på andra områden. Sen gör de analys. Medierna har en annan logik än proffs. De ska sälja så många klick som möjligt och det gör de genom att slå an på din rädsla. De producerar en rundgång av samma alarmistiska mög. Rent skit i många fall.

Belgien och Frankrike hade lockdown i våras. Sverige hade inte det. Belgien och Frankrike är andra slags länder och de har också en mer ineffektiv offentlig sektor än Sverige. Vad som sker där, är knappast ett bud om vad som ska ske i Sverige.

Inom vilket område bedriver du forskningen? Jag håller helt med om media men inte när det gäller ditt tal om hur "proffsen" kommer till sina slutsatser.

I många fall är dessa proffs extremt inriktade på ett område när det skulle behövas mer bredd och öppet tänkande samt acceptans för andra teorier och rön.

Min upplevelse är snarare det motsatta. Att konkurrensen i branschen är stenhård och folk går över lik för att knipa nästa "find".

Går till exempel inte att se någon särskild etik satt i spel som inom vården. Redan där bör man vara uppmärksam.
Citera
2020-11-05, 23:28
Medlem
zerolucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Varför har vi inte lockdown i Sverige??

Ska det vara tvingande måste någon se till att det efterföljs och att överträdelser beivras.
Vi har alldeles för få poliser.
I Australien, som till skillnad från oss nu öppnar upp efter nedstängning och utegångsförbud,
har det kryllat av poliser på gator och i parker.
Visst har folk protesterat och brutit mot förordningar även där, men de lagförs direkt.
Sveriges gruvligt eftersatta polis, som har fullt upp med gängsjutningar, och därtill fulla fängelser,
har inte kapaciteten som behövs.
Jag tror inte det är för att man inte vill, eller ser behovet, utan för att man är för mjäkiga och
rädda för folkets ilska och helt enkelt inte kan se till att det efterföljs.
Och då får det gå som det går, det enda alternativet som finns kvar.
Citera
2020-11-05, 23:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En stor tankevurpa många gör är att tro att Samhällsviktig verksamhet endast innefattar sjukvård/polis/räddningstjänst.

Hur skulle du klara dig utan ex. Sophämtning, matbutiker, apotek, el, vatten, avlopp, kommunal service, post, fraktbolag, internet, telefoni, leverantörer till livsmedelsbutiker, snöröjning, osv osv?

Gruppen samhällsviktiga yrken är så otroligt mycket större än man kan tro vid första anblick.
Att just du kan hitta någon av dessa som du inte behöver är en sak, medför att samhället skall fungera i stort, så är det många inblandade.
Så är det ju, det konstiga är dock att lärare inte ingick i gruppen samhällsviktiga yrken då de ( socialstyrelsen?) tog fram listan i våras för prioritering av testning.🤷🏼‍♀️
Citera
2020-11-05, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Frederikshavn är ju en viktig hamnstad. Hur går det med varutransporter till och från Sverige? Läggs dessa om till Grenå? Vad händer med transporter till och från Norge?

Det er mange færger det drejer sig om. Både fra Hirtshals og Frederikshavn.
Jeg ved ikke om Aalborg eller Grenå er klar til at håndtere ekstra lastbiler og færger, men ellers bliver det vel en længere køretur over Øresundsbroen.
Citera
2020-11-05, 23:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur ska ni fira nyår blir det annorlunda i år pga COVID?

Som det ser ut nu så kanske det bir ett firande i lockdown? Jag hade redan ställt in nyår så det gör varken till eller ifrån. Liksom min födelsedag och julen. Fuck it!
Citera
2020-11-05, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
2 år? Blir situationen allvarlig så får man leva under de omständigheterna och anpassa sig efter det. Om situationen blir väldigt allvarlig så gör de där 2 årens traditionella undervisning varken till eller från, då är det andra prioriteringar som gäller. Du kanske räknar med att pandemin är över nästa år? Men om den inte är det? Hade du tänkt att livet ändå skulle gå vidare som vanligt? Hur tror du att det blir om man tvingas stänga skolorna av en eller annan anledning? Bryter du ihop då?

Mänskligheten har stått inför större utmaningar än temporärt stängda skolor och löst det.

Ja, 2 år kan det bli, kanske t.om. om det värsta slår in när det gäller danskeländet. Minst 1,5 år iallafall, från när det började i mars 2020.
Och jag bryter inte ihop, för att jag vet att våra beslutsfattare är medvetna om de fatala konsekvenserna det skulle innebära. Men du kanske är en av dem som ser fram emot att ta reda på vilka barn som har svårt med hemundervisning, och som är ensamma hemma på dagarna, och sedan knacka på i hitlerjugend-mundering och säga till barnen och säga att dig kan de minsann komma till, när alla andra sviker.
Citera
2020-11-05, 23:36
Medlem
Citat:
Hur ska ni fira nyår blir det annorlunda i år pga COVID?

Firar med de närmsta i familjen. Precis som julen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in