2020-11-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I hans fall var det en kombination av fysik och psyke som gjorde att han verkat fallfärdig när han bankade på dörren. Att denne man, som agerat kyligt i samband med hanterandet av den skjutne personen, skulle närmast falla ihop när han fick höra att det var Palme är inte trovärdigt. En Palme som han förmodligen tyckte illa om dessutom.

Så Engström var djupt chockad när han kom tillbaka till Skandia eftersom han var mördaren. Det borde han inte varit med tanke på hur lugn han var på mordplatsen som vittne.

Ja, här får man gnugga hjärncellerna för at hänga med...
Citera
2020-11-04, 13:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag håller också med Ockham, man skall inte krångla till det i onödan. De observationer vi behöver förklara är de här:

- Någon med en lång mörk rock skjuter Palme och springer sedan in i gränden.
- SE har på sig en lång mörk rock, och springer efter att Palme har skjutits in i gränden.
- Därefter har ingen sett till SE på platsen.

En enkel och rimlig förklaring är alltså att SE sköt Palme. Sedan finns det några författare (Lars Borgnäs, Gunnar Wall och Jan Stocklassa) som menar att SE inte sköt Palme, men hur förklarar då dessa författare de här observationerna?

När jag tittar på denna lista så ser jag ett signalement i "lång mörk rock", en person som springer och att ingen uppfattat SE som varande på mordplatsen efter skotten.

Att detta skulle vara tillräckligt för att "förklara att SE sköt Palme" är ju självfallet för tunt men kanske förklarar en del kring den ökande mängd personer som nu "köpt" teorin med SE som GM?

Hur förklara alla uppgifter SE kommer med från mordplatsen efter skotten? De som han berättar för vakterna redan kl.23:40? Och vidare i förhören... Vet vad Lisbeth sagt och hur hon betett sig o.s.v.

Den enkla och rimliga förklaringen är snarare tvärtom...
Det håller ju även TP med om som döpte sin bok till den Osannolike mördaren...

Din fråga angående övriga författarnas teorier passar jag på. Jag är rätt skeptisk till alla författare. De vill ju självfallet vill sälja sin teori och tjänar på att så många som möjligt köper både boken och teorin..
Borgnäs kom väl senast med teorin om att det var SE som sprang på DB-gata, men inte som GM... ?Och att GM tagit av på Luntmakargatan?
Ja, herregud..

Det vore helt otroligt om någon av dessa författare hade rätt i alla detaljer... för att inte säga omöjligt!
Det jag känna gällande SE är att många verkar läsa TP och LL's böcker som man läser bibeln...
Sällan någon här ens erkänner osäkerhet kring olika uppgifter...
Ej heller brister vad gäller presskonferensen.. o.s.v.

I Teatermords-forumet är det förstås ännu värre...
Citera
2020-11-04, 13:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Så Engström var djupt chockad när han kom tillbaka till Skandia eftersom han var mördaren. Det borde han inte varit med tanke på hur lugn han var på mordplatsen som vittne.

Ja, här får man gnugga hjärncellerna för at hänga med...
Han var tagen av både mordet han begått och löprundan. Av allt att döma var han inte något lugnt vittne, ja inte ens vittne. Ingen har tydligen sett honom i den rollen.

Det är liksom det som är min poäng, hade han varit ett sådant lugnt vittne hade han inte varit alldeles till sig när han bankar på dörren nästan 20 minuter senare.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-04 kl. 14:09.
Citera
2020-11-04, 13:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren Krister Petersson menar att det inte går att komma runt Engström. Och sedan har vi de här tre författarna jag nämnde, som tydligen i sina böcker framhärdar i att Engström inte sköt Palme. Det jag undrar över är alltså hur de här författarna argumenterar när de uppenbarligen anser sig just komma runt Engström som gärningsman. Någon här kanske har läst deras böcker och kan berätta lite?
Som privatperson skulle KP förmodligen uttryckt sig ungefär som författarna (TP, LL), det vill säga att SE är mördaren. Det kunde han inte göra i egenskap av åklagare utan nästa steg skulle varit att begära honom häktad som skäligen misstänkt för vidare utredning.

De andras böcker har jag inte läst.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-04 kl. 14:15.
Citera
2020-11-04, 15:27
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Han var tagen av både mordet han begått och löprundan. Av allt att döma var han inte något lugnt vittne, ja inte ens vittne. Ingen har tydligen sett honom i den rollen.

Det är liksom det som är min poäng, hade han varit ett sådant lugnt vittne hade han inte varit alldeles till sig när han bankar på dörren nästan 20 minuter senare.

Finns ingenting som säger att han skulle vara fysiskt berörd. Inte hög puls. Inte röd i ansiktet. Inte fysiskt stressad. Inte svettig. Däremot är han skakad och chockad som de flesta svenskar var när de fick besked om mordet.
Citera
2020-11-04, 15:55
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Finns ingenting som säger att han skulle vara fysiskt berörd. Inte hög puls. Inte röd i ansiktet. Inte fysiskt stressad. Inte svettig. Däremot är han skakad och chockad som de flesta svenskar var när de fick besked om mordet.
Nä det där går inte ihop med det kyliga och rationella "vittnet" vid brottsplatsen.

Så här tror jag. Mordet kan ha varit en impulshandling av en onykter SE, därför bommade han det andra skottet. Sedan drog han iväg in i gränden, passerade LJ som han såg senast när han vände sig om uppe på krönet. Korsade Malmskillnadsgatan, sprang nerför DB-gatan (mötte YN), svängde in på Regeringsgatan och sedan förmodligen via Brunnsgatan åter till Sveavägen så småningom. Rejält fysiskt och psykiskt påverkad bultar han så småningom på Skandiadörren efter att kanske stannat upp nära mordplatsen någon minut och snappat upp lite detaljer. Han hör någon, en man, säga att Palme är skjuten. Kanske säger denne man eller någon annan att han fått konstgjord andning. Vid ett senare förhör säger han i och för sig att det var den "söta gumman" som talat om det för honom, inte lätt att hålla koll på alla detaljer när man ljuger och hittar på.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-04 kl. 16:00.
Citera
2020-11-04, 16:29
Medlem
Citat:

Men ingen har ju sagt sig se honom på webbplatsen. Hur vet vi då hur lugn han var där? För att han själv säger det? Vi kan inte lita på det Engström säger. Det tror jag vi kan vara överens om.

Det är hur som helst inget att dra några växlar på. Han kan så klart ha varit lugn som en filbunke på mordplatsen och ändå vara chockad och osammanhängande när han kommer till receptionen för att prata av sig. Vem hade inte varit stirrig i ett sånt läge. Han kommer ju för tusan från platsen där statsministern nyss blivit mördad. Hur lät de övriga vittnena när de pratade med bekanta den natten? Som om de läste väderleksrapporten?
Citera
2020-11-04, 16:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men ingen har ju sagt sig se honom på webbplatsen. Hur vet vi då hur lugn han var där? För att han själv säger det? Vi kan inte lita på det Engström säger. Det tror jag vi kan vara överens om.

Det är hur som helst inget att dra några växlar på. Han kan så klart ha varit lugn som en filbunke på mordplatsen och ändå vara chockad och osammanhängande när han kommer till receptionen för att prata av sig. Vem hade inte varit stirrig i ett sånt läge. Han kommer ju för tusan från platsen där statsministern nyss blivit mördad. Hur lät de övriga vittnena när de pratade med bekanta den natten? Som om de läste väderleksrapporten?
Webbplatsen? Antar autokorrekt varit framme

Åtminstone en sak som vi kan vara överens om, han ljuger och hittar på så det är alldeles hopplöst Jag vet inte var man ska placera honom som vittne, någon borde haft någon enda liten observation. Varken polis eller andra vittnen har sett honom i någon som helst position eller roll. Jag har inte ens sett att någon sagt, "jo det var någon konstig person som stod i hörnet, jag vet inte vart han tog vägen".
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-04 kl. 16:42.
Citera
2020-11-04, 17:25
Medlem
Citat:
Webbplatsen? Antar autokorrekt varit framme

Åtminstone en sak som vi kan vara överens om, han ljuger och hittar på så det är alldeles hopplöst Jag vet inte var man ska placera honom som vittne, någon borde haft någon enda liten observation. Varken polis eller andra vittnen har sett honom i någon som helst position eller roll. Jag har inte ens sett att någon sagt, "jo det var någon konstig person som stod i hörnet, jag vet inte vart han tog vägen".

Nej, Engström har sannerligen setts på webbplatsen!

Ja, hela caset mot Engström bygger ju på att "ingen har sett honom". Men det är för tunt. Framförallt anmärkningsvärt oprövat. I alla fall sett till vad som luftats offentligt så här långt. Eftersom Engström uppenbarligen har varit huvudspåret under lång tid får man förmoda att man ägnat sig åt en ganska hård hypotesprövning: Hört alla vittnen igen och explicit frågat ut dem om Engström. Men har det skett? Om så vore fallet borde väl Petersson berättat det. Stärker ju hans tes i så fall om det utföll till hans fördel.

Engström borde rimligtvis dröjt sig kvar i omgivningens medvetande om han var det vittne han påstod sig vara. Men om han inte var det? Om han dök upp på mordplatsen nån halvminut efter skotten? Bara om vi ser till vittnesförhören kan vi konstatera att det fanns långt över tjugo personer i korsningen innan det ens gått en minut. Vissa beskriver platsen som "kaotisk". Ett "virrvarr". Vilka övriga personer omnämns i förhören? Vittnenas egna bekanta och de som gör något av betydelse på platsen. Fullt begripligt pratar ingen om någon "person som stod i hörnet". Trots att det vimlar av just sådana på platsen.

Tror också att Engström ljuger och skarvar på flera punkter. Men kanske inte alltid heller med beräkning. Lite missförstånd och önsketänkande spelar nog in. Jag tror till exempel att han är senare på plats än vad han själv fått för sig. Han kan knappast veta så noga. Bevittnar ju inte mordet. Han lär inte ha varit ett tjugotal meter ifrån när skotten faller som han påstår. Vem skulle inte höjt blicken i ett sånt läge? Folk vred på huvet ett kvarter därifrån. Att han skulle ha hört en knall när han tittar på klockan är krystat. Ett tafatt försök att komma nära inpå trots att han inte sett nåt. Begripligt som utsaga av ett fåfängt vittne men svårförståeligt för att komma från en slug gärningsman.
Citera
2020-11-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark

En sak är säker. Engströms chocktillstånd växer för var dag som går.

Gahn säger att Engström var "skakad". Kollegan Olofsson tyckte att "han såg ut att ha varit med om någonting som han tyckte var ganska otäckt." Ja, det kan man väl lugnt påstå...

Här inne låter det som att han var i totalt upplösningstillstånd. Och varför det skulle göra honom troligare som GM fattar jag inte. Ett sånt jävla nervvrak som Palmes mördare...
Citera
2020-11-04, 17:49
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
En sak är säker. Engströms chocktillstånd växer för var dag som går.

Gahn säger att Engström var "skakad". Kollegan Olofsson tyckte att "han såg ut att ha varit med om någonting som han tyckte var ganska otäckt." Ja, det kan man väl lugnt påstå...

Här inne låter det som att han var i totalt upplösningstillstånd. Och varför det skulle göra honom troligare som GM fattar jag inte. Ett sånt jävla nervvrak som Palmes mördare...

Jo det blir nästan roligt när man läser förklaringarna som ska förklara SE:s beteende. Indicerna som presenteras här kommer allt längre och längre ifrån logik, substans och verkligheten. Men det är klart ska man få dit SE för mordet så krävs det fantasi så det räcker och blir över...
Citera
2020-11-04, 18:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej, Engström har sannerligen setts på webbplatsen!

Ja, hela caset mot Engström bygger ju på att "ingen har sett honom". Men det är för tunt. Framförallt anmärkningsvärt oprövat. I alla fall sett till vad som luftats offentligt så här långt. Eftersom Engström uppenbarligen har varit huvudspåret under lång tid får man förmoda att man ägnat sig åt en ganska hård hypotesprövning: Hört alla vittnen igen och explicit frågat ut dem om Engström. Men har det skett? Om så vore fallet borde väl Petersson berättat det. Stärker ju hans tes i så fall om det utföll till hans fördel.

Engström borde rimligtvis dröjt sig kvar i omgivningens medvetande om han var det vittne han påstod sig vara. Men om han inte var det? Om han dök upp på mordplatsen nån halvminut efter skotten? Bara om vi ser till vittnesförhören kan vi konstatera att det fanns långt över tjugo personer i korsningen innan det ens gått en minut. Vissa beskriver platsen som "kaotisk". Ett "virrvarr". Vilka övriga personer omnämns i förhören? Vittnenas egna bekanta och de som gör något av betydelse på platsen. Fullt begripligt pratar ingen om någon "person som stod i hörnet". Trots att det vimlar av just sådana på platsen.

Tror också att Engström ljuger och skarvar på flera punkter. Men kanske inte alltid heller med beräkning. Lite missförstånd och önsketänkande spelar nog in. Jag tror till exempel att han är senare på plats än vad han själv fått för sig. Han kan knappast veta så noga. Bevittnar ju inte mordet. Han lär inte ha varit ett tjugotal meter ifrån när skotten faller som han påstår. Vem skulle inte höjt blicken i ett sånt läge? Folk vred på huvet ett kvarter därifrån. Att han skulle ha hört en knall när han tittar på klockan är krystat. Ett tafatt försök att komma nära inpå trots att han inte sett nåt. Begripligt som utsaga av ett fåfängt vittne men svårförståeligt för att komma från en slug gärningsman.
Jag har verkligen tänkt tanken att han bara är ett vittne som haft en djävulusisk otur. Ingen har tagit någon notis om honom trots kontaktförsök med både polis och andra vittnen. Han har dock varit på platsen eftersom han kunde peka ut LJ, innan det stod något i tidningarna.

Dessutom hade han oturen att GM-signalementet stämde in på honom. Jag är övertygad om att mannen som YN såg på DB-gatan var GM. Även denne stämde in på SE med sin fladdrande rock och handlovsväska. Det är så många märkliga sammanträffanden så hälften kunde vara nog.

KP:s och TP:s och LL:s slutsatser är nog det närmaste sanningen vi kan komma, så här 34 år efter mordet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-04 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in