Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Jag håller också med Ockham, man skall inte krångla till det i onödan. De observationer vi behöver förklara är de här:
- Någon med en lång mörk rock skjuter Palme och springer sedan in i gränden.
- SE har på sig en lång mörk rock, och springer efter att Palme har skjutits in i gränden.
- Därefter har ingen sett till SE på platsen.
En enkel och rimlig förklaring är alltså att SE sköt Palme. Sedan finns det några författare (Lars Borgnäs, Gunnar Wall och Jan Stocklassa) som menar att SE inte sköt Palme, men hur förklarar då dessa författare de här observationerna?
När jag tittar på denna lista så ser jag ett signalement i "lång mörk rock", en person som springer och att ingen uppfattat SE som varande på mordplatsen efter skotten.
Att detta skulle vara tillräckligt för att "förklara att SE sköt Palme" är ju självfallet för tunt men kanske förklarar en del kring den ökande mängd personer som nu "köpt" teorin med SE som GM?
Hur förklara alla uppgifter SE kommer med från mordplatsen efter skotten? De som han berättar för vakterna redan kl.23:40? Och vidare i förhören... Vet vad Lisbeth sagt och hur hon betett sig o.s.v.
Den enkla och rimliga förklaringen är snarare tvärtom...
Det håller ju även TP med om som döpte sin bok till den Osannolike mördaren...
Din fråga angående övriga författarnas teorier passar jag på. Jag är rätt skeptisk till alla författare. De vill ju självfallet vill sälja sin teori och tjänar på att så många som möjligt köper både boken och teorin..
Borgnäs kom väl senast med teorin om att det var SE som sprang på DB-gata, men inte som GM... ?Och att GM tagit av på Luntmakargatan?
Ja, herregud..
Det vore helt otroligt om någon av dessa författare hade rätt i alla detaljer... för att inte säga omöjligt!
Det jag känna gällande SE är att många verkar läsa TP och LL's böcker som man läser bibeln...
Sällan någon här ens erkänner osäkerhet kring olika uppgifter...
Ej heller brister vad gäller presskonferensen.. o.s.v.
I Teatermords-forumet är det förstås ännu värre...