2020-11-04, 15:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Snoris, du som läst hela FUP. Var står det att hon är bipolär?

Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Bra fråga, jag undrar detsamma då Snoris konstant postar om det. Ser framemot källa på att Lena hade fastställd diagnos och inte massa svammel om att diverse personer "tror" att hon hade det, även om jag läst att hon själv trodde att hon ev kunde ha någon typ av diagnos. Kanske bara jag som missat något.
Frågan är så dum att den egentligen inte hade behövts besvaras.

Statens offentliga utredningar. SOU 2007:22
Delbetänkande av Integritetsskyddskommittén, 2007

7 kap. 22 § Sekretesslagen. I denna paragraf föreskrivs sekretess i brottmål för uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden som kommer fram vid särskild personutredning, rättspsykiatrisk utredning eller annan sådan utredning.
Citera
2020-11-04, 19:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Frågan är så dum att den egentligen inte hade behövts besvaras.

Statens offentliga utredningar. SOU 2007:22
Delbetänkande av Integritetsskyddskommittén, 2007

7 kap. 22 § Sekretesslagen. I denna paragraf föreskrivs sekretess i brottmål för uppgift om enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden som kommer fram vid särskild personutredning, rättspsykiatrisk utredning eller annan sådan utredning.

Jag är inte säker på att du har rätt i att frågan är dum alls.
För det första så betyder frågan som är ställd till dig inte att det är nödvändigt att diagnosen har lästs i en personutredning, rättspsykiatrisk utredning eller annan sådan utredning.

De två första alternativen är under alla omständigheter uteslutna.
Vi har inte heller hört talas om att Lena gjort någon sådan utredning öht, vilket förmodligen utesluter det tredje alternativet.

Som deltagare i tråden kan du inte utesluta att någon av de förhörda skulle kunna ha sagt att Lena fått en sådan diagnos. Nu har ingen läst något sådant, utan du kunde skrivit att det är din egne teori, eller hur?

Istället skriver du i inlägg efter inlägg om Lenas bipolaritet som att det är fakta. Så mycket fakta att du inte bara har lagt in långa textmassor om diagnosen utan också skrivit att hon är felbehandlad.

Du förminskar andra skribenter, när det är du själv som vilseleder tråden.

Om du anser att den är så dum, varför skriver du då att hon är bipolär?
Citera
2020-11-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Och det är just så SD manipulerat hela tiden. Han säger sanningen men ingen tar honom på orden. Tror det ger honom mycket njutning att gå den balansgången.

Håller med dig om att SD njuter av balansgången. Men jag tror att denna balansgång gör att SD så småningom ramlar ner från bommen. Någon gång kommer han att göra misstaget.
Citera
2020-11-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag är inte säker på att du har rätt i att frågan är dum alls.
För det första så betyder frågan som är ställd till dig inte att det är nödvändigt att diagnosen har lästs i en personutredning, rättspsykiatrisk utredning eller annan sådan utredning.

De två första alternativen är under alla omständigheter uteslutna.
Vi har inte heller hört talas om att Lena gjort någon sådan utredning öht, vilket förmodligen utesluter det tredje alternativet.

Som deltagare i tråden kan du inte utesluta att någon av de förhörda skulle kunna ha sagt att Lena fått en sådan diagnos. Nu har ingen läst något sådant, utan du kunde skrivit att det är din egne teori, eller hur?

Istället skriver du i inlägg efter inlägg om Lenas bipolaritet som att det är fakta. Så mycket fakta att du inte bara har lagt in långa textmassor om diagnosen utan också skrivit att hon är felbehandlad.

Du förminskar andra skribenter, när det är du själv som vilseleder tråden.

Om du anser att den är så dum, varför skriver du då att hon är bipolär?

Mycket av hennes beteende stämmer överens med en bipolär person oavsett om hon har diagnos eller ej. Ett av mina ex var jag övertygad om att han var bipolär vi var tillsammans när vi var drygt 20 till 30 årsåldern. Hans liv hade varit upp och ner och kaos ända sedan tidig barndom. bla lämnade hans mor honom till familjehem för att hon inte orkade med honom. Jag lämnade honom för att jag inte orkade med hans svängningar, försökte först få honom tvångs inlagd men lyckades inte. För några år sedan när han var i 55 årsåldern ringde han och berättade att han fått diagnos och börjat med mediciner. först då stabiliserades hans liv, jag berättade att det inte var någon nyhet för mig att jag förstått att han hade den sjukdomen redan efter att vi hade känt varandra några veckor.
Citera
2020-11-05, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Egentligen tror jag inte att SD skulle våga sig i närheten av platsen, än mindre köra med drönare då det var mycket poliser i området den tiden. Det skulle ju dra ögonen på honom direkt om han blivit ertappad. Det var bara en förflugen tanke.

Att han "vet" hur Lan låg är märkligt eftersom det enligt forensikern inte gick att dra några slutsatser alls av att titta på brottsplatsen efteråt. Så hans prat om hålet i marken är ju något konstigt.

Dagen då SOA hämtade dom på Arlanda verkar ha varit fredagen?

Förhör HD:

A 147, s. 77

"F: En sväng då .. å .. när ni kommer tillbaka till Arlanda .. va händer där efter det?
V: Pappa kom o hämta oss. Min pappa kom o hämta oss eftersom vi hade fått reda på här
ifrån att vi inte hade nån bil där uppe.
F: Mm. vilken dag är vi på?
V: Frr..eh fredagkvällen. Eh är vi .. så han kom o hämta oss, vi stannade o käka på vägen
tillbaka eftersom jag .. det inte har funnits nån glutenfri mat nånstans så har ju jag ätit
skitdåligt.. ehh .. å vi stannade o åt på Max.Åsen så åkte vi direkt till sommarstugan där
barnen väntade. 0 var vakna o väntade på oss. Så då kramades vi en stund med dom ..
F: När ni sitter i bilen då du, Stefan och din pappa ..
V:Mm.
F: Pratar ni om den här händelsen då?
"

Jag tror inte heller att SD varit ute på en överflygning med drönare, de är inte ljudlösa/osynliga. Han visste nog på annat sätt hur det såg ut där LW hittades.

Funderar lite på hur polisen tänkte när de väl kom hem från ARL. Det borde ha varit på fredagen eftersom de startade sin resa västerut på onsdagen (16:e).

Om det var sent fredag (18:e) så bestämmer de sig för att ta in HD på förhör dagen därpå vilket var samma dag som LW blev hittad (19:e).
Var HD den första som blev kallad till förhör efter hemkomsten? Om så... undrar varför? Ville de pumpa henne på info

Kan Du se vilket datum SD:s förhör var efter att de kommit hem från resan?

Ps Jag kommer inte in på FUP längre Ds
Citera
2020-11-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Mycket av hennes beteende stämmer överens med en bipolär person oavsett om hon har diagnos eller ej. Ett av mina ex var jag övertygad om att han var bipolär vi var tillsammans när vi var drygt 20 till 30 årsåldern. Hans liv hade varit upp och ner och kaos ända sedan tidig barndom. bla lämnade hans mor honom till familjehem för att hon inte orkade med honom. Jag lämnade honom för att jag inte orkade med hans svängningar, försökte först få honom tvångs inlagd men lyckades inte. För några år sedan när han var i 55 årsåldern ringde han och berättade att han fått diagnos och börjat med mediciner. först då stabiliserades hans liv, jag berättade att det inte var någon nyhet för mig att jag förstått att han hade den sjukdomen redan efter att vi hade känt varandra några veckor.

Det var ju tur att du inte valde att mörda honom (fick långt liv efter ert förhållande och medicin).

Om LW nu hade någon diagnos är det inte ett skäl/förklaring till att ta någon av daga.

Nu var det någon som tog sig friheten, någon som inte kunde ta sitt förnuft tillfånga, någon som skulle förlora för mycket (som han tyckte) om LW berättade sanningen för HD!

En skulle bort...
Citera
2020-11-05, 10:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag tror inte heller att SD varit ute på en överflygning med drönare, de är inte ljudlösa/osynliga. Han visste nog på annat sätt hur det såg ut där LW hittades.

Funderar lite på hur polisen tänkte när de väl kom hem från ARL. Det borde ha varit på fredagen eftersom de startade sin resa västerut på onsdagen (16:e).

Om det var sent fredag (18:e) så bestämmer de sig för att ta in HD på förhör dagen därpå vilket var samma dag som LW blev hittad (19:e).
Var HD den första som blev kallad till förhör efter hemkomsten? Om så... undrar varför? Ville de pumpa henne på info

SD förhördes först 2018-05-29 efter resan.
Men HD hade efter mordet ännu inte hörts, så det var kanske därför de förhörde henne direkt efter resan.

Jag vet att man inte förhör misstänkta var och varannan dag vilket man kanske tror. Om jag har förstått det rätt förbereder man sig noga inför förhören. Man samlar ihop så mycket bevis man kan och förhör andra för att fråga om relevanta saker.

SD hade ju varit inne på först ett vittnesförhör och sedan ett förhör som misstänkt direkt innan resan.

Jag tror som du, att SD visste redan hur Lena låg och det var därför han visste att det var långt in.
Om man kollar på bilder från kompletteringen, kan man se att Lena låg med fötterna riktade mot gunnebostängslet och kroppen liggandes på sidan om hålet. Hon låg ca två meter från planket.

Det är fullt möjligt att tänka sig att hon låg där. Stegar som forensikerna klättrade på kan ju ha varit en indikator på att kroppen ändå låg där. Samtidigt förstår man att området är större än man tror.

https://www.bildtagg.se/bild/I45E8gunnebostangsel

Man skulle ju kunna ha tänkt sig att kroppen var indragen långt mer inne i snåren för att inte synas direkt om man kikade in där. Inget var givet enligt forensikern som vittnade i rätten.
Citera
2020-11-05, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s

Jo, jag har också egen erfarenhet av personer med den diagnosen.
Men jag tycker att det är svårt att veta exakt hur Lena var under de år som gick, om hon hade inslag av den periodicitet som kan karaktärisera sjukdomen. Som jag uppfattar det var Lena mer eller mindre alltid speedad. Någon uttalade det som att Lena fick oerhört mycket gjort. Till någon skrev hon att hon tack vare att hon lärt sig hur man kunde skriva, skrev hon nästan lika fort som hon pratade. Av förhören uppfattar jag det som att hon tiden närmare mordet, blev det mer åt det maniska hållet. Mer rörigt i livet och slarvigt hemma t ex.

Men jag uppfattar inga upp och ner perioder (depressioner), inga flacka normala perioder i Lenas liv? Inte heller andra tecken som kan finnas med i diagnosen såsom allvarlig aggressivitet, risktagande (mer än att hon levde i relation med en hotfull person)beteende, ekonomisk risktagande eller psykos.

Ibland finns ju diagnosen i kombination med andra diagnoser. Jag vet att hon diskuterade med sin kompis J om hon hade borderline.

Jag säger inte att Lena inte kan ha haft diagnosen. Jag säger bara att så vitt vi vet har hon inte utretts och fått en sådan ställd.
Citera
2020-11-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Läs din egen mening och begrunda

Det var ett svar som imponerade -inte.
Citera
2020-11-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Nog fn visste S var hon låg utan drönare, men han hade ju sett "flygfoto". Jag tror absolut att risktagaren S har dragit en sväng m sin drönare medan han officiellt satt och tryckte i sommarstugan med bara analog telefon, fast han fått låna svärmors mobil. S, H och SOA visste alla att hon låg där. Tror jag.

Ang förhör tog de in Jelly innan H för han hade ringt 3 ggr o tjatat till sig förhör. Han visade upp skärmdumpar på chattar, precis som S gjorde på tisdag, innan han förslaget raderade i mobilen på toa? Jelly försökte även kasta ljus mot Kockobello som åkt till Polen.

Ormar hela högen S, H, SOA o Jelly.
Citera
2020-11-05, 14:38
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nog fn visste S var hon låg utan drönare, men han hade ju sett "flygfoto". Jag tror absolut att risktagaren S har dragit en sväng m sin drönare medan han officiellt satt och tryckte i sommarstugan med bara analog telefon, fast han fått låna svärmors mobil. S, H och SOA visste alla att hon låg där. Tror jag.

Ang förhör tog de in Jelly innan H för han hade ringt 3 ggr o tjatat till sig förhör. Han visade upp skärmdumpar på chattar, precis som S gjorde på tisdag, innan han förslaget raderade i mobilen på toa? Jelly försökte även kasta ljus mot Kockobello som åkt till Polen.

Ormar hela högen S, H, SOA o Jelly.

Hej Ulanna.
Jag hade blivit otroligt irriterad om ifall LW förskte tjata sig till den där laddaren som Co*o hade ...Då hade jag nog verkligen undrat över VARFÖR han skulle sponsra henne med att låna ut en laddare när hon skulle på kuttrasju med en ny karl i Norge,det borde väl den karlen kunna tillstå med ? ...så visst ,även Co*o kan ju ha blivit åtminstone lite agressiv i sitt tyckande omkring hennes önskan ....

Bara en fundering ...

(Spekulation)
Citera
2020-11-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hej Ulanna.
Jag hade blivit otroligt irriterad om ifall LW förskte tjata sig till den där laddaren som Co*o hade ...Då hade jag nog verkligen undrat över VARFÖR han skulle sponsra henne med att låna ut en laddare när hon skulle på kuttrasju med en ny karl i Norge,det borde väl den karlen kunna tillstå med ? ...så visst ,även Co*o kan ju ha blivit åtminstone lite agressiv i sitt tyckande omkring hennes önskan ....

Bara en fundering ...

(Spekulation)

Jaha, så du vill också kasta ljus mot Kocko? Jag tror nog han lärt sig sen deras kuttrasju -14 att L inte ville ha honom som partner. Kocko gillade inte S efter flingen m L och nu utmanar han ödet o umgås m H. Modig kille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in