2020-11-04, 23:10
Medlem
Uttrycket "höll jag på att säga" i slutet av meningar - varför?

Jag hör väldigt ofta folk som avslutar en mening höll jag på att säga, altså dom säger de dom tänker, men avslutar höll jag på att säga, hur blev de såhär vad tror ni?
Citera
2020-11-04, 23:12
Avslutad
Folk läser mindre böcker, använder mer förkortningar och slang. Samt det senaste giftet emojis som gjort skriften mindre betydelsefull . Så ja tycker folket blir dummare och dummare överlag.

Såväl som tal som i text

Kan inte hävda att jag är en större stjärna när det kommer till de båda . Men man blir ju mörkrädd när man ser och hör hur folk spec yngre uttrycker sig
Citera
2020-11-04, 23:22
Medlem
Dr.Suicidals avatar
"Höll jag på att säga" måste vara ett gammalt uttryck. Min mormor sade det väldigt ofta. Tolka det som att det används när man är osäker på vad man nyss sade. Eller om man helt enkelt tråkat slänga ur sig något som kanske kan ses som olämpligt och klumpigt. Tex Ojj, vad hon blivit tjock höll jag på att säga
Citera
2020-11-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Suicidal
"Höll jag på att säga" måste vara ett gammalt uttryck. Min mormor sade det väldigt ofta. Tolka det som att det används när man är osäker på vad man nyss sade. Eller om man helt enkelt tråkat slänga ur sig något som kanske kan ses som olämpligt och klumpigt. Tex Ojj, vad hon blivit tjock höll jag på att säga
men dom har fortfarande sagt det ju!
Citera
2020-11-04, 23:36
Medlem
Dr.Suicidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fg890
men dom har fortfarande sagt det ju!

Och det är forfarande ett uttryck, eller kanske ordspråk. Dessa ska ju sällan tolkas bokstavligen.
Citera
2020-11-04, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Samt det senaste giftet emojis som gjort skriften mindre betydelsefull .

Vi kommer sluta som faraoegyptierna, fast utan pyramider. Kanske kan vi lämna en helt förstörd planet som vårt stora monument när vi lämnar scenen.
Citera
2020-11-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Suicidal
Och det är forfarande ett uttryck, eller kanske ordspråk. Dessa ska ju sällan tolkas bokstavligen.
men det är fortfarande dumt, jag sket nyss på mig höll jag på att skriva:P
Citera
2020-11-04, 23:59
Bannlyst
Fattar inte vad du menar , ja klart folk avslutar sina meningar? Hur är det dumt ?
Citera
2020-11-05, 00:00
Bannlyst
Är väl snarare om man råkar säga något eller säger något ogenomtänkt som man direkt efteråt inser att det där var dumt sagt så försöker man rädda situationen genom att lägga till "höll jag på att säga".
Citera
2020-11-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Är väl snarare om man råkar säga något eller säger något ogenomtänkt som man direkt efteråt inser att det där var dumt sagt så försöker man rädda situationen genom att lägga till "höll jag på att säga".
Butt still det är redan sagt, det är som att äta upp ett äpple och sen säga jag höll på att äta upp äpplet,man måste ha is i magen där och acceptera att man sa en dum grej.
Citera
2020-11-05, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fg890
Butt still det är redan sagt, det är som att äta upp ett äpple och sen säga jag höll på att äta upp äpplet,man måste ha is i magen där och acceptera att man sa en dum grej.

Nej det är snarare att man erkänner att man råkade säga nåt dumt och ursäktar det.
Citera
2020-11-05, 00:30
Medlem
SvenEastmans avatar
https://spraktidningen.se/artiklar/2013/11/lurigt-holl-jag-pa-att-saga-men-vad-ar-det-jag-sager-egentligen

"Ett sätt att analysera höll jag på att säga är att applicera humorteori på konstruktionen. Det visar sig passa som hand i handske. Humor definieras i Nationalencyklopedin som en företeelse som ”ägnar stor uppmärksamhet åt kollisioner mellan (minst) två mänskliga regelsystem. I den mån kollisionen visar sig skenbar eller förklarlig sedd utifrån ett tredje regelsystem föreligger ett fall av humor”."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in