Citat:
Ursprungligen postat av
Temujin56
Ha ha jag noterade samma sak. Dax gick upp till all day high nyss.
Dax är verkligen starkt just. Kanske efter den branta nergången förra veckan.
Tror även att Tyskland och EU överlag gynnas om Biden blir president, eller snarare missgynnas av Trump som president.
Det jag gjorde nu när jag såg att det bröt ner var att jag snabbt gick ur min longa position och köpte dax bear 20x och sålde innan 20.00 med någon % plus. Inga stora pengar.
Vill inte ha bull eller bear cert över natten. Mini shorts har för låg hävstång på nordnet just nu. Longs har högre, därav valde jag bear.
Hoppas på en dip imorn
Edit: Nu kom det ett nytt dagligt högsta på dax och us ser ut att avsluta starkt än så länge
Edit2: kan möjligtvis sluta som i torsdags på sp som det ser ut nu
Ja, precis. Iom nedgången finns det också skäl att titta på index som DAX. Man skulle kunna handla franska CAC och spanska IBEX också men utbudet (cert och mini futures) är något skralare där. Oavsett korrelerar dessa (dvs går åt samma håll) starkt med DAX så det duger fint med DAX som en typ av proxy för hela EU. OMX är däremot något 50/50 som proxy då Stockholmsbörsen ibland kan gå åt något helt annat håll. Detta såg vi förra veckan när alla EU-index backade med runt -1% medan OMX stannade på plus kufiskt nog.
-
Någon % plus här och där har en tendens att bli ganska många plus efter ett tag, det finns ingen vinst som är för liten. En vinst är en vinst. Jag provade en dag med sk 'scalping', dvs att man uteslutande handlar på 1 och 5 minuter samt hela tiden har väldigt snål stoploss och take profit. Man går ur så fort man ser minsta signal på att det vänder eller så fort man når -0.5% osv.
Anledningen till att jag gjorde det under två dagar var för att jag ville visa på vilken dålig idé det var. Kruxet var att jag gick med vinst så tesen om det inte går gick åt skogen. Det är rejält ansträngande att under två dagar syssla med analys av alla marknader på 1 och 5 minuter från öppning till stängning av terminerna (dvs från 08:15 till 20:00).
-
Vi får se om det går ned imorgon, visst momentum har trots allt skapats till uppsidan nu så en nedgång skulle behöva vara ganska blodig för att det ska ändras. Utöver det har i princip en botten som är högre än föregående (oktober månad) bekräftats. Utöver det står t ex RSI för DAX fortfarande ganska lågt, 53 på 4h och 42 på dagliga och utöver det ligger priset t ex över EMA21 på 4h och över EMA10 på dagliga.
Men det vore inte helt förvånande om vi ser någon typ av pullback imorgon, att priset går ned något och att oscillatorerna går något lägre mm.