2020-11-03, 19:14
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En annan intressant fotnot är att det bara verkar vara jag och användaren Temujin56 som verkar ha sökt köplägen under nuvarande nedgångsfas. En gissning, om det blir en riktig tjurdag idag, är att vi återigen får se en drös användare som utförde köp bakåt i tiden (dvs sådant som enkelt tolkas som rent skitsnack).

Det är svårt att undra vad som hände med alla bottenfiskare i tråden, de verkar ha gått i ide.
Har faktiskt sålt av alla aktier jag haft och kör nu räntebärande värdepapper med hävstång, lär inte gå tillbaka till aktier oberoende av hur det går på börsen inom minst 3-4 månader, kanske mer så länge värdepapprena fortsatt har hög ränta. Även om börsen går upp 10-20% kommer jag antagligen fortfarande ha gjort mer vinst.
Citera
2020-11-03, 19:28
Medlem
sinewaves avatar
Spänningen stiger för S&P, en 'bullish falling wedge' har skapats. Något som är mer tjur än björn.

Bild, olika trianglar:
https://miro.medium.com/max/761/0*BqbsPhWXtuDnK4q8

Breakout kan komma inom 5 minuter och då kan det bli åka av.

Skärmdump med ett björn- och ett tjurscenario (streckade linjer, grönt resp. rött)
https://i.imgur.com/QimG5M1.png

Om brott till upp- och nedsida kan man:
1. Vänta på att priset testar triangeln (dvs går tillbaka mot trendlinje som skapade det)
2. Testa att gå lång eller kort beroende på var det bryter

Möjlig target vid björnscenario är 'gap fill' av tidigare breakout gap som skapades vid öppning.

För den som undrade om tråden återigen kunde stängas så är svaret fortsatt nej. Åtminstone jag ser gott om möjligheter att både gå lång och kort marknaden. Bara i det jag skrev ovan finns trots allt positioner att ta för den som önskar.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-03 kl. 19:45.
Citera
2020-11-03, 19:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nej då, en bottenfiskare har du här. Ligger fortfarande plus men betydligt mindre än för någon vecka sedan. Ska erkänna att jag inte räknade med att stora länder skulle våga stänga ned igen. Gör inte att jag byter ut mina bottennapp jag köpt på längre sikt men får ha lite större tålamod helt enkelt. Har dock gett upp swingandet, kostar mer än det smakar för mig.
Ett nytt bottenfiske är SAP och laxaktier.

Förstår, man kan tänka sig att bottenfiskarna sitter ganska nöjda för de flesta bottenfiskarna står nog ordentligt på plus trots senaste börsdagarnas något exotiska nedgång.

Jag ligger kvar i mina slamfiskar också, har inga planer på att sälja där på ett tag.
Om de finns ganska lite att skriva om, varje dag skulle det bli något i stil med "kursen är fortfarande över SMA200 på dagliga". :)
Citera
2020-11-03, 19:53
Medlem
Citat:
Spänningen stiger för S&P, en 'bullish falling wedge' har skapats. Något som är mer tjur än björn.

Bild, olika trianglar:
https://miro.medium.com/max/761/0*BqbsPhWXtuDnK4q8

Breakout kan komma inom 5 minuter och då kan det bli åka av.

Skärmdump med ett björn- och ett tjurscenario (streckade linjer, grönt resp. rött)
https://i.imgur.com/QimG5M1.png

Om brott till upp- och nedsida kan man:
1. Vänta på att priset testar triangeln (dvs går tillbaka mot trendlinje som skapade det)
2. Testa att gå lång eller kort beroende på var det bryter

Möjlig target vid björnscenario är 'gap fill' av tidigare breakout gap som skapades vid öppning.

För den som undrade om tråden återigen kunde stängas så är svaret fortsatt nej. Åtminstone jag ser gott om möjligheter att både gå lång och kort marknaden. Bara i det jag skrev ovan finns trots allt positioner att ta för den som önskar.

Tack för den infon. Det var precis den informationen jag var ute efter i min tidigare fråga.

Ser ut att bryta ut ner

Synd att handeln stänger om 5 min på nn
Citera
2020-11-03, 20:52
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Tack för den infon. Det var precis den informationen jag var ute efter i min tidigare fråga.

Ser ut att bryta ut ner

Synd att handeln stänger om 5 min på nn

Det blev dock istället en atombomb på björnarna:
https://i.imgur.com/5nDaESE.png

Priset går alltså ned och breakout till nedsidan bekräftas sedan = björn.
Istället för att gå ned går dock priset spikrakt uppåt och brott sker istället till uppsidan.

Det är lite detta jag menar med att man får förvänta sig väldigt mycket 'fuckery' och det som gör tråden högst relevant fortfarande.

Något man kunde noterat är också att RSI och MFI var lågt när breakout nedåt skedde (runt 36 och 29). Dvs det fanns inte så mycket att ta av nedåt. Om jag faktiskt skulle vara ute efter köp själv skulle jag förmodligen varit mer noggrann.

För ovanlighetens skull påverkades inte DAX-terminen särskilt mycket när SP gick ned. DAX satte rentav dagshögsta för 1 minut sedan.
Citera
2020-11-03, 21:19
Medlem
Citat:
Det blev dock istället en atombomb på björnarna:
https://i.imgur.com/5nDaESE.png

Priset går alltså ned och breakout till nedsidan bekräftas sedan = björn.
Istället för att gå ned går dock priset spikrakt uppåt och brott sker istället till uppsidan.

Det är lite detta jag menar med att man får förvänta sig väldigt mycket 'fuckery' och det som gör tråden högst relevant fortfarande.

Något man kunde noterat är också att RSI och MFI var lågt när breakout nedåt skedde (runt 36 och 29). Dvs det fanns inte så mycket att ta av nedåt. Om jag faktiskt skulle vara ute efter köp själv skulle jag förmodligen varit mer noggrann.

För ovanlighetens skull påverkades inte DAX-terminen särskilt mycket när SP gick ned. DAX satte rentav dagshögsta för 1 minut sedan.

Ha ha jag noterade samma sak. Dax gick upp till all day high nyss.
Dax är verkligen starkt just. Kanske efter den branta nergången förra veckan.

Tror även att Tyskland och EU överlag gynnas om Biden blir president, eller snarare missgynnas av Trump som president.

Det jag gjorde nu när jag såg att det bröt ner var att jag snabbt gick ur min longa position och köpte dax bear 20x och sålde innan 20.00 med någon % plus. Inga stora pengar.

Vill inte ha bull eller bear cert över natten. Mini shorts har för låg hävstång på nordnet just nu. Longs har högre, därav valde jag bear.

Hoppas på en dip imorn

Edit: Nu kom det ett nytt dagligt högsta på dax och us ser ut att avsluta starkt än så länge

Edit2: kan möjligtvis sluta som i torsdags på sp som det ser ut nu
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-03 kl. 21:57.
Citera
2020-11-03, 21:49
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nej då, en bottenfiskare har du här. Ligger fortfarande plus men betydligt mindre än för någon vecka sedan. Ska erkänna att jag inte räknade med att stora länder skulle våga stänga ned igen. Gör inte att jag byter ut mina bottennapp jag köpt på längre sikt men får ha lite större tålamod helt enkelt. Har dock gett upp swingandet, kostar mer än det smakar för mig.
Ett nytt bottenfiske är SAP och laxaktier.
SalMar är under min lupp, men priset på lax rasade som fan under coronadippen i våras.
Så även andra arter som kolja (fish&chips) och torsk. Blir väl samma visa igen?
Citera
2020-11-03, 22:23
Medlem
Det händer ofta att S&P 500 index dumpas mellan 22.00-23.00. Vilka är det som dumpar priserna efter 22?
Är det vanliga terminshandlare eller är det någon organisation som drar ner priserna?

Ibland kan det vara tvärtom.
Måste ju ju slå hårt mot vanliga handlare som köper på retail handeln.

Nästan alltid stora svängar efter 22. Har en konspirationsteori om att det är banker eller rika handlare som sitter på mycket likvider som manipulerar börsen
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-03 kl. 22:27.
Citera
2020-11-03, 22:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det händer ofta att S&P 500 index dumpas mellan 22.00-23.00. Vilka är det som dumpar priserna efter 22?
Är det vanliga terminshandlare eller är det någon organisation som drar ner priserna?

Ibland kan det vara tvärtom.
Måste ju ju slå hårt mot vanliga handlare som köper på retail handeln.

Nästan alltid stora svängar efter 22. Har en konspirationsteori om att det är banker eller rika handlare som sitter på mycket likvider som manipulerar börsen

Det är stora institutioner, tänk t ex stora hedgefonder i USA mm. Det krävs rejält med kapital för att trycka ned en börs som S&P.

Notera också att trots -0.58% på 5 min så kan man säga att det misslyckades något då detta inte resulterade i en sk 'bearish continuation' pattern som de som utförde försäljningen kanske hade hoppats på. Istället landar priset ovanför föregående candle.

Funktionen med detta är kortfattat:
1. Att få folk som går korta och långa med hävstång att nå 'margin call' eller bli automatiskt utstoppade (margin call triggar ofta automatisk stop loss... typ); dvs att atombomba de som sitter med för hög hävstång och/eller inte göra det för enkelt.

2. Att föra in osäkerhet på marknaden. Mindre vinst finns att göra om man enkelt bara kan se att det vänder och sätta sig med 500x hävstång ...

3. Återigen att föra in osäkerhet på marknaden; om någon när som helst kan få "allt" att "rasa" genom att manipulera marknaden så .... <insert massor av värdelös spekulation och konspirationsteorier>
Allt ovan är en gammal strategi som använts av större institutioner under lång tid. Viktigt där är att se det bredare perspektivet (dvs titta på datan även på 4h, dagliga osv).

S&P gick ned, men till *VAR* ? S&P slutar ca -0.6% från dagshögsta men då måste man se att det totalt gick +1.77% och dagen innan +1.22%.

I nuvarande kontext är vi annars i månaden november. Detta är viktigt då månaderna november och december historiskt är väldigt starka månader. Om man någon gång inte ska gå kort marknaderna på månadsbasis är det just i november och december.
Citera
2020-11-03, 23:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ha ha jag noterade samma sak. Dax gick upp till all day high nyss.
Dax är verkligen starkt just. Kanske efter den branta nergången förra veckan.

Tror även att Tyskland och EU överlag gynnas om Biden blir president, eller snarare missgynnas av Trump som president.

Det jag gjorde nu när jag såg att det bröt ner var att jag snabbt gick ur min longa position och köpte dax bear 20x och sålde innan 20.00 med någon % plus. Inga stora pengar.

Vill inte ha bull eller bear cert över natten. Mini shorts har för låg hävstång på nordnet just nu. Longs har högre, därav valde jag bear.

Hoppas på en dip imorn

Edit: Nu kom det ett nytt dagligt högsta på dax och us ser ut att avsluta starkt än så länge

Edit2: kan möjligtvis sluta som i torsdags på sp som det ser ut nu

Ja, precis. Iom nedgången finns det också skäl att titta på index som DAX. Man skulle kunna handla franska CAC och spanska IBEX också men utbudet (cert och mini futures) är något skralare där. Oavsett korrelerar dessa (dvs går åt samma håll) starkt med DAX så det duger fint med DAX som en typ av proxy för hela EU. OMX är däremot något 50/50 som proxy då Stockholmsbörsen ibland kan gå åt något helt annat håll. Detta såg vi förra veckan när alla EU-index backade med runt -1% medan OMX stannade på plus kufiskt nog.

-

Någon % plus här och där har en tendens att bli ganska många plus efter ett tag, det finns ingen vinst som är för liten. En vinst är en vinst. Jag provade en dag med sk 'scalping', dvs att man uteslutande handlar på 1 och 5 minuter samt hela tiden har väldigt snål stoploss och take profit. Man går ur så fort man ser minsta signal på att det vänder eller så fort man når -0.5% osv.

Anledningen till att jag gjorde det under två dagar var för att jag ville visa på vilken dålig idé det var. Kruxet var att jag gick med vinst så tesen om det inte går gick åt skogen. Det är rejält ansträngande att under två dagar syssla med analys av alla marknader på 1 och 5 minuter från öppning till stängning av terminerna (dvs från 08:15 till 20:00).

-

Vi får se om det går ned imorgon, visst momentum har trots allt skapats till uppsidan nu så en nedgång skulle behöva vara ganska blodig för att det ska ändras. Utöver det har i princip en botten som är högre än föregående (oktober månad) bekräftats. Utöver det står t ex RSI för DAX fortfarande ganska lågt, 53 på 4h och 42 på dagliga och utöver det ligger priset t ex över EMA21 på 4h och över EMA10 på dagliga.

Men det vore inte helt förvånande om vi ser någon typ av pullback imorgon, att priset går ned något och att oscillatorerna går något lägre mm.
Citera
2020-11-03, 23:06
Medlem
Citat:
Det är stora institutioner, tänk t ex stora hedgefonder i USA mm. Det krävs rejält med kapital för att trycka ned en börs som S&P.

Notera också att trots -0.58% på 5 min så kan man säga att det misslyckades något då detta inte resulterade i en sk 'bearish continuation' pattern som de som utförde försäljningen kanske hade hoppats på. Istället landar priset ovanför föregående candle.

Funktionen med detta är kortfattat:
1. Att få folk som går korta och långa med hävstång att nå 'margin call' eller bli automatiskt utstoppade (margin call triggar ofta automatisk stop loss... typ); dvs att atombomba de som sitter med för hög hävstång och/eller inte göra det för enkelt.

2. Att föra in osäkerhet på marknaden. Mindre vinst finns att göra om man enkelt bara kan se att det vänder och sätta sig med 500x hävstång ...

3. Återigen att föra in osäkerhet på marknaden; om någon när som helst kan få "allt" att "rasa" genom att manipulera marknaden så .... <insert massor av värdelös spekulation och konspirationsteorier>
Allt ovan är en gammal strategi som använts av större institutioner under lång tid. Viktigt där är att se det bredare perspektivet (dvs titta på datan även på 4h, dagliga osv).

S&P gick ned, men till *VAR* ? S&P slutar ca -0.6% från dagshögsta men då måste man se att det totalt gick +1.77% och dagen innan +1.22%.

I nuvarande kontext är vi annars i månaden november. Detta är viktigt då månaderna november och december historiskt är väldigt starka månader. Om man någon gång inte ska gå kort marknaderna på månadsbasis är det just i november och december.

Dom borde sitta i fängelse som försöker förstöra för vanliga människor som försöker göra lite extra cash
Citera
2020-11-03, 23:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Har faktiskt sålt av alla aktier jag haft och kör nu räntebärande värdepapper med hävstång, lär inte gå tillbaka till aktier oberoende av hur det går på börsen inom minst 3-4 månader, kanske mer så länge värdepapprena fortsatt har hög ränta. Även om börsen går upp 10-20% kommer jag antagligen fortfarande ha gjort mer vinst.

Tråkmåns, du får börja köpa index istället.

Inget fel på räntor + hävstång. Tänkte ett tag omallokera till en GB-portfölj (Golden Butterfly) med hävstång istället, men så blev det inte.

GB HY X3 (dvs en GB med 3x hävstång), men mini futures istället för cert:
https://i.imgur.com/pJgewKN.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in