2021-03-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja jag köpte lite idag. Tror att de kommer att slå index med marginal i år.
Verkar som vi prickade en bra där, börjar dock klia i säljfingrarna, q1an lär inte vara så fin, svåra jämförelsetal.. 17% är inte fel

(Loomis)
Citera
2021-03-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fast i detta fall går väl mycket av de nya dollarna till direktstöd till arbetslösa i USA, de pengarna lär knappast hamna på börsen.
Ja fast tänk såhär
1900 miljarder dollar !!!
Så många nollor kan inte jag ens hålla reda på
Ska men dela ut det till 6 miljoner arbetslösa amerikaner ???
Ingen kommer ju vilja jobba då
Du fattar resonemanget...
Citera
2021-03-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
En sak som större spelare oroar sig för är att det kan bli en likviditetsbrist snart.

Biden kommer pumpa ut många miljarder direkt till medelklassen i USA. De flesta estimat jag sett tyder på att runt 20-40 miljarder USD då kan gå in till aktier och andra värdepapper. De flesta kommer trots allt inte köpa aktier för pengarna.

Det är mycket pengar men det är inte häpnadsväckande.

I April så ska amerikanska befolkningen beskattas på sina kapitalvinster för år 2020. Amerikanska börsens uppgång var extrem 2020, och går ju inte jämföra med år 2000 eller 2007.

Det är alltså flera hundra miljoner USD som ska betalas i April. De flesta lär behöva sälja aktier för att betala.

Just nu är alla fullinvesterade då de lärt sig att time in the market is nice m.m., men snart måste alla betala räkningen. Jag tippar på skakig Mars men sen kommer det dippa rejält i April. Och när den dippen kommer tror jag att "retail investors" kommer få panik och utlösa ett extremt börsfall när alla ska sälja samtidigt. Lite som i Mars 2020.

Vid krisen år 2000 så var det många som trodde januari skulle bli ett ras, men istället så belånade folk sig för att köpa ännu mer aktier. Sen kom skatteräkningen. Och då smällde bubblan.

Den gången var skatteräkningen betydligt mindre än den som kommer i år.

En annan risk är att norska oljefonden ska vikta om från aktier till mer räntepapper, men de ska också göra en avsäljning av aktier för att finansiera norska covid-grejerna. Tror det var runt 200 miljarder NOK. Läste att flera stora pensionsfonder (t.ex. Japan) också ska vikta om till mer ränta och mindre aktier. Men jag vet inte om det är ett rykte eller sanning.

Man ska nog inte överskatta vikten av pengarna Biden kastar ut till folket nu. Det ger ju euforikänsla och folk tänker det ska gå upp - då lär det gå upp. Men det är inte så mycket extrapengar som kommer nå aktiemarknaden.

De betalar väl bara skatt då de säljer? Sedan var det ingen extrem uppgång 2020, det var extrem om du utgår ifrån årslägsta i mars, men inte ifrån 1 jan. Det är väl ingen större skillnad emot tidigare.

Några 100 miljoner usd låter inte som så mkt.

En krasch är dock fullt möjligt och vi har sett en stor pullback inom teknik. Men jag är tveksam om det som anledning.
Citera
2021-03-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ja fast tänk såhär
1900 miljarder dollar !!!
Så många nollor kan inte jag ens hålla reda på
Ska men dela ut det till 6 miljoner arbetslösa amerikaner ???
Ingen kommer ju vilja jobba då
Du fattar resonemanget...

1400dollar förändrar ingens liv i någon större omfattning.
Citera
2021-03-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De betalar väl bara skatt då de säljer? Sedan var det ingen extrem uppgång 2020, det var extrem om du utgår ifrån årslägsta i mars, men inte ifrån 1 jan. Det är väl ingen större skillnad emot tidigare.

Några 100 miljoner usd låter inte som så mkt.

En krasch är dock fullt möjligt och vi har sett en stor pullback inom teknik. Men jag är tveksam om det som anledning.

Om du kollar på när småspararna gick in på börsen så var det efter raset.
Citera
2021-03-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Senaste säljsignalen https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/9O6vpM/amelie-ar-19-ar--och-daytrader-kul-att-vanda-pa-stereotypen

En sån jävla Scam
Dom borde åtalas , vidrigt är ordet
Citera
2021-03-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Om du kollar på när småspararna gick in på börsen så var det efter raset.

Vet inte vart man ser när småsparare köper/säljare, men hursomhelst, så får de mig veterligen bara skatta då de säljer, och om de har sålt till stor vinst, varför skulle de behöva sälja ytterligare aktier för betala skatten?
Citera
2021-03-08, 20:20
Medlem
Citat:
1400dollar förändrar ingens liv i någon större omfattning.

Ett tusen nio hundra miljarder
Dollar
Förändrar en hel del, för många skulle jag vilja påstå
Citera
2021-03-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ett tusen nio hundra miljarder
Dollar
Förändrar en hel del, för många skulle jag vilja påstå

Men vanliga medborgare får 1400/var. En stor del av de pengarna går till särintressen
Citera
2021-03-08, 20:31
Medlem
RIP alla björnar
Citera
2021-03-08, 21:03
Medlem
Citat:
Men vanliga medborgare får 1400/var. En stor del av de pengarna går till särintressen

Ja det tror väl fan inte att de arbetslösa i usa får 1900 miljarder dollar
Pengarna kommer hamna på börsen i någon form
Efterblivet att tro nåt annat
Gonatt
Citera
2021-03-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ja det tror väl fan inte att de arbetslösa i usa får 1900 miljarder dollar
Pengarna kommer hamna på börsen i någon form
Efterblivet att tro nåt annat
Gonatt

De flesta pengarna hamnar i fickorna på politikernas vänner. Sedan hamnar som du säger pengarna i slutändan i börsen, om det så är via direkt köp av aktier, eller att någon går och köper en iphone för pengarna.

Det är egentligen lustigt att det är mkt stimulanserna som pressar ner kurserna på teknik aktierna just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in