2020-11-03, 16:01
Medlem
sinewaves avatar
RSI för SPX något högt på korta tidsintervaller,
73 @ 15 min
82 @ 5 min

Men på längre finns det mer att ta av,
68 @ 30 min
60 @ 1h
47 @ 4h
47 @ 1d

Hur kan man tolka det?
Att det är mer sannolikt än ej att vi på det korta perspektivet ser någon typ av pullback.
Om detta sedan leder till en bredare nedgång eller ej återstår att se.

Vad talar för nedgång?
* Pris under SMA50 och EMA21 på dagliga och dessa har en negativ lutning
* En ny gap nedåt har skapats, sådana tenderar att fyllas (men inte alltid, särskilt inte de nedre -- finns en kvar från i mars/april)

... osv, det finns många parametrar.

Vad talar för uppgång?
* Det pågår en sk 'gap fill', när dessa börjar fyllas brukar de fortsätta fyllas
* Medelvärdena på 1h och 4h har börjat vinklas uppåt
* 4h närmar sig positivt kryss under 0:an för MACD
* Europa har varit starkt och haft en stark uppgång under gårdagen och samtidigt en stark uppgång idag
* Ett sk 'cup and handle'-mönster (googla) bildades och bröts uppåt, detta är mer tjur än björn

...osv, det finns många parametrar.

-

Skärmklipp, SPX (S&P500 index) @ 5 min:
https://i.imgur.com/gnpfziO.png
Med div. mönster och skit utritat

-

En annan intressant fotnot är att det bara verkar vara jag och användaren Temujin56 som verkar ha sökt köplägen under nuvarande nedgångsfas. En gissning, om det blir en riktig tjurdag idag, är att vi återigen får se en drös användare som utförde köp bakåt i tiden (dvs sådant som enkelt tolkas som rent skitsnack).

Det är svårt att undra vad som hände med alla bottenfiskare i tråden, de verkar ha gått i ide.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-03 kl. 16:08.
Citera
2020-11-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
73 @ 15 min
82 @ 5 min

68 @ 30 min
60 @ 1h
47 @ 4h
47 @ 1d

Hur kan man tolka det?
Att det är mer sannolikt än ej att vi på det korta perspektivet ser någon typ av pullback.

Vad talar för nedgång?
* En ny gap nedåt har skapats, sådana tenderar att fyllas (men inte alltid, särskilt inte de nedre -- finns en kvar från i mars/april)

Vad talar för uppgång?
* Det pågår en sk 'gap fill', när dessa börjar fyllas brukar de fortsätta fyllas
* Europa har varit starkt och haft en stark uppgång under gårdagen och samtidigt en stark uppgång idag
* Ett sk 'cup and handle'-mönster (googla) bildades och bröts uppåt, detta är mer tjur än björn

-

-

En annan intressant fotnot är att det bara verkar vara jag och användaren Temujin56 som verkar ha sökt köplägen under nuvarande nedgångsfas. En gissning, om det blir en riktig tjurdag idag, är att vi återigen får se en drös användare som utförde köp bakåt i tiden (dvs sådant som enkelt tolkas som rent skitsnack).

Det är svårt att undra vad som hände med alla bottenfiskare i tråden, de verkar ha gått i ide.

Har sett grönt och fint ut hela dagen nu både omx och resten av världen.

Ser det inte ut som att en breakaway gap sker nu?

Intressant med alla som sålt av innan valet sen så ser det ut som uppgången kommer innan valet.

Någon här i tråden hånade oss till och med och sa nånting om uppgången innan raset eller liknande.
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-03 kl. 16:42.
Citera
2020-11-03, 17:14
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
73 @ 15 min
82 @ 5 min

68 @ 30 min
60 @ 1h
47 @ 4h
47 @ 1d

Hur kan man tolka det?

Vad talar för nedgång?

Vad talar för uppgång?

-

-

Vad tror du är denna tråden överflödig nu?
Eller kommer en ny Corona dipp.
Citera
2020-11-03, 17:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Jag har shoppat loss lite. Inget bottenfiske dock denna gång. Har återställt tidigare säljmisstag från i somras genom att köpa tillbaka Sagax B och Angler Gaming. Det blev dyrt men nu har jag frid i själen. Nu ska jag aldrig aldrig någonsin sälja dom igen. Numera köper jag bara bolag som jag har för avsikt att behålla livet ut.

Helt nya förvärv till min portfölj är Embracer och Kambi. Jag håller tummarna. Ligger lite för tungt i spel nu kanske.
Citera
2020-11-03, 17:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Intressant med alla som sålt av innan valet sen så ser det ut som uppgången kommer innan valet.

Någon här i tråden hånade oss till och med och sa nånting om uppgången innan raset eller liknande.
Så säger dom alltid. Dom lär sig aldrig. Men visst kan det dippa lite till. Men sen kommer vaccinet och stödpaketen och då går det upp igen.

/Tussilussan
Citera
2020-11-03, 17:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke

Nej, börsen påverkas i allra största grad av det rådande läget och det har funnits gott om entries för att både gå lång och gå kort marknaden.

Just nu skulle man t ex kunna gå kort marknaden då SPX (S&P500 index) är en hårsmån från en 'gap fill'.
Citera
2020-11-03, 17:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag har shoppat loss lite. Inget bottenfiske dock denna gång. Har återställt tidigare säljmisstag från i somras genom att köpa tillbaka Sagax B och Angler Gaming. Det blev dyrt men nu har jag frid i själen. Nu ska jag aldrig aldrig någonsin sälja dom igen. Numera köper jag bara bolag som jag har för avsikt att behålla livet ut.

Helt nya förvärv till min portfölj är Embracer och Kambi. Jag håller tummarna. Ligger lite för tungt i spel nu kanske.

Kul, ett hyffsat läge att köpa för de som sett bortom hysterin.

Hotet om 'juni low' finns dock fortfarande, dvs att priset går ned till lägstanivån som var i juni. Något som högst förmodligen även då drar med sig dina aktier.

Men... hotet om nedgång finns alltid, har man utfört ett par köp någorlunda nära någon typ av botten så har man garanterat gjort ett bättre jobb än, helt utan överdrift, 99.9999999999999% av alla deltagare på marknaden.
Citera
2020-11-03, 17:51
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Det kom en Corona-dipp i förra veckan, än är vi inte ur den. Framtiden får utvisa om den kommer bli djupare.
Själv har jag passat på att dippköpa teknik och gambling till den grad att jag blivit belånad. Jag hade gärna köpt mer men mitt förnuft sätter stopp för det.
Citera
2020-11-03, 17:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Ja, det var lite som pekade på en björndag när man såg terminerna på morgonkvisten. Samtliga kontinenter var övertygande gröna.

För S&P har vi mycket riktigt en sk 'breakaway gap', något som förstärker ev. signal om att en botten har nåtts och är något som man oftare än sällan ser när trenden ändras. Se t ex mars 2020, där finns fortfarande en ofylld gap till nedsidan.

Breakaway gap:
https://www.investopedia.com/thmb/UTNlkm3mwMgkYM1s0IIculCeWgk=/1818x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc() :format(webp)/breakawaygap-07e7c96a8385424c9bffa391aae4e4d7.jpg

Som vanligt är det dock så att allt som ser ut att vara på ett visst vis inte alls behöver spela ut sig så. F&G (Fear & Greed index) gick dock under 40 vid raset, att det går lågt innan en uppgång är ganska typiskt för givetvis är det så att de brutalaste uppgångarna inte sker när de flesta är rädda.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-03 kl. 18:02.
Citera
2020-11-03, 18:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Kul, ett hyffsat läge att köpa för de som sett bortom hysterin.

Hotet om 'juni low' finns dock fortfarande, dvs att priset går ned till lägstanivån som var i juni. Något som högst förmodligen även då drar med sig dina aktier.

Men... hotet om nedgång finns alltid, har man utfört ett par köp någorlunda nära någon typ av botten så har man garanterat gjort ett bättre jobb än, helt utan överdrift, 99.9999999999999% av alla deltagare på marknaden.
Jo, jag är beredd på att det kan dippa framöver. Jag tittar på den underliggande industrin och den ser bra ut. Världen tuffar på trots coronan. Dessutom verkar det som att vissa vaccin, som Astras exempelvis, kan ge bättre skydd än vid insjuknande i corona. Det är också positivt. Jag hyser gott hopp om framtiden.
Citera
2020-11-03, 18:54
Medlem
Citat:

Nej då, en bottenfiskare har du här. Ligger fortfarande plus men betydligt mindre än för någon vecka sedan. Ska erkänna att jag inte räknade med att stora länder skulle våga stänga ned igen. Gör inte att jag byter ut mina bottennapp jag köpt på längre sikt men får ha lite större tålamod helt enkelt. Har dock gett upp swingandet, kostar mer än det smakar för mig.
Ett nytt bottenfiske är SAP och laxaktier.
Citera
2020-11-03, 19:01
Medlem
Bör ju komma en dip när som helst efter dom här två starka dagarna.

Undrar nu vad som är smartast?
Om det är att sälja av dax-terminer från igår med 50% vinst och köpa tillbaks i dipen eller att härda ut en dip och sen fortsätta upp, om det nu går upp.

Gjorde misstaget att sälja av på runt 50% igår och sen få FOMO och går in billigare på samma position fast med en 3 fjärdedelar mindre kapital.

Svårt att köpa vid rätt tillfälle men svårare att sälja vid rätt tillfälle enligt mig

Edit: En fundering bara. Kan senaste dagarnas uppgång bero på att många förväntar sig att priserna ska gå upp direkt efter valet och därför köper dom innan?
Har sett många skriva att dom gått ur börsen för att gå in igen efter valet.
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-03 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in