Citat:
Ursprungligen postat av
SigersonHolmes
Två olika frågor angående risk. 1) Vad som rent objektivt borde vara en risk efter mordet 28:e feb 1986. 2) Vad SE kunde förstå var riskfritt 28:e feb 1986 och tiden efter.
En GM kan ju inte 1986 agera utifrån vad vi vet idag är misslyckanden i utredning/rättsväsende och i efterhand med facit i hand riskfritt. En GM måste 1986 agera efter vad den vet där och då. Och en GM vill inte ta risker i onödan, såvida det inte denne vill riskera allt, eller tvingas riskera allt, eller inte har något att förlora.
En GM kan inte veta att förhören genomfördes som de gjordes. En GM kan inte veta att PU då skulle fokusera på ett spår. En GM kan inte veta vad LP skulle se och minnas. En GM kan inte veta hur mycket YN och hennes sällskap kunde se. En GM kan inte veta hur mycket poliser som sätts in direkt. Osv.
SE som GM innebär att han tar enorma risker utifrån vad han visste då.
Hitlers propagandaapparat är ju enormt mycket kraftfullare än de kontakter som SE hade utifrån sina tidigare arbeten. Idén om den stora lögnen handlar om att kunna repetera den och att nära på ha kontroll över informationsflöden.
AB är ju väldigt nära ögonblicket. Och då är det få personer inom en radie på 5-7 meter. Att med vetskapen om detta, ändå gå ut i media med namn och bild är extremt riskabelt. Det går inte att komma ifrån.
Du har en del poänger onekligen.
Dock vet vi inte alls hur SE tänkte kanske handlade han på ren impuls utan att tänka rationellt.
Att t.ex. återvända till platsen skulle jag aldrig ha gjort.
Han kan dock ha varit i chock och som sagt ha agerat utan att tänka rationellt.
Han kanske också vill kolla om OP verkligen var död?
Jag kan tänka mig att SE också ville höra snacket vad säger folk om hans verk?
Bara några lösa tankar och teorier.Ingen av oss vet ju .
SE är svår att förstå sig på oavsett om han är GM eller inte.
Utan tvekan var det att ta stora risker att återvända till mordplatsen om han var GM .Varför då återvända?
Å andra sidan om han INTE var GM varför placera sig i mördarens ställe i sina utsagor och intervjuer?
SEs egna rörelser återspeglar vid flera tillfällen mördarens varför göra så om han inte var GM?
Varför säga att han t.ex. var först på plats eller i högsta grad närvarande vid mordet när han inte var det?
Som sagt oavsett hans roll så är han mycket svår att förstå sig på.