2020-11-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men är den listan misstankegrad mot SE?
Den var skriven i punktform med vissa kommentarer till.
Märkliga omständigheter och indicier mot SE.
Citera
2020-11-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Två olika frågor angående risk. 1) Vad som rent objektivt borde vara en risk efter mordet 28:e feb 1986. 2) Vad SE kunde förstå var riskfritt 28:e feb 1986 och tiden efter.

En GM kan ju inte 1986 agera utifrån vad vi vet idag är misslyckanden i utredning/rättsväsende och i efterhand med facit i hand riskfritt. En GM måste 1986 agera efter vad den vet där och då. Och en GM vill inte ta risker i onödan, såvida det inte denne vill riskera allt, eller tvingas riskera allt, eller inte har något att förlora.

En GM kan inte veta att förhören genomfördes som de gjordes. En GM kan inte veta att PU då skulle fokusera på ett spår. En GM kan inte veta vad LP skulle se och minnas. En GM kan inte veta hur mycket YN och hennes sällskap kunde se. En GM kan inte veta hur mycket poliser som sätts in direkt. Osv.

SE som GM innebär att han tar enorma risker utifrån vad han visste då.
Hitlers propagandaapparat är ju enormt mycket kraftfullare än de kontakter som SE hade utifrån sina tidigare arbeten. Idén om den stora lögnen handlar om att kunna repetera den och att nära på ha kontroll över informationsflöden.

AB är ju väldigt nära ögonblicket. Och då är det få personer inom en radie på 5-7 meter. Att med vetskapen om detta, ändå gå ut i media med namn och bild är extremt riskabelt. Det går inte att komma ifrån.
Du har en del poänger onekligen.
Dock vet vi inte alls hur SE tänkte kanske handlade han på ren impuls utan att tänka rationellt.

Att t.ex. återvända till platsen skulle jag aldrig ha gjort.
Han kan dock ha varit i chock och som sagt ha agerat utan att tänka rationellt.

Han kanske också vill kolla om OP verkligen var död?
Jag kan tänka mig att SE också ville höra snacket vad säger folk om hans verk?
Bara några lösa tankar och teorier.Ingen av oss vet ju .

SE är svår att förstå sig på oavsett om han är GM eller inte.
Utan tvekan var det att ta stora risker att återvända till mordplatsen om han var GM .Varför då återvända?
Å andra sidan om han INTE var GM varför placera sig i mördarens ställe i sina utsagor och intervjuer?
SEs egna rörelser återspeglar vid flera tillfällen mördarens varför göra så om han inte var GM?
Varför säga att han t.ex. var först på plats eller i högsta grad närvarande vid mordet när han inte var det?

Som sagt oavsett hans roll så är han mycket svår att förstå sig på.
Citera
2020-11-03, 21:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Den var skriven i punktform med vissa kommentarer till.
Märkliga omständigheter och indicier mot SE.
Okej Var kan jag läsa den listan?
Citera
2020-11-03, 21:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag skrev en lång lista på 18 punkter tror jag som av någon orsak inte skickades iväg.Suck få se om jag har tid och ork att göra ett nytt försök imorgon.
Det finns ju en lista med 35 punkter tidigare i tråden kanske någon har den och kan bifoga?
En stor majoritet av dessa är mycket relevanta jag vill också minnas att jag själv saknade iaf ett par punkter på den listan.
Här finns 34 punkter
(FB) Skandiamannen

Kan det vara den du menar? Den kan kompletteras med ytterligare punkter som t ex att han inte kunde sprinta ikapp poliserna, trots att dessa undersökte både rulltrappor och hiss innan de fortsatte.

För övrigt en mycket bra lista!
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-03 kl. 21:38.
Citera
2020-11-03, 21:38
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
För sankmark skulle inte ens ett foto på SE hållande i mordvapenet och avlossa det dödande skottet vara nog för att tro på SEs skuld.

Jag skulle utan vidare anse SE som gm om jag kom fram till det. Har inga som helst lojaliteter åt något håll eller prestiger som måste försvaras. Jag följer den substans och fakta vi har. Framförallt följer jag tidiga förhör. Rimlighet och sannolikhet slår fantasier och "hittepå" varje dag. Därför anser jag SE vara det vittne han är och ingenting annat.
Citera
2020-11-03, 21:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Jag skulle utan vidare anse SE som gm om jag kom fram till det. Har inga som helst lojaliteter åt något håll eller prestiger som måste försvaras. Jag följer den substans och fakta vi har. Framförallt följer jag tidiga förhör. Rimlighet och sannolikhet slår fantasier och "hittepå" varje dag. Därför anser jag SE vara det vittne han är och ingenting annat.
Intressant med "tidiga förhör", det är bland annat dem KP (och TP, LL, m fl) har använt sig av och dragit helt andra slutsatser än du.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-03 kl. 21:49.
Citera
2020-11-03, 22:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här finns 34 punkter
(FB) Skandiamannen

Kan det vara den du menar? Den kan kompletteras med ytterligare punkter som t ex att han inte kunde sprinta ikapp poliserna, trots att dessa undersökte både rulltrappor och hiss innan de fortsatte.

För övrigt en mycket bra lista!

En detalj som jag tidigare inte har noterat är punkten 9.

Märkligt att NF inte ser SE som står nära ett upplyst fönster alternativt småspringer mellan banklokalen och mordplatsen.

SE kan knappast ha varit på annan plats än på den plats där GM stod.
Citera
2020-11-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Formulerade det lite dumt.

Merparten av alla vittnen säger att GM hade knälång rock och huvudbonad. Det är det som man måste gå på.

Varför det? En lång rad centrala vittnen talar om en jacka. Signalamentet är ytterst spretigt. Det är det som man måste gå på.
Citera
2020-11-03, 22:48
Medlem
Citat:
Två olika frågor angående risk. 1) Vad som rent objektivt borde vara en risk efter mordet 28:e feb 1986. 2) Vad SE kunde förstå var riskfritt 28:e feb 1986 och tiden efter.

En GM kan ju inte 1986 agera utifrån vad vi vet idag är misslyckanden i utredning/rättsväsende och i efterhand med facit i hand riskfritt. En GM måste 1986 agera efter vad den vet där och då. Och en GM vill inte ta risker i onödan, såvida det inte denne vill riskera allt, eller tvingas riskera allt, eller inte har något att förlora.

En GM kan inte veta att förhören genomfördes som de gjordes. En GM kan inte veta att PU då skulle fokusera på ett spår. En GM kan inte veta vad LP skulle se och minnas. En GM kan inte veta hur mycket YN och hennes sällskap kunde se. En GM kan inte veta hur mycket poliser som sätts in direkt. Osv.

Hitlers propagandaapparat är ju enormt mycket kraftfullare än de kontakter som SE hade utifrån sina tidigare arbeten. Idén om den stora lögnen handlar om att kunna repetera den och att nära på ha kontroll över informationsflöden.

AB är ju väldigt nära ögonblicket. Och då är det få personer inom en radie på 5-7 meter. Att med vetskapen om detta, ändå gå ut i media med namn och bild är extremt riskabelt. Det går inte att komma ifrån.

Citat:
Du har en del poänger onekligen.
Dock vet vi inte alls hur SE tänkte kanske handlade han på ren impuls utan att tänka rationellt.

Att t.ex. återvända till platsen skulle jag aldrig ha gjort.
Han kan dock ha varit i chock och som sagt ha agerat utan att tänka rationellt.

Han kanske också vill kolla om OP verkligen var död?
Jag kan tänka mig att SE också ville höra snacket vad säger folk om hans verk?
Bara några lösa tankar och teorier.Ingen av oss vet ju .

SE är svår att förstå sig på oavsett om han är GM eller inte.
Utan tvekan var det att ta stora risker att återvända till mordplatsen om han var GM .Varför då återvända?
Å andra sidan om han INTE var GM varför placera sig i mördarens ställe i sina utsagor och intervjuer?
SEs egna rörelser återspeglar vid flera tillfällen mördarens varför göra så om han inte var GM?
Varför säga att han t.ex. var först på plats eller i högsta grad närvarande vid mordet när han inte var det?

Som sagt oavsett hans roll så är han mycket svår att förstå sig på.

Ja, Sigerson har onekligen en poäng. Engström-hypotesen bärs upp av en del tveksamheter.

En sådan bottnar i att så många år passerat. Man tappar kontexten. Folk förutsätts ha agerat då utifrån vad vi vet idag. Sentida insikter häftas på dåtida handlingar. Vanlig bias i historieskrivning.

Ju längre bort vi kommer från en händelse desto mer främmande blir den för oss och det öppnar upp för fantasifulla förklaringar. De som var med har gått bort och tappat sina verkliga konturer. Vi fyller i dem på nytt med våra spekulationer. Mystifierar dem.

Eller gör dem till målstyrda robotar. Har de nån gång sagt en sak fanns det en baktanke. Allt de gjorde hade ett bakomliggande syfte. Vi förutsätter en stringens vi inte avkräver folk i nuet.

Alla motsägelser, anomalier, svårförklarliga handlingar, sånt som följer med att vara människa, misstänkliggörs. När vi inte längre bara kan fråga dem.

Och har väl en sån här teori fått fäste börjar den till slut bekräfta sig själv och hämta stöd i sina egna hypoteser snarare än i fakta. "Varför placerar sig SE i mördarens ställe" och så vidare...
Citera
2020-11-03, 22:48
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej du cherry pickar, hittar på, spekulerar och trollar m.m. Du tror på CP och det är därför du hänger här och tillför ingenting vettigt tyvärr. Du är som de allra flesta- du målade in dig i ett hörn och var övertygad innan KP och Melanders presskonferens 10 juni. Sedan när inte er favoritteori presenterades så blev det ramaskri som små barn.

Var jag övertygad före presskonferensen att det inte var SE så vart jag ännu säkrare efter presskonferensen.
Citera
2020-11-04, 00:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

SE tog naturligtvis en risk när han kontaktade polisen, men det hade ju inneburit en större risk att inte agera alls:

Och angående det du skriver om AB. Visst fanns möjligheten att t.ex. AB hade kunnat se SE ordentligt vid mordtillfället, men genom att snabbt få ut sitt ansikte i media så saboterade ju SE här varje möjlighet till en vittneskonfrontation. SE skulle ju om han blev utpekad i en sådan nu kunna hänvisa till att AB ju redan hade sett både hans ansikte och klädsel i tidningar och TV. Och i det andra alternativet, dvs. om AB inte hade kunnat se honom ordentligt vid mordtillfället, så innebar det ju inte heller någon större risk att träda fram som SE gjorde.

Vad jag tycker är svårare att förstå är varför han gick tillbaka till jobbet efteråt. Varför åkte han inte direkt hem?
Senast redigerad av Draifos 2020-11-04 kl. 01:12.
Citera
2020-11-04, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Okej Var kan jag läsa den listan?
Ingenstans som jag skrev igår så gick den tydligen inte iväg när jag skulle posta den.
Jag hoppas hinna skriva om den nån av dom närmaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in