2020-11-02, 22:13
  #4165
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jösses. ibland stannar mer än klockorna....

Du ger mig 4 kvinnor "som exempel" på Sveriges unika ställning som kulturen med stridande kvinnor....enligt dig det som utmärker svensk kultur. 4 kivnnor "utmärker alltså svensk kultur....yeah!!
Jag gav dig just ett historiskt samhälle/ kultur med 6000 stridande kvinnor utav en total befolkning som kanske max hade ett par hundra tusen invånare.....

Så mycket för den svenska "unikheten" alltså.

Igen. Jag har aldrig påstått att kvinnliga krigare/militärer/soldater inte har funnits någon annanstans någon gång. Det jag framhåller är att det finns en mycket långsiktig svensk variant på detta som skiljer sig från hur det ser/sett ut på andra håll i världen. Nå, det är väl ingen idé, som vanligt.

Citat:
Jo tack, kvinnor brukar i regel ha så mycket vett i skallen så de förstår innebörden av logik så att de mycket sällan skulle göra bort sig så mycket som du gör i debatter av denna typ.

https://www.bra.se/download/18.4a33c027159a89523b1b1348/1494922626605/2_Den_svenska_brottsutvecklingen.pdf

Nu var det förstås en berättigad kritik mot BRÅ:s statistik jag anförde, så det är väl inte Ditt bästa stöd.
Citera
2020-11-02, 22:14
  #4166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bondeland
Under senaste tidens diskussioner om klaner är det ju uppenbart att vissa släkter lyckas utöva stort inflytande och makt genom att leva efter en klanstruktur där bland annat arrangerade äktenskap ingår.

Svenskar är atomiserade. De saknar både klan och organiserad religion. Medan många invandrargrupper har både och. Tror det var Stalin som sa att kvantitet också är en slags kvalitet.
Sverige och svenska staten ( dvs hela folket) är svenskarnas "klan".
Den bistår svenskar med all form av trygghet som de behöver.

Är ett vansinnigt bättre, intelligentare system än att behöva hänvisas till sina kusiner, som andras "kusiner" skjuter skallen av i morgon.

Vetenskap är svenskarnas religion....också vansinnigt intelligentare och vettigare tro, än att tro på nån skäggig gubbe med lustig hatt och idiotiska mögliga åsikter.
Citera
2020-11-02, 22:18
  #4167
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp därför att huvuddelen av reproduktionen pågår INNE i kvinnors kroppar.
och därför har kivnnor bestämmanderätt över den, eftersom det är DERAS kroppar, inte din eller samhällets.

så fort reproduktionen är = barn, som kommit ut så är det precis lika mycket mäns.

och ett konceptionsögonblick är fortsatt inte ett "liv" värt namnet, elelr "ett barn" etc etc....
det är ett konceptionsögonblick.

Vi har förstås vevat detta ett flertal varv, men för nytillkomna läsare; modern äger inte fullständig rätt över ett liv som befinner sig inuti henne, särskilt inte om hon "släppt in" detta liv med vett och vilje.

Konceptionsögonblicket är människolivets startpunkt, så något händer där som förändrar rätt mycket, bl a kvinnans ansvarsposition. Mannens också, men på ett annat sätt.
Citera
2020-11-02, 22:20
  #4168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Igen. Jag har aldrig påstått att kvinnliga krigare/militärer/soldater inte har funnits någon annanstans någon gång. Det jag framhåller är att det finns en mycket långsiktig svensk variant på detta som skiljer sig från hur det ser/sett ut på andra håll i världen. Nå, det är väl ingen idé, som vanligt.



Nu var det förstås en berättigad kritik mot BRÅ:s statistik jag anförde, så det är väl inte Ditt bästa stöd.
Och det var precis DET du skulle ge mig exempel på. 3 kulturella uråldriga särdrag som SKILJER Sverige från alla andra kulturer.

Du har misslyckats fatalt, Uven.

Inser du ens detta själv? Tror inte det.

kvartal.se? berättigad kritik?
Citera
2020-11-02, 22:23
  #4169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Vi har förstås vevat detta ett flertal varv, men för nytillkomna läsare; modern äger inte fullständig rätt över ett liv som befinner sig inuti henne, särskilt inte om hon "släppt in" detta liv med vett och vilje.

Konceptionsögonblicket är människolivets startpunkt, så något händer där som förändrar rätt mycket, bl a kvinnans ansvarsposition. Mannens också, men på ett annat sätt.
Jo , för din information, en kvinna äger fullständigt makt att bossa över sin livmoder så länge cellerna där inne inte bildat något som går kalla fungerande hjärna.
Utan hjärna så har du inget "liv".

DET är helt enligt svensk lag, alltså kvinans "rätt".
Citera
2020-11-02, 23:45
  #4170
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bondeland
1. Hur definierar du svensk?

2. Hur vet du att ingen svensk förespråkar det?
1: Den som har svenska som modersmål och har en svensk kultur, förstås. Det borde ju vara en självklarhet?
2: Vi har inte ens kvar tanken på arrangerade äktenskap i den svenska kulturen.
Citera
2020-11-03, 09:38
  #4171
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och det var precis DET du skulle ge mig exempel på. 3 kulturella uråldriga särdrag som SKILJER Sverige från alla andra kulturer.

Du har misslyckats fatalt, Uven.

Inser du ens detta själv? Tror inte det.

kvartal.se? berättigad kritik?

Du skall få ett fjärde svenskt, kulturellt särdrag som skiljer oss från alla andra kulturer, men jag kan inte veta hur gammalt det är: Vi är förmodligen det enda land i världen där människor på fullaste allvar kan hävda att det inte finns några kulturella särdrag som skiljer oss från andra kulturer. För ett land som existerat i 1000+ år, så är det naturligtvis helt befängt!

Ja, efter hand vågar allt fler visa på myndigheternas tvivelaktiga sätt att föra statistik. Att detta publiceras en bit ifrån de presstödsfinansierade plattformarna är knappast ägnat att skapa förvåning.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jo , för din information, en kvinna äger fullständigt makt att bossa över sin livmoder så länge cellerna där inne inte bildat något som går kalla fungerande hjärna.
Utan hjärna så har du inget "liv".

DET är helt enligt svensk lag, alltså kvinans "rätt".

Så länge vänster sitter på lagstiftningsmakten så betraktar man alltid lag = rätt. Så är det emellertid aldrig, utan lag = politisk majoritet. Vad som är rätt är förstås en helt annan fråga. En lag kan mycket väl vara orättfärdig.
Citera
2020-11-03, 11:14
  #4172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du skall få ett fjärde svenskt, kulturellt särdrag som skiljer oss från alla andra kulturer, men jag kan inte veta hur gammalt det är: Vi är förmodligen det enda land i världen där människor på fullaste allvar kan hävda att det inte finns några kulturella särdrag som skiljer oss från andra kulturer. För ett land som existerat i 1000+ år, så är det naturligtvis helt befängt!

Ja, efter hand vågar allt fler visa på myndigheternas tvivelaktiga sätt att föra statistik. Att detta publiceras en bit ifrån de presstödsfinansierade plattformarna är knappast ägnat att skapa förvåning.



Så länge vänster sitter på lagstiftningsmakten så betraktar man alltid lag = rätt. Så är det emellertid aldrig, utan lag = politisk majoritet. Vad som är rätt är förstås en helt annan fråga. En lag kan mycket väl vara orättfärdig.
Alla samhällen/ nationer som är mångkulturella ( i princip alla) OCH! har en utbildningsnivå att man har denna insikt att nä man har inga speciella unika särdrag som kultur jämfört med andra, det mesta man gör finns någon annanstans.
USA ex.

och faktumet att du just inte kan komma in med något "unikt urgammalt enkom svenskt....säger allt Uven.

rättigheter är nu befäst via lag.

Och onekligen lite lustigt att du som sitter och tror på några eviga "rättigheter" som typ är inristat av en Gud på nån svävande sten nånstans i universum, inte anser att vuxna människor ska ha rätt över sin egen kropp.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2020-11-03 kl. 11:17.
Citera
2020-11-03, 12:56
  #4173
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Alla samhällen/ nationer som är mångkulturella ( i princip alla) OCH! har en utbildningsnivå att man har denna insikt att nä man har inga speciella unika särdrag som kultur jämfört med andra, det mesta man gör finns någon annanstans.
USA ex.

och faktumet att du just inte kan komma in med något "unikt urgammalt enkom svenskt....säger allt Uven.

Vilket jag gjort genom ett stort antal exempel och belägg. Du har inte ens kommenterat Lusse-firandet. Så gott som alla områden där människor bor tillsammans under några generationer utvecklar kulturella särdrag. I Sverige, med en över 1000-årig gemensam historia har vi så klart just gjort detta. Jag har visat på ett flertal.

Citat:
rättigheter är nu befäst via lag.

Långt ifrån alla rättigheter.

Och onekligen lite lustigt att du som sitter och tror på några eviga "rättigheter" som typ är inristat av en Gud på nån svävande sten nånstans i universum, inte anser att vuxna människor ska ha rätt över sin egen kropp.[/quote]
Citera
2020-11-03, 16:02
  #4174
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Finns åtskilligt rationellt ned sex och reproduktion. Av samma slag som det ex är rationellt att skaffa mat.

På vilket sätt är sex en skuld/ ett brott? Eftersom du pratar om ”oskyldighet”?

Återigen detta känslosamma snömos vissa män uppvisar angående kvinnors sexualitet är verkligen gravt patetiskt för att inte säga oattraktivt.

Finns inget rationellt alls, saker som skapar sexuell attraktion är otroligt ologiska. Vi kan ju börja med hur den tuffe killen i högstadiet får mest sexuell uppmärksamhet, trots att plugghästen troligen visar prov på en mer lyckad framtid rent socioekonomiskt. Hur the "dark triad traits" (psykopati, machiavellisk och narcissism) är extremt attraktivt för kvinnor.

Eller hur storbröstade tjejer får män att gå bananas, trots att det möjligen inte finns mycket i hennes huvud.

Sedan är inte sex en skuld eller brott, men vi alla dömer varandra för sexuella beteenden av olika slag. En kille som masturberad varje dag tills han är 30 utan att ha haft sexuella förhållanden ringer varningsklockan hos sin dejt exempelvis.

Likaså partytjejen som knullat omkring med halva stan, man vill ju givetvis erövra mark som är okänt för andra män, ha upplevelser som är reserverat till några fåtal.

Vilken slags erövrare vill erövra något som vem som helst kan (och har) erövra? Ska man ge bort sin frihet till någon tjej för ett livslångt förhållande ska det vara till någon som andra inte lyckats få.
Citera
2020-11-03, 16:13
  #4175
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Finns inget rationellt alls, saker som skapar sexuell attraktion är otroligt ologiska. Vi kan ju börja med hur den tuffe killen i högstadiet får mest sexuell uppmärksamhet, trots att plugghästen troligen visar prov på en mer lyckad framtid rent socioekonomiskt. Hur the "dark triad traits" (psykopati, machiavellisk och narcissism) är extremt attraktivt för kvinnor.

Därför att den tuffe kan försvara grottan bättre.

Citat:
Eller hur storbröstade tjejer får män att gå bananas, trots att det möjligen inte finns mycket i hennes huvud.

Inom evolution har kvinnas IQ spelat mindre roll när män parar sig.
Citera
2020-11-03, 16:15
  #4176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Finns inget rationellt alls, saker som skapar sexuell attraktion är otroligt ologiska. Vi kan ju börja med hur den tuffe killen i högstadiet får mest sexuell uppmärksamhet, trots att plugghästen troligen visar prov på en mer lyckad framtid rent socioekonomiskt. Hur the "dark triad traits" (psykopati, machiavellisk och narcissism) är extremt attraktivt för kvinnor.

Eller hur storbröstade tjejer får män att gå bananas, trots att det möjligen inte finns mycket i hennes huvud.

Sedan är inte sex en skuld eller brott, men vi alla dömer varandra för sexuella beteenden av olika slag. En kille som masturberad varje dag tills han är 30 utan att ha haft sexuella förhållanden ringer varningsklockan hos sin dejt exempelvis.

Likaså partytjejen som knullat omkring med halva stan, man vill ju givetvis erövra mark som är okänt för andra män, ha upplevelser som är reserverat till några fåtal.

Vilken slags erövrare vill erövra något som vem som helst kan (och har) erövra? Ska man ge bort sin frihet till någon tjej för ett livslångt förhållande ska det vara till någon som andra inte lyckats få.

Det du beskriver är mycket logiskt.

Att exempelvis män går bananas efter storbröstade kvinnor beror på att dessa kvinnor har bättre förutsättningar att amma ett barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in