2020-11-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Megatråden har inte flyttats. Den har alltid varit placerad i Medicin&Hälsas underforum för coronapandemin.
Jag tror inte det fanns ett sånt underforum i januari? Jag menar att den flyttats från huvudforumet. Jag kan minnas fel.
2020-11-01, 17:07
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är kanske oklar, jag vet inte bara vad jag ska använda för ord.
Så ge mig ett försök till. Det finns 16 ”huvudrubrik forum”(vad bör jag kalla det?). Dessa 16 är data, droger ekonomi, fordon, hem osv. Jag menar att corona ska bli en sådan ”huvudrubrik”, temporärt så länge pandemin varar. Alltså att vi då får 17 st istället för de 16 som nu finns. Då hamnar ju inte trådarna under någon annan ”huvudrubrik” som nu. Och att vi under corona har en rad olika under forum likt politik, vetenskap, sport osv.

Är jag fortfarande oförståelig?
Vilket ord bör jag använda istället för huvud rubrik?

Aha, nu fattar till och med jag

Jag brukar köra med Avdelning för den översta indelningen (t.ex Data). Sedan har varje Avdelning ett antal Delforum (tex Dator- och konsolspel). Sedan har en hel del delforum underforum (tex Spel:allmänt).

Men jag är rädd att jag inte alltid är helt konsekvent, så jag har säkert skrivit "fel" eller otydligt emellanåt.

Hursomhelst så undrar jag om en helt egen Avdelning för Corona är en bra lösning. Det blir ju en salig röra av Corona-trådar. Har för mig att vi hade en Corona-avdelning i början, åtminstone bland Aktuella ämnen. Men folk klagade på att det bara var Corona överallt som syntes så därför tog vi bort det igen. Men jag kanske minns fel.
Senast redigerad av najas 2020-11-01 kl. 17:09.
2020-11-01, 17:18
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte det fanns ett sånt underforum i januari? Jag menar att den flyttats från huvudforumet. Jag kan minnas fel.

Jag kanske missförstod dig.

Megatråden har alltid varit placerad i forumet "Medicin och Hälsa".

När tre underfora skapades - i forumet "Medicin och Hälsa", i forumet "Politik: Inrikes" och i forumet "Konspirationer och alternativa teorier" - så placerades megatråden i underforumet i "Medicin och Hälsa".

(FB) Tre nya forum om coronaviruset Covid-19
2020-11-01, 17:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Har för mig att vi hade en Corona-avdelning i början, åtminstone bland Aktuella ämnen. Men folk klagade på att det bara var Corona överallt som syntes så därför tog vi bort det igen. Men jag kanske minns fel.

Aktuella ämnen var kompletterat med en avdelning: "Nyheter (coronaviruset)" under tiden 2020-03-13 - 2020-09-23.

"Nyheter (coronaviruset)" utgjordes av trådar som var taggade "coronapandemin" och hade tillräckligt många besökare för att visas i Aktuella Ämnen.
2020-11-01, 17:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Jag brukar köra med Avdelning för den översta indelningen (t.ex Data). Sedan har varje Avdelning ett antal Delforum (tex Dator- och konsolspel). Sedan har En hel del delforum underforum (tex Spel:allmänt).

Men jag är rädd att jag inte alltid är helt konsekvent, så jag har säkert skrivit "fel" eller otydligt emellanåt.

Hursomhelst så undrar jag om en helt egen Avdelning för Corona är en bra lösning. Det blir ju en salig röra av Corona-trådar. Har för mig att vi hade en Corona-avdelning i början, åtminstone bland Aktuella ämnen. Men folk klagade på att det bara var Corona överallt som syntes så därför tog vi bort det igen. Men jag kanske minns fel.
Tack, så fick man lära sig något nytt i dag också.

Ja jag menar att corona kan bli en egen ”avdelning”. Och att det finns en god grund till det. Corona påverkar oss alla nu, mer en var t.ex. droger, fordom, sport gör. Där av är det giltigt med en egen ”avdelning”. Sedan ändras tider och om ett eller två år kanske det inte ser så ut längre. Därför kan den vara temporär.
Då kan den nu diskuterade tråden bli en huvudtråd, där allt kan diskuterar (men tonen kanske kan hållas lite bättre). Det kan ligga ”delforum”, likt vetenskap, politik, skola, munskydd osv. Med trådar som då blir starkt nischade. Alla trådar om corona kan ligga under denna avdelning. Så slipper man dessa på andra platser så de som inte ens vill läsa om corona slipper. De är samlade och lätta att hitta för de intresserade.

Jag skrev tidigare att tråden följer aktuella händelser så innehållet variera mycket från vecka till vecka. Därför är det svårt att ha en permanent plats för tråden om den ska ligga under en annan ”avdelning” och hela tiden passa där i. Tråden är rörlig men ”avdelningarna” är det inte.

I mitt synsätt tänker jag att alla bli nöjda så här. Men det kan ju hända att jag missat många detaljer.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-01 kl. 17:43.
2020-11-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag kanske missförstod dig.

Megatråden har alltid varit placerad i forumet "Medicin och Hälsa".

När tre underfora skapades - i forumet "Medicin och Hälsa", i forumet "Politik: Inrikes" och i forumet "Konspirationer och alternativa teorier" - så placerades megatråden i underforumet i "Medicin och Hälsa".

(FB) Tre nya forum om coronaviruset Covid-19
Då är jag med. 👍🏻
2020-11-01, 18:15
Medlem
Citat:

Jag brukar köra med Avdelning för den översta indelningen (t.ex Data). Sedan har varje Avdelning ett antal Delforum (tex Dator- och konsolspel). Sedan har en hel del delforum underforum (tex Spel:allmänt).

Man skulle ju kunna ha:

Olyckor och katastrofer >
---Coronapandemin >
------Allmän diskussion och politik
------Medicin och vetenskap
------Alternativa teorier/konspiration

Och rakt av göra om de nuvarande tre forumen till dessa tre, och flytta megatråden till allmän diskussion.
2020-11-01, 18:28
Medlem
najass avatar
Citat:
Tack, så fick man lära sig något nytt i dag också.

Ja jag menar att corona kan bli en egen ”avdelning”. Och att det finns en god grund till det. Corona påverkar oss alla nu, mer en var t.ex. droger, fordom, sport gör. Där av är det giltigt med en egen ”avdelning”. Sedan ändras tider och om ett eller två år kanske det inte ser så ut längre. Därför kan den vara temporär.
Då kan den nu diskuterade tråden bli en huvudtråd, där allt kan diskuterar (men tonen kanske kan hållas lite bättre). Det kan ligga ”delforum”, likt vetenskap, politik, skola, munskydd osv. Med trådar som då blir starkt nischade. Alla trådar om corona kan ligga under denna avdelning. Så slipper man dessa på andra platser så de som inte ens vill läsa om corona slipper. De är samlade och lätta att hitta för de intresserade.

Jag skrev tidigare att tråden följer aktuella händelser så innehållet variera mycket från vecka till vecka. Därför är det svårt att ha en permanent plats för tråden om den ska ligga under en annan ”avdelning” och hela tiden passa där i. Tråden är rörlig men ”avdelningarna” är det inte.

I mitt synsätt tänker jag att alla bli nöjda så här. Men det kan ju hända att jag missat många detaljer.

Citat:
Man skulle ju kunna ha:

Olyckor och katastrofer >
---Coronapandemin >
------Allmän diskussion och politik
------Medicin och vetenskap
------Alternativa teorier/konspiration

Och rakt av göra om de nuvarande tre forumen till dessa tre, och flytta megatråden till allmän diskussion.

Jag har för mig att det finns tekniska/praktiska problem med att lägga till fler avdelningar. Simpel utrymmesbrist tror jag. Men kör man som ett delforum under Olyckor så finns ju inte det problemet åtminstone.
2020-11-01, 18:35
Medlem
Citat:
Jag har för mig att det finns tekniska/praktiska problem med att lägga till fler avdelningar. Simpel utrymmesbrist tror jag.
Jag kanske missförstår dig nu, men jag tänkte inte att det skulle vara en egen huvudavdelning.

Det skulle vara lika många underforum som nu, men samlade i en katalog som heter "Olyckor och Katastrofer > Coronapandemin". Istället för att de ska vara tre utspridda underforum till Inrikespolitik, Medicin/Hälsa och Konspiration.

Då blir det tydligt att det finns olika avdelningar, där man diskuterar olika saker.

EDIT: Missade att du skrev om det. Ignorera.
2020-11-01, 18:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och i det här ämnet är politik och naturvetenskap mer hopslingrat än nästan någonsin förr...

Ja. Så är det. Det behövs en plats där vetenskap och politik kan mötas. Men frågan är var mötesplatsen ska ligga. Ska den ligga i vetenskap, men ha stort utrymme för politik? Eller ska den ligga i politik, men ha stort utrymme för vetenskap?

Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tråden är den enda platsen där man får snabbt ny information och länkar till nya artiklar om Covid-19. Det jag uppskattar är att man får så mångsidig information om viruset och olika åsikter om olika länders coronahantering.

Det vore väldigt synd om man styr tråden ännu mer eftersom bredden på inläggen är behållningen. Om man vill ha en smal vetenskaplig tråd så varför inte starta en ny tråd?

Jag tänker att det skulle vara lättare att upprätthålla bredden, ifall tråden hade sin hemvist i politik-sektionen. Tråden skulle behöva en klausul att det finns stort utrymme att diskutera vetenskapliga aspekter. Dom vetenskapliga aspekterna är ju ett fundament för politiska diskussioner kring epidemin.

Citat:
Så jag håller definitivt inte med dig att inrikes politik är den platsen som tråden passar bäst in i, Medicin och hälsa är mer passande och även utrikespolitik. Men som sagt det är föränderligt.

Ett alternativ om man nu inte ständigt då vill flyta en så rörlig tråd som den diskuterade är att ge den ett helt egen plats och samla all corona trådar där. Typ mellan övrigt och flashback. Så corona kan bli en egen huvudrubrik så som vetenskap och politik är i all fall temporärt så länge pandemin varar.

Ja, det är förvirrande att den politiska Corona-sektionen har sorterats in under inrikespolitik.

Citat:

Kan man göra Corona till ett eget delforum i politik-avdelningen, istället för underforum under inrikespolitik?
2020-11-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Så är det. Det behövs en plats där vetenskap och politik kan mötas. Men frågan är var mötesplatsen ska ligga. Ska den ligga i vetenskap, men ha stort utrymme för politik? Eller ska den ligga i politik, men ha stort utrymme för vetenskap?

Jag tänker att det skulle vara lättare att upprätthålla bredden, ifall tråden hade sin hemvist i politik-sektionen. Tråden skulle behöva en klausul att det finns stort utrymme att diskutera vetenskapliga aspekter. Dom vetenskapliga aspekterna är ju ett fundament för politiska diskussioner kring epidemin.

Ja, det är förvirrande att den politiska Corona-sektionen har sorterats in under inrikespolitik.

Kan man göra Corona till ett eget delforum i politik-avdelningen, istället för underforum under inrikespolitik?
Med risk för att låta tjatig. Varför inte placera underforumet i "Olyckor och katastrofer"?

Coronapandemin är ju inte varken politik eller medicin. Det är en naturkatastrof, där politik och medicin är delmängder/underdiskussioner.
2020-11-01, 20:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Med risk för att låta tjatig.

Det är ingen fara. Det är jag också ibland.

Citat:
Varför inte placera underforumet i "Olyckor och katastrofer"?

Det är också en variant som kan fungera.

Min utgångspunkt har varit det önskemål som du och NurseRatched har haft, att separera politik från medicinsk vetenskap. Den uppdelningen försvinner såvida man samlar alla Corona-diskussioner under samma tak.

Citat:
Om man sen tycker det är ett problem att det underforumet är sorterat under "Inrikespolitik" så är inte lösningen att lägga megatråden om corona i huvudforumet för "Medicin och Hälsa", utan det är snarare att flytta delforumet om Coronapandemin till "Olyckor och Katastrofer > Coronapandemin", där vetenskap och politik kan samsas under ett och samma tak.

Men du kom med ett tillägg att kanske ändå behålla en sektion under vetenskap:

Citat:
Om vi nördar sen vill diskutera de medicinska förutsättningarna och hälsomässiga aspekterna av viruset, ansiktsmasker, lockdowns, vaccin m.m. utan politiskt käbbel om vilket land som är bäst, så kan väl vi få ha en sån tråd ifred i vetenskapsforumet? Om en diskussion där råkar bli för politisk, så kan vi då be vederbörande att ta den diskussionen till den allmänna coronatråden (eller forumet) istället.

Då blir det fortfarande en uppdelning, mellan vetenskap och annat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in