2020-11-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Ja, bristen på handledare/körlärare är tyvärr ett annat problem, företagen får ta tag i det och erbjuda bättre villkor för dessa så kommer fler vilja ta emot studenter på LIA, det är jag övertygad om. Det är trevligt att ha studenter, men samtidigt krävande och ett ännu större ansvar än när man kör själv, och det ska såklart synas i lönekuvertet.
Att som vissa företag försöker tvinga lokförare att bli handledare/körlärare tror jag är en mycket dålig idé för samtliga parter, det är jätteviktigt för utbildningen att man får en engagerad handledare.

Jag funderar själv på att hoppa av handlederiet, och jag vet att det är fler som funderar i samma bana, då blir det tyvärr ännu färre LIA-platser tills nya handledare gått utbildningen.
Klart att det ska synas i lönekuvertet, men det bör nog vara lite balanserat ändå. Får ju inte heller bli att de som inte vill vara handledare blir det ändå för pengarna heller. Vissa visar sig säkert vara bra och kanske märker sen att de gillar det när de väl testar. Men många som inte vill vara handledare blir nog inte så bra på det, sånt märks. I den bästa av världar blir man väl bara handledare/körläraren för att man tycker att det är kul. Men svårt förstås när man inte lyckas motivera tillräckligt många, då blir det ju en ond cirkel när de får köra för ofta med elev och tröttnar.
Citera
2020-11-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Klart att det ska synas i lönekuvertet, men det bör nog vara lite balanserat ändå. Får ju inte heller bli att de som inte vill vara handledare blir det ändå för pengarna heller. Vissa visar sig säkert vara bra och kanske märker sen att de gillar det när de väl testar. Men många som inte vill vara handledare blir nog inte så bra på det, sånt märks. I den bästa av världar blir man väl bara handledare/körläraren för att man tycker att det är kul. Men svårt förstås när man inte lyckas motivera tillräckligt många, då blir det ju en ond cirkel när de får köra för ofta med elev och tröttnar.

Ju mer pengar som kommer in, desto roligare är det. Tror många företag har svårt att motivera folk att vara handledare när den 7e ledighetsansökan blev avslagen.
Citera
2020-11-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Ju mer pengar som kommer in, desto roligare är det. Tror många företag har svårt att motivera folk att vara handledare när den 7e ledighetsansökan blev avslagen.
Där tror jag verkligen att du har en poäng! Tänkte nåt sånt också, men skrev det aldrig. Tror mer på typ extra ledighet, förtur vid ansökan (Eller att ens få ledigt som sagt..) och liknande än rena pengar.
Senast redigerad av Andersson5035 2020-11-01 kl. 15:27.
Citera
2020-11-01, 18:15
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ja, bristen på handledare/körlärare är tyvärr ett annat problem, företagen får ta tag i det och erbjuda bättre villkor för dessa så kommer fler vilja ta emot studenter på LIA, det är jag övertygad om. Det är trevligt att ha studenter, men samtidigt krävande och ett ännu större ansvar än när man kör själv, och det ska såklart synas i lönekuvertet.
Att som vissa företag försöker tvinga lokförare att bli handledare/körlärare tror jag är en mycket dålig idé för samtliga parter, det är jätteviktigt för utbildningen att man får en engagerad handledare.

Jag funderar själv på att hoppa av handlederiet, och jag vet att det är fler som funderar i samma bana, då blir det tyvärr ännu färre LIA-platser tills nya handledare gått utbildningen.
Ja, och den bristen på platser märktes ju helt klart även innan corona.
Jag är åtminstone tacksam över att jag hamnade i första kullen och inte andra som började när vi slutade. De kommer få det tufft att få jobb runtikring här, när det fortfarande är runt halva klassen som nu fortfarande inte har jobb.
Citera
2020-11-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Där tror jag verkligen att du har en poäng! Tänkte nåt sånt också, men skrev det aldrig. Tror mer på typ extra ledighet, förtur vid ansökan (Eller att ens få ledigt som sagt..) och liknande än rena pengar.

Är nog väldigt olika vad folk tycker det är värt, men extra ledighet är helt klart värt en del eftersom det inte beskattas så som lön gör, man lägger ändå ner extra tid på handlederiet, iallafall jag gör det, kontaktar elever, mailar över scheman och är på jobbet tidigare mm, allt sådant är ju obetalt. Men jag tvivlar på att de kommer sticka till något extra då de anser att det ingår i yrket att vara handledare, snart står det nog i yrkesbeskrivningen när man skriver på anställningskontraktet att det förväntas att man är handledare efter 3 år utan extra ersättning.
Citera
2020-11-01, 21:57
Medlem
Citat:
Är nog väldigt olika vad folk tycker det är värt, men extra ledighet är helt klart värt en del eftersom det inte beskattas så som lön gör, man lägger ändå ner extra tid på handlederiet, iallafall jag gör det, kontaktar elever, mailar över scheman och är på jobbet tidigare mm, allt sådant är ju obetalt. Men jag tvivlar på att de kommer sticka till något extra då de anser att det ingår i yrket att vara handledare, snart står det nog i yrkesbeskrivningen när man skriver på anställningskontraktet att det förväntas att man är handledare efter 3 år utan extra ersättning.
Håller med, det blir ju en del extrajobb runt omkring också. Usch, det hoppas jag inte. Vore ju bedrövligt för båda parter. Jag tror aldrig att jag kommer vilja bli det, trots att det borde passa mig utifrån mitt tidigare arbete. Skulle ha väldigt svårt att släppa kontrollen känner jag, som det känns nu iallafall. Väldigt impad av er som ställer upp! Men kanske känner annorlunda om några år..
Citera
2020-11-11, 16:05
Medlem
kukflashs avatar
Jag var sjukt inställd på att söka till utbildningen som lokförare. Men med facit i hand så är jag glad att det inte blev något! Ser ganska mörkt ut bland prognoser och yrkeshögskolor som pumpar ut hundratals lokförare som inte ens kan hitta LIA-platser.
Citera
2020-11-11, 17:52
Medlem
Busklubbschefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag var sjukt inställd på att söka till utbildningen som lokförare. Men med facit i hand så är jag glad att det inte blev något! Ser ganska mörkt ut bland prognoser och yrkeshögskolor som pumpar ut hundratals lokförare som inte ens kan hitta LIA-platser.

Helt korrekt. Vi är rätt många som ångrar att vi lagt ner både tid och pengar på denna utbildning. Arbetsbristen är total, och värre kommer det bli.
Citera
2020-11-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busklubbschef
Helt korrekt. Vi är rätt många som ångrar att vi lagt ner både tid och pengar på denna utbildning. Arbetsbristen är total, och värre kommer det bli.

Nja värre behöver det inte nödvänigtvis bli, visst kan covid ställa till det, men på sikt tror jag det löser sig för de som går utbildningen nu iallafall.
Det blev lågkonjunktur när jag gick min utbildning med, men efter något åt vände det igen.
Försök få in en fot någonstans, vik, tågvärd, växlare osv och därifrån hela tiden söka jobben.

Däremot borde nya utbildningar inte få startas just nu.
Citera
2020-11-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash

Jag var faktiskt i samma sits. Hade höga förhoppningar innan jag stötte på alla nyutbildade, tillika arbetslösa lokförare som ondgjorde sig över hur jävligt det är.

Vad fan ska man bli egentligen? Är snart 30, och måste tjacka någon utbildning om jag inte ska trampa fast i arbetslöshet, för tillgången till okvalificerade arbeten är noll och inget om man inte har nära kontakter som fixar in en i det här förfrusna helvete till nepotismens högborg Sverige. Rätt OT, men om någon har något tips på vad man kan ge sig på som resulterar i jobb, okej lön (har inga krav att någonsin landa över 35) och en någorlunda ljus framtid så skicka gärna ett PM.
Citera
2020-11-13, 09:22
Avslutad
Det var ingen trevlig läsning här inne senaste sidorna. Hade tänkt att ansöka 2022 men ser ju lite dystert ut, minst sagt. Det kanske till och med finns en möjlighet att de skär ner på utbildningarna tills dess?

Om man skulle ansöka, är det de med bäst betyg som kommer först i ledet?
Citera
2020-11-13, 09:41
Medlem
Jag valde att ta kontakt med en utav personerna på protrain, då många här har fått sig en negativ framtidssyn, inklusive jag, och får följande information given till mig.
Under 2021, om alla elever examineras, så kommer 240 st lokförare vara färdigutbildade. Branschen har redan som i höstas sagt om ett behov utav 300 förare.
Personen i fråga instämde mycket väl om att det har försvårat mycket med jobb för elever nu och att det har varit annorlunda under denna period, men att förhoppningsvis det kommer en ”propp”, och allt släpper och flyter på igen. Sedan är det en tidsfråga när denna ”propp” uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in