2020-10-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett av de grövsta exemplen på sakfel är ju påståendet att han pratade med väktarna innan han registrerade sin tid i kortläsaren. KP påstår att han gjorde detta i samband med att han gick ut genom dörren och att klockan då var 23.19.
Mordet ägde som bekant rum 23.21.30, vilket i Peterssons version skulle innebära att SE pysslat med något ute på gatan i över 2 minuter innan mordet.
Den rätta versionen är att han drog kortet i kortläsaren någon gång mellan 23.19-23.20, och gick därefter ut i receptionen och samtalade med väktarna. Sedan gick han ut. Enl väktaren pratade de ett par minuter.
Bör i den rätta versionen alltså ha varit ute på gatan efter 23.21.
Du har rätt i att KP sa att samtalet med väktarna skedde före utstämpling vilket är felaktigt.
Däremot har du ingen aning om hur länge samtalet varade så slutsatsen om att SE klev ut på gatan tidigast 23.21 kan man verkligen inte dra.
Han kan mycket väl ha klivit ut på gatan redan 23.20 i lagom tid för att hinna utföra mordet.
Citera
2020-10-31, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nu fick jag svar på den fråga som jag framförde häromdagen, det vill säga om någon polisman kunnat bekräfta att det var SE som visat/talat om åt vilket håll mördaren sprang. Sådan bekräftelse finns alltså inte i förundersökningen, nu slipper jag leta, tack!

Genomgången är ju bra, mycket bättre är jag tyckte i somras. Då var jag i och för sig besviken på att han inte pekat ut CA, som jag var säker på var GM, och att det inte fanns någon teknisk bevisning.
Nej precis det finns absolut inget som tyder på att SE pekat ut mördarens flyktväg för någon polis.
Citera
2020-10-31, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Du har rätt i att KP sa att samtalet med väktarna skedde före utstämpling vilket är felaktigt.
Däremot har du ingen aning om hur länge samtalet varade så slutsatsen om att SE klev ut på gatan tidigast 23.21 kan man verkligen inte dra.
Han kan mycket väl ha klivit ut på gatan redan 23.20 i lagom tid för att hinna utföra mordet.
Jag har skrivit ett flertal gånger att jag inte vet hur länge samtalet pågick, men detta är den mest adekvata uppgift vi har att gå på.
Det är inte säkert att den stämmer, det kan t.o.m ha varit ett längre samtal än ett par minuter.
Därför ska inte KP fastslå att SE satte foten på gatan 23.19.
Han har inte täckning för ett sådant påstående, och han borde med den långa förberedelsetid han haft kunnat få ordningsföljden rätt.
Frågan är om han gjorde det medvetet?
Jag tror det.
Citera
2020-10-31, 08:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej precis det finns absolut inget som tyder på att SE pekat ut mördarens flyktväg för någon polis.
Nej det finns inget som tyder på att han varit vid mordplatsen, åtminstone inte i den roll han själv säger sig ha haft. Inget av de andra vittnena har sett honom och inte heller någon av de poliser han säger sig ha pratat med eller som han påstår sig ha varit "vägvisare" åt.

Då återstår bara mytomanspåret som behandlas (och avfärdas här efter ca 57 min)
https://www.facebook.com/dn.se/videos/4236622799688958/

Det vill säga att han varit på västra sidan av Sveavägen (och därför har ingen lagt märke till honom) och därifrån lyckats observera Jeppson i gränden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-10-31 kl. 09:56.
Citera
2020-10-31, 09:43
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Du förlitar dig bara på så kallad negativ bevisföring. Det som hände var ju att när polisen kom så var det redan 10-20 personer runt mordplatsen. Vad tror du händer när polisen nästan springande frågar vart gm tog vägen? (Nej antagligen inte) Men det logiska och som en del beskriver är att flera pekar och/eller säger inåt Tunnelgatan. Tror du polisen skulle kunna peka ut vem vilka som pekade? Inte ens om du fråga dem 10 minuter efter. Nu kommer frågan typ 34 år efteråt. Det är närmast roligt att se hur SE anhängarna bygger upp sitt "åtal". T.o.m sämre än KP och det var tidernas lågvattenmärke ifråga om utpekande.
Citera
2020-10-31, 10:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Du förlitar dig bara på så kallad negativ bevisföring. Det som hände var ju att när polisen kom så var det redan 10-20 personer runt mordplatsen. Vad tror du händer när polisen nästan springande frågar vart gm tog vägen? (Nej antagligen inte) Men det logiska och som en del beskriver är att flera pekar och/eller säger inåt Tunnelgatan. Tror du polisen skulle kunna peka ut vem vilka som pekade? Inte ens om du fråga dem 10 minuter efter. Nu kommer frågan typ 34 år efteråt. Det är närmast roligt att se hur SE anhängarna bygger upp sitt "åtal". T.o.m sämre än KP och det var tidernas lågvattenmärke ifråga om utpekande.
Jag tror du ska satsa på mytomanspåret.

Det är helt orimligt att ingen (varken polis eller andra vittnen) vare sig sett eller hört SE vid mordplatsen, han var ju enligt egen uppgift inte direkt någon grå mus som höll sig i bakgrunden.

Efter att på nytt sett KP:s gedigna presentation och själv vara betydligt bättre påläst, så är saken för min del klar.
Citera
2020-10-31, 10:33
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag tror du ska satsa på mytomanspåret.

Det är helt orimligt att ingen (varken polis eller andra vittnen) vare sig sett eller hört SE vid mordplatsen, han var ju enligt egen uppgift inte direkt någon grå mus som höll sig i bakgrunden.

Efter att på nytt sett KP:s gedigna presentation och själv vara betydligt bättre påläst, så är saken för min del klar.

"jag är inte så DUM så jag tror det här räcker", sa Krister Peterson, Men Du verkar tycka att det räcker. Är du dum eller vad vet du som inte han vet?
Senast redigerad av sankmark 2020-10-31 kl. 10:37.
Citera
2020-10-31, 10:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"jag är inte så DUM så jag tror det här räcker", sa Krister Peterson, Men Du verkar tycka att det räcker. Vad vet du som inte han vet?
Inget.

KP vet däremot att det här skulle räckt för att få SE häktad och frihetsberövad för vidare utredning som t ex husrannsakan, säkra mordvapen etc. Nu kunde man inte göra det, 34 år har gått och SE är död.

Då hamnar man i läget att bedöma vad som är rimligt, för mig räcker det här långt.
Citera
2020-10-31, 11:08
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Inget.

KP vet däremot att det här skulle räckt för att få SE häktad och frihetsberövad för vidare utredning som t ex husrannsakan, säkra mordvapen etc. Nu kunde man inte göra det, 34 år har gått och SE är död.

Då hamnar man i läget att bedöma vad som är rimligt, för mig räcker det här långt.

"säkra mordvapnet", jovisst. För "han måste ju haft ett vapen för hur kunde han annars skjutit". Det känns som både Du och KP jobbar omvänt mot hur man borde jobba i en mordutredning. Hade det funnit minsta logik och förnuft så borde KP inte hållit den där presskonferensen.
Citera
2020-10-31, 11:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
"säkra mordvapnet", jovisst. För "han måste ju haft ett vapen för hur kunde han annars skjutit". Det känns som både Du och KP jobbar omvänt mot hur man borde jobba i en mordutredning. Hade det funnit minsta logik och förnuft så borde KP inte hållit den där presskonferensen.
Alternativet skulle varit att lägga ner utan att redogöra varför. Jag tycker det var bättre med den här utförliga och pedagogiska presentationen.
Citera
2020-10-31, 11:29
Medlem
Verkar som att många i tråden har samma problem som vår kära poliskår haft i detta ärende. Ni är helt enkelt inte så bra på att lägga pussel.
Citera
2020-10-31, 11:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Verkar som att många i tråden har samma problem som vår kära poliskår haft i detta ärende. Ni är helt enkelt inte så bra på att lägga pussel.
Ja som SE själv påpekade, "... man ska inte plocka bort en bit som hör till pusslet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in