Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Enig.
Det finns inga "klockrena vittnesmål".. ett påstående som så klart inte stämmer "klockrent", men har man den inställningen så kommer man nog en bra bit vad gäller försiktigheten man bör ha när man läser alla uppgifter.
Likväl som du så vet inte jag om Lisbeth såg GM's ansikte. Vi vet att hon beskriver både Björkman och Jeppsson. Uppfattning man får är hon tror att även dessa är GM.
Hon kommer dock väldigt sent med uppgifterna om anletsdrag och dessa växer över tid.
Dock är det inte Björkmans anletsdrag, som hade skägg, men det kan mycket väl vara "falka minnen" ändå.
I fallet LL som då också anger anletsdrag så skulle man ev. kunna argumentera ytterligare för Stigs oskuld, men till skillnad från Lisbeth så blir LL's uppgifter ifrågasatt av annat vittne. Och i detta fall passageraren i samma bil, vännen JA.
Min bedömning av LL har hela tiden varit att hans beskrivning av den sk. språngmarschen av Stig inte är trovärdig utan något som han själv också tillstår "hört och läst i media", men med JA's vittnesmål så faller trovärdigheten även för andra uppgifter från LL.
Enligt JA, så blev alltså LL uppmärksammad på händelsen då JA påpekar detta där JA endast ser ryggtavlan på GM... stämmer detta borde inte LL ha kunnat se några anletsdrag, vidare också visst fokus på att köra sitt fordon, företa en U-sväng, lyfta luren och slå 90 000. o.s.v.
Det spekuleras ju en hel del om LP såg vittnet AB ja.
Jag tror inte jag sett någon bild på AB men skägg har jag också läst och det förefaller som om han inte var särskilt lik CP.
Man vet inte riktigt hur man ska tänka om LPs vittnesmål riktigt .Inget tyder iaf på att hon såg CP iaf.
Jag håller helt med dig om att LLs utsago om att SE sprungit efter poliserna in i gränden är föga trovärdig,
Sanningen är snarare den att det inte finns något som talar för att SE sprungit efter nån polis in i någon gränd,
Det är ju också intressant att JA ifrågasätter sin vän LLs vittnesmål.
De befann sig på samma ställe och borde ha sett ungefär samma sak.
LLs minnesbilder har påtagligt förstärkts med åren och som du själv skriver så säger han ju själv att att han påverkats av media.
Så att använda honom som "bevis" för SEs oskuld är att verkligen vara ute på hal is och desperat försöka fria SE från misstanke.
Du tror inte på SE som GM men har ändå förmågan att tänka rationellt och inte vara låst vid att till varje pris desperat föröka fria honom.
Något som friar SE från misstankar finns inte i materialet det kan man nog vara säker på iaf oavsett vad man tror om hans ev.skuld.
Vad jag tror vet ju alla vid det här laget.