2020-10-30, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Har du någon källa till det där?

Ja, finns massor.
Det är just därför man är kritisk till flockimmunitet för att de som blivit återinfekterade med COVID-19 endast haft immunitet i ett par månader.
Googla.
Citera
2020-10-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Ett par månader är det som är bekräftat, delvis blir du smittad vår / vinter kan du få det igen i höst.

Inte sant. Ingen vet hur lång immuniteten är. I hela världen har vi bara runt 50 reinfekterade vilket tyder på att immuniteten är betydligt längre än några månader.
Citera
2020-10-30, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kryp under den sten du kom upp ifrån pucko.... Herd immunity kan vara temporär. " epidemics temporarily induce herd immunity"

Det är klart herd immunity kan vara temporär? Och det är precis det den är med COVID-19.
Men då har den heller ingen effekt din efterblivna..
Käft nu.
Citera
2020-10-30, 10:56
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du som säger dig kunna tänka har kanske ett svar på vad en halv miljon vårdkrävande zombies kostar samhället den närmaste 20-30 årsperioden? Kostnader för direkt vård, rehab och utebliven arbetsinkomst, skatteintäkter m.m.

Tror du att det kostar mer eller mindre jämfört med att övergå till distansundervisning, till vi har vaccin tillgängligt framåt våren/försommaren? Har du några siffror på det?

Det ökar nu är det 500000 tusen zombies...
Citera
2020-10-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
En nedstängning nu skulle ge värre effekter än viruset. En nedstängning gör man innan spridningen har börjat eller i början för att hejda smittan.

Att stänga ner nu vore som att pissa på en skogbrand. Helt meningslöst. Det enda som funkar nu är att man håller avstånd och följer restriktionerna.

Det är ju det som gör att smittan tar fart igen. Folk orkar inte sköta sin hygien lika noga. Dom handlar och tar en kundvagn och tar sig sedan i ansiktet. Dom går nära folk. Dom orkar inte längre.

Nej, förlåt, men dårar som du är livsfarliga. Ja till hårdare restriktioner och en mycket mer utökad testning. Nej till nedstängning.

Det land som har obegränsat med resurser kan utan vidare ta semester i hela 2021 och se smittan dyka. Du behöver inte tokstänga ner allt. Men framförallt minska ner på arbetsplatserna och skolorna. Då har du eliminerat en stor mängd möjliga smittotillfällen.
Citera
2020-10-30, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För att reservkraften ska funka mer än i en kort period behövs det regelbundna leveranser av bränsle, av tankbilschaufförer, som lastar på depåer som drivs av depåarbetare, som i sin tur får regelbundna leveranser av tankfartyg med personal på. Är det vinter måste vägarna hållas farbara av vägarbetare. Lastbilarna måste servas och lagas av verkstadspersonal. Flera av dessa måste kanske ta sig till jobben med kollektivtrafik, många av dem måste kanske lämna barnen på dagis/förskola då partnern kanske också har ett samhällsviktigt jobb.

Som du ser, bara för att sjukhuset ska få ström av reservkraften är det en hel drös av människor som måste gå till sina jobb...

Du underskattar grovt hur många som faktiskt -måste- gå till sina jobb för att samhällets mest basala funktioner överhuvudtaget ska överleva i några dagar. Att sätta sig hemma och vila ut pandemin med ett beredskapslager är ett privilegium få kan unna sig, och det ska du vara glad för, hade tex samtliga lastbilschaufförer tänkt att dom härdar ut pandemin hemma i några veckor med sitt beredskapslager för att undvika bli smittade (som du, fast bara en bråkdel av tiden) hade det blivit totalt kaos i landet.

Det är mer rimligt och humant att bara skicka samtliga i riskgrupper och 60+ till någon semesterort i norrland tills pandemin är över, än att överväga en lockdown av landet, i min mening.

Nu tror jag visserligen inte att viruset slår mot elnätet. Vet inget land där det gjort det. Skulle det ändå göra det, kickar reservkraften in på sjukhusen med automatik och innan bränslet är slut är det förhoppningsvis lagat. Lär ju vara en skaplig prio att fixa det. Tror både du och många andra gravt överskattar hur många som EGENTLIGEN har samhällsviktiga jobb.

Men visst förstår jag att det finns transportbehov ute i samhället. Det är just därför det är så viktigt med beredskap när dessa samhällsfunktioner är utsatta för störning.
Citera
2020-10-30, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det ökar nu är det 500000 tusen zombies...

Inte ännu. Men kan mycket väl bli. Uppskattningarna nu är att det rör sig om några tiotusentals upp till 150 tusen, men gud vet hur många det är framåt sommaren när man bara låter smittan bränna igenom hela samhället. Jag utesluter inte alls att det kan bli så många som en halv miljon. Tycker tvärtom att siffran låter rätt rimligt, utifrån det vi sett tidigare. Långtidseffekter verkar väldigt vanligt.
Citera
2020-10-30, 11:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är klart herd immunity kan vara temporär? Och det är precis det den är med COVID-19.
Men då har den heller ingen effekt din efterblivna..
Käft nu.

Du är inte nådigt trög haha

Om du tänker efter lite så hade du begripit att det visst har effekt om än kortvarig.
Citera
2020-10-30, 11:06
Medlem
docentdisciplins avatar
Kom ihåg att det är långhelg nu, många admin och rapportörer är lediga nu fram tills måndag, en del fick arbetstidsförkortning redan från 15.00 igår. Register och rapporter kommer att ha rejäl lag tills på tisdag nästa vecka. En del rapporter kommer in idag och det kan se rätt ok ut, men kom ihåg att även inom regioner kan det finnas eftersläpningar då vissa lab/sjukhus ej hunnit med att få in siffror eller köra alla test. Lab har lägre bemanning de närmaste 3 dagarna.
Citera
2020-10-30, 11:07
Medlem
Citat:
Nu tror jag visserligen inte att viruset slår mot elnätet. Vet inget land där det gjort det. Skulle det ändå göra det, kickar reservkraften in på sjukhusen med automatik och innan bränslet är slut är det förhoppningsvis lagat. Lär ju vara en skaplig prio att fixa det. Tror både du och många andra gravt överskattar hur många som EGENTLIGEN har samhällsviktiga jobb.

Men visst förstår jag att det finns transportbehov ute i samhället. Det är just därför det är så viktigt med beredskap när dessa samhällsfunktioner är utsatta för störning.
Du förstår ju inte poängen, Du har skickat hem alla elektriker och driftoperatörer från sina jobb för dom ska ha karantän hemma med sitt beredskapslager. Tror du bara elnätet kommer sköta sig själv utan bekymmer? Så nu är alltså elektriker undantagna privilegiet att vara hemma med sin familj i karantän flera månader med sitt beredskapslager som du? Och en del lastbilschaufförer, lagerarbetare, läkare, sjuksköterska. Är det några mer du vill lägga på din lista? Poliser kanske är bra att ha? Brandmän? Avloppsspolning behöver göras regelbundet annars svämmar avloppen över, så dom kan väl också vara bra att ha? Behöver ju städa sjukhusen så städare behövs med, vaktmästare, tekniker när utrustningen på sjukhuset krånglar. Listan går bara vidare....

Det enda vi verkar kunna fastslå är att Du inte är samhällsviktig, jobb som görs hemifrån är i regel inte samhällsviktiga...
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varför tror du att det går över?
Jag är en obotlig optimist och tror att det kommer vaccin, annars är det nog människans utrotning vi ser.
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Inte ännu. Men kan mycket väl bli. Uppskattningarna nu är att det rör sig om några tiotusentals upp till 150 tusen, men gud vet hur många det är framåt sommaren när man bara låter smittan bränna igenom hela samhället. Jag utesluter inte alls att det kan bli så många som en halv miljon. Tycker tvärtom att siffran låter rätt rimligt, utifrån det vi sett tidigare. Långtidseffekter verkar väldigt vanligt.

Hur vanligt tror du det är?
Jag bor i en av dom mest drabbade städerna och jag känner ca: 30-40 som gått igenom denna snuva och jag har inte märk några zombieliknande drag på dessa ännu.
Hur lång tid tror du det tar innan zombifieringen startar?
Faktum är att av dessa individer så vet jag endast en som har hamnat på sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in